Gezondheid alle pijlers

Diabetesland

13-07-2011 20:17 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom in Diabetesland waar al je medediabeten 100 jaar gaan worden. Waar je je 'gewoon' 'eventjes' aan je dieet gaat houden :puke: om te voorkomen dat je diabetische voeten of vingers gaat krijgen. Waar retinopathie, falende nieren of zenuwpijnen niet voorkomen en waar ongelimiteerd geklaagd en gezeurd mag worden. Jaja, óók over al die infernisten en dvk's die het –niet gehinderd door daadwerkelijke diabeteservaring- beter weten dan de aloude diabeet zelf.

Dat land waar genoeg ruimte is voor cynisme, sarcasme en flauwe grappen. Dat land waar meegeleefd wordt, waar ervaringsverhalen uitgebreid verteld mogen worden en waar altijd een luisterend oor of een welgemeende knuffel voorhanden is. Waar je gelijkgestemde zielen in het 'diabetesdwars' vindt.

Dus wil je steun en knuffels of wil je 'gewoon' 'even' je verhaal kwijt, doe het dan hier. Iedereen is welkom, want hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Ik heb net decacaopoeder van Blooker gekocht, ga het vanmiddag uitproberen . . . . .Ik ben benieuwd . . . . . . . .
Ja, inderdaad Blooker klinkt me bekend in de oren en dat moet ook zeker betaalbaar zijn, omdat mijn moeder het vroeger al kocht en die zou het nooit gekocht hebben als het heel duur was (net zoals de moeder van Lief dus, ik val in herhaling zie ik )

Nou hopelijk smaakt het Carenza, zodat je toch nog lekker je chocolademelk kunt blijven drinken!!
Ik ben nu bezig aan een geraspt appeltje met kaneel, wel even wennen. Mijn gezicht vertrekt er van, toch is het niet een echt zure appel (Elstat). Ik moet er maar even doorheen bijten
. . . . . . de warme choc nieuwe stijl viel best mee, daar kan ik wel aan wennen!
Die warme chocola met cacaopoeder en zoetstof, die maakte ik al toen ik een jaar of 10 was. Ik ben met zulke chocolademelk opgegroeid.

Ik ben sinds een week aan de Pau d'arcothee, gemengd met kruidenthee van De Tuinen. Na 5 dagen zat mijn broek (die ene zonder elastiek in de band) al zo los dat hij zo van mijn bips afviel! Ik plas me dan ook helemaal suf hoor, ik verlies behoorlijk wat vocht. Maar ik voel me een heel stuk beter dan de afgelopen maanden. Ik was zelfs afgelopen maandag vergeten (?) te bolussen bij mijn twee ontbijtboterhammetjes. Pas 's middags om een uur of 3 kwam ik erachter, maar ik heb me helemaal niet hyperig gevoeld. Normaliter sta ik binnen een half uur op mijn kop, jeuken mijn ogen en word ik chagrijnig, maar nu: niks. Bizar hè?

Ik zou eigenlijk dinsdagmiddag even gaan prikken, maar ik zag op mijn formulier dat er ook een nuchtere waarde geprikt moest worden, dus dan moet ik wel op een ochtend gaan natuurlijk. Dat kon vanochtend pas. Kom ik daar later dan normaal, in de hoop dat er dan minder mensen zullen zitten, blijkt dat er meer mensen zo dachten Maar liefst 25 wachtenden voor me! Pffff.... maar goed, het is gelukt. Na een hoop gezoek naar de ader (duwen, voelen, bandje wat strakker, vuist maken) in mijn linkerarm lukte het uiteindelijk dan toch in mijn rechterarm. Ik heb een mooie blauwe plek nu. Volgende keer toch maar weer gewoon naar het ziekenhuis toe.
quote:Teddeke1 schreef op 06 december 2011 @ 12:37:

@Setter, hoe is het met de hoofdpijn, wat minder geworden?En sneeuw gehad vanochtend? Ik hoorde wel van hagelbuien in het Noorden. Succes bij de vampier!

Die vampier(in) was vréselijk vriendelijk. Met de nadruk op vréselijk. Tjongejonge, wat een zemel zeg. Wel een lief mens hoor, maar ook vreselijk vermoeiend. Ze behandelde me als een kind van 5 wat voor de eerste keer kwam prikken Ik heb haar maar even uit de droom geholpen met de opmerking dat ik al bijna 13 jaar een zeer geoefend Ezeltje Prik met een insulinepomp ben

Over Ezeltje Prik gesproken: Ris, hoe is het met jouw ziekenhuis/onderzoek/infuusprik-meetellende gegaan? Jij moest toch vorige week weer het vergevorderde Ezeltje Prik gaan spelen?

Mijn hoofdpijn was de volgende dag als ehmmmm ..... 'sneeuw voor de zon' verdwenen. Inderdaad een behoorlijk pak natte sneeuw hier. En hagel, regen en andere ellende uit de hemel. Het leek wel winter hier! Afgelopen dinsdag gingen we wandelen met de honden, we komen via de voordeur binnen, ik loop naar achter en daar hagelde het. Dikke hagelstenen! Wel 3 cm dik! Wij geluk dat we net binnen waren...pfieuw!
Hier geloof ik toch een longontsteking :(. Na bloed prikken was er een hele hoge bezinking gevonden, dus er zat ergens een ontsteking. Dus antibiotica. Gisteren begonnen met de kuur en het gaat nu al een stuk beter dan dat het ging. Ben zowaar al een paar uur op geweest vandaag. Val nog wel alsmaar om als ik langer dan 30 sec sta...

Suikers nog steeds te hoog. Grrr. En ik ben een ongeduldig persoon, ik weet het.

Sri, hoe lang ben jij onder de pannen geweest met jouw longontsteking?

Wat goed Setter, van die thee.

Carenza, waar is kaasstad NH dan? Ik kom alleen maar uit op Noord-Holland, Alkmaar of is dat heel dom?

Oh Ris, chocola :-). De jongens houden vreselijk van die stokjes met een stuk chocolade eraan voor door de warme melk. En ik houd ook vreselijk van chocola. Dat vind ik nu wel eens vervelend. Iedereen aan de chocoladeletters en ik niet...
He gatsie Pixel, een longontsteking Fijn dat het beter gaat met de antibiotica, maar het feit dat je longen toch weer ontstoken zijn is natuurlijk hartstikke naar

Beterschap meissie!
Oh, en die suikers zo hoog, dat komt vast door de AB en de ontsteking hoor, maak je maar geen zorgen. Die zakken wel weer als je je beter gaat voelen.
Thanks Setter. Eigenlijk moet ik gewoon toegeven aan alles maar voorlopig ben ik eerst boos (stom lijf) en ook bang voor al het commentaar dat weer gaat komen.
Ach arme Pixel, wat ellendig, die longontsteking. Ik vond de pijn bij het hoesten het ergst, voor de rest heb ik van de eerste week weinig gemerkt. Ik realiseerde me veel later pas dat ik me vrijwel niks van die eerste week herinner, volgens echtgenoot was ik ook veel zieker dan ik zelf dacht. Bizar.

Maar met 2,5 week in totaal was ik er wel klaar mee. Ik ben altijd wel heel snel met genezen, of het nou griep of een snee in m'n vinger is. Ik hoop voor je dat het bij jou ook zo vlot gaat, maar geef er wel lekker aan toe, laat je verwennen en trek je niks aan van eventueel commentaar. Wie gaat dat leveren dan? Werkgever? Gezin? Mijn methode: wie zeurt is af en wordt de rest van de dag genegeerd. Werkt subiet!

Setter, wat super, dat wondertheetje van je. Waar haal je dat vandaan? En maakt het uit waar je het mee mengt? Moet je het trouwens mengen, of kan je het ook zo drinken? Ik sta al in de startblokken om naar de winkel te racen, want ik ben om de een of andere geheimzinnige reden in 1 dag anderhalve kilo aangekomen terwijl ik nog geen 500 calorieën heb ingenomen. Misschien te veel sojasaus (Kikkoman, geen ketjap), en met al dat zout ga je natuurlijk vocht vasthouden. Dat is de enige reden die ik kan verzinnen, maar ik heb wel heftig de pest in.

Wat een zalig gevoel hè, als je broek van je achterste afzakt . Als ik het even niet meer zie zitten, dan trek ik even een truitje of een broek van de afgelopen vakantie aan en moet dan zo verschrikkelijk lachen dat ik weer helemaal gemotiveerd ben.

Bloed prikken doe ik ook lekker in het ziekenhuis hier, ik heb nog nooit langer hoeven wachten dan 10 minuten, het is echt een fabriek.

Fijn dat de cacao bevalt, Carenza. Wij hadden het vroeger thuis altijd, maar aangezien ik griezel van warme chocolademelk heb ik het zelf nooit.

Allemaal: en een fijn weekend!
@Ris, hiep hiep hoera, gefeliciteerd met je verjaardag. Hopelijk heb je een leuke dag. En keert daarna de rust een beetje terug want als ik zie hoe druk JIJ het hebt dan word IK daar spontaan moe van. En het sporten hou ik inderdaad best goed vol ja, ik vind het ook erg leuk. Hoewel het deze week niet meevalt omdat ik me echt niet goed voel. Maar ben toch al weer 2x geweest en ga zondagochtend weer.

@Setter, wat een goed ding die thee en helemaal omdat je je er zoveel beter bij voelt. En het vampiergedoe ook weer achter de rug gelukkig.

@Carenza, ik krijg zowaar "last" van jeugdsentiment als ik aan de Blooker cacao denk. Ik ga die toch ook maar eens kopen van het weekend!

@Sri, je mag niet elke dag op de weegschaal gaan staan hoor, dan wordt het een obsessie (hoor wie het zegt ). Maar even zonder gekheid het kan best een keer tussen de ene en de andere dag nogal wat verschillen, niet meteen wanhopen hoor!!

Ik was voor de verandering weeeeer eens gelijk gebleven deze week.

@Pixel, ik hoop dat je snel opknapt van je longontsteking, da's niet niks hoor, dus wel goed uitzieken en laat je maar lekker verwennen en laat "de mensen" maar l*llen.

@Lief, hoe gaat het met je meissie??

Ik voel me met de dag slechter, ik hoop toch echt niet dat het een griep gaat worden, daar heb ik helemaal geen zin in en geen tijd voor. Ik zou vanavond het liefst vroeg onder de wol maar we hebben een feestje waar ik toch ook wel graag bij wil zijn (en zonder mij gaat het natuurlijk niet door ).
Ooohhh, Ris, van harte gefeliciteerd!!

Bijna vergeten zeg, en ik had het nog wel met grote letters op m'n desktop gezet.

In elk geval nog heeeel veel leuke, vrolijke jaren met zo weinig mogelijk last van de suikers!

Ik weet het Teddeke, niet elke dag wegen, maar de verleiding is meestal zo groot. Morgen doe ik het niet in elk geval, want we gaan zo Indiaas eten en dat vind ik zooooo lekker. En nog een wijntje erbij ook. Ik durf pas maandag weer te kijken...

Ik hoop dat je je gauw beter voelt zeg, wat naar! Maar wie weet hoe een leuk feest je erover heen helpt. Veel plezier!
LANG ZAL ZE LEEVEN, LANG ZAL ZE LEEEVEN, LAAAANG ZAL ZE LEEEVEN IN DE GLORIAAAAAAA, IN DE GLOOOOO RIIIIIII AAAAAAA, IN DE GLOOOOOOOOOOO RIIIIIIIIIIIIIII AAAAAAAAA!

Van harte gefeliciteerd Ris
quote:pixel schreef op 09 december 2011 @ 10:21:

Thanks Setter. Eigenlijk moet ik gewoon toegeven aan alles maar voorlopig ben ik eerst boos (stom lijf) en ook bang voor al het commentaar dat weer gaat komen.Van wie???
Sri, ik mail je de link naar mijn theetje wel even, okee?

Iedereen hier een fijn weekend gewenst! Ik ben 3 dagen vrij, dan 3 dagen werken waarvan 1 dag cursus (joepie ik krijg er een skill bij, het werk wordt steeds leuker zo ) en dan alwéér 3 dagen vrij. Heerlijk!
@ Pixel, je zit goed met de woonplaats! Even vluchtig iets gelezen, ik geloof dat je wel een kunt gebruiken?

Blooker cacao kende ik helemaal niet, wel Van Houten en Droste.

Maar deze bevalt goed, het is wel fijn dat ik al gek was op pure chocolade. Ik had ook al eerder de suikervrije pure chocolade geproefd, die vind ik ook heerlijk. Het verschilt niet zo veel. Gelukkig geen grote achteruitgang . . . . . .
Wat een leuke taart Setter! Dank jullie wel voor de felicitaties! Nog maar 62 jaar tot ik 100 ben

Vandaag kwam ook mijn "petekind" op de koffie; ik was net 19 toen hij (de volgende dag) geboren werd. Hij wordt morgen dus ook alweer 19! Jeeeezus!

Ik ben erg verwend met allerlei leuke cadeautjes; de kids hebben samen met de man een houten-waxinelicht houder beschilderd. In mijn favoriete kleur met veel glitters (haha). Ik kreeg er ook nog 2 van de kindjes van schoonzus/zwager (één van hen is mijn andere petekind van 3). Nu heb ik er mooi 4 (was puur toeval dat man en schoonzus hetzelfde idee hadden!)

Ik heb ook een hele gave tas van Oilily gekregen. Was bedoeld als handtas, maar hij is huge! Dus het wordt mijn nieuwe werk/studie tas en dan koop ik nog wel een kleinere tas erbij

Nu ga ik ff mijnBaileys opdrinken en vroeg naar bed
Wat een leuke cadeaus Ris! Wat grappig dat je nu 4 waxinelichthoudertjes hebt, en inderdaad wat een toeval dat ze hetzelfde idee hadden

Fijn dat je een leuke verjaardag gehad hebt, dat had je wel verdiend dacht ik zo

Truste iedereen!
Ik heb niet heel goed bijgelezen want ben een beetje dronken na een heel geslaagd avondje uit...

Maar Ris, ik hoop dat je een fijne dag hebt gehad! Alsnog gefeliciteerd en nog vele jaren!

Met mij gaat het al een paar dagen goed, heb vanavond ook echt plezier gehad. Maar moet nu wel naar bed, beetje duizelig...
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag. Ik heb zwangerschapsdiabetes en ik heb de afgelopen weken een paar keer een hypo gehad. Waaronder 1 met een waarde van 2.2.

Mijn diabetesverpleegkundige vond dit heel vreemd aangezien ik helemaal geen medicatie gebruik, maar slechts een dieet.

Hoe zit dat bij jullie? Ze wil dus eigenlijk zeggen dat je geen hypo kan krijgen als je geen medicatie gebruikt? Hoe kan het dan dat ik toch hypo's krijg?
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 12 december 2011 @ 14:29:

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag. Ik heb zwangerschapsdiabetes en ik heb de afgelopen weken een paar keer een hypo gehad. Waaronder 1 met een waarde van 2.2.

Mijn diabetesverpleegkundige vond dit heel vreemd aangezien ik helemaal geen medicatie gebruik, maar slechts een dieet.

Hoe zit dat bij jullie? Ze wil dus eigenlijk zeggen dat je geen hypo kan krijgen als je geen medicatie gebruikt? Hoe kan het dan dat ik toch hypo's krijg?

Hoi Vergeetmenietje, ik kan je helaas niet echt helpen, want ik heb nog nooit een hypo gehad, maar slik wel medicijnen. Onder medici en aanverwanten bestaan echter de raarste meningen over hypo's en medicijnen. Volgens mijn ha kan je geen hypo's krijgen als je metformine slikt (moet je voor de gein eens aan Setter vragen ) maar hij heeft me wel van de glimepiride afgehaald omdat hij bang is dat ik hypo's krijg. Maar ach, verder is het een schatje...

Jouw dvk is er blijkbaar van overtuigd dat jij geen hypo's hebt, omdat ZIJ denkt dat dat niet kan als je geen medicijnen gebruikt. Right. Raar mens.

Voor verstandiger opmerkingen en raad waar je meer aan hebt, verwijs ik je graag naar de experts op dit topic.

Lief, ben je al over je kater heen? Of had je het zo dol niet gemaakt? Wat heerlijk dat je weer eens een fijne avond hebt gehad, met echt plezier! Als íemand het verdient...

Setter, ik heb al een mail in de concepten staan die per dag een aantal zinnen groeit, maar dan weer even stokt. Je ziet hem een dezer dagen wel verschijnen.

Maar het idee van de vochtafdrijvende middelen heb ik maar laten vallen, toen ik er eens goed over ging nadenken en er achter kwam dat dat ongeveer het domste is wat ik kan doen. Ik drink al veeel te weinig en dan ga ik wat ik binnenhoud ook nog eens 'afdrijven'. Dat is vragen om problemen. Ik reageer nog steeds te impulsief op situaties. Maar wel bedankt voor je hulp in elk geval.

Teddeke, hoe gaat het met jou? Wil het alweer een beetje? Hoe was jouw feestje?

Ris, alweer over je verjaardag heen? Vermoeiende bezigheid hè? Maar je zit nu natuurlijk riant gezellig te wezen omringd door waxinelichtjeshouders (mooi scrabblewoord!).

Oh Setter, by the way, ga jij woensdag meedoen met het dictee? Jij bent ook winnaarsmateriaal, als ik jouw posts en mails zo lees. Ik hoor het wel. En de anderen, zitten jullie ook al geestelijk klaar met schrijfblokken en pennen?
@vergeetmeniet, waarop is de diagnose gebaseerd bij jou? Ik bedoel, geen medicatie en wel hypo's klinkt mij niet echt als diabetes in de oren, eerder als hypoglykemie. 2,2 is echt heel laag! Wat doe je dan? Suiker eten? En wat is daar het gevolg van? Ik zou lekker van je dieet af gaan en weer gewoon eten... Maar ik ben geen doc.

@sri, ik had een behoorlijke kater... En nu vraag ik me dus af waardoor ik me zo beroerd voel vandaag. Ik heb veel (heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel) bier gedronken vrijdag en daar zitten wat gluten in. Normaal heb ik daar niet z'n last van. Ik bedoel, zo af en toe schiet ik eens flink uit en ben ik keidronken, maar dan heb ik één dag een kater en dan is het weer goed. Geen darmengedoe en mar één dag brak.

Nu ben ik het hele weekend al moe (maar dat leek me niet raar na vrijdagavond) en vandaag niet vooruit te branden. Voel me een dweil, heb hoge suikers... Shit nee hè...
Woensdagavond Sri? Tuurlijk zit ik dan klaar met pen en schrijfblok! Ben benieuwd hoeveel fouten ik deze keer zal hebben

Oh, en die mail zie ik wel verschijnen hoor, maak je maar niet druk

Vergeetmeniet, hoe kwamen ze erachter dat je diabetes hebt? Via een momentopname 's ochtends nuchter, of hebben ze ook een Hba1C geprikt (waarde over de afgelopen 6-12 weken)? Want als je op basis van een dieet een waarde van 2.2 hebt is het inderdaad wel een beetje raar om van 'diabetes' te spreken. Erg vreemd allemaal. Sterkte!

Lief, jij ook sterkte met

Lief, het is gebaseerd op een ontbijttest toen ik 28 weken zwanger was. Ik moest 1 boterham met hartig, 1 met zoet eten en 2 glazen limonade. 1,5 uur later zat ik op een waarde van 8.4 en werd vastgesteld dat ik zwangerschapsdiabetes heb.

Vanaf toen moest ik streng op dieet. Als ik ook eens een keer 'los' ga dan zit ik ook gelijk weer tussen de 7 en de 9. Maar nu ik mij steng aan mijn dieet hou zit ik dus vaak laag. Zo had ik vanavond 1,5 uur na het avondeten een waarde van: 4.8

Toen heb ik ook lekker genoten van een kop koffie met wat lekkers erbij.

Als ik zo een hypo krijg word ik heel er misselijk en moet ik kokhalsen en als ik niet direct wat eet dan ga ik zelfs over geven. Dan neem ik een paar slokken aa-drink of een boterham met jam en dan is het weer weg. Voornamelijk s' morgens gehad maar ook een keer na de lunch na het eten van een grote bak yoghurt met suikervrije limonadesiroop er doorheen (waarde van 3.1)

Een Hba1C test heb ik ook gehad en daar kwam uit dat alles keurig was. Toch willen ze dat ik mijn dieet blijf volhouden en 4 x daags mijn waardes prik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven