zijn jullie ook tevreden?

04-03-2020 10:18 166 berichten
Met jullie huisje boompje "beestje" in een simpele woonwijk met een mix van sociaal huur en koop met 1 wc in huis 1 badkamer een simpel tuintje zoals je zo vaak ziet met 1 auto voor de deur?
Gewone mensen zo als jij en ik die het redelijk goed voor elkaar hebben? Ook al gaat het over simpele dingen maar toch tevreden zijn?
vrijenblij20220 schreef:
06-03-2020 09:24
Genieten vinden wij ook heel erg belangrijk. Als wij in een vrijstaand huis zouden wonen dan konden wij niet zo vaak op vakantie en weekendjes weg zoals wij nu doen of uit eten gaan en de dingen kopen die wij mooi vinden. Dan zouden we op al die dingen moeten bezuinigen en misschien ook wel rekening moeten houden met geld als we boodschappen doen. Dat hebben wij er allemaal niet voor over voor een vrijstaand huis.
Alsof een vrijstaand huis duurder is dan een 2 onder 1 kap of rijtjeshuis lijkt het nu. Dat is niet zo.
Wij hebben dit (oude huis, eigenlijk zijn het er 2) gekocht voor 2 ton in guldens. Op 525 vierkante meter grond.
Als ik dit niet had gehad dan had ik een ander gek klein huisje gekocht, ik hou niet van huizen die allemaal hetzelfde zijn. Dat wil niet zeggen dat ik dan meer uitgeef of njet tevreden ben.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
06-03-2020 09:37
Alsof een vrijstaand huis duurder is dan een 2 onder 1 kap of rijtjeshuis lijkt het nu. Dat is niet zo.
Wij hebben dit (oude huis, eigenlijk zijn het er 2) gekocht voor 2 ton in guldens. Op 525 vierkante meter grond.
Als ik dit niet had gehad dan had ik een ander gek klein huisje gekocht, ik hou niet van huizen die allemaal hetzelfde zijn. Dat wil niet zeggen dat ik dan meer uitgeef of njet tevreden ben.
Voor ons zou een vrijstaand huis wel veel duurder zijn omdat wij er niet op achteruit zouden willen gaan wat ruimte betreft. Wij hebben nu een ruime uitgebouwde 2 onder 1 kap. Wij houden ook helemaal niet van oude huizen.
pipootje schreef:
06-03-2020 09:37
Ligt er maar net aan waar je woont. Vrijstaand met zoveel grond als jij beschrijft heb je hier niet onder de 5 ton (in euro’s uiteraard). Twee onder 1 kap zit hier rond de 3,5 ton minimaal, hoekhuis vanaf 3 ton en een rijtjeshuis vanaf 2,5 ton.
Lente19251003 schreef:
06-03-2020 09:53
Ligt er maar net aan waar je woont. Vrijstaand met zoveel grond als jij beschrijft heb je hier niet onder de 5 ton (in euro’s uiteraard). Twee onder 1 kap zit hier rond de 3,5 ton minimaal, hoekhuis vanaf 3 ton en een rijtjeshuis vanaf 2,5 ton.
Wow, wij hebben een 2/1 kap gekocht net van 8,5 ton haha.

Wij waren en zijn heel erg tevreden in onze hoekwoning van 126m2, hebben hier fantastische jaren gehad. Met 3 kleine kinderen wilden we iets meer ruimte en was dichter bij hun school wonen zodat we lopend naar school kunnen. Je kunt altijd beter, mooier en groter dus eens moet je ophouden. Dit is voor ons echt het huis waar we oud willen worden en het kon. Wij hebben graag wat meer woongenot nu, we hebben de afgelopen jaren veel tripjes gemaakt maar ik heb er gewoon niet zoveel zin in met jonge kinderen.
Een koophuis maakt in ons geval wel gelukkiger, maar dat komt omdat onze hypotheek bruto niet eens €700 was toen we de hypotheek afsloten en we voor een huurwoning in een fatsoenlijke buurt boven de €1000 gezeten hadden. Zoveel geld maandelijks uitgeven aan een huis (of het nou een hypotheek of huur was) wilde ik echt niet en we konden de hypotheek precies op 1 salaris krijgen van toen nog Jan 'nog niet Modaal' en veel spaargeld.
Wij zijn echt gezegend met onze vrijstaande woning, buiten het dorp en zonder buren.

Mijn moeder woont in een rijtjeswoning in een nette buurt (met gelukkig leuke buren) en zo ben ik ook opgegroeid (in een rijtjeswoning, niet in een nette buurt helaas, maar later gingen we verhuizen), maar ik zou er nu mijn draai niet meer kunnen vinden ben ik bang. Ik ben verwend met helemaal niks horen en als ik bij m'n moeder ben dan hoor je toch de buren of je nou buiten of binnen zit. En dat is wat mij betreft de grootste luxe die ik heb; rust (en vrijheid).
Lente19251003 schreef:
06-03-2020 09:53
En de tijd waarin je het koopt.
In 1996 waren de huizen niet duur.
En volgens woz waarde zou het nu 270.000 waard zijn.
pipootje schreef:
06-03-2020 10:20
En de tijd waarin je het koopt.
In 1996 waren de huizen niet duur.
En volgens woz waarde zou het nu 270.000 waard zijn.
Ons huis was in 2014 €220.000. Vrijstaand, niet oud, maar wel her en der verouderd (jaren 80) en met 1100m2 grond. En volgens de WOZ nu ook iets meer dan €270.000. We hebben wel echt geluk gehad, want je koopt er nu in het dorp niet eens meer (net wel, net niet) een rijtjeswoning van.
Wie hebben onze hoekwoning op het dieptepunt van de crisis gekocht in 2013 voor 275.000. Jaren 70 dus goedkoper dan iets dat smoelt, maar weggaan uit de regio willen we niet.
NYC schreef:
05-03-2020 09:08
:kneel:

Zo ontzettend mee eens. Ik hoor/lees dat vaak, dat mensen op basis van wat ze (ooit) gekend of gezien hebben bepalen wat ze normaal/groot/klein/duur/rijk/arm etc. vinden. Terwijl je ook principieel kunt vinden dat veel lagere "maatstaven" ook al enorm kunnen zijn. Over huizen, tuinen, geld etc.
Ook wel logisch toch, dat mensen hun eigen ervaring als maatstaf nemen.

Tevredenheid heeft te maken met verlangen, verwachtingen en gewenning. Mensen die van huis uit gewend zijn aan vrijstaand wonen of minimaal twee badkamers, zullen pas tevreden zijn met minder als ze hun verlangen daarop aanpassen.

Relatief gezien heeft iedereen in Nederland met een dak boven het hoofd, andere basisvoorzieningen en normale buren al veel geluk, als je bedenkt hoe de vluchtelingen en bewoners op een plek als Lesbos er nu bijzitten. Maar in een welvarend land verwachten we veel meer dus is er ook meer nodig om tevreden te zijn.

Ik ben eigenlijk wel blij dat ik ben opgegroeid in een klein (huur) rijtjeshuis in een gemiddelde buurt. Een huis kunnen kopen is nooit mijn verwachting geweest dus heb altijd heel tevreden in kleine huurappartementjes gewoond.

En nu een koopappartement van 80m2 met een minibadkamer, klein keukentje, 1 wc en geen auto. Maar ik voel me de koningin te rijk omdat het gezellig is, goed functioneert, eigenlijk alles heeft wat ik wil. En nog leuke buren ook.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
_melon schreef:
06-03-2020 10:01

Mijn moeder woont in een rijtjeswoning in een nette buurt (met gelukkig leuke buren) en zo ben ik ook opgegroeid (in een rijtjeswoning, niet in een nette buurt helaas, maar later gingen we verhuizen), maar ik zou er nu mijn draai niet meer kunnen vinden ben ik bang. Ik ben verwend met helemaal niks horen en als ik bij m'n moeder ben dan hoor je toch de buren of je nou buiten of binnen zit. En dat is wat mij betreft de grootste luxe die ik heb; rust (en vrijheid).

Dat is heel herkenbaar. Ik ben opgegroeid in vrijstaande woningen, dus nooit geluiden van directe buren in huis zelf.
Toen ik vriend leerde kennen, woonden we beiden nog thuis en hij is opgegroeid in een tussenwoning. Prima huis, leuke buurt, maar ik heb wel echt moeten wennen aan het feit dat ik de wc van de buren hoorde bij doortrekken etc.

En natuurlijk wist ik echt wel dat het niet de norm was, opgroeien in een vrijstaande woning, maar het was wel even wennen aan leefgeluiden van buren.

Overigens, als ik pas tevreden kan zijn als ik hetzelfde 'had' als waarin ik ben opgegroeid, dan heb ik nog een heeeeeele lange weg te gaan.
Zoals ik ben opgegroeid, dat bereik ik zelf samen met man echt niet. En dat is prima.
Mijn ouders hebben op hun manier offers moeten brengen, offers die wij absoluut niet willen brengen.
Dat houdt ook in dat we anders leven, een ander inkomen hebben.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 06-03-2020 11:26
30.57% gewijzigd
Op zich ben ik heel erg blij met mijn appartement (sociale huurwoning), lage huur en genoeg ruimte. Maar als ik echt ga klagen, keuken is heel klein en heb weinig apparaten (ik heb geen afwasmachine, droger, magnetron, oven, hele kleine koelkast). En het is 4 hoog dus soms irritant met de trap en zware boodschappen. Maar verder, heb ook helemaal geen last van de buren. Ik heb een auto en genoeg spaargeld dus ik ben op zich tevreden.
anoniem_387931 wijzigde dit bericht op 08-03-2020 13:43
12.31% gewijzigd
iones schreef:
05-03-2020 19:49
Als je een tuin moet bijhouden terwijl je niet echt van tuinieren houdt, is een tuin snel te groot. Wil je hobby vee houden, dan is het snel te klein. Alles is relatief.

Dermate vaak en veel moeten werken dat je nauwelijks kunt avond eten met je eigen gezin, of met ze mee kan op weekendjes weg, dat is ALTIJD armoede. Je zult er meer geld mee verdienen, maar dat is niet waar geld voor bedoeld is.
Geld is handig voor het kopen van TIJD, die je op een prettige manier kunt besteden. Met je gezin bijvoorbeeld.
Wijze woorden :)
Ik heb werkelijk overal en nergens gewoond en voel me snel thuis. Ik had ook geen enorme wooneisen, in elk huis was er wel iets waar ik gelukkig van werd.
Maar nu ik een kind heb, vind ik het erg fijn om in een kindvriendelijke doch niet truttige woonwijk te wonen waar werkelijk van alles door elkaar woont, muv de aso's en multiprobleemgezinnen. Dat we daardoor elke maand enige geldzorgen hebben, is echt een heel groot nadeel, maar desalniettemin is het nog steeds die ellende waard. Want onze hypotheek blijft stabiel terwijl de huur maar bleef stijgen. En met een kind ben je gewoon meer thuis, en dan is het fijn om elke dag te verzuchten dat we zo fantastisch wonen.
Koophuis (jaren 70 tussenwoning) met een grote tuin (20x6) en 1 wc

Helaas geen goedgeisoleerde 2-onder-1 kap met oprit.

Wel helemaal van mij!

Ik heb een goed betaalde baan dus kan het onderhoud wel bekostigen.
Tuin opnieuw aangelegd, Nieuwe keuken en bijkeuken.

Het belangrijkste is dat t mijn eigen stekkie is waar ik kan doen en laten wat ik wil. En dat is t meeste waard :heart:
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik ben heel blij. Best groot, vrijstaand huis, waardoor we geen rekening hoeven te houden met buren wat betreft lawaai, barbecuen etc. Ik voel me er helemaal thuis, ben nu bezig de slaapkamer helemaal “mezelf” te maken. Toen we hier kwamen wonen, 10 jaar geleden, was het helemaal niet zoals ik wilde, maar we hebben beetje bij beetje alles aangepakt en nu is het bijna klaar. Het is een fijn huis met veel sfeer op een rustige plek.
Ik had alleen een grotere tuin gewild, en misschien een nieuwe badkamer en keuken. Voor de rest tevreden :).
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven