Wonen in Driebergen

12-08-2013 12:12 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn op zoek naar een koophuis in Driebergen? Hoe zou je welk (deel van de) wijk typeren? Kun je er terecht op de basisscholen in de hogere groepen?
Het is een dorp. Nogal een klein dorp. Twee keer er doorheen rijden en 1x een school bellen en dan weet je best een hoop.

Coolsma was een paar jaar terug de enige met een wachtlijst.
Er zijn een aantal gewilde scholen en die hebben een wachtlijst, vooral voor hogere groepen. Dus vooral plaats als er iemand wegverhuist. Maar de woningmarkt ligt een beetje stil, dus er wordt niet veel verhuisd.

Zoals Suze zegt: er zijn niet heel veel scholen dus ik zou ze bellen, wel pas over drie weken, want nog vakantie.

Waar je wilt wonen hangt vooral af wat je te besteden hebt. Echt heel slechte buurten (vogelaar) zijn er niet. Er zijn prachtige buurten maar daar zijn de huizenprijzen ook weer giga.

Er woont best veel import dus wat dat betreft hoef je geen drempelvrees te hebben.

Sommige sportclubs hebben trouwens ook wachtlijsten (hockey, tennis).
Maar goed, het dorp typeren, ik doe een poging:

Driebergen is van de gemeente Utrechtse heuvelrug het "gewoonste" dorp. Minste rijke stinkerds, meeste buitenlanders. Het is ook het enige dorp dat "flats" heeft. Niet al te hoge flats maar toch, flats. Verder scheuren er op werkdagen heel veel hele rijke jochies in sjieke pakken door de straten rondom de IVA, de school voor kakkers in de auto-branche.

De wijk rondom de Vijver is de leukste buurt voor bemiddelde gezinnen met jonge kinderen. Achter de Traaij op burgemeesterlaan etc is het wat volkser. Wel leuk. Meer "arbeiders".

Meekselaan en Engweg vergrijzen: gezinnen met oudere kinderen of alles al uit huis.

Achter Akkerweg zit nog een niet zo oude buurt waar vast ook jonge gezinnen wonen. Maar de huizen zijn er een hele hoop minder sfeervol.
Hockey en tennis hebben geen wachtlijst hoor. Dat komt wel goed. Kdv's kan je ook zo terecht en ik vermoed dat het gezien de vergrijzing op de scholen ook wel mee gaat vallen.
De flats vind ik niet noemenswaardig, ze zijn 3 hoog ofzo. Dat is wel een multicultureel buurtje maar wel netjes. De buurt daarachter (schippersdreef, jagersdreef, valkenkamp, faunalaan e.d.) wonen ook veel gezinnen. De huizen zijn er wat minder sfeervol. Achter de akkerweg zit nog wel een bemiddelde buurt (rosariumlaan ed). Rond de vijver is inderdaad leuk, maar prijzig. Rond de meenkselaan en engweg wonen ook nog jonge gezinnen.

Er zijn drie supermarkten, 1 winkelstraat (waarin steeds meer lege panden), en nog wat losse winkels. Relatief veel behoorlijke restaurants. In de omgeving veel vertier voor jonge kinderen (austerlitz, pannenkoekenhuizen, speeltuinen, 2 dierentuinen op een half uurtje afstand). Winkelen kan ik zeist of als je echt goed wilt shoppen, dan zijn zijn de bus/treinverbindingen met utrecht/amersfoort/amsterdam/arnhem/den haag heel goed.
Woon jij in Driebergen Suze? Ik spreek uit recente ervaring.
Ik ook.
En er zijn 5 supermarkten: 2x AH, c1000, Aldi en Lidl.
Dank voor jullie reacties. Geeft wel een beeld al komt het niet altijd overeen :-). We hebben gekeken in de buurt van Gezichtslaan en Hogesteeg. Beide komen wat vergrijst over. Wijk om de vijver heb ik gezien. Lijkt me erg leuk maar er staan alleen maar hele kleine huisjes te koop of te duur voor ons.

We hebben ook in Zeist gekeken maar ik heb het idee dat Driebergen sfeervoller is.
Er zijn niet zo heel veel buurten in Driebergen En naar mijn mening ook geen buurten waarvan ik zeg 'ga daar echt niet wonen!' rustig dorp.
Als je wilt instromen in de hockeyclub van Driebergen later dan groep 3, dan is er wel echt een wachtlijst. Vriendinnen van mijn dochter staan al 3 jaar op de wachtlijst en hebben zich aangemeld in groep 3. Tennis zal op Risenborgh wel meevallen, Manger Cats is een wachtlijst voor, maar die is niet 3 jaar ofzo.

Wanneer ben je wezen kijken Senna42? In de zomervakantie ziet een dorp als dit er al gauw vergrijsd uit. Er zijn in deze periode nauwelijks kinderen op straat.

Vlak achter de hogesteeg is trouwens de parklaan en die is niet vergrijsd. Wat ook een leuke buurt is, is rondom het zwembad (de zwoer).

Zwembad is trouwens dus ook een fijne voorziening. Een bieb en een sportschool zijn er ook. Geen middelbare school, maar die zijn aan de goede kant van Doorn en Zeist op ongeveer 3 a 4 km fietsen.

Een rondje fietsen is hier trouwens altijd leuk, de bossen zijn erg mooi.

En oeps ja, geen drie maar vijf supermarkten.
Heb idd in afgelopen twee weken gekeken op de Jacob van Gaesbeeklaan en ook op Welgelegenlaan. De laatste is echter uit verkoop gehaald. Weet je toevallig nog iets wat binnenkort in de verkoop gaat rond de vijver?
Rond de vijver staat best veel te koop toch? In veel verschillende prijsklassen. Of zijn die woningen niet je smaak?
Nog niet gevonden wat ik zoek. Verschillende huizen bekeken daar maar te weinig zonlicht of te klein. Allemaal net niet wat mij betreft.

Zoek het voor ons perfecte huis en wil nog geen consessies doen. Jullie tips helpen om een beetje gevoel te krijgen bij een en ander.
Welgelegenlaan is leuk. Hoe groot zoek je ongeveer en wat is je budget ongeveer. Gewoon uit interesse kijk ik heel vaak op funda, dus ik heb wel enig idee in welke prijsklasse je waar moet zoeken. Ook omdat we zelf wel eens over een groter huis hebben nagedacht, maar uiteindelijk hebben besloten niet te verhuizen.

Is Doorn ook nog een optie?
We zoeken tussen de 600.000 & 750.000 vraagprijs. Vanaf 155 vierkante meter en tuin vanaf iets van 455. Doorn ligt toch weer wat verder vanaf de snelweg?
Met dat budget ging ik echt wel naar Doorn kijken. Die 3 minuten extra zijn wel te overzien toch?
Berkenweg 27: mooi!
Van Galenweg 97, vrijstaand, anders maar ook mooi.
Zeker mooi, weet jij meer van Doorn?
Driebergen, heb er 18 jaar gewoond. Blij dat ik nu in de stad woon. Ik werd helemaal gek van het 'ons kent ons sfeertje'. Ben daar niet zo van.

Driebergen is wel een leuke bosrijke omgeving waar veel te doen is voor kinderen. Tip: scouting kan wellicht leuk voor ze zijn. Heb dat zelf ook jarenlang gedaan.

Persoonlijk vind ik Driebergen wel een wat bekrompen dorp mede door dat ons kent ons sfeertje. Wat mij verder opviel èn nog steeds (ik kom we regelmatig) dat er voor de jeugd (16+) weinig te beleven is en dat er veel op straat wordt rondgehangen; dat een groot deel van de inwoners laag is geschoold en dat je dat kan merken in de omgang met elkander in bepaalde wijken. Ik heb het geluk gehad dat ik 18 jaar gewoond heb in een van de mooie straten van het dorp, maar ik zou voor geen goud willen wonen in bijvoorbeeld de (omgeving van) de Groenhoek, Faunalaan en alles rondom winkelcentrum De Sluis. Daar staan ook geen huizen die passen bij jullie woonwensen en budget.

Probeer eens te zoeken rondom zwembad De Zwoer, Hoofdstraat, achter het Kerkplein, bij de Heidetuin en Arnhemsebovenweg. Hier staan wat duurdere huizen met ruime tuinen èn daar wonen (in mijn ervaring) ook de meer gefatsoeneerde mensen.

NB: Coolsma is een leuke en goede school, maar staat wel bekend als de school voor de kinderen van rijke papa's en mama's. De Kring is ook een leuke en goede school. Valkenburcht heb ik geen ervaring mee, maar van horen zeggen is dat een overwegend gekleurde school. Maakt niet uit. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.

Voor de KDV zijn er geen wachtlijsten. Evenals voor de BSO. Er zit tevens een mooie sporthal met uiteenlopende faciliteiten op Hoenderdaal.

Succes met zoeken. Zoals anderen ook al aangeven denk ik dat Driebergen meer sfeer heeft dan Zeist. Doorn is ook nog een optie; hier staan veel duurder huizen, maar heeft als dorp echt aanzienlijk minder voorzieningen.
Hockey kan ook bij Phoenix in Zeist en bij Schaerweide ook in Zeist. Laatstgenoemde staat bekend als de kakkerclub. Ben daar vaak geweest om kindjes te halen en te brengen, maar werd soms een beetje misselijk van de duurdoenerij en mensen die denken dat ze veel mooier, beter en belangrijker zijn dan jij.
quote:senna42 schreef op 13 augustus 2013 @ 09:29:

We zoeken tussen de 600.000 & 750.000 vraagprijs. Vanaf 155 vierkante meter en tuin vanaf iets van 455. Doorn ligt toch weer wat verder vanaf de snelweg?Vanuit Doorn zit je sneller op de A12 via Maarn.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Doorn is kleiner dan Driebergen maar in principe kan je er alle dagelijkse dingen krijgen. 2 supermarkten, kaas, vis, cadeau, friet en ijs, bakkers, Hema, paar restaurants en kroegen.

Veel leuke kleine scholen die het allemaal goed doen qua resultaten.

Hoop import uit de grote steden van mensen met kleine kinderen dus je komt er als je die kinderen hebt prima tussen denk ik, via schoolplein, hockey en voetbal (geen wachtlijsten).

Ook hier plaats op Kdv en meestal ook op BSO. Anders is er ook wel aan een oppas te komen.

Wit dorp, je kinderen zij. Na een paar jaar hier op school niets meer gewend qua multi-culti.

Leuk dorp, alle wijken ten noorden van het stoplicht (ha ha ha, er is er maar een inderdaad ) zijn goed. Ook Palmstad en Sterkenburg, buurtschappen net buiten dorp zijn leuk en hebben wat duurdere huizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven