Veganisten?

10-10-2011 20:19 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Al zo'n 12 jaar ben ik vegetarier, dat voelt goed en levert geen moeilijkheden op. Sinds een aantal weken ben ik helemaal over gegaan op veganistisch leven. Dus ook geen eieren, kaas, yoghurt etc meer eten en ook andere shampoo, tandpasta e.d.

Eigenlijk sta ik helemaal achter het veganistische leven en wil ik er dus ook echt op deze manier mee doorgaan.

Toch merk ik wel moeilijkheden.. Ik merk dat ik op deze manier minder afspreek met vriendinnen (want samen eten wordt bijvoorbeeld lastig) en ik moet steeds weer andere dingen mee nemen om te eten. Bijv. naar stage neem ik roggebrood mee ipv het brood wat ze daar eten, vanmiddag gingen we koekjes bakken, maar ik deed niet mee etc.

Het maakt het allemaal zo moeilijk. Als ik dan anderen gewoon vanalles zie eten, dan vind ik het ook wel weer jammer dat ik weer niet meedoe met de rest. ('weer' als in dat ik 'n eetstoornis had en toen ook steeds anders at dan de rest etc.) Maarja, eigenlijk sta ik er wel heel erg achter, omdat ik niet wil meedoen aan al dat dierenleed dat eraan te pas komt..

Ben benieuwd; zijn hier veganisten of mensen die veganist zijn geweest? Hoe ga/ging je daarmee om? Hoe vind je 't om steeds 'anders' te doen dan de rest?
quote:Butterfly1989 schreef op 12 oktober 2011 @ 20:52:

En nu dus gemerkt dat ik het moeilijk vind om 't een keer wat losser te laten. Dan maar niet mee uit eten, of dan maar niet naar een verjaardag etc. Want als ik even niet veganistisch eet, dan ben ik egoïstisch en vind ik mezelf slecht, want dan vind ik mezelf dus 'belangrijker' dan die koeien/kippen oid.

Of het een soort vervanging is van anorexia weet ik niet. Natuurlijk is het ook een soort van controle, maar aan de andere kant doen alle veganisten natuurlijk zo strikt.

En elke euro die je uitgeeft aan die lekkere veganistische koekjes die had je ook kunnen besteden aan voedselhulp voor de zielige kindjes met dikke buiken van de ondervoeding in Afrika. Dan vind je een traktatie voor jezelf belangrijker dan het leven van een ander mens.

Er is geen enkele manier om controle uit te oefenen op alles en iedereen in je leven zodat jouw daden nooit negatieve gevolgen hebben op iets of iemand. Ja of je kunt maar beter een boeddhistische monnik worden.

[...]

Dat veganisten geen biologische groenten eten heb ik overigens nog nooit van gehoord. Ik kies juist eerder voor biologisch dan niet-biologisch.Maar biologisch voedsel produceren is onmogelijk zonder dat je ook dieren exploiteert. een boer die geen kunstmest gebruikt moet wel dieren houden voor de mest. En die dieren zullen dan en passant ook zeker geschoren, gemolken en geslacht gaan worden.
Dag Butterfly,

Ik heb de discussie niet gelezen maar wel jouw OP. Zelf ken ik via via een veganist, die in het verleden ooit eens is blijven eten en waar ik eens op bezoek kwam. Hij doet dit nu al jaren en niemand kent hem anders. Dat went, en als je je punt duidelijk maakt merk ik dat mensen toch vaak uitkijken naar de mogelijkheden.

De jongen die ik ken heeft een scala aan superheerlijke recepten, en pakt daar samen met zijn vriendin mee uit. En ik ben geen vegetarier en zeker geen veganist, maar damn, die kookten en bakten lekker! Ook dingen zoals appeltaart en geweldige guacamole. Misschien is het een optie om dit helemaal je eigen te maken, zodat mensen ook zien wat de mogelijkheden zijn binnen veganistisch eten? Ik weet nog ooit BBQ hapjes gemaakt te hebben voor die jongen (misschien zit het topic nog verstopt, was volgens mij met de titel 'veganistische BBQ') en dat ik het zelf leuk en heel lekker vond!
Maar groenten die opgefokt zijn met akelige milieuvervuilende fosfaten en zo mogen dan weer wel. Een schaap scheren is des duivels, maar je hele leefomgeving naar de kloten helpen is niet zo'n probleem als je je twijfelachtige ideaaltje maar lekker vrij na kan jagen. Rare lui die veganisten.
Ik ben vegetariër, maar eet zo goed als veganistisch. Ik ben namelijk intolerant voor lactose en kan dus geen melk, kaas, yogurt etc eten. Eieren eet ik uit principe niet, omdat inderdaad de haantjes worden versnipperd.

Ik vind het niet heel lastig om veganistisch te eten. Sowieso vind ik het leuk om te koken en een feestje te maken van mijn maaltijden. Vaak neem ik naar school een lekkere salade, pastarestjes, couscous etc mee. Gewoon de avond daarvoor een extra portie koken

Uiteten gaan doe ik wel minder, maar dat is ook vanuit een financieelpunt.

Toch zou ik als ik jou was wel drie keer nadenken of je het wel wilt. Je moet creatief zijn en er zeker ook tijd in investeren. Ook lijkt het mij niet zo slim met je eetstoornisverleden.
quote:ravachol schreef op 12 oktober 2011 @ 21:45:

[...]

Maar biologisch voedsel produceren is onmogelijk zonder dat je ook dieren exploiteert. een boer die geen kunstmest gebruikt moet wel dieren houden voor de mest. En die dieren zullen dan en passant ook zeker geschoren, gemolken en geslacht gaan worden.Ik zie een markt: de veganistische bioboer. Gezellig een paar beesten houden alleen voor de mest, kippen laten scharrelen en de haantjes ergens in leven laten maar weg houden van de kippen zodat je eieren hebt voor de vegantwijfelaar, geen lieveheersbeesjes gebruiken, dan maar de helft opgegeten door insecten en dan exorbitant hoge prijzen vragen voor een krop sla. Lijkt me wel een leuke baan.
Veganistisch en biologisch boeren bestaat hoor! En dat is dus zonder gebruik van dieren en/of dierlijke mest. Zie www.bioakker.nl

Ik ben nu wel al een aantal weken bezig en merk dus dat ik dan niet een keertje kan 'zondigen'. Ben eigenlijk van de een op de andere dag erop overgegaan; alles wat niet veganistisch was weg gedaan/weg gegeven.

En nu dus gemerkt dat ik het moeilijk vind om 't een keer wat losser te laten. Dan maar niet mee uit eten, of dan maar niet naar een verjaardag etc. Want als ik even niet veganistisch eet, dan ben ik egoïstisch en vind ik mezelf slecht, want dan vind ik mezelf dus 'belangrijker' dan die koeien/kippen oid.

Of het een soort vervanging is van anorexia weet ik niet. Natuurlijk is het ook een soort van controle, maar aan de andere kant doen alle veganisten natuurlijk zo strikt.

Ik denk dat je hulp nodig hebt, omdat je opnieuw een eetstoornis aan het ontwikkelen bent.

Niet dat je hier naar zult luisteren, maar ik maak me hier toch wel echt zorgen om, zo'n post gezien jouw verleden.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
quote:groentsoep2 schreef op 12 oktober 2011 @ 21:59:

Maar groenten die opgefokt zijn met akelige milieuvervuilende fosfaten en zo mogen dan weer wel. Een schaap scheren is des duivels, maar je hele leefomgeving naar de kloten helpen is niet zo'n probleem als je je twijfelachtige ideaaltje maar lekker vrij na kan jagen. Rare lui die veganisten.

Wat is dit nou voor rare reactie? Je legt veganisten (allemaal tegelijk ook maar voor het gemak) woorden in de mond die niemand gezegd heeft en vervolgens brand je dat af. Een stropop heet dat ook wel.

Vreemd genoeg komen dergelijke opmerkingen vaak van mensen die zelf helemaal niets doen. Beter inconsequent goed dan consequent fout, zoals Butterfly zelf al heel terecht aangaf. Kijk maar eens op http://www.roosvonk.nl/columns/smoesjes.html

@Butterfly: ik vind het echt heel knap van je hoe je probeert je best te doen voor het welzijn van dieren. Ik denk alleen dat je je erbij neer moet leggen dat je niet kunt leven zonder dat anderen daar last van hebben, op wat voor manier dan ook. Door te leven vervuil je het milieu, al is het maar door simpele dingen als wonen in een huis en voedsel eten dat verpakt is. En ook dierlijke producten zitten overal in verwerkt. Je kunt dat allemaal niet tot 0 reduceren. Ja, door zelfmoord te plegen. Maar daarmee kwets je dan weer de dierbaren om je heen. Kortom, er bestaat geen oplossing. Dus kun je maar beter proberen om met dat gegeven te leven dan alles uit je leven te bannen wat mogelijk iemand kwetst. Er blijft anders gewoon niets over om voor te leven!

Natuurlijk hoef je er ook niet op los te leven en helemaal niets te doen met deze kennis. Maar probeer te accepteren dat je als vegetariër en grotendeels veganist, als iemand die misschien ook de fiets pakt als dat kan, al op 95% bent en laat die laatste 5% voor wat ze zijn. Daarmee blijf je ook een stuk beter bereikbaar voor andere mensen. Want streven naar perfectie zorgt voor eenzaamheid: mensen houden helemaal niet van perfecte mensen. Veel te confronterend voor hun eigen gebreken!
quote:pyridine schreef op 14 oktober 2011 @ 21:38:

[...]

Want streven naar perfectie zorgt voor eenzaamheid: mensen houden helemaal niet van perfecte mensen. Veel te confronterend voor hun eigen gebreken!Hangt van je definitie van perfectie af. Voor mij is iemand die zich lekkere, leuke, comfortabele dingen ontzegt verre van perfect. Mijn perfecte persoon is in elk geval 'n levensgenieter en dat zie ik niet in veganisten die heel veel lekker eten laten staan. En ook niet in extreme milieufreaks waar 't in huis veel te koud is omdat ze niet willen stoken. Met 'n geitenwollensok kan ik niet genieten van 't leven, ik zie dat bij die persoon juist als 'n gebrek.
Zelf eet ik tegenwoordig thuis altijd veganistisch. En daarnaast heb ik besloten niet super strict erin te zijn. Als ik bijvoorbeeld bij kennisen eet, eet ik nogsteeds geen vlees maar eet ik wel gewoon wat zei gemaakt hebben. (Ik vraag dan ook niet wat er in zit ofzo, ik weet dat ze sowiezo nooit vlees voor mij maken).

Maar je moet zelf beslissen waar je de grens legt. Je noemde in de beginpost een voorbeeld dat je niet mee kon doen met koekjes bakken. Maar als je die koekjes niet eet kun je misschien best mee doen om ze te maken? Vraag jezelf dat eens af.

En misschien moet je proberen minder zwart/wit te denken. Weet dat alle kleine beetjes helpen. Dus het is altijd beter om 5 dagen vegan te eten, en 2 dagen niet, dan om 7 dagen vlees en melk te eten&drinken.
Veel angsten zijn zo dun als vloeipapier, met 1 enkele moedige stap kunnen we er ongeschonden doorheen komen.
quote:elninjoo schreef op 15 oktober 2011 @ 09:24:

[...]

Hangt van je definitie van perfectie af. Voor mij is iemand die zich lekkere, leuke, comfortabele dingen ontzegt verre van perfect. Mijn perfecte persoon is in elk geval 'n levensgenieter en dat zie ik niet in veganisten die heel veel lekker eten laten staan. En ook niet in extreme milieufreaks waar 't in huis veel te koud is omdat ze niet willen stoken. Met 'n geitenwollensok kan ik niet genieten van 't leven, ik zie dat bij die persoon juist als 'n gebrek.

Wowww... een geitenwollensok? Veganisten die heel veel lekker eten laten staan? Onder wat voor steen heb jij geleefd?

Als veganist zijnde kun je héééél lekker eten. En dat geitenwollensok vind ik een beetje beledigend.

Kijk anders voor de grap even op deze blog: http://thefruitpursuit.com/

Alles wat hierop staat is vegan en 9 van de 10 keer ontzettend gezond. Dit is toevallig mijn lievelingsblog maar daar zijn er nog veel meer van te vinden.
Veel angsten zijn zo dun als vloeipapier, met 1 enkele moedige stap kunnen we er ongeschonden doorheen komen.
quote:london_tipton schreef op 18 oktober 2011 @ 19:18:

[...]

Wowww... een geitenwollensok? Veganisten die heel veel lekker eten laten staan? Onder wat voor steen heb jij geleefd?

Als veganist zijnde kun je héééél lekker eten. En dat geitenwollensok vind ik een beetje beledigend.

Kijk anders voor de grap even op deze blog: http://thefruitpursuit.com/

Alles wat hierop staat is vegan en 9 van de 10 keer ontzettend gezond. Dit is toevallig mijn lievelingsblog maar daar zijn er nog veel meer van te vinden.

Lieve schat, ik hou van seafood, vlees, kaas en eieren en niet van rijst en groenten. Er valt dus weinig lekkers te eten als je vegan eet vanuit mijn optiek. Wat eet je dan bij de borrel? Stokbroodjes met franse kaas of filet americain vallen al af. Alle salades ook, want op basis van mayo (dus ei)

Mogen jouw frietjes wel gefrituurd worden in het zelfde vet waar ook frikandellen in gefrituurd worden?
Kan je niet deels vegenistisch worden? Voor thuis voor jezelf wel, maar die ene keer met koekjes bakken wel met de normale dingen meedoen? Voor je veganist werd at je alles, je kan nu in plaats van 100% vegenistisch eten 80% vegenistisch eten (en dus wel mee koekjes bakken en lunchen). Dan hou je het wellicht ook makkelijker langer vol (en vele jaren 80% is dan weer meer dan een paar jaar 100%).

Succes!

Edit: zoiets als London zegt
quote:elninjoo schreef op 18 oktober 2011 @ 19:22:

[...]

Lieve schat, ik hou van seafood, vlees, kaas en eieren en niet van rijst en groenten. Er valt dus weinig lekkers te eten als je vegan eet vanuit mijn optiek. Wat eet je dan bij de borrel? Stokbroodjes met franse kaas of filet americain vallen al af. Alle salades ook, want op basis van mayo (dus ei)

Mogen jouw frietjes wel gefrituurd worden in het zelfde vet waar ook frikandellen in gefrituurd worden?

Lieve schat, kijk dan eens op die blog in mijn vorige post. Dan heb je een beeld van wat een veganist onder anderen allemaal kan eten. En salades kunnen heel goed.

Maar wat je al zegt, Jij houdt van vlees, seafood, ei, etc. Veganisten niet, die maak je daar niet blij mee en eten wat zei weer lekker vinden. Die ontzeggen zichzelf geen lekkere, leuke, comfortabele dingen. Die kunnen heeel goed van het leven genieten. Alleen op een andere manier.
Ja veel zoetigheid zie ik staan op die blog. Maar 'n goeie chocomousse maak je nog altijd 't beste met echte room en eiwitten.

Bovendien hou ik meer van hartig dan van zoet. Friet en chips zijn de enige vega dingen die ik eet geloof ik. Op sla gooi ik dressing (bevat ei + honing) en op gekookte groente doe ik kaas.
Te strikt vind ik trouwens sowiezo niet goed, blijf er altijd bij nadenken! Ik heb een keer een veganiste gesproken. Ze zei dat ze altijd katoen droeg, omdat dat niet van dieren is en wel natuurlijk (prima). Maar dat katoen eigenlijk veel milieuonvriendelijker is dan wol (dat klopt, er worden allerlei soorten pesticiden gebruikt voor katoenteelt). En dat zij zelf eigenlijk dacht dat schapen er helemaal geen last van hebben als je ze scheert. Zij vond zelf dus wol eigenlijk veeeeel beter dan katoen, maar ze droeg toch katoen omdat dat volgens haar 'hoorde' als je veganist bent. Nou, zo iemand gaat dus volgens mij te ver in wat (zogenaamd) de 'officiele' richtlijnen van veganisme zijn. Ik denk dat zij veel beter wol zou kunnen dragen dan katoen, omdat dat veel beter bij haar opvattingen past.

En zo kan je, in plaats van niet mee koekjes te bakken, misschien beter een keer een autoritje uitsparen. Is ook goed voor het milieu.
Maakt allemaal niet uit elninjoo, jij houdt gewoon van die dingen. Maar je moet weten dat veganisten zichzelf echt geen lekkere leuke dingen ontzeggen, en heus wel levensgenieters (kunnen) zijn.

Persoonlijk geniet ik zelfs méér van het leven en van eten sinds ik veganistisch eet, dan voorheen.

(ik maak trouwens vaak sla dressing bijvoorbeeld met sesampasta, en agavesiroop)
Dus je ruilt een eetstoornis in voor een eetstoornis met moreel etiket? Lijkt me op zich een vooruitgang.
Hm, ik vraag me af of het echt zo gevaarlijk is om veganist te worden als je een eetsoornis hebt (gehad). Als je gewoon voldoende binnen krijgt lijkt het me gezonder dan helemaal wegzakken in je eetstoornis en te weinig eten of het eruit gooien. Als zo'n persoon die controle daarvoor gebruikt (naar mijn idee op een goede manier) lijkt het me niet erg schadelijk. Misschien juist een andere manier om weer grip te krijgen.

Bij TO krijg ik trouwens niet het idee dat gewicht de reden is om veganist te worden. Zolang ze gezond/genoeg/afwisselend eet lijkt het me geen probleem.
Toen ik mijn vriend leerde kennen was hij streng veganistisch. Ik was een vlees en- viseter.

Toen we gingen samenwonen werd het vrij lastig, we hebben toen een concessie gedaan; ik werd vegetarisch, en hij iets minder veganistisch (ik stond echt uren in de supermarkt alle e-nummers, eiwitten weet ik het wat af te speuren). Ik wilde heel graag vegetariër worden, van jongs af aan al, maar mijn ouders dwongen me toch vlees en vis te eten. Dus prima afspraak.

Na een maand vegetarisch, vond ik het eigenlijk erger eieren etc. te eten, omdat die dieren nog elke dag mishandeld worden, bij vlees is het dier van zijn martelgang af. Toen heb ik een tijd veganistisch geprobeerd te eten, maar het was ZO lastig. Je kan alleen nog maar eten thuis maken (nooit meer buiten de deur, want in ALLES zit iets dierlijks) en als je zover door gaat denken; dan kan je echt niks meer.

Ik heb een grens getrokken; als ik straks geen uitkering meer heb en mijn vriend een vaste baan en we niet meer in de schulden zitten (stufi) wil ik best boodschappen doe in de bio-winkel, maar nu is het niet betaalbaar voor ons.

Mijn vriend eet inmiddels alles weer, behalve vlees, want dat vindt 'ie niet lekker. Ik heb dat ook een tijd gedaan, maar sinds kort weer geen vis en vlees. Ik heb vooral heel veel problemen met het kaas-issue. Kaas is namelijk alleen vegetarisch als het stremsel vegetarisch is. Het enige vegetarisch in restaurants, in winkels (broodjes) enz. is toch met kaas en die zijn echt niet met vega-stremsel. Maar goed, ik doe m'n best; eet veel Indiaas (70% van de gerechten is veganistisch) en idd; in de kraakscene kun je heerlijk goedkoop veganistisch eten.

Mijn vriend komt uit de kraakscene en al zijn vrienden waren veganistisch. Nu nog maar 1 en dat is een lopend skelet. Dun wordt je er wel van. Ik was ook 10 kg lichter in die tijd, en ik heb van mezelf al ondergewicht, moet je nagaan.

Als voormalig eetgestoorde, zou ik dit dieet nooit aanraden; of je moet elke dag een kilo noten en pinda's eten ofzo...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven