Lijf & Lijn alle pijlers

Wat doe ik verkeerd?

20-02-2018 21:34 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
In november ben ik begonnen met het omgooien van mijn eetgewoonten. Ik was in de loop der jaren veel te dik geworden (95 kg bij 1.73 cm) door snoepen en ongezonde keuzes maken in mijn eten en wilde graag afvallen.

Langzaam maar zeker verloor ik de afgelopen maanden 9 kilo. De eerste 2 weken gingen hard (vocht, uiteraard) en daarna ging mijn gewicht langzaam, maar gestaag naar beneden.

Ik ben bewust niet op een dieet gegaan, maar ben goed op gaan letten.

Maar nu... Sinds anderhalve week kom ik ineens aan. Nu al 1,5 kilo. Menstruatie kan het niet zijn, ik ben 2 weken geleden ongesteld geweest. Ander eetpatroon ook al niet, want ik ben niet anders gaan eten dan de maanden ervoor.

Wat ik eet:
Ontbijt: 2 volkoren boterhammen met mager beleg
Tussendoor: fruit
Lunch: 2 volkoren boterhammen met mager beleg en rauwkost of een salade.
Tussendoor: zo’n pakje van die breekcrackertjes en wortels/tomaten/komkommer
Diner: veel groenten, een stukje vlees, ongeveer 75 gram aardappelen of rijst. Pasta eet ik liever niet, dat is niet mijn favoriete eten
Tussendoor: schaaltje yoghurt zonder toevoegingen

Ik heb hier al eens een topic gehad over afvallen. Toen heb ik veel goede tips gekregen, die ik toen direct toe ben gaan passen. Door omstandigheden kan ik niet sporten. Wel wandel ik elke dag minstens een uur.
Geen brood eten wil ik niet. Ik heb dat geprobeerd, maar merkte dat ik dat niet vol zou houden op de langere termijn. Het is voor mij belangrijk om dit vast te houden als levensstijl en niet om dit tijdelijk te doen als ‘dieet’.

Hebben jullie een idee wat ik verkeerd doe? Of is dit een ‘fase’ die ook bij afvallen hoort?
Ik hoef en wil geen kilo’s per week af te vallen, maar aankomen is ook bepaald niet mijn streven...
Alle reacties Link kopieren
Is het een idee om eens met een dietist te gaan ? Je lijkt iets te weinig te eten maar daar in tegen sport je niet lastig!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor het meedenken! Ik ben in november (of oktober?) bij een diëtiste geweest, maar zij wilde dat ik zo ontzettend weinig zou eten, volgens mij zou ik aan 1100 kcal komen.
Maar misschien zou ik toch nog eens naar een ander moeten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Drink je toevallig drinken met calorieën?
Alle reacties Link kopieren
1,5 kilo is overigens niet heel veel hoor, schommelingen in gewicht is normaal. Ik zou het even aankijken.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
20-02-2018 22:23
Drink je toevallig drinken met calorieën?
Nou... ik kom er dus net achter dat de groene thee die ik drink, suiker bevat! Wat suf dat ik daar niet op heb gelet.
Ik drink trouwens ook cola light, 1 glas per dag. Ik lees op sommige websites dat je daar ook van aan kan komen.

Hè... Ik denk goed mijn best te doen, drink ik alsnog dingen die me aan laten komen :-(

Goed dat je me wijst op die schommelingen. Daar heb je zeker gelijk in. Wat me alleen verbaast, is dat het echt gestaag omhoog gaat de laatste dagen. Dus elke dag een ons of 2. Ik vind het zo gek.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
20-02-2018 22:24
1,5 kilo is overigens niet heel veel hoor, schommelingen in gewicht is normaal. Ik zou het even aankijken.
+1
Je spreekt over de laatste 1,5 week
Dat is te kort om nu al tot het besluit te komen dat je aan het bijkomen bent.

Gewoon rustig verder doen zoals je bezig bent, en je niet laten ontmoedigen door schommelingen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Marie,

Afvallen en ook aankomen hebben in beginsel een heel simpel principe als je meer kcal binnen krijgt dan dat je verspilt kom je aan en als je meer kcal verbruikt dan dat je binnenkrijgt val je af.

Ik fitness zelf graag en ken het principe van afvallen en aankomen wel.

En als ik is voor jou een berekening maak kom ik uit op: (let op ik weet niet exact wat je Eet dus dingen kunnen naar onder of boven zijn)!!
- 4x volkoren boterham (sneetjes genomen is +/- 33gram) kom je uit op ongeveer 300-350 kcal
- Beleg laten we zeggen 150 kcal
- rauwkost / salade 50kcal
- Fruit hangt af van welke fruit soort, maar vaak zit een stukje fruit tussen de 50-80 kcal
- Breek crackers (zijn populair in de gym) 15-25 kcal per pakje
- vlees: zit je al gauw bij 40-50 gram op zo'n 100-150 kcal (gehaktbal is bijvoorbeeld 350 kcal)
- Groentes: geen exacte info laten we zeggen 100 kcal
- Aardappelrn 75 gram = +/- 100 hangt af van bereidingswijze.
- Schaaltje is vaak 150-250 gram aan yoghurt wat uit komt op +/- 60 kcal per 100 gram dus tussen de 100-150 kcal dat je daarvan binnenkrijgt.

Tel alles bij elkaar op en dan kom je bij uiterste waardes genomen op zo'n 1155 kcal uit.

Je moet beseffen dat een gemiddelde vrouw van 20 jaar dagelijkse gemiddeld 1500 kcal nodig heeft. (Ectomorph zit boven, mesomorp vaak wat onder en endomorph flink onder).

Hangt ervan af wat voor lichaamstype je hebt en wat voor metobolism je van nature hebt hoeveel kcal je "natuurlijk" nodig.

Gezien je verhaal vallen er dingen te winnen in brood, aardappelen, yoghurt en groente. Wil je afvallen uit ervaring stoom je groente (<-- en geloof mij maar broccoli eten word ineens lekker).
Brood probeer wit of sesam zitten beduidend minder kcal in dN volkoren (volkoren gebruiken mensen die zwaarder willen worden). Aardappelen probeer ze te mijden zijn echte kcal bommen... ga over op gele rijst... en yoghurt probeer daar dagelijks zo'n 100 gram van te nuttigen (2/3 kommetje ongeveer).

Als ik je een tip mag geven vanuit de info die ik heb gekregen zou ik voor jou proberen onder de 900 kcal te blijven en je zal merken dat je afvalt.

Hoe te doen? Crackers, thee / water, goed ontbijt (350 kcal), goed avondeten (350 kcal). En geen tussendoortjes. En dan zullen de kilo's eraf vliegen.

Ohh en probeer veel te fietsen, goed als je wilt afvallen!
Alle reacties Link kopieren
Ja 1,5 week is kort. Je kan ook een tijdje je voeding bij houden met een vand e vele apps die er daarvoor zijn, van het voedingscentrum, chronometer, myfitnesspall, etc. Bij die laatste kan je iig zien hoeveel calorieen je binnen krijgt maar ook andere voedingstoffen (vitaminen en mineralen), je kan opgeven wat je drinkt en hoeveel je beweegt. Wel moet je dan alles even wegen en meten (hoeveel boter je op je boterham smeert enzo) maar dan kan je dat de volgende keer gewoon overnemen. Het geeft inzicht daar is het voor bedoeld. Niet om helemaal te micromanagen en je gek te laten maken.
Alle reacties Link kopieren
O ja en drink citroenwater met gember. Vraag me niet waarom maar het helpt echt.
Alle reacties Link kopieren
Marie1888 schreef:
20-02-2018 22:28
Nou... ik kom er dus net achter dat de groene thee die ik drink, suiker bevat! Wat suf dat ik daar niet op heb gelet.
Ik drink trouwens ook cola light, 1 glas per dag. Ik lees op sommige websites dat je daar ook van aan kan komen.

Hè... Ik denk goed mijn best te doen, drink ik alsnog dingen die me aan laten komen :-(

Goed dat je me wijst op die schommelingen. Daar heb je zeker gelijk in. Wat me alleen verbaast, is dat het echt gestaag omhoog gaat de laatste dagen. Dus elke dag een ons of 2. Ik vind het zo gek.
Je kan proberen alleen maar water en thee te drinken, hoewel een glas groene thee (je bedoelt ice tea denk ik?) echt geen kwaad kan hoor, maar drink je daar nou 2 liter van per dag, dan kan het behoorlijk oplopen. Van cola light kan je niet aankomen, er zitten namelijk geen calorieën in. Het gaat om de verhouding tussen de hoeveelheid calorieën die je eet/drinkt en wat je verbruikt, dus dat baseer je op de calorieën. Wel kan je van cola light meer honger krijgen.

Je kan met een bepaalde formule uitrekenen hoeveel calorieën ongeveer goed zijn voor jou. Dit verschilt namelijk per persoon. Het gemiddelde voor vrouwen is bijvoorbeeld 2000 (om stabiel te blijven) maar ik heb er zelf maar 1800 nodig. Als je dit bijvoorbeeld weet zou je een paar dagen je calorieën kunnen tellen (persoonlijk normaal gesproken geen voorstander van) want dan heb je een soort richtlijn en kan je daarna weer verder gaan op gevoel. Myfitnesspal is daar een handige app voor.
Alle reacties Link kopieren
^ weet ik niet waar jij kijkt maar ik zou eerder 1500 aan houden hoor. Een vrouw die 2000 eet zal gauw aankomen
Alle reacties Link kopieren
O godt, luister alsjeblieft niet naar adviezen zoals 'aardappelen zijn caloriebommen' en 'je moet nog minder eten'.

Je bent goed bezig hoor en van cola light kom je absoluut niet aan en lekker blijven drinken als je dat lekker vindt.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Sopozo schreef:
20-02-2018 22:38
Hoi Marie,

Afvallen en ook aankomen hebben in beginsel een heel simpel principe als je meer kcal binnen krijgt dan dat je verspilt kom je aan en als je meer kcal verbruikt dan dat je binnenkrijgt val je af.

Ik fitness zelf graag en ken het principe van afvallen en aankomen wel.

En als ik is voor jou een berekening maak kom ik uit op: (let op ik weet niet exact wat je Eet dus dingen kunnen naar onder of boven zijn)!!
- 4x volkoren boterham (sneetjes genomen is +/- 33gram) kom je uit op ongeveer 300-350 kcal
- Beleg laten we zeggen 150 kcal
- rauwkost / salade 50kcal
- Fruit hangt af van welke fruit soort, maar vaak zit een stukje fruit tussen de 50-80 kcal
- Breek crackers (zijn populair in de gym) 15-25 kcal per pakje
- vlees: zit je al gauw bij 40-50 gram op zo'n 100-150 kcal (gehaktbal is bijvoorbeeld 350 kcal)
- Groentes: geen exacte info laten we zeggen 100 kcal
- Aardappelrn 75 gram = +/- 100 hangt af van bereidingswijze.
- Schaaltje is vaak 150-250 gram aan yoghurt wat uit komt op +/- 60 kcal per 100 gram dus tussen de 100-150 kcal dat je daarvan binnenkrijgt.

Tel alles bij elkaar op en dan kom je bij uiterste waardes genomen op zo'n 1155 kcal uit.

Je moet beseffen dat een gemiddelde vrouw van 20 jaar dagelijkse gemiddeld 1500 kcal nodig heeft. (Ectomorph zit boven, mesomorp vaak wat onder en endomorph flink onder).

Hangt ervan af wat voor lichaamstype je hebt en wat voor metobolism je van nature hebt hoeveel kcal je "natuurlijk" nodig.

Gezien je verhaal vallen er dingen te winnen in brood, aardappelen, yoghurt en groente. Wil je afvallen uit ervaring stoom je groente (<-- en geloof mij maar broccoli eten word ineens lekker).
Brood probeer wit of sesam zitten beduidend minder kcal in dN volkoren (volkoren gebruiken mensen die zwaarder willen worden). Aardappelen probeer ze te mijden zijn echte kcal bommen... ga over op gele rijst... en yoghurt probeer daar dagelijks zo'n 100 gram van te nuttigen (2/3 kommetje ongeveer).

Als ik je een tip mag geven vanuit de info die ik heb gekregen zou ik voor jou proberen onder de 900 kcal te blijven en je zal merken dat je afvalt.

Hoe te doen? Crackers, thee / water, goed ontbijt (350 kcal), goed avondeten (350 kcal). En geen tussendoortjes. En dan zullen de kilo's eraf vliegen.

Ohh en probeer veel te fietsen, goed als je wilt afvallen!
Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. :facepalm:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Nou vertel, wat is er mis?
Ik heb gelukkig wel resultaten schat. En alles wat hierboven staat klopt. Zal ze bij iedere diëtist te horen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Sopozo schreef:
20-02-2018 22:48
^ weet ik niet waar jij kijkt maar ik zou eerder 1500 aan houden hoor. Een vrouw die 2000 eet zal gauw aankomen
2000 is het gemiddelde... Dat betekent niet dat elke vrouw dat moet eten. 2000 kcal voor een vrouw en 2500 voor een man is toch algemeen bekend? Maar sowieso doet dat er niet toe want je moet toch kijken naar wat jij zelf nodig hebt, in mijn geval is dat 1800 om stabiel te blijven en 2300 om aan te komen (als ik mijn zoveelste poging doe)
Alle reacties Link kopieren
Sopozo schreef:
20-02-2018 22:38
Hoi Marie,

Afvallen en ook aankomen hebben in beginsel een heel simpel principe als je meer kcal binnen krijgt dan dat je verspilt kom je aan en als je meer kcal verbruikt dan dat je binnenkrijgt val je af.

Ik fitness zelf graag en ken het principe van afvallen en aankomen wel.

En als ik is voor jou een berekening maak kom ik uit op: (let op ik weet niet exact wat je Eet dus dingen kunnen naar onder of boven zijn)!!
- 4x volkoren boterham (sneetjes genomen is +/- 33gram) kom je uit op ongeveer 300-350 kcal
- Beleg laten we zeggen 150 kcal
- rauwkost / salade 50kcal
- Fruit hangt af van welke fruit soort, maar vaak zit een stukje fruit tussen de 50-80 kcal
- Breek crackers (zijn populair in de gym) 15-25 kcal per pakje
- vlees: zit je al gauw bij 40-50 gram op zo'n 100-150 kcal (gehaktbal is bijvoorbeeld 350 kcal)
- Groentes: geen exacte info laten we zeggen 100 kcal
- Aardappelrn 75 gram = +/- 100 hangt af van bereidingswijze.
- Schaaltje is vaak 150-250 gram aan yoghurt wat uit komt op +/- 60 kcal per 100 gram dus tussen de 100-150 kcal dat je daarvan binnenkrijgt.

Tel alles bij elkaar op en dan kom je bij uiterste waardes genomen op zo'n 1155 kcal uit.

Je moet beseffen dat een gemiddelde vrouw van 20 jaar dagelijkse gemiddeld 1500 kcal nodig heeft. (Ectomorph zit boven, mesomorp vaak wat onder en endomorph flink onder).

Hangt ervan af wat voor lichaamstype je hebt en wat voor metobolism je van nature hebt hoeveel kcal je "natuurlijk" nodig.

Gezien je verhaal vallen er dingen te winnen in brood, aardappelen, yoghurt en groente. Wil je afvallen uit ervaring stoom je groente (<-- en geloof mij maar broccoli eten word ineens lekker).
Brood probeer wit of sesam zitten beduidend minder kcal in dN volkoren (volkoren gebruiken mensen die zwaarder willen worden). Aardappelen probeer ze te mijden zijn echte kcal bommen... ga over op gele rijst... en yoghurt probeer daar dagelijks zo'n 100 gram van te nuttigen (2/3 kommetje ongeveer).

Als ik je een tip mag geven vanuit de info die ik heb gekregen zou ik voor jou proberen onder de 900 kcal te blijven en je zal merken dat je afvalt.

Hoe te doen? Crackers, thee / water, goed ontbijt (350 kcal), goed avondeten (350 kcal). En geen tussendoortjes. En dan zullen de kilo's eraf vliegen.

Ohh en probeer veel te fietsen, goed als je wilt afvallen!
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik respecteer wat je zegt, maar kan en wil niet leven op alleen hoofdmaaltijden. Ik heb die tussendoortjes en volkoren boterhammen nodig om mijn dag door te komen.

Even voor de duidelijkheid, ik weet niet of dat goed overkwam: het is geenszins mijn bedoeling om snel af te vallen. Liever niet zelfs. Ik heb de kilo’s er gestaag aan gegeten en geloof dat het beter is als het er ook in een rustig tempo weer vanaf gaat.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
20-02-2018 22:46
Je kan proberen alleen maar water en thee te drinken, hoewel een glas groene thee (je bedoelt ice tea denk ik?) echt geen kwaad kan hoor, maar drink je daar nou 2 liter van per dag, dan kan het behoorlijk oplopen. Van cola light kan je niet aankomen, er zitten namelijk geen calorieën in. Het gaat om de verhouding tussen de hoeveelheid calorieën die je eet/drinkt en wat je verbruikt, dus dat baseer je op de calorieën. Wel kan je van cola light meer honger krijgen.

Je kan met een bepaalde formule uitrekenen hoeveel calorieën ongeveer goed zijn voor jou. Dit verschilt namelijk per persoon. Het gemiddelde voor vrouwen is bijvoorbeeld 2000 (om stabiel te blijven) maar ik heb er zelf maar 1800 nodig. Als je dit bijvoorbeeld weet zou je een paar dagen je calorieën kunnen tellen (persoonlijk normaal gesproken geen voorstander van) want dan heb je een soort richtlijn en kan je daarna weer verder gaan op gevoel. Myfitnesspal is daar een handige app voor.
Dank je wel voor de goede tips! Het dikgedrukte: nee, ik bedoel echt theezakjes. Van een biologische winkel in mijn stad. Nooit geweten dat in ‘gewone’ thee suiker kon zitten.
Alle reacties Link kopieren
Sopozo schreef:
20-02-2018 22:55
Nou vertel, wat is er mis?
Ik heb gelukkig wel resultaten schat. En alles wat hierboven staat klopt. Zal ze bij iedere diëtist te horen krijgen.
Laat dat 'schat' maar weg.

Aardappelen zijn caloriebommen? Je kan beter wit brood eten, want volkoren bevat veeeeeeel meer calorieën? Adviseren om 900 calorieën te eten op een dag? Een goed avondmaal is 350 calorieën? En dan ben ik nog lang niet klaar...
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Marie1888 schreef:
20-02-2018 22:56
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik respecteer wat je zegt, maar kan en wil niet leven op alleen hoofdmaaltijden. Ik heb die tussendoortjes en volkoren boterhammen nodig om mijn dag door te komen.

Even voor de duidelijkheid, ik weet niet of dat goed overkwam: het is geenszins mijn bedoeling om snel af te vallen. Liever niet zelfs. Ik heb de kilo’s er gestaag aan gegeten en geloof dat het beter is als het er ook in een rustig tempo weer vanaf gaat.
Heel verstandig.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies waardoor deze schommeling zou kunnen komen, maar echt, ik zou zeker niet minder gaan eten. Wat je eet vind ik al minimaal, knap dat je dat zo lang volhoudt! Kijk het eerst nog eens 2 weken aan, misschien is het iets tijdelijks.
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
Alle reacties Link kopieren
900 cal per dag. Yeah, right.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
20-02-2018 22:51
O godt, luister alsjeblieft niet naar adviezen zoals 'aardappelen zijn caloriebommen' en 'je moet nog minder eten'.

Je bent goed bezig hoor en van cola light kom je absoluut niet aan en lekker blijven drinken als je dat lekker vindt.
Dank je wel voor het fijne berichtje! Ik heb ‘s avonds vaak echt zin in een glas cola light en blijf dit dan inderdaad doen :-)
Alle reacties Link kopieren
Marie1888 schreef:
20-02-2018 22:58
Dank je wel voor de goede tips! Het dikgedrukte: nee, ik bedoel echt theezakjes. Van een biologische winkel in mijn stad. Nooit geweten dat in ‘gewone’ thee suiker kon zitten.
Oh oké, dat verbaasd me niet, want tegenwoordig zit overal suiker in! Maar ik ben nog nooit thee tegengekomen met meer dan 3 calorieën... Dus je kan dat even checken voor de zekerheid, maar ik denk dat je het gewoon kan blijven drinken hoor, die paar calorieën veranderen niks :)
Sopozo schreef:
20-02-2018 22:55
Nou vertel, wat is er mis?
Ik heb gelukkig wel resultaten schat. En alles wat hierboven staat klopt. Zal ze bij iedere diëtist te horen krijgen.
Het feit dat je to aanraadt om maar 900 kcal te eten! 1200 kcal is echt het minimum. Lager moet je niet gaan zitten, in ieder geval niet standaard.
Heb jij deze adviezen van een diëtist(e)? Ik kan me niet voorstellen dat een diëtist(e) zulke lege voedingsmiddelen en zo’n laag dagtotaal zal voorschrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven