Oosterse hapjes gezocht
zondag 18 september 2011 om 16:57
Over anderhalve maand ben ik jarig en de enige reden dat ik dat vier is omdat ik dan voor veel mensen kan koken!
Vorig jaar had ik als thema mediterraan, dat is voor mij het makkelijkst, want daarvoor had ik de meeste ideen. Dit jaar wil ik eens oosterse hapjes maken, maar ik heb niet zo veel inspiratie.
Ik denk dat er ongeveer 30 mensen komen. De voorbereidingen mogen gerust een dag kosten (in totaal), dat vind ik juist leuk.
Ik zoek vooral dingen die je zonder bestek, evt op een klein bordje kan eten.
Kipsate, gehaktballetjes met pinda en ketjap saus had ik al.
Sushi wil ik liever niet, dat kan je hier veel goedkoper krijgen dan in NL en daar kan ik nooit aan tippen.
Ik heb een klein keukentje, maar evt wel een tweede keuken en een vriezer tot mijn beschikking.
Vorig jaar had ik als thema mediterraan, dat is voor mij het makkelijkst, want daarvoor had ik de meeste ideen. Dit jaar wil ik eens oosterse hapjes maken, maar ik heb niet zo veel inspiratie.
Ik denk dat er ongeveer 30 mensen komen. De voorbereidingen mogen gerust een dag kosten (in totaal), dat vind ik juist leuk.
Ik zoek vooral dingen die je zonder bestek, evt op een klein bordje kan eten.
Kipsate, gehaktballetjes met pinda en ketjap saus had ik al.
Sushi wil ik liever niet, dat kan je hier veel goedkoper krijgen dan in NL en daar kan ik nooit aan tippen.
Ik heb een klein keukentje, maar evt wel een tweede keuken en een vriezer tot mijn beschikking.
zondag 18 september 2011 om 17:05
quote:VotesforLeo schreef op 18 september 2011 @ 17:01:
Verschillende loepiaatjes, pangsit, iets met grote garnalen?
Idd, en dimsums. En aparte vullingen voor de loempiaatjes, bijv met banaan heb ik een lekker recept.
Zit te denken, ik heb volgens mij laatst nog ergens gezien hoe je die dimsums moet maken, weet even niet meer waar.
Verschillende loepiaatjes, pangsit, iets met grote garnalen?
Idd, en dimsums. En aparte vullingen voor de loempiaatjes, bijv met banaan heb ik een lekker recept.
Zit te denken, ik heb volgens mij laatst nog ergens gezien hoe je die dimsums moet maken, weet even niet meer waar.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zondag 18 september 2011 om 17:23
zondag 18 september 2011 om 17:26
Het hoeven toch ook niet altijd hapjes te zijn? Als ik een verjaardag geef, met eten, heb ik juist altijd van dat soort dingen erbij. Moeten mensen dan niet groots gaan opscheppen maar juist voor de vulling of andere bite. Ook heb ik bij een happenbuffet altijd rijst, pasta of aardappelen er op staan
zondag 18 september 2011 om 17:37
En uit welk land wil je graag de hapjes? Ik heb wel wat kookboeken die ik kan zoeken maar de hapjes kunnen erg varieren uit welk land het komen. Onder oosterse hapjes kan je van Thailand, Japan maar Marokko zie je ook wel onder oosterse hapjes staan.
Ik heb van een forumster echt zo'n heerlijk hapje, dat is met bulgur, dus ik heb even gegoogled naar de oorsprong daarvan maar die zijn in 3 landen veel gebruikt.
Weet nog een lekker hapje maar daar moet ik een emailtje voor sturen. Ik wilde zelf dat recept ook heel graag dus dat komt mooi uit.
Ik heb van een forumster echt zo'n heerlijk hapje, dat is met bulgur, dus ik heb even gegoogled naar de oorsprong daarvan maar die zijn in 3 landen veel gebruikt.
Weet nog een lekker hapje maar daar moet ik een emailtje voor sturen. Ik wilde zelf dat recept ook heel graag dus dat komt mooi uit.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zondag 18 september 2011 om 17:39
Dim sum
Siew mai
750 gram kleine ongepelde garnalen
6 grote gedroogde Chinese champignons fijngehakt
3 voorjaarsuitjes, fijngehakt
300 gram niet al te mager varkensvlees, fijngehakt
1 theelepel zout
1 eetlepel Chinese sojasaus
1 eetlepel Chinese wijn of droge sherry
1 theelepel sesamolie
1 losgeroerd eiwit
1 pakje wonton wrappers
Pel de rauwe garnalen, houdt er 24 apart voor de garnering, hak de rest ragfijn.Doe alle genoemde ingrediënten in een kom en meng ze goed door elkaar. Leg de ontdooide deegvelletjes op een werkplank uit. Schep precies in het midden een deel zo'n 1 1/2 theelepel, van de vulling. Vouw het deegvelletje om de vulling. Druk de randen stevig aan en geef het velletje de vorm van een kinderportemonnee die aan de bovenkant niet gesloten is. Druk op ieder beursje een garnaal. Leg de pakjes op een geperforeerde plaat in de stoompan en stoom ze in 20 a 25 minuten gaar.
Geef er een pittige dipsaus bij.
Is voor 24 stuks.
Siew mai
750 gram kleine ongepelde garnalen
6 grote gedroogde Chinese champignons fijngehakt
3 voorjaarsuitjes, fijngehakt
300 gram niet al te mager varkensvlees, fijngehakt
1 theelepel zout
1 eetlepel Chinese sojasaus
1 eetlepel Chinese wijn of droge sherry
1 theelepel sesamolie
1 losgeroerd eiwit
1 pakje wonton wrappers
Pel de rauwe garnalen, houdt er 24 apart voor de garnering, hak de rest ragfijn.Doe alle genoemde ingrediënten in een kom en meng ze goed door elkaar. Leg de ontdooide deegvelletjes op een werkplank uit. Schep precies in het midden een deel zo'n 1 1/2 theelepel, van de vulling. Vouw het deegvelletje om de vulling. Druk de randen stevig aan en geef het velletje de vorm van een kinderportemonnee die aan de bovenkant niet gesloten is. Druk op ieder beursje een garnaal. Leg de pakjes op een geperforeerde plaat in de stoompan en stoom ze in 20 a 25 minuten gaar.
Geef er een pittige dipsaus bij.
Is voor 24 stuks.
zondag 18 september 2011 om 17:46
zondag 18 september 2011 om 17:49
quote:Mylene_Valerie schreef op 18 september 2011 @ 17:46:
Van de kipfilet geen gewone sate maken maar kip terrayaki. Had ik een tijd geleden voor de bbq maar ook wel eens als hapje gemaakt (even de bamischijf wegdenken)
[afbeelding]
Komkommer in zoetzuresaus;
[afbeelding]Maar waar zijn je recepten Mylene? Ik ben wel benieuwd naar die komkommer in zoetzure saus.
Van de kipfilet geen gewone sate maken maar kip terrayaki. Had ik een tijd geleden voor de bbq maar ook wel eens als hapje gemaakt (even de bamischijf wegdenken)
[afbeelding]
Komkommer in zoetzuresaus;
[afbeelding]Maar waar zijn je recepten Mylene? Ik ben wel benieuwd naar die komkommer in zoetzure saus.
zondag 18 september 2011 om 17:55
quote:Cateautje schreef op 18 september 2011 @ 17:49:
[...]
Maar waar zijn je recepten Mylene? Ik ben wel benieuwd naar die komkommer in zoetzure saus.
Ik leg eerst komkommer wat uurtjes in de saus, dan in het glaasje met de saus, even van te voren dat je de komkommer gewoon droog kan pakken met je handen.
Ik heb 2 soorten zoetzure sausen, de lekkerste is een wat dikkere saus, lijkt op babi pangang saus; (sherry heb ik nooit in huis dus zit ook nooit in mijn saus)
ZOETZURESAUS *****
Ingrediënten:
2 dl ananassap
2 el tomatenpuree
1 el tomatenketchup
2 el witte wijnazijn
1 el citroensap
3 el suiker
2 el sojasaus
1 el olie
2 1/2 cm gemberwortel fijngehakt
1 teentje knoflook geperst
1 el maizena
chilisaus
droge sherry
Bereidingswijze:
Ingrediënten (behalve gember /knof, maizena, sherry en chilisaus) in een kom roeren.
Olie in de wok verhitten, gember/knoflook even roerbakken, ovg. ingrediënten toevoegen en aan de kook brengen. Maizena aanmaken en toevoegen. Saus op smaak brengen met wat chilisaus en droge sherry.
De saus van de foto is een combi, had ik naturel slasaus met kruiden gemengd met de zoetzure saus, vandaar dat je daar wat kruiden in ziet op de foto.
[...]
Maar waar zijn je recepten Mylene? Ik ben wel benieuwd naar die komkommer in zoetzure saus.
Ik leg eerst komkommer wat uurtjes in de saus, dan in het glaasje met de saus, even van te voren dat je de komkommer gewoon droog kan pakken met je handen.
Ik heb 2 soorten zoetzure sausen, de lekkerste is een wat dikkere saus, lijkt op babi pangang saus; (sherry heb ik nooit in huis dus zit ook nooit in mijn saus)
ZOETZURESAUS *****
Ingrediënten:
2 dl ananassap
2 el tomatenpuree
1 el tomatenketchup
2 el witte wijnazijn
1 el citroensap
3 el suiker
2 el sojasaus
1 el olie
2 1/2 cm gemberwortel fijngehakt
1 teentje knoflook geperst
1 el maizena
chilisaus
droge sherry
Bereidingswijze:
Ingrediënten (behalve gember /knof, maizena, sherry en chilisaus) in een kom roeren.
Olie in de wok verhitten, gember/knoflook even roerbakken, ovg. ingrediënten toevoegen en aan de kook brengen. Maizena aanmaken en toevoegen. Saus op smaak brengen met wat chilisaus en droge sherry.
De saus van de foto is een combi, had ik naturel slasaus met kruiden gemengd met de zoetzure saus, vandaar dat je daar wat kruiden in ziet op de foto.
zondag 18 september 2011 om 17:56
quote:Tomatensoep schreef op 18 september 2011 @ 17:52:
[...]
Ik benoem jou bij deze tot koningin van het niet lezen van de openingspost.
Cateautje, dank voor dit recept! Geweldig. En van jou MV ziet er ook weer heerlijk uit maar ook hoop ik op een receptje
Tempura van Peach ook goed idee! Krijg helemaal zin in jouw buffet pom
[...]
Ik benoem jou bij deze tot koningin van het niet lezen van de openingspost.
Cateautje, dank voor dit recept! Geweldig. En van jou MV ziet er ook weer heerlijk uit maar ook hoop ik op een receptje
Tempura van Peach ook goed idee! Krijg helemaal zin in jouw buffet pom