
Wanneer naar groep 3 en waarom?
vrijdag 8 februari 2008 om 18:49
quote:Annemoon schreef op 06 februari 2008 @ 21:18:
Weet er iemand wat meer over die soc-emo ontwikkeling? Waarop wordt dan getoetst? Het is toch wel meer dan een gevoel van de leerkracht?
Ha, mijn stokpaardje.
Het sociaal-emotionele argument is denk ik het meest misbruikte dat er is. Ten eerste zijn het twee aparte dingen: sociaal en emotioneel. Als je echt een goed beeld wilt hebben van zowel de sociale als de emotionele ontwikkeling van je kind, zul je daar een vrij uitgebreid psychologisch onderzoek naar moeten laten uitvoeren, dat kan een juf echt niet beoordelen.
Ik heb twee hoogbegaafde zoons, allebei versneld inmiddels. Daar komt dat soc.-emo-verhaal ook altijd om de hoek kijken. Maar het is een non-argument, omdat het een veel te ingewikkeld begrip is. Maar bij ouders slaat het altijd erg aan, want ja, je bent als ouder natuurlijk zeer voorzichtig om je kind iets aan te doen waar ie niet aan toe is. Maar over het algemeen is mijn ervaring dat de leerkrachten ergens nog niet aan toe zijn.
Weet er iemand wat meer over die soc-emo ontwikkeling? Waarop wordt dan getoetst? Het is toch wel meer dan een gevoel van de leerkracht?
Ha, mijn stokpaardje.
Het sociaal-emotionele argument is denk ik het meest misbruikte dat er is. Ten eerste zijn het twee aparte dingen: sociaal en emotioneel. Als je echt een goed beeld wilt hebben van zowel de sociale als de emotionele ontwikkeling van je kind, zul je daar een vrij uitgebreid psychologisch onderzoek naar moeten laten uitvoeren, dat kan een juf echt niet beoordelen.
Ik heb twee hoogbegaafde zoons, allebei versneld inmiddels. Daar komt dat soc.-emo-verhaal ook altijd om de hoek kijken. Maar het is een non-argument, omdat het een veel te ingewikkeld begrip is. Maar bij ouders slaat het altijd erg aan, want ja, je bent als ouder natuurlijk zeer voorzichtig om je kind iets aan te doen waar ie niet aan toe is. Maar over het algemeen is mijn ervaring dat de leerkrachten ergens nog niet aan toe zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 8 februari 2008 om 18:55
quote:bubbelwijn schreef op 06 februari 2008 @ 21:44:
Annemoon, bij soc-emotionele ontwikkeling kan je denken aan bv:
-hoe gaat het afscheid nemen
- speelt ie met andere kindjes of nog veel alleen?
- durft ie dingen te zeggen in de kring
- voelt ie zich op zijn gemak?
- Zelfvertrouwen, vraagt ie veel hulp
-Zelfstandigheid. Kan hij al twee werkjes achter elkaar maken
-Kan hij zelf problemen oplossen.
Vind het trouwens niet handig van de leerkracht om het op die manier te zeggen. Dat moet toch anders kunnen, lijkt mij.Al deze hierboven genoemde onderdelen moeten met zeer veel voorzichtigheid bekeken worden. Mijn zoon, hoogbegaafd, speelde nooit met andere kinderen, gewoon omdat hij geen aansluiting had, omdat hij al veel verder was in zijn ontwikkeling. Zelfde gold voor iets vertellen in de kring: dat deed hij niet, omdat zijn interessen totaal anders waren dan van de andere kinderen. De gemiddelde leerkracht ziet dat als tekenen dat een kind nog erg jong is, maar dat is dus nergens op gebaseerd. Als een kind niet doet wat de rest van zijn leeftijdsgenootjes doet, dan wordt gedacht dat ie daar 'nog niet aan toe is'. Nog nooit een leerkracht horen zeggen dat een kind bepaalde dingen niet doet omdat ie dat stadium al voorbij is.
Annemoon, bij soc-emotionele ontwikkeling kan je denken aan bv:
-hoe gaat het afscheid nemen
- speelt ie met andere kindjes of nog veel alleen?
- durft ie dingen te zeggen in de kring
- voelt ie zich op zijn gemak?
- Zelfvertrouwen, vraagt ie veel hulp
-Zelfstandigheid. Kan hij al twee werkjes achter elkaar maken
-Kan hij zelf problemen oplossen.
Vind het trouwens niet handig van de leerkracht om het op die manier te zeggen. Dat moet toch anders kunnen, lijkt mij.Al deze hierboven genoemde onderdelen moeten met zeer veel voorzichtigheid bekeken worden. Mijn zoon, hoogbegaafd, speelde nooit met andere kinderen, gewoon omdat hij geen aansluiting had, omdat hij al veel verder was in zijn ontwikkeling. Zelfde gold voor iets vertellen in de kring: dat deed hij niet, omdat zijn interessen totaal anders waren dan van de andere kinderen. De gemiddelde leerkracht ziet dat als tekenen dat een kind nog erg jong is, maar dat is dus nergens op gebaseerd. Als een kind niet doet wat de rest van zijn leeftijdsgenootjes doet, dan wordt gedacht dat ie daar 'nog niet aan toe is'. Nog nooit een leerkracht horen zeggen dat een kind bepaalde dingen niet doet omdat ie dat stadium al voorbij is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 8 februari 2008 om 20:45
vrijdag 8 februari 2008 om 21:26
Solomio, in jouw beschrijvingen herken ik mijn zoontje wel. We zien hem zooooo om zich heen kijken naar andere kindjes en doen wat zij ook doen.
Zoals hij dus ook al had besloten dat hij niet mocht lezen, want dat was voor groep 3. Of vorig jaar: dat hij niets hoefde te doen, want hij was pas groep 0. Dan doet mijn hart zeer!!! We (leerkracht en wij als ouders) proberen hem nu uit te leggen dat hij echt alles mag doen wat hij wil (en natuurlijk met de leerkracht heeft afgesproken).
Nippo, ja precies, daar ben ik dus ook bang voor dat er vanuit gegaan wordt dat jaar extra kleuteren automatisch de soc-emo ontwikkeling stimuleert. Zoonlief kennende dempt het eerder de cognitieve ontwikkeling, dat heeft ie van zijn vader
Nee serieus, hoe moet een kind leren dat er dingen zijn die je kunt leren, dingen die je niet 'zomaar' weet of kunt. Maakt niet uit hoe slim je bent, ook al is het pas op de universiteit of zelfs daarna, uiteindelijk loop je ertegenaan dat je niet hebt geleerd hoe je moet leren. Snappie?
Mijn man wil zoonlief niet laten testen op hoogbegaafdheid, want hij wil hem geen labeltje op laten hangen. Ik twijfel heel erg. Als dat nodig is om zoonlief de juiste hulp te laten krijgen. Maar het voelt aan de andere kant ook heel fout. Weer zo'n moeder die het per se nodig vindt... En stiekum die angst: wat nou als ik het verkeerd zie? Daar moet ik me toch nog wel overheen zetten.
Maar ja, hij is pas 5, moeten we echt nu al zo serieus met hem aan de slag? Alleen maar door dat stomme 'kleuterverlengen'? Pfffff.
Zoals hij dus ook al had besloten dat hij niet mocht lezen, want dat was voor groep 3. Of vorig jaar: dat hij niets hoefde te doen, want hij was pas groep 0. Dan doet mijn hart zeer!!! We (leerkracht en wij als ouders) proberen hem nu uit te leggen dat hij echt alles mag doen wat hij wil (en natuurlijk met de leerkracht heeft afgesproken).
Nippo, ja precies, daar ben ik dus ook bang voor dat er vanuit gegaan wordt dat jaar extra kleuteren automatisch de soc-emo ontwikkeling stimuleert. Zoonlief kennende dempt het eerder de cognitieve ontwikkeling, dat heeft ie van zijn vader

Mijn man wil zoonlief niet laten testen op hoogbegaafdheid, want hij wil hem geen labeltje op laten hangen. Ik twijfel heel erg. Als dat nodig is om zoonlief de juiste hulp te laten krijgen. Maar het voelt aan de andere kant ook heel fout. Weer zo'n moeder die het per se nodig vindt... En stiekum die angst: wat nou als ik het verkeerd zie? Daar moet ik me toch nog wel overheen zetten.
Maar ja, hij is pas 5, moeten we echt nu al zo serieus met hem aan de slag? Alleen maar door dat stomme 'kleuterverlengen'? Pfffff.
zaterdag 9 februari 2008 om 10:50
quote:nippo schreef op 08 februari 2008 @ 20:45:
Ik wel hoor Solomio, bij ons letten ze erg op het individuele kind. Toen Nippi soms moeite had met spelletjes doen met andere kinderen, vroge juf zich af of dat niet kwam omdat hij al veel verder was met spelregels. Er zijn echt wel leerkrachten die wat verder kijken.
Nippo, natuurlijk zijn er leerkrachten die verder kijken, gelukkig wel. Zelfs bij ons op school, waar ik weinig goede woorden meer voor over heb, zijn er leerkrachten die wel in staat zijn om buiten hun beperkte pabo-kadertjes te denken. Maar geloof mij, het zijn er bedroevend weinig.
Ik schrijf op een forum over hoogbegaafdheid en daar zie ik toch heel vaak dezelfde soort problemen op heel veel scholen. Het sociaal-emotionele argument is daar een hot item, waar sommige ouders (inclusief ikzelf) inmiddels een rood waas bij voor de ogen krijgen.
Ik wel hoor Solomio, bij ons letten ze erg op het individuele kind. Toen Nippi soms moeite had met spelletjes doen met andere kinderen, vroge juf zich af of dat niet kwam omdat hij al veel verder was met spelregels. Er zijn echt wel leerkrachten die wat verder kijken.
Nippo, natuurlijk zijn er leerkrachten die verder kijken, gelukkig wel. Zelfs bij ons op school, waar ik weinig goede woorden meer voor over heb, zijn er leerkrachten die wel in staat zijn om buiten hun beperkte pabo-kadertjes te denken. Maar geloof mij, het zijn er bedroevend weinig.
Ik schrijf op een forum over hoogbegaafdheid en daar zie ik toch heel vaak dezelfde soort problemen op heel veel scholen. Het sociaal-emotionele argument is daar een hot item, waar sommige ouders (inclusief ikzelf) inmiddels een rood waas bij voor de ogen krijgen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 februari 2008 om 12:55
Lees net in het AOBblad het volgende: extra kleuterjaar helpt weinig. Een deel van de kinderen die langer in groep 2 blijven, heeft later ook leerproblemen, een kleiner deel blijft in de hogere groepen nogmaals zitten en bij de overige leerlingen zijn de eventuele postieve effecten van verlenging in groep 2 al in groep 4 verdwenen.
De onderzoekers pleiten juist voor een betere aansluiting van groep 2 op groep 3 en voor meer differentiatie in die groep 3.
De onderzoekers pleiten juist voor een betere aansluiting van groep 2 op groep 3 en voor meer differentiatie in die groep 3.
zondag 10 februari 2008 om 20:46
Annemoon, het zou niet opkomen om mijn zoon te laten testen. Ik zie daar niet direct het nut van in, en hou ook niet van labels. Elk kind moet in de klas op zijn niveau benaderd worden, en ik heb er op dit moment vertrouwen in dat dat gebeurt. Dat hij slim is is inmiddels wel duidelijk, maar dat is maar een aspect. Elk kind heeft eigenschappen die hem helpen in de klas en eigenschappen die hij moet ontwikkelen. Ik vraag me ook wel eens af of problemen van hoogbegaafde kinderen niet te snel op hun intelligentie worden afgeschoven. Als mijn kind problemen heeft in de klas, komt dit denk ik eerder door zijn karakter dan door zijn intelligentie (hoewel ik dat natuurlijk wel een sympathiekere uitleg zou vinden).
maandag 11 februari 2008 om 10:59
Hoi Nippo, ik ben ook geen grote voorstander van testen. Maar als dat de enige manier blijkt om je kind op zijn eigen niveau te laten benaderen? Kijk, zoonlief wordt beschouwd als soc-emo 'wat minder' (zijn juf van vorig jaar dacht zelfs aan een stoornis in het autistisch spectrum). Wij zien hem thuis zijn toetje delen met zijn zus, als die zelf geen toetje mag uitkiezen. Wij zien hem thuis hele vieringen/disco's/toneelstukken organiseren. Op school doet hij niet mee. Ik heb nog heel veel voorbeelden hoor, maar het komt erop neer dat wij een heel ander kind zien dan ze op school blijkbaar zien. En mij vraag is dan: is dat omdat ie achter ligt of omdat hij anders is, misschien zelfs wel voor ligt?
Ach, ik ben natuurlijk gewoon een overbezorgde moeder
Zoonlief zal het allemaal wel redden, maar back on topic, kleuterverlenging: alleen als ik er echt van overtuigd ben dat hij dat jaar iets nuttigs te doen heeft en er niet op achteruit gaat!
Ach, ik ben natuurlijk gewoon een overbezorgde moeder

zondag 25 mei 2008 om 13:59
Hoi,
Hier is er nog steeds geen duidelijkheid over groep 2 of 3. Leerkracht 1 staat op het standpunt dat zoonlief emotioneel gezien beter in 2 kan blijven en dan wel komend jaar leert lezen en schrijven (niet vrijblijvend). Het is de vraag of hij dan het jaar erop niet in de problemen komt als hij in groep 3 komt. Het is dan wel een combiklas 3-4-5. De leerkracht van die groep vragen we nog of het mogelijk is 3-4-5 dan in 2 jaar te doen.
Diezelfde leerkracht van 3-4-5 vindt echter dat als een kind er cognitief aan toe is, dat het kind dan echt naar groep 3 moet. Maar heb je dan de ballen om na 6 weken te evalueren of het echt gaat en indien nodig terug naar 2 te gaan?
Snappen jullie het nog?
Hier is er nog steeds geen duidelijkheid over groep 2 of 3. Leerkracht 1 staat op het standpunt dat zoonlief emotioneel gezien beter in 2 kan blijven en dan wel komend jaar leert lezen en schrijven (niet vrijblijvend). Het is de vraag of hij dan het jaar erop niet in de problemen komt als hij in groep 3 komt. Het is dan wel een combiklas 3-4-5. De leerkracht van die groep vragen we nog of het mogelijk is 3-4-5 dan in 2 jaar te doen.
Diezelfde leerkracht van 3-4-5 vindt echter dat als een kind er cognitief aan toe is, dat het kind dan echt naar groep 3 moet. Maar heb je dan de ballen om na 6 weken te evalueren of het echt gaat en indien nodig terug naar 2 te gaan?
Snappen jullie het nog?
zondag 25 mei 2008 om 14:22
Nippo,
Als jouw zoon half december 5 is geworden en nu nog in groep 1 (van de combinatieklas 1/2) zit, dan is hij toch nu al aan het doubleren. anders zou hij nu wel meedoen met het programma van groep 2.
Het lijkt mij dat hij heel veel mist als hij nu naar groep 3 gaat ipv groep 2. Door de combinatiegroep 1/2 krijg je een foutief beeld van de groep waarin je kind daadwerkelijk zit.
Als jouw zoon half december 5 is geworden en nu nog in groep 1 (van de combinatieklas 1/2) zit, dan is hij toch nu al aan het doubleren. anders zou hij nu wel meedoen met het programma van groep 2.
Het lijkt mij dat hij heel veel mist als hij nu naar groep 3 gaat ipv groep 2. Door de combinatiegroep 1/2 krijg je een foutief beeld van de groep waarin je kind daadwerkelijk zit.
zondag 25 mei 2008 om 16:17
Mar, mijn zoon is inmiddels op papier overgeplaatst naar groep 2. Voor zover de groep 2 kinderen andere dingen doen, doet hij daar nu aan mee. In de praktijk maakt het weinig uit, want het is een 1/2 combinatie groep van maar 13 kindjes, waarin ieder kind toch al op zijn niveau wordt benaderd. Maar het is daardoor nu ook voor hem en de andere kinderen duidelijk dat hij naar groep 3 zal gaan.
Hier is de beslissing dus genomen. De leerkracht vond al die tijd al dat hij naar groep 3 moest. Ze heeft hem daarom de cito-toetsen van groep 1 en 2 laten maken, en het bleek dat hij op de groep 2 toets de hoogste score had behaald van alle kleuters. Cognitief is hij duidelijk toe aan groep 3, hij kan al heel goed rekenen (ook zelfs vermeniguldigen en delen) en gaat nu ook lezen. De school denkt dat de structuur van groep 3 ook een positieve werking op zijn sociale gedrag zal hebben.
Hier is de beslissing dus genomen. De leerkracht vond al die tijd al dat hij naar groep 3 moest. Ze heeft hem daarom de cito-toetsen van groep 1 en 2 laten maken, en het bleek dat hij op de groep 2 toets de hoogste score had behaald van alle kleuters. Cognitief is hij duidelijk toe aan groep 3, hij kan al heel goed rekenen (ook zelfs vermeniguldigen en delen) en gaat nu ook lezen. De school denkt dat de structuur van groep 3 ook een positieve werking op zijn sociale gedrag zal hebben.
zondag 25 mei 2008 om 16:19
quote:mar12 schreef op 25 mei 2008 @ 14:22:
Nippo,
Als jouw zoon half december 5 is geworden en nu nog in groep 1 (van de combinatieklas 1/2) zit, dan is hij toch nu al aan het doubleren. anders zou hij nu wel meedoen met het programma van groep 2.
Het lijkt mij dat hij heel veel mist als hij nu naar groep 3 gaat ipv groep 2. Door de combinatiegroep 1/2 krijg je een foutief beeld van de groep waarin je kind daadwerkelijk zit.Dit begrijp ik niet, kan je dat nog eens uitleggen?
Nippo,
Als jouw zoon half december 5 is geworden en nu nog in groep 1 (van de combinatieklas 1/2) zit, dan is hij toch nu al aan het doubleren. anders zou hij nu wel meedoen met het programma van groep 2.
Het lijkt mij dat hij heel veel mist als hij nu naar groep 3 gaat ipv groep 2. Door de combinatiegroep 1/2 krijg je een foutief beeld van de groep waarin je kind daadwerkelijk zit.Dit begrijp ik niet, kan je dat nog eens uitleggen?
zondag 25 mei 2008 om 22:24
De school waar mijn dochter zit is erg groot en daardoor geen combinatieklassen. Mardochter is in maart 5 geworden. Vorig jaar april gestart in groep 1 en dit schooljaar dus weer groep 1.
Volgend schooljaar krijgt ze alle leerstof van groep 2.
Als jouw zoon tot februari nog in groep 1 zat heeft hij dus zeker van september tot februari de stof van groep 2 gemist. Hoewel het nu lijkt dat hij goed mee kan komen, kan het toch zijn dat er behoorlijk wat dingen in die periode zijn uitgelegd die hij pas later zal gaan missen.
Hoewel het nog kleuters zijn, merk ik wel dat er flink wat aandacht wordt besteed aan veel basisbeginselen. Misschien is dat ook wel het voordeel dat er bij ons echt een groep 1 en groep 2 is. Alle kleuters doorlopen zeker het hele programma van groep 2, wat wordt gezien als een voorbereiding op groep 3. Groep 1 wordt vaak nog gezien als leuk spelen.
Vandaar dat ik mij ook afvraag of jouw zoon niet teveel grondbeginselen zal missen (maar het kan zijn dat het op jullie school anders is)
Volgend schooljaar krijgt ze alle leerstof van groep 2.
Als jouw zoon tot februari nog in groep 1 zat heeft hij dus zeker van september tot februari de stof van groep 2 gemist. Hoewel het nu lijkt dat hij goed mee kan komen, kan het toch zijn dat er behoorlijk wat dingen in die periode zijn uitgelegd die hij pas later zal gaan missen.
Hoewel het nog kleuters zijn, merk ik wel dat er flink wat aandacht wordt besteed aan veel basisbeginselen. Misschien is dat ook wel het voordeel dat er bij ons echt een groep 1 en groep 2 is. Alle kleuters doorlopen zeker het hele programma van groep 2, wat wordt gezien als een voorbereiding op groep 3. Groep 1 wordt vaak nog gezien als leuk spelen.
Vandaar dat ik mij ook afvraag of jouw zoon niet teveel grondbeginselen zal missen (maar het kan zijn dat het op jullie school anders is)

maandag 26 mei 2008 om 19:24
Maar waarom dan? Hij rekent al op het niveau van groep 4, kan een beetje lezen en is de grootste van de klas. Juf zei vandaag nog dat hij helemaal niet meer tussen de kleintjes paste. Wat zou een jaar extra kleuteren nog voor hem toevoegen, aan wat voor soort basisbeginselen denken jullie dan? De school is juist bang dat hij zich gaat vervelen en daardoor vervelend wordt. En bovendien is hij gewoon van voor de peildatum van 1 januari, en moet hij in principe door. Tenzij hij dat echt niet zou kunnen, en dan zou hij moeten doubleren zoals ook in de rest van de klassen. Hij komt overigens in een groep 3 van maar 10 kindjes, waarvan er toch zeker 4 tussen oktober en januari geboren zijn, dus hij wordt wel de jongste maar veel scheelt het niet.
maandag 26 mei 2008 om 23:05
Nippo, ik heb niet alles gelezen, maar begrijp uit de laatste berichten van je dat je zoon inderdaad naar groep 3 gaat. Als ik het zo lees, is het een zorgvuldige en weloverwogen keuze die tegemoet komt aan de behoeften van jouw zoon. Prima toch! Mijn dochter wordt in november 5, zit wat dat betreft in een soortgelijke situatie. Als ze mee kan/mag naar groep 3 (over een jaar), heb ik daar absoluut geen moeite mee, omdat de meisjes waar ze nu veel mee optrekt, allemaal in datzelfde jaar naar groep 3 gaan. Ik zou het zelfs ene beetje sneu voor haar vinden als ze "achter moet blijven". Maar als het qua cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling beter voor haar is dat ze een extra jaar kleutert, ook prima. Ik vertrouw wat dat betreft op de juf en haar inschatting. Ik zou in jouw situatie precies hetzelfde gedaan hebben als je nu doet.
woensdag 28 mei 2008 om 14:09
quote:nippo schreef op 26 mei 2008 @ 19:31:
Annemoon, als jouw kind van oktober is dan zou hij toch naar groep 3 moeten kunnen. Jij denkt dat hij het cognitief kan, en de leerkracht van groep 3 staat er blijkbaar ook voor open. Wat zijn dan de argumenten tegen?Mijn enige angst is nog de onvoorspelbaarheid van zoons reactie. Wij dachten ooit dat hij het geweldig zou vinden om naar school te gaan: nope. Maanden van ellende. Inmiddels zit hij geweldig lekker in zijn vel, maar we hebben geleerd nooit meer zo maar ervan uit te gaan dat hij het allemaal wel leuk vindt. Terugkijkend denk ik dat school hem een beetje tegen viel. Hij had gedacht 'te gaan leren'... Maar wie weet, is dat weer spiegelen van mijn eigen gedachten.
Annemoon, als jouw kind van oktober is dan zou hij toch naar groep 3 moeten kunnen. Jij denkt dat hij het cognitief kan, en de leerkracht van groep 3 staat er blijkbaar ook voor open. Wat zijn dan de argumenten tegen?Mijn enige angst is nog de onvoorspelbaarheid van zoons reactie. Wij dachten ooit dat hij het geweldig zou vinden om naar school te gaan: nope. Maanden van ellende. Inmiddels zit hij geweldig lekker in zijn vel, maar we hebben geleerd nooit meer zo maar ervan uit te gaan dat hij het allemaal wel leuk vindt. Terugkijkend denk ik dat school hem een beetje tegen viel. Hij had gedacht 'te gaan leren'... Maar wie weet, is dat weer spiegelen van mijn eigen gedachten.
woensdag 28 mei 2008 om 15:06
Hier ook een moeder van een HB jongetje van 5 jaar.(november)
De juffen hebben ook hier al besloten dat het volgend jaar groep 3 wordt. Zelf heb ik hierover gemengde gevoelens. Hij kan het cognitief zeker aan, maar het is dan wel gedaan met het buitenspelen. Ik heb het idee dat ik hem zo een jaartje kind zijn "afpak"... Je kan volgens mij beter groep 2 nog een keer doen dan groep 3...(hij is enorm perfectionistisch en heeft daardoor faalangst, lastig en ik weet niet hoe dat volgend jaar gaat lopen..)
Sommige meningen over eventueel laten testen ben ik het niet mee eens.
Een test is niet alleen kijken of je kind HB is, maar ook op welke vlakken. Sommige kinderen zijn hb over de hele linie, andere alleen op technisch inzicht oid, dan kunnen er problemen ontstaan. Ook hebben of krijgen veel hb-ers last van faalangst of andere "gedragsproblemen"
Ik vindt dan ook niet dat je er een labeltje op plakt. Je hoeft zo'n test niet aan de grote klok te hangen.En het gaat er niet om wat de rest ervan denkt het gaat om de welzijn van je kind
En je weet dan wel precies op welke gebieden je kind misschien extra hulp nodig heeft. Daar gaat het om, als je kind extra hulp nodig heeft is het prettig je kind zo gericht mogelijk te kunnen helpen! Wij hebben onze zoon nog niet getest (ivm z'n leeftijd) maar waarschijnlijk gaat dat wel gebeuren. Zo'n testdag is vaak ook heel leuk voor de kinderen, mits je het goede bureau uitzoekt is het voor HB-ers juist een feestje!
Over de sociaal -emotionele ontwikkeling wordt ik inderdaad ook niet goed van! De juffen blijven roepen dat hij zo achter loopt op de socio-emo ontwikkeling. Terwijl ik juist denk dat hij niet achter loopt, maar gewoon de dingen anders ziet. Hij is idd wat onhandig in omgang met andere kinderen, maar dat wordt volgens mij veroorzaakt doordat hij de dingen op een andere manier bekijkt b.v: Hij speelt met een ander kind in de zandbak, kind 2 is lekker aan het graven en wil een kasteel bouwen, terwijl m'n zoontje "bijzondere" stenen of fossielen zoekt, zoontje probeert uit te leggen dat kind 2 niet door z'n bijzondere vondst heen moet banjeren, terwijl kind 2 zich (logischerwijs) van geen kwaad bewust is, en geen idee heeft waar zoonlief het over heeft... Gevolg: een tot op het bot gefrustreerde zoon die de boel bij elkaar schreeuwt.
Mijn hart breekt altijd bij zulke momenten, want hij wil ook niets liever dan lekker samen spelen, of een écht vriendje...
De juffen hebben ook hier al besloten dat het volgend jaar groep 3 wordt. Zelf heb ik hierover gemengde gevoelens. Hij kan het cognitief zeker aan, maar het is dan wel gedaan met het buitenspelen. Ik heb het idee dat ik hem zo een jaartje kind zijn "afpak"... Je kan volgens mij beter groep 2 nog een keer doen dan groep 3...(hij is enorm perfectionistisch en heeft daardoor faalangst, lastig en ik weet niet hoe dat volgend jaar gaat lopen..)
Sommige meningen over eventueel laten testen ben ik het niet mee eens.
Een test is niet alleen kijken of je kind HB is, maar ook op welke vlakken. Sommige kinderen zijn hb over de hele linie, andere alleen op technisch inzicht oid, dan kunnen er problemen ontstaan. Ook hebben of krijgen veel hb-ers last van faalangst of andere "gedragsproblemen"
Ik vindt dan ook niet dat je er een labeltje op plakt. Je hoeft zo'n test niet aan de grote klok te hangen.En het gaat er niet om wat de rest ervan denkt het gaat om de welzijn van je kind
En je weet dan wel precies op welke gebieden je kind misschien extra hulp nodig heeft. Daar gaat het om, als je kind extra hulp nodig heeft is het prettig je kind zo gericht mogelijk te kunnen helpen! Wij hebben onze zoon nog niet getest (ivm z'n leeftijd) maar waarschijnlijk gaat dat wel gebeuren. Zo'n testdag is vaak ook heel leuk voor de kinderen, mits je het goede bureau uitzoekt is het voor HB-ers juist een feestje!
Over de sociaal -emotionele ontwikkeling wordt ik inderdaad ook niet goed van! De juffen blijven roepen dat hij zo achter loopt op de socio-emo ontwikkeling. Terwijl ik juist denk dat hij niet achter loopt, maar gewoon de dingen anders ziet. Hij is idd wat onhandig in omgang met andere kinderen, maar dat wordt volgens mij veroorzaakt doordat hij de dingen op een andere manier bekijkt b.v: Hij speelt met een ander kind in de zandbak, kind 2 is lekker aan het graven en wil een kasteel bouwen, terwijl m'n zoontje "bijzondere" stenen of fossielen zoekt, zoontje probeert uit te leggen dat kind 2 niet door z'n bijzondere vondst heen moet banjeren, terwijl kind 2 zich (logischerwijs) van geen kwaad bewust is, en geen idee heeft waar zoonlief het over heeft... Gevolg: een tot op het bot gefrustreerde zoon die de boel bij elkaar schreeuwt.
Mijn hart breekt altijd bij zulke momenten, want hij wil ook niets liever dan lekker samen spelen, of een écht vriendje...

woensdag 28 mei 2008 om 16:15