zijn jullie ook tevreden?

04-03-2020 10:18 166 berichten
Met jullie huisje boompje "beestje" in een simpele woonwijk met een mix van sociaal huur en koop met 1 wc in huis 1 badkamer een simpel tuintje zoals je zo vaak ziet met 1 auto voor de deur?
Gewone mensen zo als jij en ik die het redelijk goed voor elkaar hebben? Ook al gaat het over simpele dingen maar toch tevreden zijn?
Whomi schreef:
04-03-2020 23:04
Dat lees jij er blijkbaar in. Meer geld kan best gelukkig maken, maar als ik dus bij vrienden zie dat meer geld ten koste gaat van family-time, dan hoeft dat van mij echt niet. En 3 auto’s zegt weinig natuurlijk. Een auto heb je al voor 500 euro. Er staat hier een ouwe eend in de garage die na jaren beetje bij beetje opknappen eindelijk klaar is. Gekocht voor een habbekrats. Een gezinsauto van bijna 10 jaar oud en een kleine auto voor woon-werk voor mij. Aangezien ik niet in de eend kan rijden, omdat dat geen automaat is. Qua hypotheek zitten we ver onder onze Max, zodat er voldoende over blijft voor leukere dingen dan meer ruimte in huis. Dingen die wij belangrijker vinden dan dat. Dat een ander daar niet voor kiest is prima hoor, maar ik ben heel tevreden met hoe wij het doen.
Maar toch vermeldde je 3 auto's en dat je man minder verdient dan de buurman maar dat zijn hele gezin er onder lijdt met duurder huis en dat jij gelukkiger bent ook al verdient man minder. Het maakt verder niet uit maar het staat er wel.
Geronimo2 schreef:
04-03-2020 23:45
Maar zijn die ook perse ongelukkiger of hebben ze dan automatisch ook minder tijd voor hun kinderen? Het ging puur om die opmerking dat kennissen een andere keuze hadden gemaakt en daardoor minder tijd voor hun kinderen hebben, alsof je eerst om je heen moet kijken voor je kan bepalen hoe tevreden je bent. Dat lijkt alsof je je meer neerlegt bij de situatie dan dat het een intrinsiek gevoel is. Dat vind ik jammer, a. omdat ik ook wel een beetje moe wordt van de vooroordelen over mensen met een riant inkomen of gewoon rijk zijn. Als men zo generaliserend zou praten over mensen met een minimum inkomen dan ben je griezelig rechts of ken je empathie en respect. Volgens mij is thuiskomen waar er gezelligheid en warmte is het aller hoogste haalbaar en dat kan met of zonder oprit.
Dat laatste, daar heb je helemaal gelijk in.
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
04-03-2020 20:24
350 m2 tuin noem jij bejaardenklein? Dat vind ik echt een behoorlijke tuin!
Ja ik vind het niet groot.

Mijn ouders hebben 1800m2. (Geitjes) dat vind ik 'normaal'. Oom van me heeft 3700m2, dat is groot.
petra123456 schreef:
05-03-2020 09:00

Mijn ouders hebben 1800m2. (Geitjes) dat vind ik 'normaal'. Oom van me heeft 3700m2, dat is groot.

Ik heb een tuin van 49 m2 en vind dat al groot, ik woon in de stad :lol:
Mijn ouders hebben ook een enorme tuin (vrijstaand huis op groot perceel), maar dat maakt niet dat ik mijn tuin klein vind. Dat is voor mij namelijk niet afhankelijk van wat anderen hebben.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
05-03-2020 09:02
Ik heb een tuin van 49 m2 en vind dat al groot, ik woon in de stad :lol:
Mijn ouders hebben ook een enorme tuin (vrijstaand huis op groot perceel), maar dat maakt niet dat ik mijn tuin klein vind. Dat is voor mij namelijk niet afhankelijk van wat anderen hebben.
:kneel:

Zo ontzettend mee eens. Ik hoor/lees dat vaak, dat mensen op basis van wat ze (ooit) gekend of gezien hebben bepalen wat ze normaal/groot/klein/duur/rijk/arm etc. vinden. Terwijl je ook principieel kunt vinden dat veel lagere "maatstaven" ook al enorm kunnen zijn. Over huizen, tuinen, geld etc.
Ik was niet zo blij met de maisonnette (huur) waar ik kwam te wonen na mijn scheiding. Achteraf te klein met 3 kinderen, de buurt was mwah en aan een kant geen fijne buren waar we veel last van hadden.

Maar nu wonen we in een ruime eengezinswoning (hoekhuis en ook huur) in een fijn dorp en ik heb het hier erg naar me zin. Een rustige straat met koop en huurwoningen, mooi uitzicht, fijne buren, ruime tuin. Ik zie mezelf hier nog lang wonen :) :heart:

Oh ja, en gezondheid redelijk, financieel alles op orde en in de loop van dit jaar een auto voor de deur :)
5x5 wijzigde dit bericht op 05-03-2020 09:45
Reden: Toevoeging
10.76% gewijzigd
Wij wonen al 31 jaar in een ruime 2 onder 1 kap woning met ruime tuin in een wijk met alleen koophuizen. Het was nieuwbouw toen wij erin kwamen. Ik ben heel erg tevreden en zou hier niet meer weg willen. Het huis is nu ver afgelost. Zoon en dochter waren allebei het huis al uit maar dochter woont nu terug thuis na een relatiebreuk. Dochter is nu wel op zoek naar een koophuis.
Ik vind het toch een heel leuk topic geworden!
Geluk hangt wat mij betreft niet af van de grootte van het huis of de tuin. Ik wil me fijn voelen in het huis en op de plek waar het staat. Nu heeft mijn droomhuis een grote tuin en is het huis groter dan we nu hebben, maar het is mijn droomhuis vanwege de ligging en het uitzicht. Ons huis op die plek was ook helemaal goed geweest.

Ik wil alleen verhuizen als we bovenstaande konden kopen. Ik ben niet op zoek naar iets anders.
RikM schreef:
04-03-2020 14:10
Onze relatie heeft het niet overleefd (vriendin was erg gehecht aan dat huis en kon niet aarden op de nieuwe plek) dus ik woon nu weer alleen, in een eenvoudig maar prima appartementje. Ben op zich best tevreden, heb momenteel rustige buren en redelijk wat groen om me heen dus het is goed te doen. Maar ik baal nog wel regelmatig van hoe het gelopen is. Je buren kun je niet uitkiezen, helaas.
Snap wel dat je er van baalt dat het zo gelopen is!
Gelukkig dat je nu in elk geval een plek hebt waar het goed uit te houden is. Dat droomhuis/die super mooie plek/ evt een nieuwe relatie komen ooit hopelijk ook weer op je pad!
NYC schreef:
05-03-2020 09:08
:kneel:

Zo ontzettend mee eens. Ik hoor/lees dat vaak, dat mensen op basis van wat ze (ooit) gekend of gezien hebben bepalen wat ze normaal/groot/klein/duur/rijk/arm etc. vinden. Terwijl je ook principieel kunt vinden dat veel lagere "maatstaven" ook al enorm kunnen zijn. Over huizen, tuinen, geld etc.
Mee eens. Wat ik gewend ben/ bij anderen zie/ wat gemiddeld is bepaalt bij mij niet de maatstaf.
Al kan ik best begrijpen dat sommige mensen dit wel hebben... om het voorbeeld aan te halen van de 350m2 perceel.. Als je ouders 6x zoveel hebben (en jij hier waarschijnlijk bent opgegroeid) dan snap ik best dat het voor je idee klein kan zijn.
Momenteel niet heel gelukkig. We hebben op verschillende plekken in het huis (jaren 30, twee onder een kap) last van lekkage, verschillende mensen en bedrijven erbij gehad maar niemand die kan vertellen waar het precies vandaan komt. Waarschijnlijk van het dak of de achtergevel. Het plafond ligt er dus nu uit in twee ruimtes en als het regent staan er emmers onder om het op te vangen.. :cry:

Het dak moet waarschijnlijk vervangen worden en de achtergevel moet opnieuw gevoegd worden, en dan nog is er geen zekerheid dat de lekkage daarmee verholpen is. Tenslotte zijn de kozijnen ook aan vervanging toe en hebben we om de zoveel tijd een slakkenplaag in huis. Dit alles geeft best veel stress, en dan heb ik het nog niet eens over de kosten. :'-(

Edit: Als dit verholpen is ben ik tevredener. We wonen in een fijne buurt met aardige buren, rustige buurt. We hebben een voor- en achtertuin waar we nog dingen in willen veranderen. Verder hebben we een oude kleine zuinige auto tot onze beschikking die ons van A naar B brengt. We zijn een jong stel en wonen hier nog niet zo lang.
ravemeisje wijzigde dit bericht op 05-03-2020 11:18
18.15% gewijzigd
Wie wat wil die moet wat.
-
ravemeisje wijzigde dit bericht op 05-03-2020 11:16
Reden: Perongeluk mijn bericht gequote ipv gewijzigd.
99.81% gewijzigd
Wie wat wil die moet wat.
Ik ben tevreden. Na mijn scheiding jaar dakloos geweest met twee kinderen. Uiteindelijk via urgentie een huisje gekregen in een volks buurt. Huisje is wat klein en groot onderhoud is nodig, de woning bouw gaat ooit een keer renoveren. De buurt is nogal gevarieerd en heeft een slechte naam. Ik kan goed overweg met een aantal straat genoten wat de zomers ook weer erg gezellig maakt. Ik kwam uit een zogeheten goede buurt, het was even wennen hier maar nu waardeer ik de voor in de tuin met een biertje en muziekje mensen om me heen. Iedereen staat voor elkaar klaar. Door ziekte lang thuis gezeten, nu ben ik bezig met een opleiding icm baan. Een autootje zou wel fijn zijn in de toekomst.
Ik had een luxe leventje. Groot huis, alles nieuw, en werkelijk alles wat mijn hartje materieel maar kon wensen.
En toch was dit niet mijn leven.
Nu weer terug in een leuke stad maar op een piepklein appartementje voor de hoofdprijs, maar ik vind het heerlijk.
Geen luxe meer maar wel vrijheid in mijn hoofd en hart en dat is wat voor mij belangrijk is blijkbaar...
Ja en?
We wonen bijna 10 jaar in ons huidige koopwoning, maar we gaan verhuizen. Ik vind dit een hele fijn wijk, je kunt hier heerlijk wandelen, het is relatief veilig en het is een goede wijk. Ik heb alleen last van mensen in de straat die hun kachel verkeerd gebruiken, waardoor ik de hele winter alle ramen en ventilatie roosters dicht moet hebben.

We gaan naar een nieuwbouw wijk, grote 2-kapper. Alles van onszelf, alles zoals we het zelf willen. We hebben er heel veel zin in. Maar ik ga de wijk wel missen.

Ook gehuurd. We woonden in een verschrikkelijke buurt. We hadden het huis (boven woning) leuk en knus ingericht, maar het voelde voor mij alsof ik het huis leende.

Ik voel me koning te rijk met mijn eigen huis.
snoopylynn schreef:
05-03-2020 14:59
Ik had een luxe leventje. Groot huis, alles nieuw, en werkelijk alles wat mijn hartje materieel maar kon wensen.
En toch was dit niet mijn leven.
Nu weer terug in een leuke stad maar op een piepklein appartementje voor de hoofdprijs, maar ik vind het heerlijk.
Geen luxe meer maar wel vrijheid in mijn hoofd en hart en dat is wat voor mij belangrijk is blijkbaar...
Maar dat is toch luxe? Kan me voorstellen dat je het naar je zin hebt. Heerlijk!
Lady_Day schreef:
05-03-2020 16:13
Maar dat is toch luxe? Kan me voorstellen dat je het naar je zin hebt. Heerlijk!
Precies!
Hier zeker tevreden, we verhuizen binnenkort van ons grote appartement naar een standaard (nieuwbouw) 2 onder 1 kapper in dezelfde wijk waar we nu ook wonen.
Was ook zeer tevreden in het appartement, maar de vrouw wilde toch graag weer een tuin, dus de stap gezet.

De nieuwe woning is niet mijn droom huis (dat is natuurlijk vrijstaand, bij voorkeur zelf bouwen). En hoewel dit laatste financieel wel gekund had (wel met max qua hypotheek) hebben we hiervoor toch niet gekozen.

Door het kiezen voor de 2onder1 kapper (wat nog steeds een prima huis is) houden we namelijk flink wat financiële armslag over.
De vrouw wil graag een stapje terug in de carrière, ik wil graag wat minder werken, en we willen eens wat vaker een weekendje er tussen uit.
En door deze keuze wordt dat allemaal mogelijk, zonder dat we ons druk om de centen hoeven te maken.
Uiteindelijk dus een compromis qua huis, maar een waar we erg tevreden mee zijn doordat we daardoor meer gemoedsrust en mogelijkheden voor andere zaken hebben.
Nu alleen maar hopen dat we leuke buren krijgen :-)
ik zou graag dichter terug naar m'n ouders verhuizen, sinds man onregelmatige diensten heeft nog meer, m'n ouders zijn de enige die ik heb eigenlijk, ik kluizenaar teveel nu en zie ouders te weinig.

Totaal onrealistisch ideaalplaatje: vrijstaand klein huisje of bungalow aan de dijk
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Astoria schreef:
04-03-2020 17:02
Ik kon iig beter met hen opschieten dan met gereformeerden die bij ons op de hoek wonen en die bij alles lopen te tut-tut-tutten
Dat is wel en dingetje, als je zulke lui als buren hebt! Getsie! Ik ben blij dat we in een gebied wonen waar iedereen elkaar laat.
petra123456 schreef:

Als je een tuin moet bijhouden terwijl je niet echt van tuinieren houdt, is een tuin snel te groot. Wil je hobby vee houden, dan is het snel te klein. Alles is relatief.

Dermate vaak en veel moeten werken dat je nauwelijks kunt avond eten met je eigen gezin, of met ze mee kan op weekendjes weg, dat is ALTIJD armoede. Je zult er meer geld mee verdienen, maar dat is niet waar geld voor bedoeld is.
Geld is handig voor het kopen van TIJD, die je op een prettige manier kunt besteden. Met je gezin bijvoorbeeld.
petra123456 schreef:

Heel grappig, het is idd je referentiekader want ik omschrijf hier mijn tuin als redelijk groot, en die is dus idd rond de 350 m2. In mijn omgeving (eerst randstad, nu stadje in Brabant) is dat echt een ruime tuin. Ben er dus ook echt heel erg blij mee!
Wat grappig om te lezen dat veel mensen hier in een 2 onder 1 kap wonen en veel mensen hier kiezen voor een veel lagere hypotheek dan wat ze kunnen krijgen. In mijn omgeving zie ik mensen juist maximaal lenen, wij zijn de enige die vet onder onze max. hebben gekocht en meteen een deel hebben afbetaald. Blijkbaar zitten er hier veel levensgenieters, doet me goed om te lezen.
Geronimo2 schreef:
06-03-2020 09:15
Wat grappig om te lezen dat veel mensen hier in een 2 onder 1 kap wonen en veel mensen hier kiezen voor een veel lagere hypotheek dan wat ze kunnen krijgen. In mijn omgeving zie ik mensen juist maximaal lenen, wij zijn de enige die vet onder onze max. hebben gekocht en meteen een deel hebben afbetaald. Blijkbaar zitten er hier veel levensgenieters, doet me goed om te lezen.
Genieten vinden wij ook heel erg belangrijk. Als wij in een vrijstaand huis zouden wonen dan konden wij niet zo vaak op vakantie en weekendjes weg zoals wij nu doen of uit eten gaan en de dingen kopen die wij mooi vinden. Dan zouden we op al die dingen moeten bezuinigen en misschien ook wel rekening moeten houden met geld als we boodschappen doen. Dat hebben wij er allemaal niet voor over voor een vrijstaand huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven