zijn jullie ook tevreden?

04-03-2020 10:18 166 berichten
Met jullie huisje boompje "beestje" in een simpele woonwijk met een mix van sociaal huur en koop met 1 wc in huis 1 badkamer een simpel tuintje zoals je zo vaak ziet met 1 auto voor de deur?
Gewone mensen zo als jij en ik die het redelijk goed voor elkaar hebben? Ook al gaat het over simpele dingen maar toch tevreden zijn?
mcsteamy schreef:
04-03-2020 15:43
En welke auto je hebt. Als je je een splinternieuwe Tesla kunt veroorloven zul je ook niet wakker liggen van een APK waarbij ze ook de remblokjes moeten vervangen.
Ach onze auto is over de tien jaar oud. Om de zoveel tijd ruilen we weer in voor een ander derde hands voorlopig rijden we nog.
We komen nooit boven de 3000. In onze wijk is een Teslaeigenaar nog niet gesignaleerd.
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 04-03-2020 15:46
6.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
04-03-2020 15:39
Of een auto luxe is of "noodzaak" hangt denk ik ook wel sterk af van de plek waar je woont en wat je op loop/OV-afstand in je omgeving hebt.
Klopt. Ik zit momenteel in de rimboe, 45 minuten lopen naar de bushalte. En geen auto. Dat is wel eens lastig, inderdaad. Ik zou een auto kunnen kopen maar ik verhuis liever naar de stad waar het station op 10 minuten lopen is :)
Heel erg tevreden. Ik wil hier oud worden.

We wonen vrijstaand, huis is 5 jaar geleden opgeleverd en in die 5 jaar ben ik dolverliefd geworden op ons huis en we worden hier ( als alles goed gaat natuurlijk) hopelijk oud. Tot het moment dat we liever alles gelijkvloers hebben. Onze 2 kinderen hebben meer dan voldoende ruimte, een grote tuin, veel groen om ons heen. We wonen in het oosten van het land, waar de grond niet zo vreselijk duur was 6 jaar geleden. Wat dat betreft gewoon geboft met de bouwsector op dat moment en de grondprijzen.

Verder leven we prima, geen grote luxe, maar dat hoeft ook niet. Wel 2 auto’s, wat zowel luxe als nodig is voor ons werk.

Mijn schoonouders huren hun hele leven al en dat heeft zeker voordelen. Ze wonen nog altijd met veel plezier in hun eerste huurwoning. Mijn ouders zijn het tegenovergestelde en hebben vanaf begin af aan in gekochte ( zelf ontworpen) huizen gewoond. Dat heeft hen in het begin van hun huwelijk en in mijn hele vroege kinderjaren, best wat stress opgeleverd. Elk dubbeltje werd omgedraaid. De laatste 25 jaar niet meer, ze wonen luxe, ruim en kennen geen geldzorgen.
Heel fijn voor hen, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat niet iedereen dit soort offers wil brengen voor een stapel stenen.

Mijn moeder heeft me altijd op het hart gedrukt dat een eigen huis leuk is, maar dat leven ook leuk moet zijn en dat je beter wat minder groot kunt wonen en geld kunt besteden aan fijne dingen, dan alles moeten spenderen aan je huis.
Overigens is onze auto altijd tweedehands en we rijden 'm "op" . Pas als er serieus grote onderhoudskosten optreden ruilen we hem in.
Ach,maar daarvoor rijden we in oude auto`s, omdat het maar een transportmiddel is.....Dus geen volvo voor ons......
Chantilly21_2 schreef:
04-03-2020 15:49
maar dat leven ook leuk moet zijn en dat je beter wat minder groot kunt wonen en geld kunt besteden aan fijne dingen, dan alles moeten spenderen aan je huis.
Precies onze insteek. Lage hypotheek, klein huis. We hoeven niet krom te liggen om alles te kunnen betalen. Voor ons is dit luxe.
*2020* schreef:
04-03-2020 15:21
Jij begrijpt het helemaal.
Tevredenheid heeft niet te maken met wat je hebt :idee: Jij vindt blijkbaar van wel want je mag hier alleen als modale schrijven dat je tevreden bent. Als je meer hebt is het al logisch dat je tevreden/blij moet zijn omdat je geen jan modaal bent.
Ik ben heel tevreden. Ik woon buitenaf, zoals ik altijd verlangd heb als kind al. Ik heb mijn dieren hier aan huis, mijn honden etc. Ik zou met veruit de meeste mensen nooit willen ruilen. Ik voel me rijk en bevoorrecht.
iones schreef:
04-03-2020 16:49
Ik ben heel tevreden. Ik woon buitenaf, zoals ik altijd verlangd heb als kind al. Ik heb mijn dieren hier aan huis, mijn honden etc. Ik zou met veruit de meeste mensen nooit willen ruilen. Ik voel me rijk en bevoorrecht.
Dat kan ik me voorstellen!
Ja, best wel tevreden met ons gemiddelde rijtjeshuis. Destijds wel nieuw gekocht, dus naar eigen smaak kunnen inrichten. Nog elke dag blij met mijn keuken met veel werkruimte en grote oven, ik hou van koken en vooral bakken. Verder niet superluxe, ik zou echt heeeeel graag een badkamer met een bad willen, maar dat paste helaas niet.

Waar ik echt heel blij mee ben is dat ik binnen 5 min op mijn werk ben, dat alle familie en vrienden dichtbij wonen en dus regelmatig kunnen komen aanwaaien (en dat ze allemaal in de woonkamer passen), dat mijn konijnen vrij in de tuin kunnen lopen, er genoeg parkeerplek is in de buurt en dat er leuk gemengd publiek woont. Zielsgelukkig met lieve man, katten, konijnen en mijn jeugddroom: mijn eigen paard :heart:

Eigenlijk was ik ook wel heel gelukkig toen we nog samen in een piepklein, stokoud, vochtig en tochtig huurhuisje in een "achterbuurt" woonden. Als mijn man en beestjes er maar zijn vind ik het al wel gauw best. En 'tokkie' buren heb ik ook wel gehad, maar dat was meestal een grote bek en een heel klein hartje. Ik kon iig beter met hen opschieten dan met gereformeerden die bij ons op de hoek wonen en die bij alles lopen te tut-tut-tutten (of misschien hebben ze een punt en zijn wij gewoon tokkie zonder dat we het doorhebben :biggrin: )
mcsteamy schreef:
04-03-2020 15:19
Wel grappig dat dit topic gestart is vanuit de gedachte dat je ook tevreden kunt zijn met simpele dingen. Met gemiddelde omstandigheden, de 'gewone mensen zoals jij en ik'. En dat er toch veel mensen reageren die het financieel beter hebben dan Jan Modaal. Met vrijstaande huizen, enorme tuinen, meerdere auto's en 'alles kunnen kopen wat ze willen' :lol:
Je hebt gelijk hoor, maar toen wij ons eerste huis kochten hadden we het niet zo ruim als nu. We moesten echt op de centjes letten, konden net aan de hypotheek betalen maar was toen ook dik tevreden met onze kleine tussenwoning en brak van een auto. We zijn uiteindelijk verhuisd omdat we terug naar een dorp wilde voor meer rust en in de tussentijd heeft mijn man toevallig een hoop promotie gemaakt waardoor we de afgelopen jaren het financieel gezien erg ruim hebben, maar nog steeds tevreden met alles wat we hebben.

Maar ik ken ook mensen die nooit tevreden zijn. Mijn zwager en zijn vrouw zijn zo. Dikke villa, grote tuin, dure auto's, motors, boot en noem maar op, maar vinden het huis te klein en lijken altijd opzoek te zijn naar meer en beter.
Ik ken trouwens wel meer mensen die doen alsof ze het voor elkaar hebben maar vanbinnen diep ontevreden blijven. Beetje van die keeping up with the Jonesos-mensen.
BeaTea schreef:
04-03-2020 10:44
Bejaardenschattig? Wat is dat? :-D
Door een bejaarde die nog kan bukken en vegen te onderhouden.

Niet perse klein. Maar groot is anders.

350m2 ongeveer. 3 uurtjes in de week.
Als rasechte Belg ben ik geboren met een baksteen in de maag. Ik zou dus echt wel ongelukkig zijn met een huurhuis. En 1 wc is goed als je alleen woont maar anders toch minstens 2.
Wat zeker ook bijdraagt aan het gelukkig zijn, zijn mijn huisdieren.
Een auto of weekendjes weg of op restaurant enz. maken mij niet gelukkiger.
Wij wonen erg fijn! Normale wijk met zowel koop- als huurwoningen. We hebben een koopwoning, hoekhuis met garage. Een ontzettend fijne buurvrouw en geen overlast van buurtbewoners. We zijn ons vorige huis ontvlucht ivm de buren, dus dit is fijn. We hebben maar 1 toilet, 1 badkamer en 113m2 woonoppervlak. Niet super groot, maar we zijn maar met 3en en hebben zelfs nog een logeerkamer voor mijn ouders. 3 Auto’s, genoeg geld over voor leuke dingen en mooie vakantie’s. Het leven is goed :)
Als ik dan soms vrienden hoor. Man gaat liever 5 dagen werken dan dat hij een dag minder werkt en dus een dag thuis is bij hun 2 kleine kinderen. Vriendin eet vaak alleen met de kinderen, want hij is nog aan het werk, Efteling-abonnement met de kinderen en man niet. Maar ja, hij verdient wat meer dan mijn man. Ik vind het toch echt fijner dat mijn man er is voor onze dochter, mee gaat met uitjes, elke avond thuis eet enz. Daar kan geen geld tegenop! En wat heb je er ook aan als je man er toch nooit is om het te besteden. Nee, ik hoef geen groter huis, meer ruimte oid. We houden nu veel over voor vakantie’s en uitjes met dochter en dat vind ik heerlijk. Dat is zoveel waard :heart:
petra123456 schreef:
04-03-2020 17:48
Door een bejaarde die nog kan bukken en vegen te onderhouden.

Niet perse klein. Maar groot is anders.

350m2 ongeveer. 3 uurtjes in de week.
350 m2 tuin noem jij bejaardenklein? Dat vind ik echt een behoorlijke tuin!
Whomi schreef:
04-03-2020 19:55
Wij wonen erg fijn! Normale wijk met zowel koop- als huurwoningen. We hebben een koopwoning, hoekhuis met garage. Een ontzettend fijne buurvrouw en geen overlast van buurtbewoners. We zijn ons vorige huis ontvlucht ivm de buren, dus dit is fijn. We hebben maar 1 toilet, 1 badkamer en 113m2 woonoppervlak. Niet super groot, maar we zijn maar met 3en en hebben zelfs nog een logeerkamer voor mijn ouders. 3 Auto’s, genoeg geld over voor leuke dingen en mooie vakantie’s. Het leven is goed :)
Als ik dan soms vrienden hoor. Man gaat liever 5 dagen werken dan dat hij een dag minder werkt en dus een dag thuis is bij hun 2 kleine kinderen. Vriendin eet vaak alleen met de kinderen, want hij is nog aan het werk, Efteling-abonnement met de kinderen en man niet. Maar ja, hij verdient wat meer dan mijn man. Ik vind het toch echt fijner dat mijn man er is voor onze dochter, mee gaat met uitjes, elke avond thuis eet enz. Daar kan geen geld tegenop! En wat heb je er ook aan als je man er toch nooit is om het te besteden. Nee, ik hoef geen groter huis, meer ruimte oid. We houden nu veel over voor vakantie’s en uitjes met dochter en dat vind ik heerlijk. Dat is zoveel waard :heart:
Je hebt 3 auto's voor de deur en genoeg geld en toch vindt je het belangrijk om toe te voegen dat meer geld gerelateerd is aan minder geluk. Dat blijft jammer, het klinkt altijd een beetje alsof iemand zich heeft neer gelegd bij zijn situatie dan oprecht tevreden is.
*2020* schreef:
04-03-2020 10:24
Maar wat als het koophuis niet lukt maakt dat een stuk ongelukkiger?
Nee denk ik niet hoor, net zoals dat een koophuis me vast ook niet veel gelukkiger gaat maken dan ik nu ben.
Zeer gelukkig. Ongeveer 4 jaar geleden verhuisd ivm tokkiewijk.
Nu een normaal huis (twee kapper), huizen zijn allemaal hetzelfde in de straat. Fijne buurt. Erg rustig. Jonge gezinnen. Tuin op het zuiden.
School op 50 meter afstand.
Geen tophypotheek.
Ruimte genoeg voor ons 4 en een woning waar je oud kunt worden.
Ik werk op max 10 min fietsafstand. Man zelfstandig dus deelt eigen tijd in.
We leven zuinig, niet omdat het moet maar omdat we het prettig vinden iets achter de hand te hebben. Genieten zit hem in de kleine dingen!
Geronimo2 schreef:
04-03-2020 20:56
Je hebt 3 auto's voor de deur en genoeg geld en toch vindt je het belangrijk om toe te voegen dat meer geld gerelateerd is aan minder geluk. Dat blijft jammer, het klinkt altijd een beetje alsof iemand zich heeft neer gelegd bij zijn situatie dan oprecht tevreden is.
Alles is relatief natuurlijk.

Wij hebben ook niet op ons max gekocht om meer te besteden te hebben. Hier staan ook 3 auto's en wonen we dikke prima. Maar wel kleiner dan anderen die de keuze gemaakt hebben voor een duurder huis.
Geronimo2 schreef:
04-03-2020 20:56
Dat lees jij er blijkbaar in. Meer geld kan best gelukkig maken, maar als ik dus bij vrienden zie dat meer geld ten koste gaat van family-time, dan hoeft dat van mij echt niet. En 3 auto’s zegt weinig natuurlijk. Een auto heb je al voor 500 euro. Er staat hier een ouwe eend in de garage die na jaren beetje bij beetje opknappen eindelijk klaar is. Gekocht voor een habbekrats. Een gezinsauto van bijna 10 jaar oud en een kleine auto voor woon-werk voor mij. Aangezien ik niet in de eend kan rijden, omdat dat geen automaat is. Qua hypotheek zitten we ver onder onze Max, zodat er voldoende over blijft voor leukere dingen dan meer ruimte in huis. Dingen die wij belangrijker vinden dan dat. Dat een ander daar niet voor kiest is prima hoor, maar ik ben heel tevreden met hoe wij het doen.
JobEva schreef:
04-03-2020 16:05
Ach,maar daarvoor rijden we in oude auto`s, omdat het maar een transportmiddel is.....Dus geen volvo voor ons......
Wij hebben wel een grote Volvo, maar die is wel bijna 20 jaar oud :)
dat geld niet gelukkig maakt is gewoon een fabel om arme mensen troosten, maar geld maakt wel degelijk gelukkig en zorgt ook voor minder stress als je weet dat je op einde van de maand uw kosten kunt betalen zonder dat er een deurwaarder aan de deur staat.
Huurhuis heeft mss vrijeheid maar wat als de verhuurder morgen zegt van ik wil mijn huis terug dan sta je daar mooi met je vrijheid in de goot. een eigen dak kan niemand u afpakken.
Wij wonen in een heel klein gezellig klushuisje in een heel mooi natuurgebied. Ons eerste koophuis. Hiervoor sociale huur in de stad, nog elke dag blij dat ik daar weg ben.

Mijn grote droom is helemaal buitenaf wonen, liefst in een monument, sowieso vooroorlogs. Daar wil ik ook met alle liefde voor kromliggen. Dus ik ben tevreden maar droom ook van meer. En ja, dat zullen sommige ontevreden vinden, maar die droom geef ik mooi niet op ;)
Tiana_76 schreef:
04-03-2020 21:58
Alles is relatief natuurlijk.

Wij hebben ook niet op ons max gekocht om meer te besteden te hebben. Hier staan ook 3 auto's en wonen we dikke prima. Maar wel kleiner dan anderen die de keuze gemaakt hebben voor een duurder huis.
Maar zijn die ook perse ongelukkiger of hebben ze dan automatisch ook minder tijd voor hun kinderen? Het ging puur om die opmerking dat kennissen een andere keuze hadden gemaakt en daardoor minder tijd voor hun kinderen hebben, alsof je eerst om je heen moet kijken voor je kan bepalen hoe tevreden je bent. Dat lijkt alsof je je meer neerlegt bij de situatie dan dat het een intrinsiek gevoel is. Dat vind ik jammer, a. omdat ik ook wel een beetje moe wordt van de vooroordelen over mensen met een riant inkomen of gewoon rijk zijn. Als men zo generaliserend zou praten over mensen met een minimum inkomen dan ben je griezelig rechts of ken je geen empathie en respect. Volgens mij is thuiskomen waar er gezelligheid en warmte, en is het aller hoogste haalbaar en dat kan met of zonder oprit.
anoniem_274419 wijzigde dit bericht op 05-03-2020 09:09
0.41% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven