Waarom vreemdgaan

24-09-2011 21:22 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij dit zo af na het lezen van een aantal topics. Los van de etische/morele bezwaren, waarom niet ("waarom niet" is niet het doel van dit topic.).

Ik heb een prachtige relatie en streef ernaar om mijn relatie geweldig te laten zijn. En door het zien dat mensen vreemdgaan, vraag ik mij af.. wat maakt het dat je vreemd gaat? (Ben er bang voor dat het gebeurd..)

Zou je ook vreemdgaan als je helemaal heppie-de-peppie in je relatie zit? Of zit het in het "aard van het beestje"? Of ...
Mijn ervaring: ik ga absoluut niet vreemd als alles goed zit.

De enige keer (keren maar wel met dezelfde SV) dat ik vreemdging was na het betrappen van mijn ex op een aantal leugens. Toen ik daarna verliefd werd op een ander had ik heel sterk het gevoel: "en nu denk ik eens alleen aan mezelf". Ben inmiddels 7 jaar getrouwd met mn slippertje van toen
Denk dat als je je eigen aangetrokken voelt tot iemand en er een bepaalde spanning hangt je jezelf hier in kan verliezen. Maar als je t dan doet is t ni meer spannend denk ik? Dan is het 'spannende' er vanaf..
Volgens mij zijn er 1000 en 1 redenen waarom mensen vreemdgaan. Kick van alle aandacht, compensatie, wraak, vlinders, dronken bui, afstand nemen van de relatie (dmv vreemdgaan), etc.

Verder geloof ik niet dat mensen alleen vreemdgaan als er iets niet goed is in hun relatie. Ik geloof dat mensen die verder prima tevreden zijn, ook zoiets kunnen doen.
Het valt me op dat het vaak voorkomt dat juist die mensen vreemdgaan of gaan scheiden als ze nog kort geleden hebben gezegd dat de relatie zo goed was. Daardoor verraste het me vaak als er weer een familielid of iemand uit de kennissenkring plotseling man of vrouw verliet..

Tegenwoordig denk ik dat het prijzen van de relatie vaak dient om zichzelf en de partner (en de omgeving) te overtuigen. (Waarom ben ik verliefd/droom ik van een ander. Want mijn man is immers geweldig??)
Omdat je sex niet als iets ziet dat exckusief tussen partners hoort en je partner ziet dat wel zo

Omdat je relatie toch al niet best is

Omdat je alle opties open wil houden

Omdat je denkt er mee weg te komen, en dat reden genoeg vindt.

Omdat je meent dat mensen een werktuig van hun driften zijn

Omdat je een nogal min persoon bent

Ik weet niet, maar kos het veel moeite om redenen te verzinnen?
Omdat er niet aan het "perfecte plaatje" wordt voldaan wat veel mensen in hoofd hebben zitten als ze een relatie beginnen.
Omdat je van meer mensen houdt.
Idd, er zijn ontzettend veel redenen en die redenen hebben lang niet altijd met de kwaliteit van de vaste relatie te maken.
Ik heb het helemaal op het eind van mijn eerste huwelijk (relatie van 28 jaar) gedaan.

Waarom?

- Omdat ik in een vreselijk slecht huwelijk zat en vanwege mijn kinderen nog niet durfde te scheiden en hij geen relatietherapie wilde en

- omdat hij al tien jaar nauwelijks nog seks met me wilde (ongeveer 1 keer per jaar gebeurde het nog) en ik een enorme behoefte had aan seks (met alles wat erbij hoort, in tegenstelling tot zelfbevrediging);

- omdat ik geen greintje liefde of respect kreeg van hem (alleen nog kritiek, sarcasme en woedeaanvalen) en ik een enorme behoefte had aan wat genegenheid en vriendschap en lichamelijke intimiteit.

Voor ik vreemdging ben ik dus ongeveer 27 jaar monogaam geweest, waarvan 18 jaar zonder dat het me moeite kostte. Nu ben ik alweer twaalf jaar getrouwd (niet met degene met wie ik vreemdging, dat was meer een goede vriend met wie ik ook seks had) en ik heb niet de minste behoefte om vreemd te gaan.

Overigens zou ik, als ik geweten had wat ik nu weet, in mijn eerste huwelijk niet vreemd gegaan zijn maar ik zou sneller een eind aan het huwelijk gemaakt hebben. Ik wil en zal nooit meer vreemdgaan.
Uiteindelijk voor jezelf.

(ongeacht de uitkomst)
quote:ritmeester schreef op 24 september 2011 @ 22:03:

Ik weet niet, maar kos het veel moeite om redenen te verzinnen?Eens. Je schrijft dat je er bang voor bent. Wat als je hier nu een reden leest die wel eens op jou/jullie relatie van toepassing kan zijn?
Omdat de relatie uitgeblust is

omdat je geen intimiteit meer hebt samen

omdat het spannend is

omdat het niet mag

omdat je het kan

en omdat je bij de minste of geringste tegenslag je kop in het zand steekt (bij die ander is alles geweldig, denken ze)

omdat je niet sterk van karakter bent

Dat denk ik dat de redenen kunnen zijn voor vreemdgaan.
omdat je gevoelens hebt voor die ander
quote:Nova78 schreef op 24 september 2011 @ 22:30:

[...]

Eens. Je schrijft dat je er bang voor bent. Wat als je hier nu een reden leest die wel eens op jou/jullie relatie van toepassing kan zijn?

Het ging mij meer om de belevingswereld van iemand die ervoor kiest/gekozen heeft om vreemd te gaan.

Ik kan mij namelijk niet voorstellen (vanuit mijn belevingswereld) wanneer iemand helemaal heppie is in zijn relatie (initmiteit/sex/communicatie/etc), dat hij/zij de behoefte zou hebben om buiten de deur te eten.

En omdat ik er bang voor ben hoop ik het te kunnen voorkomen, door te in te zien dat er een trigger moment kan zijn
Omdat jarenlang sex met dezelfde man oersaai is.................
Aandacht, bevestiging, opportunity
quote:hoezo schreef op 25 september 2011 @ 08:38:

[...]

Het ging mij meer om de belevingswereld van iemand die ervoor kiest/gekozen heeft om vreemd te gaan.

Ik kan mij namelijk niet voorstellen (vanuit mijn belevingswereld) wanneer iemand helemaal heppie is in zijn relatie (initmiteit/sex/communicatie/etc), dat hij/zij de behoefte zou hebben om buiten de deur te eten.

Bedoel je dat je daarvoor het inlevingsvermogen mis, of dat je het alleen voor jezelf o denkbaar vindt?

quote:En omdat ik er bang voor ben hoop ik het te kunnen voorkomen, door te in te zien dat er een trigger moment kan zijn ik geloof eerlijk gezegd niet dat angst een goede raadgever is. Waarom ben je er bang voor?
Volgens mij gebeurd het vaak rond mensen hun veertigste jaar, de zogenaamde midlife crisis. hormonen of een stukje onvrede over jezelf. niet lekker in je vel zitten.

als je sterk in je schoenen staat en stabiel bent is het makkelijk de verstandige keus te maken en verleiding het hoofd te bieden, maar je bent niet je hele leven altijd even stabiel en verstandig.

het zal soms met een relatie te maken hebben maar zeker niet altijd, ook als je happy bent kan het mensen overvallen doen ze dingen die ze altijd veroordeeld hebben. Ik denk dat het meer een zoeken is in jezelf
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Ik kan moeilijk aannemen dat mensen die in een goede of uitstekende relatie zitten, door dat feit alle zin in seks met een ander zouden verliezen. Klinkt nogal tegennatuurlijk.
heb je al kinderen zeno? dat kan al een grote reden zijn dat bv vrouwen minder zin krijgen, dan heb je nog de pil die invloed kan hebben, het kan voorspelbaar worden, niet meer zo spannend zijn, je kan door ziekte of handicap er niet meer toe in staat zijn, je kan verschillende behoeftes krijgen of wensen, je hormonen kunnen veranderen, medicijnen kunnen buiten de pil ook invloed hebben of schilklierproblemen, je wordt ouder en je lust neemt af. al deze oorzaken hoeven dan niet te betekenen dat dan ook je relatie niet goed meer is.
quote:hoezo schreef op 25 september 2011 @ 08:38:

[...]

En omdat ik er bang voor ben hoop ik het te kunnen voorkomen, door te in te zien dat er een trigger moment kan zijn

Nou ik geloof er niet in dat je het kunt voorkomen...

Ik geloof daarnaast ook niet meer er in dat mensen monogaam zijn. Als ik om heen kijk ken ik zoveel verschillende mensen met verschillende soorten relatie's en vele van hun zijn vreemd gegaan. En van vele had ik het dan ook weer niet verwacht en is de relatie voor de rest prima en zijn ze al een tijd bij elkaar en zijn er ook geen plannen om weg te gaan voor een ander.

Misschien is mijn beeld wel vertekend, maar mijn kijk over monogamie is er wel erg door verandert.
quote:doddie schreef op 26 september 2011 @ 16:54:

heb je al kinderen zeno? dat kan al een grote reden zijn dat bv vrouwen minder zin krijgen, dan heb je nog de pil die invloed kan hebben, het kan voorspelbaar worden, niet meer zo spannend zijn, je kan door ziekte of handicap er niet meer toe in staat zijn, je kan verschillende behoeftes krijgen of wensen, je hormonen kunnen veranderen, medicijnen kunnen buiten de pil ook invloed hebben of schilklierproblemen, je wordt ouder en je lust neemt af. al deze oorzaken hoeven dan niet te betekenen dat dan ook je relatie niet goed meer is.

Ik bedoelde eigenlijk dat een goede relatie hebben volgens mij geen reden kan zijn om nooit meer naar seks met iemand anders te verlangen (zoals door sommigen hier wordt gesteld).

Sorry voor de onduidelijkheid.
edit verkeerd gelezen
Ik ben helemaal gelukkig in mijn relatie en weet van mezelf dat ik zou kunnen vreemd gaan.

Ik doe het overigens NIET hoor. Maar ik houd van spanning en aandacht (ik ben soms wat onzeker en voel me gevleid als iemand anders, naast mijn vriend, mij ook leuk vindt) en vreemdgaan is spannend. En nee, daar ben ik niet blij mee.

Of ik onbewust misschien iets in mijn relatie mis waardoor ik zou willen vreemdgaan, weet ik niet. Maar niks leidt er toe dat er iets mis is in onze relatie verder..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven