Wiskunde vraag
woensdag 2 november 2011 om 12:36
Binnenkort tentamen wiskunde, onderdeel van mijn studie. Ik ben maar aan het graven en graven maar heb wiskunde heel heel ver weggestopt blijkt helaas....
Kan iemand mij helpen?
De vraag is: hoeveel snijpunten met de x-as hebben de grafieken van de volgende functies.
1a. (x+9)^2
1b. 2(x+6)^2 +3
1c. -0,5 (x + 4)^2
Kan iemand mij helpen?
En is is er een iets om dit snel te zien?
Kan iemand mij helpen?
De vraag is: hoeveel snijpunten met de x-as hebben de grafieken van de volgende functies.
1a. (x+9)^2
1b. 2(x+6)^2 +3
1c. -0,5 (x + 4)^2
Kan iemand mij helpen?
En is is er een iets om dit snel te zien?
woensdag 2 november 2011 om 16:52
woensdag 2 november 2011 om 16:53
quote:mikado123 schreef op 02 november 2011 @ 16:42:
wortel(50a^5 b) is wortel (25 *2 a^(4+1) b) = 5a^2 * wortel (2ab)
waarbij ik even heel hard moet denken over a^5 = a^(4+1)
die laatste snap ik niet. bedoel je de 3de machts wortel uit a^3b^6? want dan is het antwoord ab*3^(wortel(b^2))
je hebt gelijk. het is ab^2..
bij een wortel, deel je eigenlijk het exponent (wat bij de macht staat). dus x^3 en dan de derde machts wortel levert 3/3 = 1 dus x^1 (= x). bij x^6 wordt het dus 6/3 = 2 dus x^2. als het exponent niet deelbaar is, blijft de rest onder de wortel: x^5 is dus 5/3 = 1, rest 2 en dus x * 3^wortel(x^2). snap je?
4^wortel(x^5) is dus 5/4 = 1 rest 1 is dus x * 4^wortel(x)
wortel(50a^5 b) is wortel (25 *2 a^(4+1) b) = 5a^2 * wortel (2ab)
waarbij ik even heel hard moet denken over a^5 = a^(4+1)
die laatste snap ik niet. bedoel je de 3de machts wortel uit a^3b^6? want dan is het antwoord ab*3^(wortel(b^2))
je hebt gelijk. het is ab^2..
bij een wortel, deel je eigenlijk het exponent (wat bij de macht staat). dus x^3 en dan de derde machts wortel levert 3/3 = 1 dus x^1 (= x). bij x^6 wordt het dus 6/3 = 2 dus x^2. als het exponent niet deelbaar is, blijft de rest onder de wortel: x^5 is dus 5/3 = 1, rest 2 en dus x * 3^wortel(x^2). snap je?
4^wortel(x^5) is dus 5/4 = 1 rest 1 is dus x * 4^wortel(x)
woensdag 2 november 2011 om 17:07
Mmm, mijn vraag was de simpele versie
Ok, ik geef je de uitleg, kijk maar of je daar iets mee kan. Je moet de basis een beetje nde vingers krijgen, dan kan je vervolgens met de wat theoretischer uitleg van Mikado ieder vraagstuk aan:
Het vereenvoudigen van wortels werkt zo:
Wortel(a*a*b)=a*wortel(b)
De kunst is dus de kwadraten te vinden, in dit geval dus a. En die kwadraten haal je dus nder het wortelteken uit.
In het geval van 8: 8=4*2 en 4 is het kwadraat van 2, dus die kan je onder de worte uithalen.
Ok, ik geef je de uitleg, kijk maar of je daar iets mee kan. Je moet de basis een beetje nde vingers krijgen, dan kan je vervolgens met de wat theoretischer uitleg van Mikado ieder vraagstuk aan:
Het vereenvoudigen van wortels werkt zo:
Wortel(a*a*b)=a*wortel(b)
De kunst is dus de kwadraten te vinden, in dit geval dus a. En die kwadraten haal je dus nder het wortelteken uit.
In het geval van 8: 8=4*2 en 4 is het kwadraat van 2, dus die kan je onder de worte uithalen.