Werk & Studie alle pijlers

Auto van de zaak

06-11-2011 20:33 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik heb een vraag over hoe jullie dit zouden aanpakken.

Een paar maanden geleden ben ik van werkgever veranderd omdat ik het echt niet naar mijn zin had bij mijn toemalige werkgever. Het salaris daar was redelijk, geen extra´s op een auto van de zaak na.

Tijdens het gesprek bij mijn huidige werkgever gaf ik mijn arbeidsvoorwaarden pakket door aan de controller en personeelsadviseur. Toen werd uitdrukkelijk gezegd dat ik geen auto zou krijgen omdat dit niet bij de functie (financieel analist) hoorde. Qua salaris ging ik er wel iets op vooruit.

Nu 2 maanden verder ben ik onder andere belast met het analyseren van de kosten voor de leasevloot. Wat blijkt? Bijna iedereen heeft een auto van de zaak! Inclusief functies (personeelszaken, facilities, marketing) die dit niet (net als mijn functie) nodig hebben. Ik voel me dus behoorlijk genaaid aangezien een auto voor mij handig is gezien de locatie en iedereen in het managementteam (behalve ik) een mooie auto van de zaak rijdt.

Hoe zouden jullie dit aankaarten? Ik heb bewijs dat het krom is maar kan/mag dit niet als bewijsmateriaal gebruiken.
Off topic... Ritmeester heb je ook onder een andere naam geforumd?
quote:Iwannalive schreef op 06 november 2011 @ 22:05:

[...]

Dat is natuurlijk niet waar dat het alleen aan zijn manier van onderhandelen lag.

Als men zegt dat er geen lease-auto's worden gegeven dan neem je toch aan dat ze de waarheid spreken... en stel je je eisenpakket bij als je het bedrijf en de functie interessant genoeg vindt. Blijkt het verhaal later niet te kloppen is dat teleurstellend. Ik vind het een slecht verhaal van het bedrijf. Wees gewoon open en eerlijk tijdens de onderhandeling.

Ik lees trouwens vooral afgunst in de reacties. Lachen joh dat TO geen lease-auto krijgt... wat een lol.

Geen afgunst hier hoor. Ik wil helemaal geen lease-auto, ik rij liever in mijn eigen BMW.

Ik heb volgens mij nergens gelezen dat het bedrijf onjuiste informatie heeft gegeven. Het kan best een nieuw beleid zijn en Aizen is de eerste die ermee te maken krijgt.
quote:Iwannalive schreef op 06 november 2011 @ 22:05:

[...]

Dat is natuurlijk niet waar dat het alleen aan zijn manier van onderhandelen lag.

Als men zegt dat er geen lease-auto's worden gegeven dan neem je toch aan dat ze de waarheid spreken... en stel je je eisenpakket bij als je het bedrijf en de functie interessant genoeg vindt. Blijkt het verhaal later niet te kloppen is dat teleurstellend. Ik vind het een slecht verhaal van het bedrijf. Wees gewoon open en eerlijk tijdens de onderhandeling.

Ik lees trouwens vooral afgunst in de reacties. Lachen joh dat TO geen lease-auto krijgt... wat een lol.Mee eens. Heb iets soortgelijks zelf ook meegemaakt en het zet de arbeidsverhouding vanaf het begin onder spanning. Die werkgever vertrouwde ik dus niet meer en daar heeft een werkgever die zo denkt te moeten handelen, toch echt zichzelf mee. De werkgever vond zichzelf erg slim toen hij mij binnenhaalde, het kostte hem echter het veelvoud toen ik vertrok............"penny wise, pound foolish", noemen wij dat.
Ik denk dat je werkgever wel eerlijk is, maar dat het hem lastig valt om de complete waarheid te vertellen. Het zal er waarschijnlijk op neer komen dat de financiele ruimte er wel is, maar dat hij het niet aan jou wil spenderen. Hard, maar waarschijnlijk wel de waarheid.

Daarnaast heb je die auto ook niet nodig om je functie uit te voeren. Dat het 'wel handig' is, is voor hem geen argument.

Ik ben zelf zo'n werkgever met een tweesporig beleid. De medewerkers die een auto nodig hebben om hun beroep uit te voeren hebben een auto van de zaak.

In andere functies is het wisselend. Het ligt er maar net aan welke wensen de werknemer heeft, of het op een andere manier gecompenseerd wordt (bijv. een lager salaris) en bovenal hoe graag ik die persoon binnen wil halen (en houden).

Voor mij is het heel simpel: wil ik je heel graag dan krijg je veel, zijn er voor jou 10 anderen met dezelfde capaciteiten dan ga ik voor iemand anders. Marktwerking heet zoiets, geloof ik
TO heeft niet goed onderhandelt.. Ik zou het inzetten bij je volgende contractonderhandelingen.. Ik zou ook even nadenken over je wijze van communicatie.. Ritmeester een Barkruk professional noemen is niet geheel slim..(ik zou eens loepen.)

@ritmeester: je "naam" is een ietwat vreemd geworden...
quote:Iwannalive schreef op 06 november 2011 @ 22:07:

Off topic... Ritmeester heb je ook onder een andere naam geforumd?ik vermoed een ban of zo..je kan ook niet loepen... Of hij is weg ?
quote:aizen schreef op 06 november 2011 @ 21:27:

[...]

Zuur is wel dat er zelfs secretaresses zijn die wel een auto hebben tegenover een WO'er die er geen heeft. Secretaresses zijn ook belangrijk maar ik benoem hen nu in een lagere rangorde wat betreft waarde voor een bedrijf.Ik zal ruim mosterd zijn, maar ...
quote:aizen schreef op 06 november 2011 @ 21:56:

[...]

Je denkt toch niet dat ik naar die barkruk professional ga luisteren?

Zijn carriere? Waar heb je het over? Arrogant en alwetend overkomen op het Viva Forum is géén carriere. Al denken sommigen (ik noem geen namen nummerzoveel) van wel.

Als jij adviseert zijn zogenaamde advies op te nemen, wat zegt dat over jou? Geweldig dit! Wát een inzicht, wat een licht van ons professionele leven is TO toch.
quote:poldervrouw schreef op 07 november 2011 @ 09:21:

[...]

ik vermoed een ban of zo..je kan ook niet loepen... Of hij is weg ?Tja... of hij komt straks weer terug met een nieuwe naam... onze undercover agent...
Zo veel voordeliger is een auto van de zaak toch niet, gezien de bijtelling etc? Ooit gerekend met je privekilometers en dat wat je aan de belasting moet betalen voor die auto?

Veel mensen met een dikke auto van de zaak zouden financieel beter uit zijn met een kleinere tweedehandse auto die zelf gekocht is...
Een auto met 14 of 20% bijtelling is echt wel goedkoper dan zelf kopen. Je betaalt 100 - 200 euro pm en daarvoor heb je alles:onderhoud, benzine, verzekering, etc.
quote:Captain_Obvious schreef op 07 november 2011 @ 19:55:

Een auto met 14 of 20% bijtelling is echt wel goedkoper dan zelf kopen. Je betaalt 100 - 200 euro pm en daarvoor heb je alles:onderhoud, benzine, verzekering, etc.

Veel mensen vergeten ook de afschrijving bij de kosten te rekenen.

quote:vaintje schreef op 07 november 2011 @ 15:18:

Veel mensen met een dikke auto van de zaak zouden financieel beter uit zijn met een kleinere tweedehandse auto die zelf gekocht is...En vindt de baas het ook goed dat je met dat kleine tweedehands autootje bij de klanten komt?
quote:Mariska76 schreef op 07 november 2011 @ 20:54:

[...]

En vindt de baas het ook goed dat je met dat kleine tweedehands autootje bij de klanten komt?

TO komt niet bij klanten toch?

Zet het maar eens op een rijtje, je bent meer kwijt voor de auto van de zaak dan je denkt vaak.
quote:vaintje schreef op 08 november 2011 @ 09:28:

[...]

TO komt niet bij klanten toch?

Zet het maar eens op een rijtje, je bent meer kwijt voor de auto van de zaak dan je denkt vaak.Dat ligt er natuurlijk heel sterk aan welke keuzes je daarin zelf maakt. Ik lever, om elke maand onbeperkt prive te kunnen rijden in Nederland, elke maand 45 euro in. Daar kan je geen prive auto van rijden.
Precies Kaatje. Voor mij geldt ook zoiets.

Als je geen dure BMW rijdt, dan is het veel goedkoper. En je vergelijkt een BMW met een goedkopere auto, want een BMW rijden is sowieso heel erg duur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven