Geld & Recht alle pijlers

Schoonouders en geld

22-09-2011 10:48 170 berichten
Heb even gedacht of ik er wel of niet een topic over moet openen, maar ik moet dit toch even kwijt.

Mijn vriend en ik willen volgend jaar een huis kopen en hebben besloten dat het dan wel handig is om al het geld op 1 hoop te gooien. Zo hebben we makkelijk en snel een overzicht wat we gespaard hebben en sparen we naar onze mening ook meer en sneller. Een paar weken geleden hebben we al een overzicht gemaakt van de inkomsten en uitgaven. Voor heen regelde mijn schoonvader altijd de financien van mijn vriend. Iets wat voor mij al raar is, maar goed, in Italie is de cultuur nu eenmaal anders. Nu is mijn vriend gisteren naar de bank gegaan om zijn eigen huidige rekening te sluiten. De bank zet alle automatisch betalingen dan over naar onze gezamenlijke rekening. En nu kwam hij er achter dat zijn ouders zo’n 4 maanden geleden de nieuwe bank hebben gekocht op afbetaling op mijn vriend zijn rekening. Bijna 100 euro per maand. Aangezien alles bij ons nu van de grote hoop afgaat, betekent dat, dat ik ook aan die bank meebetaal. Al met al moet er nog ongeveer 400 euro betaald worden. Ik ben daar dus boos om geworden. En eigenlijk vind ik dat mijn schoonouders ons het geld terug moeten geven voor de toekomstige afschrijvingen. Mijn vriend vindt van niet, hij ziet dit als zijn ouders helpen en dat doet hij graag.

Aangezien mijn schoonfamilie een hele moeilijke periode heeft doorgemaakt en nog doormaakt (verlies van hun jongste dochter) ga ik er niets van zeggen. Maar toch zit het me dwars en dat komt omdat zij als gezin alles jaren op 1 grote hoop hebben gegooid, er kwam dus heel veel geld binnen. En waar is dat geld nu denk ik dan? Waarom moet mijn vriend hun bank betalen? Waarom moest de begrafenis van mijn schoonzusje van het kleine beetje spaargeld van mijn vriend betaald worden? Ik weet wat ze aan hypotheek betalen, dus daar kan het geld niet zijn heen gegaan. En als ze de dingen werkelijk niet kunnen betalen, dan vind ik dat ze best wat luxe dingen kunnen laten (lees grote auto, 2 geheel afbetaalde huizen in een ander gedeelte van het land), i.p.v. meubels op afbetaling te gaan aanschaffen.

Wat ik met dit topic wil? Gewoon even van mij afschrijven en jullie mening horen. Is het gek dat ik dit raar en moeilijk vind? Is het normaal dat ik ergens ook boos ben omdat wij nu ¤ 400 nog moeten betalen voor een bank van mijn schoonouders, terwijl wij zelf zoveel mogelijk willen sparen om een huis te kopen en een gezin te stichten?

Overigens hebben we dus nog even hele duidelijke afspraken gemaakt dat dit soort dingen niet weer voorkomen. Zijn ouders werken allebei, dus financieel moeten ze zichzelf zien te redden.
quote:hipslala schreef op 22 september 2011 @ 12:19:

Ik vind dat je best onderscheid mag maken tussen kinderen.

Niet als ze in dezelfde situatie zitten, wel als het ene kind (zonder eigen schuld) het meer nodig heeft dan de ander.

Leeft het ene kind door bijvoorbeeld een handicap van een uitkering en de ander is gezond en heeft een topbaan, dan mag die met een handicap van mij echt wel meer geholpen worden.

Ouders moeten/kunnen helpen daar waar het nodig is.Ja maar dan heb je het dus over iets wat echt nodig is. Als je de 1 helpt met een grote bruiloft en de ander niet vind ik dat dus wel weer raar, want een bruiloft is niet noodzakelijk en kan eventueel low budget.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 11:01:

En qua het geld zelf. Het is 400 euro, dus niet dramatisch, maar als daar jaren duizenden euro's zijn binnengekomen, waarvan mijn vriend het grootste deel heeft binnen gebracht en hij uiteindelijk na jaren werken 0 spaargeld heeft en we dan ook nog die bank moeten betalen, dat schiet mij gewoon in het verkeerde keelgat.

Dan moet je kwaad zijn op je vriend, want hij had blijkbaar geen moeite met deze regeling en vond het niet nodig geld apart te houden voor zijn eigen toekomst.

Je bent dus kwaad op de verkeerde personen.
Ongelijkheid in een relatie op financieel gebied vind ik geen probleem. Ik zie niet in waarom je geld moet delen in een relatie.

Een relatie heb je om andere redenen niet om het geld.

Ik vind alles op 1 hoop gooien gelijkstaan aan het inleveren van je identiteit.
Alle reacties Link kopieren
Mij is het op 1 hoop gooien tegen gevallen. En dan heb ik nog niet eens een schoonfamilie die gewend is vrijelijk over het geld van mijn vriend te kunnen beschikken.

Want dat is het: zij zijn gewend dat zijn geld, hun geld is. Kan jij een mening over hebben maar dat gaat de zaak niet veranderen (persoonlijk vind ik dat je je ergernis moet proberen los te laten; je kunt er eenvoudigweg niet over oordelen omdat je er niet bij was, de details van de financiele situatie niet kent en bovendien redeneert vanuit een totaal andere context). En nu staat je vriend op het punt om die verhouding drastisch te veranderen. Dat is nogal wat. Je kunt niet voorspellen hoe schoonouders gaan reageren (drama, emotionele chantage, jou zwart maken, vrolijk verder spenden en na 5 jaar met schuldeisers en dikke tranen bij jullie aan de deur...). En ook niet hoe je vriend daarmee om zal gaan. Arme jongen kon straks nog wel eens aardig tussen twee vuren komen te staan. Weet je uberhaput wel of je schoonouders op de hoogte zijn van de aanstaande veranderingen?

Kortom, het zouden mij te veel onzekere factoren zijn om er mijn (financiele) toekomst aan te verbinden.
quote:hipslala schreef op 22 september 2011 @ 12:23:

Ongelijkheid in een relatie op financieel gebied vind ik geen probleem. Ik zie niet in waarom je geld moet delen in een relatie.

Een relatie heb je om andere redenen niet om het geld.

Ik vind alles op 1 hoop gooien gelijkstaan aan het inleveren van je identiteit.Ik hang geld dan weer niet aan mijn identiteit. Ik ben ik om wie ik ben, daar heeft mijn geld dan weer niets mee te maken. Tuurlijk heb ik een relatie om andere aspecten dan het geld (zou wat moois zijn), maar ik vind niet dat de 1 meer hoeft te hebben dan de ander.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 12:20:

[...]

Ja dat zijn dan onze kinderen en daar betalen wij gezamenlijk voor. Vandaar ook mede onze keuze om de financien samen te regelen.

Ik zie overigens bij een close familielid van mij ook problemen met alles gescheiden houden. Hij heeft gespaard, zij niet en nu verwachten ze samen een kindje. ook dat kost geld en rara wie mag dat betalen.

Hoe was dat probleem precies opgelost als ze alles op de grote hoop hadden gegooid? Dan had de man nog steeds alles kunnen betalen, alleen was het minder zichtbaar geweest.

Ik wilde eigenlijk weten of jullie beiden fulltime blijven werken en of de inkomens dan gelijkwaardig blijven.

Ik vind trouwens dat je tof reageert op mijn soms wat scherpe vragen
Ga in therapie!
Tja je bent boos dat het huwelijk van het zusje betaalt is, en je vriend geen gelijkaardig bedrag kreeg.

Maar dat is geen gelijke situatie. Als jullie zouden trouwen, zouden ze misschien ook meebetalen. Vergeet niet dat trouwen voor sommige mensen (zeker Italiaanse ) wel super belangrijk is. Daarenboven is het een groot familiefeest, waar de ouders ook veel aan hebben. Die situatie is er nu niet bij jullie, als ze geld zouden geven voor jullie huis.

Ik zou ook niet blij zijn met de 'verrassing' van de afbetaling op jullie rekening. Allesbehalve zelfs. Maar het zou enkel daarover moeten gaan, niet de rest van hun bestedingen.

Mijn schoonouders gaven ook geen geld voor ons huis, mijn ouders wel, en ik heb me daar toen ook soms vragen rond gesteld. Maar toen we trouwden, hebben ze wel geholpen. Blijkbaar was dat voor hen belangrijk. Dus je kan een huwelijksfeest niet vergelijken met het kopen van een huis. Ze behandelen hun kinderen in dat opzicht dus niet ongelijk (over de rest kan ik niet oordelen natuurlijk).
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 12:12:

[...]

Dat is wat ons verteld is, in ieder geval. Aangezien trouwen dit jaar nog niet op de planning staat heb ik mij ook nog niet in alle ins oen outs verdiept. Heb je toevallig een link van een artikel ofzo voor mij. Altijd handig.Deze link kan je wellicht helpen: http://www.mondi.nl/ongeh ... n_in_italie/r/18__748.php

Herkenbaar verhaal trouwens, mijn schoonvader ziet nl ook alles wat er in en uitgaat op mn vriend's bankrekening (gelukkig haalt de schoonfam. er nooit iets vanaf, maar stort er af en toe wat bij)!

Moraal van het verhaal: laat duidelijke afspraken vastleggen bij de notaris (ook mbt eventueel huwelijk)
quote:Helenita2 schreef op 22 september 2011 @ 12:23:

Mij is het op 1 hoop gooien tegen gevallen. En dan heb ik nog niet eens een schoonfamilie die gewend is vrijelijk over het geld van mijn vriend te kunnen beschikken.

Want dat is het: zij zijn gewend dat zijn geld, hun geld is. Kan jij een mening over hebben maar dat gaat de zaak niet veranderen (persoonlijk vind ik dat je je ergernis moet proberen los te laten; je kunt er eenvoudigweg niet over oordelen omdat je er niet bij was, de details van de financiele situatie niet kent en bovendien redeneert vanuit een totaal andere context). En nu staat je vriend op het punt om die verhouding drastisch te veranderen. Dat is nogal wat. Je kunt niet voorspellen hoe schoonouders gaan reageren (drama, emotionele chantage, jou zwart maken, vrolijk verder spenden en na 5 jaar met schuldeisers en dikke tranen bij jullie aan de deur...). En ook niet hoe je vriend daarmee om zal gaan. Arme jongen kon straks nog wel eens aardig tussen twee vuren komen te staan. Weet je uberhaput wel of je schoonouders op de hoogte zijn van de aanstaande veranderingen?

Kortom, het zouden mij te veel onzekere factoren zijn om er mijn (financiele) toekomst aan te verbinden.

Mijn schoonouders zijn van de huidige situatie op de hoogte. Zij weten dat ze het nu met z'n tweeen moeten rooien. Mijn schoonvader heeft alle berekeningen opnieuw gemaakt. Zij kunnen nu niet zomaar bij ons geld komen.

Mijn vriend is nu vrij resoluut tegen zijn ouders. Hij geeft aan dat we dit nog betalen (want oude regeling), maar dat het daarna klaar is. Is erg met onze toekomst ed bezig.

Ergernis probeer ik los te laten, want dat kost alleen maar energie. Loslaten werkt bij mij door erover te praten, anders blijft het in mijn hoofd malen.
Dus een partner die veel heeft gestudeerd, misschien harder werkt en meer verdient moet zijn/haar geld inleveren bij de partner die het slechter heeft? Mooi niet.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 12:12:

[...]

Dat is wat ons verteld is, in ieder geval. Aangezien trouwen dit jaar nog niet op de planning staat heb ik mij ook nog niet in alle ins oen outs verdiept. Heb je toevallig een link van een artikel ofzo voor mij. Altijd handig.Hier.
Ga in therapie!
quote:hipslala schreef op 22 september 2011 @ 12:29:

Dus een partner die veel heeft gestudeerd, misschien harder werkt en meer verdient moet zijn/haar geld inleveren bij de partner die het slechter heeft? Mooi niet.

Ik vind dat eens je er samen voor gaat (huis, trouwen, kinderen...) het geld van jullie samen is. Net als beslissingen over toekomst, balans werk/leven enz...

Als een van beide partners een minder veeleisende functie neemt,om te kunnen zorgen voor kinderen/huis enz...dan zou het oneerlijk zijn dat die partner erop moet achteruitgaan. Niet alle werk is betaald werk...
Hoezo oude regeling? Je schoonouders hadden dat geld toch zonder te vragen van de rekening laten afschrijven?

Waarom heeft je vriend daar geen stennis over geschopt? Zoiets doe je toch niet zonder te vragen?
Ga in therapie!
En voor een dochter wél een dure bruiloft betalen en voor een zoon niet, dat is inderdaad niet "gelijk" maar wel zeer gebruikelijk in veel culturen. Ik zou maar oppassen, want er wordt natuurlijk van jouw ouders t.z.t. wel het een en ander verwacht aan bijdrage aan de bruiloft.

Anderzijds heeft jouw vriend misschien wel met steun van zijn ouders een langere/duurdere opleiding gedaan dan zijn zus.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 12:28:

[...]

Mijn schoonouders zijn van de huidige situatie op de hoogte. Zij weten dat ze het nu met z'n tweeen moeten rooien. Mijn schoonvader heeft alle berekeningen opnieuw gemaakt. Zij kunnen nu niet zomaar bij ons geld komen.

Mijn vriend is nu vrij resoluut tegen zijn ouders. Hij geeft aan dat we dit nog betalen (want oude regeling), maar dat het daarna klaar is. Is erg met onze toekomst ed bezig.

Ergernis probeer ik los te laten, want dat kost alleen maar energie. Loslaten werkt bij mij door erover te praten, anders blijft het in mijn hoofd malen.

Tof van je vriend, en goed ook dat schoonouders erin meedenken, berekenen enzo. Ik hoop dat de scenario's die hier geschetst worden te pessimistisch zijn!

Ergernis sucks energie inderdaad, lastig he.. Maar je hebt het nu in elk geval van je af geschreven!
Gewoon maar niet alles op 1 hoop gooien?

Ik lees dat je daar erg aan vast houdt, maar lijkt mij geen goed plan, gezien er een cultuurverschil is en hele andere ideeen over uitgaven.

Ook je eigen geld in het huis pompen als zijnde wat van jou is is van mij...hmmmm.

Ik zou daar niet( meer) zo happig op zijn.

Stel je relatie loopt op de klippen( waar je niet van uit gaat, maar het leven is nu eenmaal niet maakbaar), dan heb je een hoop geld in je huis gestoken, hij aan eh..familie ofzo.

Huis straks minder waard, jij je investering kwijt als je niet op papier hebt staan ben je ook nog eens je eigen geld kwijt en blijf je met schuld achter.

Ik zit in dat schuitje, zijn geld naar spullen op zijn naam, dus van hem, ik mijn geld kwijt en een schuld boven mijn hoofd hangen nu.

Echt een topidee was dat ( not)
quote:bellaroma schreef op 22 september 2011 @ 12:27:

[...]

Deze link kan je wellicht helpen: http://www.mondi.nl/ongeh ... n_in_italie/r/18__748.php

Herkenbaar verhaal trouwens, mijn schoonvader ziet nl ook alles wat er in en uitgaat op mn vriend's bankrekening (gelukkig haalt de schoonfam. er nooit iets vanaf, maar stort er af en toe wat bij)!

Moraal van het verhaal: laat duidelijke afspraken vastleggen bij de notaris (ook mbt eventueel huwelijk)Thanks heel handig. Wordt dus een rondje notaris. wel gek dat de bankdirecteur ons heeft gezegd dat als de hypotheek en het huis op beide namen staat dit ook bij een eventueel overlijden geregeld zou zijn.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 12:25:

Ik hang geld dan weer niet aan mijn identiteit.

Dat ben ik met je eens. Het feit dat ik mijn eigen geld vrij kan besteden, zonder over elk wissewasje wat ik wil kopen met mijn man te overleggen, maakt echter wel dat ik me zelfstandiger voel dan wanneer we alles op 1 hoop zouden gooien. En wat laatst ook al in een discussie naar voren kwam: ik vind het ook veel leuker om hem een cadeautje van mijn eigen geld te geven dan wanneer het uit 'de pot' betaald zou worden; een cadeau is toch niet echt een cadeau als iemand er zelf voor de helft aan heeft meebetaald.

En verder vind ik het, net als Dubiootje, ook raar dat je vriend blijkbaar klakkeloos accepteert dat zijn ouders zijn geld gebruiken voor hun aankopen. Als hij niets wist van die bank op afbetaling is dat op z'n minst fraude of diefstal! Heel vreemd dat hij er nu blijkbaar stilzwijgend mee akkoord gaat om de rest van de termijnen ook nog voor zijn rekening te nemen.
De meeste reageren natuurlijk vanuit Nederlands standpunt, ik zou als ik jou was, nu je in Italie woont, eens een italiaans forum opzoeken, en het daar in de "groep"gooien, daar heb je natuurlijk andere gewoontes en gebruiken dan in Nederland.

Dus een partner die veel heeft gestudeerd, misschien harder werkt en meer verdient moet zijn/haar geld inleveren bij de partner die het slechter heeft? Mooi niet.Tja, ik heb gestudeerd, Vriend niet omdat hij moest werken. Hij werkt alleen meer om toch veel te verdienen, maar maakt ruim 60 uur per week. Ik heb onwijs gelukg met mijn baan hier. Krijg redelijk goed betaald, werk tijdens kantooruren en heb een mooie bonus regeling. Ik vind dus niet dat ik recht heb op meer omdat mijn vriend nu eenmaal niet de kans heeft gehad om te studeren.

Dus een partner die veel heeft gestudeerd, misschien harder werkt en meer verdient moet zijn/haar geld inleveren bij de partner die het slechter heeft? Mooi niet.Als je het ervaart als "je geld inleveren" dan moet je misschien maar helemaal niet aan een gezamenlijk huishouden beginnen.
quote:Helenita2 schreef op 22 september 2011 @ 12:33:

En voor een dochter wél een dure bruiloft betalen en voor een zoon niet, dat is inderdaad niet "gelijk" maar wel zeer gebruikelijk in veel culturen. Ik zou maar oppassen, want er wordt natuurlijk van jouw ouders t.z.t. wel het een en ander verwacht aan bijdrage aan de bruiloft.

Anderzijds heeft jouw vriend misschien wel met steun van zijn ouders een langere/duurdere opleiding gedaan dan zijn zus.Ik heb iedereen inclusief schoonouders al heel duidelijk gemaakt dat dat niet gebeurd.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 12:40:

[...]

Thanks heel handig. Wordt dus een rondje notaris. wel gek dat de bankdirecteur ons heeft gezegd dat als de hypotheek en het huis op beide namen staat dit ook bij een eventueel overlijden geregeld zou zijn.Voor de bank is dat dan inderdaad prima geregeld. De overlevende mag in z'n eentje de hypotheek afbetalen en als hij/zij daar het geld niet voor heeft, is het huis van de bank. Of bedoel je dat niet?

Meer verdienen hoeft absoluut niet te betekenen dat je harder werkt, maar dat terzijde, ik vind dat je het als partner even goed of even slecht hoort te hebben.

Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.
quote:redband schreef op 22 september 2011 @ 12:42:

De meeste reageren natuurlijk vanuit Nederlands standpunt, ik zou als ik jou was, nu je in Italie woont, eens een italiaans forum opzoeken, en het daar in de "groep"gooien, daar heb je natuurlijk andere gewoontes en gebruiken dan in Nederland.Dat is nu juist het hele punt. TO is Nederlandse, vriend is Italiaan. Je weet dus dat je met cultuurverschillen en verschillende normen en waarden te maken hebt.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven