Geld & Recht alle pijlers

Uitkering bijstand en de regels.

23-12-2011 22:31 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
@
@bagheera

Nou, inderdaad!
wat overblijf betreft heb je zelf kinderen Liesje75? zoals ook eerder al geschreven, misschien vinden die kinderen het gewoon onwijs leuk op de tussenschoolse opvang? dat jij jou mening daar over hebt prima, maar kijk eens naar het belang van de kinderen, misschien is dit wel het enig "uitje" dat ze hebben
@Just-me

Het belang van de kinderen? Huh? Daar heb ik TO het hele topic nog niet over zien schrijven, hoor. Die kinderen zijn er gewoon toevallig en maken onderdeel uit van het probleem. Daar spelen ze een bijrolletje in. Maar de hoofdrol is toch echt voor de moeder, hoor!
ik denk dat je je objectiviteit een beetje kwijt bent TO en er niks is wat die ex nog goed kan doen in jouw ogen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Soooo he, ik heb net even de bijstandsbedragen gegooglet. Daar zou ik niet eens van kunnen leven, laat staan een woning van kunnen betalen. Je zou daar je kinderen maar van in de winterkleding en -schoenen moeten steken naast al je lasten.

En naar ik begrepen heb, ben je verplicht alimentatie te vragen in deze situatie omdat de gemeente de kosten van de uitkering (gedeeltelijk) wil verhalen. Dus daar zal ze geen keuze in gehad hebben.
quote:Bagheera schreef op 23 december 2011 @ 23:29:

Bij dit soort verhalen word ik altijd heel benieuwd naar de andere kant van het verhaal.Een moeder die in de bijstand zit, 2 kinderen heeft en een soort van kennis (TO), waaraan ze tekst en uitleg over alles moet geven, waarom de kinderen naar de overblijf gaan, hoe ze haar geld besteed en hoevaak haar vriend blijft slapen
nummerzoveel, daar heb je inderdaad een punt, neemt niet weg dat ze het misschien na dit topic ook gaat inzien. Laten we dat op zijn minst hopen.
Nou ja, TO hoort het verhaal natuurlijk ook maar van 1 kant; de kant van de bedrogen expartner. Ik kan me zo maar voorstellen dat hij niet alles objectief verteld
quote:Missprincesa schreef op 23 december 2011 @ 23:39:

Nou ja, TO hoort het verhaal natuurlijk ook maar van 1 kant; de kant van de bedrogen expartner. Ik kan me zo maar voorstellen dat hij niet alles objectief verteld

Maar dan kun je toch ook even googlen zoals ik gedaan heb en erachter komen dat de bijstand voor alleenstaande ouders 70% van het minimumloon is en dan bedenken dat dit wel heel erg weinig geld is om rond te komen?

Ik heb ook een kennis die ontzettend van leer trekt over zijn ex, maar ik ga hier echt niet voor 100% in mee hoor, ik pas dan een soort 'eenzijdigverhaalcorrectie' toe.

Kijk, als de ex nu in een ferrari de kinderen komt ophalen, dan zou ik het direct geloven
$
En bagheera,ik dacht gewoon dat als je in de bijstand zat je je niets kon permiteren en je aan eisen moest voldoen.

Maar dat is niet bij iedereen zo hoor.
Dat weet je niet of er geen reden voor is om 1 kind niet aan vader mee te geven. Ik heb ook 3 kinderen en mijn jongste kind (bijna 2) gaat ook niet met zijn vader mee, en daar heb ik wel degelijk mijn redenen voor, ook al vind mijn ex dat niet!
quote:Liesje75 schreef op 23 december 2011 @ 23:50:

Ik durf te zeggen dat ik dit niet vind kunnen.Is dat zo erg?Ik snap werkelijk waar nog steeds niet goed wat je niet vind kunnen. Wat je zó erg niet vind kunnen dat moeder kennelijk de bijstand c.q. alimentatie niet "verdient". Ze heeft dingen gedaan die in een monogame liefdevolle relatie niet thuishoren, en zal misschien ook wel dingen doen of gedaan hebben die tegen het fatsoen in gaan. Maar een mens moet toch leven, 'n dak boven z'n hoofd hebben, eten en kleding aan z'n lijf? Dáár is die bijstand voor, om dat te kunnen faciliteren. Bijstand is geen liefdadigheid die afgenomen kan worden als je niet lief bent.

Jij was 'n goeie voor 't liefdadigheidscomité van de kerk in voorbije eeuwen. Kon je fijn gaan beslissen wie er wel op degelijke, door de kerk verschafte, tien keer herstelde schoenen mocht gaan lopen en wie er op blote voeten mocht.

quote:Daarom zitten we toch op een forum??Ja, en ik mag reageren en het niet met je eens zijn op een forum.
Liesje; heb je misschien al bedacht dat de kinderen op een school zitten waar een continuerooster geldt..? Dan kiest de moeder namelijk niet voor overblijven, maar is dit verplicht
De gemeente heeft ruimte om soepel met regels om te gaan, maar zullen echt mensen niet stimuleren om in de bijstand te blijven.

Feit blijft dat in de bijstand zitten betekent dat je echt weinig geld hebt. Ik vind het dan niet zo vreemd dat ze de vader vraagt bij te springen met kleding, e.d.

Kunnen ze omwille van de kinderen nog enigszins communiceren?
Hoi Liesje75,

Als jullie vriend het idee heeft dat zijn ex fraudeert met haar bijstandsuitkering, door weliswaar niet officiëel maar praktisch gezien samen te wonen met haar vriend en te profiteren van zijn inkomsten, dan kan jullie vriend daar melding van doen bij de gemeente die de bijstandsuitkering verstrekt.

Als jullie vriend bijvoorbeeld Googelt op: Fraude bijstand melden, inclusief de naam van de betreffende gemeente, dan kan hij waarschijnlijk wel vinden op welke manier hij het vermoeden van fraude kan melden.
$$$
$.
quote:Java schreef op 23 december 2011 @ 23:58:

Hoi Liesje75,

Als jullie vriend het idee heeft dat zijn ex fraudeert met haar bijstandsuitkering, door weliswaar niet officiëel maar praktisch gezien samen te wonen met haar vriend en te profiteren van zijn inkomsten, dan kan jullie vriend daar melding van doen bij de gemeente die de bijstandsuitkering verstrekt.

Als jullie vriend bijvoorbeeld Googelt op: Fraude bijstand melden, inclusief de naam van de betreffende gemeente, dan kan hij waarschijnlijk wel vinden op welke manier hij het vermoeden van fraude kan melden.

Dat gaat om frauderen met een bijstandsuitkering, maar kun je dat ook zo zien als het gaat om kinderalimentatie? Dat vraag ik me serieus af. Want in feite kan de gemeente alleen het deel dat ze zelf verstrekken opeisen.

Ik snap nog steeds niet waarom dit kennelijk de enige manier is om zoiets te communiceren naar een expartner en waarom hij vindt dat het niet eerlijk is als hij extra zou betalen voor de kinderen. Stel, die moeder is luxe op vakantie gegaan met geld van de nieuwe partner. Dan is dat wellicht inderdaad voor de bijstand een probleem. Maar dan heeft ze dat nog steeds niet gedaan van alimentatie dus dat staat er los van.
Overigens vind ik, zoals TO het schetst, de moeder nou niet bepaald sympathiek overkomen.
Ok dus hij krijgt zijn kinderen extra en dat is hem teveel? Er zijn vaders zat die een gat in de lucht springen.
Of moeder sympathiek is of niet, heeft niets te maken met haar recht op een uitkering. Vooralsnog heb ik alleen gelezen dat de moeder momenteel ziek is en dat zij een aanvulling op loon en alimentatie ontvangt vanuit de bijstand. Nergens geeft TO aan wat voor fraude zij zou plegen, behalve dan het hebben van een vriend die haar mee op vakantie neemt.

Ook staat het feit of moeder al dan niet sympathiek is los van de zorg die haar kinderen verdienen van beide ouders. Als de ene ouder uit wraak de andere ouder aangeeft, dan zijn uiteindelijk de kinderen daar de dupe van.
quote:nummerzoveel schreef op 24 december 2011 @ 00:11:

Of moeder sympathiek is of niet, heeft niets te maken met haar recht op een uitkering. Vooralsnog heb ik alleen gelezen dat de moeder momenteel ziek is en dat zij een aanvulling op loon en alimentatie ontvangt vanuit de bijstand. Nergens geeft TO aan wat voor fraude zij zou plegen, behalve dan het hebben van een vriend die haar mee op vakantie neemt.

Ook staat het feit of moeder al dan niet sympathiek is los van de zorg die haar kinderen verdienen van beide ouders. Als de ene ouder uit wraak de andere ouder aangeeft, dan zijn uiteindelijk de kinderen daar de dupe van.Klopt.
@Eefje2980 Dat bedoelde ik dus;Zo kan je alles omzeilen.
Joh, je hebt inzage in haar huishoudboekje? En dat vertel je nu pas?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven