Lijf & Lijn alle pijlers

Wat doe ik verkeerd?

20-02-2018 21:34 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
In november ben ik begonnen met het omgooien van mijn eetgewoonten. Ik was in de loop der jaren veel te dik geworden (95 kg bij 1.73 cm) door snoepen en ongezonde keuzes maken in mijn eten en wilde graag afvallen.

Langzaam maar zeker verloor ik de afgelopen maanden 9 kilo. De eerste 2 weken gingen hard (vocht, uiteraard) en daarna ging mijn gewicht langzaam, maar gestaag naar beneden.

Ik ben bewust niet op een dieet gegaan, maar ben goed op gaan letten.

Maar nu... Sinds anderhalve week kom ik ineens aan. Nu al 1,5 kilo. Menstruatie kan het niet zijn, ik ben 2 weken geleden ongesteld geweest. Ander eetpatroon ook al niet, want ik ben niet anders gaan eten dan de maanden ervoor.

Wat ik eet:
Ontbijt: 2 volkoren boterhammen met mager beleg
Tussendoor: fruit
Lunch: 2 volkoren boterhammen met mager beleg en rauwkost of een salade.
Tussendoor: zo’n pakje van die breekcrackertjes en wortels/tomaten/komkommer
Diner: veel groenten, een stukje vlees, ongeveer 75 gram aardappelen of rijst. Pasta eet ik liever niet, dat is niet mijn favoriete eten
Tussendoor: schaaltje yoghurt zonder toevoegingen

Ik heb hier al eens een topic gehad over afvallen. Toen heb ik veel goede tips gekregen, die ik toen direct toe ben gaan passen. Door omstandigheden kan ik niet sporten. Wel wandel ik elke dag minstens een uur.
Geen brood eten wil ik niet. Ik heb dat geprobeerd, maar merkte dat ik dat niet vol zou houden op de langere termijn. Het is voor mij belangrijk om dit vast te houden als levensstijl en niet om dit tijdelijk te doen als ‘dieet’.

Hebben jullie een idee wat ik verkeerd doe? Of is dit een ‘fase’ die ook bij afvallen hoort?
Ik hoef en wil geen kilo’s per week af te vallen, maar aankomen is ook bepaald niet mijn streven...
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
20-02-2018 22:59
Laat dat 'schat' maar weg.

Aardappelen zijn caloriebommen? Je kan beter wit brood eten, want volkoren bevat veeeeeeel meer calorieën? Adviseren om 900 calorieën te eten op een dag? Een goed avondmaal is 350 calorieën? En dan ben ik nog lang niet klaar...
Ik schrijf wat ik wil honnepon :-)
Blijkbaar heb je geen idee hoe het is in de wereld van diëten. Dat is oké, hoef je niet op af te geven. Als ze SNEL wil afvallen kun je het zo gebruiken. Als ze langzaam wil afvallen moet ze kijken wat ze verbruikt dagelijks en binnen krijgt en onder haar verbruik gaan zitten.

Zo simpel kan het zijn. Ik reageer simpelweg uitgebreid op een vrouw die wilt weten wat ze fout doet en dat doe ik dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Sopozo schreef:
20-02-2018 23:05
Ik schrijf wat ik wil honnepon :-)
Blijkbaar heb je geen idee hoe het is in de wereld van diëten. Dat is oké, hoef je niet op af te geven. Als ze SNEL wil afvallen kun je het zo gebruiken. Als ze langzaam wil afvallen moet ze kijken wat ze verbruikt dagelijks en binnen krijgt en onder haar verbruik gaan zitten.

Zo simpel kan het zijn. Ik reageer simpelweg uitgebreid op een vrouw die wilt weten wat ze fout doet en dat doe ik dan ook.
Ik weet er absoluut meer van dan jij, lieverd. En crashen is nooit goed.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
20-02-2018 23:00
900 cal per dag. Yeah, right.
Dat zou ik ook echt niet volhouden, ben ik bang o_o. Of in ieder geval niet langer dan een week.

Ik zou niet minder willen eten dan ik nu doe, vanwege de angst voor eetbuien. Ik weet van mezelf dat als ik te weinig of te onregelmatig eet, ik eetbuien krijg. Met hetgeen ik nu eet, voorkom ik dat. Maar toch meer eten, lees ik hier toch nog wel?

Heeft iemand tips? Wat zou ik nog extra kunnen eten?

Ik voel me hier trouwens heel goed bij. Natuurlijk eet ik soms wel eens teveel of ‘ongezond’. Maar niet te vaak. Sinds november zijn er slechts enkele maaltijden geweest waarbij ik me niet aan mijn zelfbedachte schema hield. Gewoon, omdat ik niet te vaak uit de pas wil lopen. Ik weet waarom ik dik ben geworden en ik weet ook dat ik dat niet meer wil.
Alle reacties Link kopieren
Als je nou een tijdje nog steeds aankomt of niet meer afvalt kan je ook even langs de huisarts gaan om te kijken of er lichamelijk misschien iets niet goed is, je schildklier bijvoorbeeld.

Maar zoals ik het nu lees is 1,5 kilo aankomen helemaal niet vreemd, en is je eetpatroon prima, mits je even kritisch naar jezelf kijkt en zeker weet dat je niks extra's eet/drinkt en het inderdaad even bijhoud via een app (veel sneller want calorieën worden automatisch ingevoerd)
Alle reacties Link kopieren
O ja, nog een kleine aanvulling: er zijn buiten je voeding nog een heel aantal dingen waardoor je gewicht kan schommelen. Denk aan het tijdstip waarop je weegt, stress etc. Kun je ook nog op googelen, misschien herken je daar iets van?
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
20-02-2018 23:00
900 cal per dag. Yeah, right.
Vrienden van me in season eten vaak wel 750 kcal ;-)
Heel normaal als je stevig af wilt vallen.
Sopozo schreef:
20-02-2018 23:07
Vrienden van me in season eten vaak wel 750 kcal ;-)
Heel normaal als je stevig af wilt vallen.
Que?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die 1,5 kg ook niet vreemd hoor. Doorgaan zoals je bezig bent en het even aankijken. Ik zou zelf iets meer gaan eten, maar ik heb ook geen idee hoeveel je precies binnenkrijgt.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
20-02-2018 23:04
Het feit dat je to aanraadt om maar 900 kcal te eten! 1200 kcal is echt het minimum. Lager moet je niet gaan zitten, in ieder geval niet standaard.
Heb jij deze adviezen van een diëtist(e)? Ik kan me niet voorstellen dat een diëtist(e) zulke lege voedingsmiddelen en zo’n laag dagtotaal zal voorschrijven.
Train zelf met bodybuilders en met militairen. Je kan genoeg voedingswaarde eruit halen hoor.
Ik zou omvallen als ik maar 900 kcal per dag zou eten. Met 750 zou ik een wandelend lijk zijn. Mijn ontbijt en lunch zijn al 750 kcal.
Alle reacties Link kopieren
Sopozo schreef:
20-02-2018 23:09
Train zelf met bodybuilders en met militairen. Je kan genoeg voedingswaarde eruit halen hoor.
Dat vermoeden had ik al. Ik wil graag zien hoe die mannen en vrouwen er over 20 jaar uitzien.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Sopozo schreef:
20-02-2018 23:05
Ik schrijf wat ik wil honnepon :-)
Blijkbaar heb je geen idee hoe het is in de wereld van diëten. Dat is oké, hoef je niet op af te geven. Als ze SNEL wil afvallen kun je het zo gebruiken. Als ze langzaam wil afvallen moet ze kijken wat ze verbruikt dagelijks en binnen krijgt en onder haar verbruik gaan zitten.

Zo simpel kan het zijn. Ik reageer simpelweg uitgebreid op een vrouw die wilt weten wat ze fout doet en dat doe ik dan ook.
Het lijkt wel of ik terug ben in de eetstoornis kliniek :rofl: (sorry niks persoonlijks) maar 900 kcal is heel weinig, en te snel afvallen is niet gezond.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
20-02-2018 23:06
Als je nou een tijdje nog steeds aankomt of niet meer afvalt kan je ook even langs de huisarts gaan om te kijken of er lichamelijk misschien iets niet goed is, je schildklier bijvoorbeeld.

Maar zoals ik het nu lees is 1,5 kilo aankomen helemaal niet vreemd, en is je eetpatroon prima, mits je even kritisch naar jezelf kijkt en zeker weet dat je niks extra's eet/drinkt en het inderdaad even bijhoud via een app (veel sneller want calorieën worden automatisch ingevoerd)
Goed idee, ik zal het in de gaten houden. Mocht het doorzetten, dan zal ik zeker even een bezoek brengen aan de huisarts.

Ik zal de komende dagen inderdaad in een app alles bijhouden wat ik eet. Ik moest zelf de afgelopen dagen denken aan het programma ‘Secret eaters’. Daarin zaten kandidaten die dachten goed bezig te zijn met voeding, maar ongemerkt aten ze (veel) meer dan ze dachten.
Ik ben gelukkig realistisch genoeg om te begrijpen waarom ik dik ben, maar ik denk dat het nooit kwaad kan om eens te kijken of ik ongemerkt niet teveel kcal binnenkrijg.
Sopozo schreef:
20-02-2018 23:09
Train zelf met bodybuilders en met militairen. Je kan genoeg voedingswaarde eruit halen hoor.
Uit wit brood? Daar zit geen enkel voedingsmiddel meer in.
Als je maar 900 kcal eet, dan bouw je een tekort op aan vitamine en mineralen als je al een gedeelte van die calorieën uit wit brood laat bestaan.

Ik geloof dat je trainingsmatties je in het ootje nemen.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
20-02-2018 23:11
Dat vermoeden had ik al. Ik wil graag zien hoe die mannen en vrouwen er over 20 jaar uitzien.
Kijk naar de gemiddelde soldaat 20 jaar later. Zijn vaak wandelende machines, omdat ze de juiste dingen binnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Sopozo schreef:
20-02-2018 23:07
Vrienden van me in season eten vaak wel 750 kcal ;-)
Heel normaal als je stevig af wilt vallen.
Ow, vast heel normaal in jouw kringen, maar niet gezond.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
leahv schreef:
20-02-2018 23:06
O ja, nog een kleine aanvulling: er zijn buiten je voeding nog een heel aantal dingen waardoor je gewicht kan schommelen. Denk aan het tijdstip waarop je weegt, stress etc. Kun je ook nog op googelen, misschien herken je daar iets van?
Dank je wel, goede tips! Stress heb ik gelukkig niet zoveel last van momenteel, maar ik weeg nooit op een vast tijdstip.

Fijn dat jullie zo meedenken! Ik krijg tips die ik vast zelf had kunnen bedenken, maar dat deed ik dus niet... Ik kan echt wat met jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
Is de spaarstand al genoemd?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Maar TO, het is wel handig om eerst te weten hoeveel calorieën je daadwerkelijk nodig hebt voordat je besluit om meer of minder te gaan eten :)

TDEE is de formule die gebruikt word om dat te berekenen (zegt mijn vriend net, ik was de naam kwijt) Dat kan je even googlen :)
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
20-02-2018 23:15
Is de spaarstand al genoemd?
Ik heb het nog niet voorbij zien komen. Zou je willen uitleggen wat je daarmee bedoelt?
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
20-02-2018 23:12
Uit wit brood? Daar zit geen enkel voedingsmiddel meer in.
Als je maar 900 kcal eet, dan bouw je een tekort op aan vitamine en mineralen als je al een gedeelte van die calorieën uit wit brood laat bestaan.

Ik geloof dat je trainingsmatties je in het ootje nemen.
Wie zegt dat zij überhaupt brood eten haha. In season? Die heren eten 2-3x per dag rijst en vlees en stukje fruit. And thats it.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je er wat aan hebt! Ik las trouwens ergens nog heel grappig dat je voor 1,5 kilo ongeveer 14 tony repen moet eten. :rofl: Dus dat het waarschijnlijk niet aan je eten ligt maar aan iets anders (of je moet er net 14 op hebben natuurlijk...)
leahv wijzigde dit bericht op 20-02-2018 23:19
3.02% gewijzigd
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
Sopozo schreef:
20-02-2018 23:05
Ik schrijf wat ik wil honnepon :-)
Blijkbaar heb je geen idee hoe het is in de wereld van diëten. Dat is oké, hoef je niet op af te geven. Als ze SNEL wil afvallen kun je het zo gebruiken. Als ze langzaam wil afvallen moet ze kijken wat ze verbruikt dagelijks en binnen krijgt en onder haar verbruik gaan zitten.

Zo simpel kan het zijn. Ik reageer simpelweg uitgebreid op een vrouw die wilt weten wat ze fout doet en dat doe ik dan ook.
Je kletst echt uit je nek!
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
20-02-2018 23:16
Maar TO, het is wel handig om eerst te weten hoeveel calorieën je daadwerkelijk nodig hebt voordat je besluit om meer of minder te gaan eten :)

TDEE is de formule die gebruikt word om dat te berekenen (zegt mijn vriend net, ik was de naam kwijt) Dat kan je even googlen :)
Dank je! Daar ga ik zeker op googlen.
Alle reacties Link kopieren
Marie1888 schreef:
20-02-2018 23:11
Goed idee, ik zal het in de gaten houden. Mocht het doorzetten, dan zal ik zeker even een bezoek brengen aan de huisarts.

Ik zal de komende dagen inderdaad in een app alles bijhouden wat ik eet. Ik moest zelf de afgelopen dagen denken aan het programma ‘Secret eaters’. Daarin zaten kandidaten die dachten goed bezig te zijn met voeding, maar ongemerkt aten ze (veel) meer dan ze dachten.
Ik ben gelukkig realistisch genoeg om te begrijpen waarom ik dik ben, maar ik denk dat het nooit kwaad kan om eens te kijken of ik ongemerkt niet teveel kcal binnenkrijg.
Ja grappig hoe dat werkt eigenlijk. Dat is volgens mij nummer 1 reden waarom veel mensen niet afvallen. Een klein percentage heeft daadwerkelijk iets lichamelijks wat niet in orde is, maar de meeste mensen eten gewoon ongemerkt teveel. Bijhouden kan dus inderdaad geen kwaad, daarna kan je concrete stappen ondernemen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven