Zonne-energie, wie heeft het?
woensdag 27 juni 2012 om 08:39
Wij zitten na te denken om zonne-panelen te plaatsen op ons dak. Het blijkt dat als je voor ¤ 10.000,- in de "zon" investeerd, je dit meer rendement oplevert dan het op de bank te laten staan, dit was voor ons een reden om het te overwegen. Op het internet krijgen we te veel informatie van verkopers en advertenties over zonne-panelen, dat we het overzicht een beetje kwijt zijn. Ik ben daarom erg benieuwd naar ervaringen van jullie die het daadwerkelijk hebben geplaatst.
Welk type zonne-panelen heb je?
Hoe bevalt het?
Levert het echt voldoende op om het binnen een aantal jaar terug verdiendt te hebben.
Ik kijk uit naar de reacties,
X.
Welk type zonne-panelen heb je?
Hoe bevalt het?
Levert het echt voldoende op om het binnen een aantal jaar terug verdiendt te hebben.
Ik kijk uit naar de reacties,
X.
woensdag 27 juni 2012 om 08:55
Ik heb het nog niet, maar ben het ook aan het uitzoeken, btw op panelen zou worden verlaagd per 1 juli naar 6%, maar dat schijnt niet door te gaan. Wel komt er een mogelijkheid van 15% (?) subsidie per 1 juli a.s., dus dat scheelt ook weer.
Wat is je verbruik en hoeveel van dat verbruik wil je af gaan dekken middels panelen? Ik heb info ingewonnen en voor 7000-8000 euro zou je zo'n 3000 kw stroom per jaar kunnen halen was het advies dat ik kreeg.
Wat is je verbruik en hoeveel van dat verbruik wil je af gaan dekken middels panelen? Ik heb info ingewonnen en voor 7000-8000 euro zou je zo'n 3000 kw stroom per jaar kunnen halen was het advies dat ik kreeg.
woensdag 27 juni 2012 om 08:55
woensdag 27 juni 2012 om 08:59
Ik las eerst 'zonne-allergie'. Dat heb ik namelijk wél
Dit helaas niet, maar zou het wel graag ooit krijgen! Als ik zo lees dat je voor 7000-8000 euro al 3000 Kwh kan opwekken valt me dat echt mee! Klopt het dan ook dat je stroom kunt leveren aan de elektriciteits-maatschappij?
Je moet dan natuurlijk nog wel vastrecht betalen.
Lijkt me dus een rekensommetje waarin van belang is:
- hoeveel verbruik je jaarlijks (voor overzicht bijv een tijdje bijhouden op gaslicht.com)
- hoeveel vastrecht moet je altijd betalen
- hoeveel stroom zou je nog bij moeten kopen, of hoeveel kan je verkopen en wat kost dat/levert dat op
- wat zijn de aanschafkosten (denk ook aan subsidies)
- hoelang ga je nog blijven wonen waar je nu woont. Denk namelijk niet dat het loont als je van plan bent over 2 jaar weer te verhuizen
Dit helaas niet, maar zou het wel graag ooit krijgen! Als ik zo lees dat je voor 7000-8000 euro al 3000 Kwh kan opwekken valt me dat echt mee! Klopt het dan ook dat je stroom kunt leveren aan de elektriciteits-maatschappij?
Je moet dan natuurlijk nog wel vastrecht betalen.
Lijkt me dus een rekensommetje waarin van belang is:
- hoeveel verbruik je jaarlijks (voor overzicht bijv een tijdje bijhouden op gaslicht.com)
- hoeveel vastrecht moet je altijd betalen
- hoeveel stroom zou je nog bij moeten kopen, of hoeveel kan je verkopen en wat kost dat/levert dat op
- wat zijn de aanschafkosten (denk ook aan subsidies)
- hoelang ga je nog blijven wonen waar je nu woont. Denk namelijk niet dat het loont als je van plan bent over 2 jaar weer te verhuizen
Zeg maar Spijker.
woensdag 27 juni 2012 om 11:47
quote:hopeful schreef op 27 juni 2012 @ 08:54:
Wij hebben een zonneboiler.. die wordt verwarmd door de zon en daardoor hebben wij gratis warm water voor douche en wasmachine!
Hoe lang kan je dan douchen met warm water?
Ik weet zelf niet precies hoeveel ik verbruik, ik kijk dat vanavond even na, zit nu op mijn werk. En ik denk idd zeker dat we meerdere offertes gaan aanvragen.
Wij hebben een zonneboiler.. die wordt verwarmd door de zon en daardoor hebben wij gratis warm water voor douche en wasmachine!
Hoe lang kan je dan douchen met warm water?
Ik weet zelf niet precies hoeveel ik verbruik, ik kijk dat vanavond even na, zit nu op mijn werk. En ik denk idd zeker dat we meerdere offertes gaan aanvragen.
woensdag 27 juni 2012 om 11:49
quote:Phips schreef op 27 juni 2012 @ 11:26:
To, het is zeker lonend, maar het is ook zeker lonend om meerdere offertes aan te vragen. Wij verdienen het in 8-10 jaar terug.Dus dan moet je wel zo lang in je huidige huis blijven wonen? Of kan je ze van het dak afschroeven en meeverhuizen?
To, het is zeker lonend, maar het is ook zeker lonend om meerdere offertes aan te vragen. Wij verdienen het in 8-10 jaar terug.Dus dan moet je wel zo lang in je huidige huis blijven wonen? Of kan je ze van het dak afschroeven en meeverhuizen?
Zeg maar Spijker.
dinsdag 25 september 2012 om 15:39
het kan ook niet op ieder huis. mijn ouders wilden een paar jaar geleden zonne-panelen (normaal rijtjeshuis van 6m breed) en daar moesten de panelen dan een stukje uitsteken op het dak van de buren. hebben ze dus niet gedaan want daar komt alleen maar narigheid van. ik geloof dat de terugverdientijd toen zo'n 7 a 8 jaar was... maar dit is alweer een jaar of 5 terug.
ik zou me er ook even in verdiepen hoeveel het kost als zo'n paneel stuk gaat oid.
ik zou me er ook even in verdiepen hoeveel het kost als zo'n paneel stuk gaat oid.
dinsdag 25 september 2012 om 15:49
woensdag 26 september 2012 om 10:38
Wil je echt rendement hebben van je zonnepanelen dan moeten ze eigenlijk op het zuiden geplaatst zijn. Zuidwesten (of was het nu zuidoosten) kan ook maar liggen ze op de noordkant van je dak dan verdien je de kosten nooit terug. Ook moet je uitkijken of er niet te veel hoge bomen of een flat voor je huis staat die je huis in de schaduw leggen.
Wij wilden voor ons nieuwe huis ook zonnepanelen en hebben laten doorrekenen of het wat opleverde maar toen bleek dat het eigenlijk niet uitkon.
Wij wilden voor ons nieuwe huis ook zonnepanelen en hebben laten doorrekenen of het wat opleverde maar toen bleek dat het eigenlijk niet uitkon.