Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Drinken jullie die sappen trouwens, uit het 1e boek? Ik heb het wel geprobeerd, maar alles waar bleekselderij inzit, of peterselie of selderij (qua sap) vind ik zó vreselijk vies!! Net soep, maar dan koud en een dikke pap.... Dat pulp, dat je moet drinken, vinden jullie dat lekker? Ik ga echt zowat over mijn nek...

Ik zeef mijn sapjes dus nog steeds, terwijl ik ook wel weet dat ik dan minder gezonde voedingsstoffen binnenkrijg... hoe doen jullie dat? Tips?
Ha Ailien,

Ik drink de sappen niet...ik wil binnenkort wel zo'n fles van Zonnatura aanschaffen. Ik ben het langzaam aan aan het opbouwen!
Welkom trustinme!

Je lijstje is vrij netjes, maar kan nog meer Amber proof. Naar mijn inziens is het ook vrij weinig..

Zoals eefje1980 ook al zei, je ontbijt mag/moet echt wat meer zijn. Cruesli wordt muesli, je yoghurt erbij, en dan pimpen met fruit en noten. Lekker en voedzaam!

Bij je lunch is het roggebrood en het gekookte eitje goed! Nog een voedzame boterham erbij, en je beleg uitbreiden met iets van groenten, en je bent weer Amber proof. Met wat kleine aanpassingen komt het dus helemaal goed :-)
Ha Daatje86,

Ik ga mijn yoghurt idd pimpen met fruit en noten. Ik heb ook al bedacht eens een speltboterham met een roerei te nemen. Ook neem ik de tip mee om voor in de middag een salade met zilvervliesrijst te nemen.

Iets meer groente dus...Oke..Heb wel moeite met groente hoor maar ga het zeker mee nemen.
Hier gaat het best aardig. Ik ben 's ochtends nog steeds aan de yoghurt met fruit en muesli (met noten en pitten enz).

's middags roggebrood of speltcrackers met kaas of humus of tapenade. Tussendoor fruit en rijstwafels. Avondeten is vanavond een stamppot met Chinese kool. Lekker wel met spekjes!
Everytime you make a typo, the errorists win.
Goed bezig infojunk!
O ik heb echt een vréselijke dag gehad. Nou ja de dag zelf was niet vreselijk maar wel wat ik heb gegeten.

Mijn ontbijt was dus ok, had ik al gepost. Verder natuurlijk veel water en thee. Als vroege lunch een soort spelt pannenkoekjes, maar die waren mislukt, werd meer een soort pap-pannenkoeken, met speltmeel, beetje amandelmeel, een eitje, kefir, kaneel en gepureerde komkommer (in het kader van courgette speltpannenkoekjes, vond ik wel creatief van mezelf ) met suikervrije st dalfour jam. Smaak was wel ok.

Vanmiddag was ik niet thuis, ik was bij mijn zus en die ging net eten. Boterhammen met pindakaas met vlokken. Ik ben eerst de kast ingedoken en daaruit heb ik een heel pak (125 gram) chocolade koekjes gegeten, 2 stukken gevulde speculaas. Toen 3 waldkornboterhammen met een dikke laag pindakaas en pure vlokken. Later nog een stuk of 15-20 chokotoffs. s Avonds sperziebonen (jaja! in een poging er nog iets van te maken) en friet met véél mayo. O ja en nog een stukje pure cassis chocolade. Het was dat ze verder niks meer had wat ik lekker vond, anders was het meer geweest.

Goed... tussendoor wel samen gesport en wat zal ik zeggen.. morgen weer een dag. Soms hebben we even mindere dagen he. Ben nog steeds niet ongesteld, misschien word ik dat morgen wel. Dan heb ik met terugwerkende kracht een excuus. Slap excuus maar ok. Eigenlijk heb ik ook helemaal geen excuus nodig. Dit waren mijn keuzes voor vandaag. Morgen kan ik weer andere keuzes maken(wat zeg ik.. nu al :-)
quote:eefje1980 schreef op 11 januari 2012 @ 13:00:

Wat wordt hier veel geschreven en wat een lekkere recepten en eetlijstjes weer

Bedankt voor alle tips over de "melk". Ik had nog een vraag: Hoe maak je dan van kokosrasp (uit een zakje) die melk? Of bedoelden jullie dat niet?

Ja ik koop zo'n zakje rasp, daar gooi ik water overheen dat net van de kook af is. Even laten staan, 10 minuutjes ofzo, dan staafmixen. En dan zeven door een kaasdoek. De pulp bewaar ik voor baksels.

Bijvoorbeeld voor de zelfgebakken volkoren kokoscake waar jij het over had:-) Heb je daar een recept van? Klinkt interessant.

Zo'n zakje is trouwens volgens mij 100 gram, een zwart geel zakje van de jumbo en ik denk dat ik er ongeveer een halve liter water op gooi. Moet je even proeven hoe sterk je m wilt.
quote:ailien schreef op 11 januari 2012 @ 13:22:

Je moet ervan houden, maar dit is mijn lievelingssapje voor 's morgens:

stukje verse gember

2 sinaasappels

geschraapte worteltjes (6 kleintjes of 2 grote winterpenen)

sinaasappels eerst persen, dan de gember en wortels in de blender en goed klein maken en steeds wat sinaasappel sap erdoor heen.Mm lekker door de gember wordt het ook lekker verwarmend en pittig. Ik vind die sapjes vaak zo afkoelend.
quote:infojunk schreef op 11 januari 2012 @ 17:34:

Hier gaat het best aardig. Ik ben 's ochtends nog steeds aan de yoghurt met fruit en muesli (met noten en pitten enz).

's middags roggebrood of speltcrackers met kaas of humus of tapenade. Tussendoor fruit en rijstwafels. Avondeten is vanavond een stamppot met Chinese kool. Lekker wel met spekjes!Klinkt goed. Maak je de humus zelf? Ik heb nu een grotere portie kikkererwten geweekt en gekookt en ingevroren. Daarna nog niet gebruikt maar dat maakt het wel makkelijker. Als ik er dan zin in heb, hoef ik niet dat de dag van tevoren al te verzinnen.
Dat moet een heerlijke middag zijn geweest boselfje :-)

Komt goed, morgen weer een dag
quote:trustinme schreef op 11 januari 2012 @ 15:45:

Ha Daatje86,

Ik ga mijn yoghurt idd pimpen met fruit en noten. Ik heb ook al bedacht eens een speltboterham met een roerei te nemen. Ook neem ik de tip mee om voor in de middag een salade met zilvervliesrijst te nemen.

Iets meer groente dus...Oke..Heb wel moeite met groente hoor maar ga het zeker mee nemen.

Eerder gaf je aan te eten als je trek had. Ik denk dat dat altijd goed is, tenminste als je goed naar je lijf luistert. De een heeft nu eenmaal meer (of minder) nodig dan een ander. Klopt het signaal bij jou wel en luister je er naar? Ik weet van mezelf dat ik altijd meer kan eten en trek heb, maar dat is vaak lekkere trek.

Groente eet ik vaak tussendoor, even kort gestoomd als knabbel op de momenten dat ik anders ga snaaien. dus bijv om 11 of 15 uur of bij wat langere ritten in de auto. Vult goed en je krijgt zo vrij makkelijk veel binnen. Van fruit krijg ik altijd honger. Nou ja honger niet echt maar mijn maag gaat wel echt knorren en voelt leeg kort erna.

Je kunt misschien ook volle yoghurt eten bij het ontbijt? Ik weet niet wat Amber daarvan zegt maar ik geloof zelf niet zo in magere producten.

Knap trouwens dat je gestopt bent met roken!
Mijn lijstje:

Ontbijt (verspreid over de ochtend)

Smoothie van die sinaasappels, beetje melk, beetje yoghurt

Quinoa met melk, frambozen, blauwe bessen, amandelen, kaneel en honing

Halve liter water

Lunch

Twee zuurdesem boterhammen met humus

Een rijstwafel met humus

Tussendoor

Tien cherrytomaatjes

Twee glazen versgeperst wortel/selderij/appel sap

Halve liter water

Espresso met een beetje melk

Diner

Surinaamse bonen met rijst: bruine bonen/tomaat/selderij/gember/rode peper

Daarna

Thee

Sport

Half uur hardlopen
Ik gebruik tot nu toe steeds de humus van de appie, maar wil het graag een keer zelf maken

Kan ik daar kikkererwten uit blik voor gebruiken....? Of beter gedroogde erwten, en dan laten weken?
quote:daatje86 schreef op 11 januari 2012 @ 21:50:

Ik gebruik tot nu toe steeds de humus van de appie, maar wil het graag een keer zelf maken

Kan ik daar kikkererwten uit blik voor gebruiken....? Of beter gedroogde erwten, en dan laten weken?

Qua smaak maakt het weinig uit. Zelf weken en koken lijkt me gezonder dan uit blik maar kost dus wat meer tijd. De avond van tevoren in de week zetten en dan nog 1 of 2 uur laten koken (weet ik niet meer). Ik heb een grote zak kikkererwten van de turkse winkel, veel goedkoper dan van de natuurwinkel alleen dan niet biologisch.

Ik maak de humus met kikkererwten, tahin, citroensap, knoflook, verse koriander en zout. Hoeveelheden vind ik lastig, ik proef altijd. O en wat gemalen komijn.

Ik ga morgen een zuurdesem speltbrood bakken. Tenminste, als ik het zo kan noemen.

Ik heb kefir, gemalen speltvlokken (en een klein beetje gierstvlokken en gerstmeel omdat spelt op was) en zout bij elkaar gekneed, dat moet 24 uur fermenteren en dan bakken. In de kefir zitten gisten en het is zuur waardoor het brood gaat rijzen. Ik ben benieuwd, lekker simpel en als het goed lukt zal ik morgen een foto maken. De foto's op internet vond ik veelbelovend, mooilichtig brood.
quote:ailien schreef op 11 januari 2012 @ 13:41:

Drinken jullie die sappen trouwens, uit het 1e boek? Ik heb het wel geprobeerd, maar alles waar bleekselderij inzit, of peterselie of selderij (qua sap) vind ik zó vreselijk vies!! Net soep, maar dan koud en een dikke pap.... Dat pulp, dat je moet drinken, vinden jullie dat lekker? Ik ga echt zowat over mijn nek...

Ik zeef mijn sapjes dus nog steeds, terwijl ik ook wel weet dat ik dan minder gezonde voedingsstoffen binnenkrijg... hoe doen jullie dat? Tips?

Ik houd er ook niet zo van, ik pureer wel eens groente die ik over heb van mijn wekelijkse pakket. Maar vind ik dan ook vies. Kun je het niet een beetje opwarmen, net tot lichaamswarmte, dan lijkt het meer op soep en verlies je weinig of geen vitamines. Met een lepel eten, beetje goed zout eroverheen?

Of de pulp door broodbeleg roeren? Dan is selderij wel lekker, door een beetje zachte kaas of humus ofzo? Dat ga ik zelf eigenlijk misschien maar eens proberen, vind ik best een goed idee van mezelf
Goedemorgen,

Ontbijt:

bak biologische yoghurt met een banaan en gezonde muesli.

Een gezonde reep van een winkel op station waar je ook gezonde sapjes kunt kopen

Lunch staat gepland:

cous cous salade met zoete aardappel, komkommer, pitjes, nootjes, gekookt ei, tomaat

2 roggebroodjes met plakjes geitenkaas.

1 kiwi, 1 groene appel.

Veel water en thee..

Voor vanavond staat er pasta alla Amber gepland

Hoe is het met iedereen?
Met mij prima! Heb net ook gelunch met couscous salade!

Biologische couscous laten weken in kippenbouillon, en dan bkanke amandelen/blokjes sinaasappel/verse peterselie erbij. Daarbij een stukje gegrilde kip, lekker!

Eet smakelijk zo met je lunch!
Klinkt lekker jullie couscous. Quinoa kun je ook op die manier eten, dus hartig met kruiden en groenten enzo. Misschien vind je het dan wel lekkerder.

Vandaag gaat het tot nu goed en het gaat ook blijven goed gaan

Ik heb het lekker druk (expres) dan heb ik geen tijd om steeds te eten.

Vanochtend ontbijt met gierstpap, rauw ei erdoor, hennepzaadmelk, kokosolie en stevia. tussendoor gestoomde boerenkool (was niet heel boeiend maar ik had geen andere groente meer).

Ook had ik een ienimienie speltbolletje gebakken van het deeg dat stond te fermenteren. Wilde even checken of ik het al voor de lunch kon af bakken want het kan eigenlijk pas vanavond in de oven. Het was qua smaak heel lekker maar hij was nog niet zo luchtig, dus ik wacht nog een paar uur voor ik het grote brood erin zet.

Nu ben ik aan het lunchen, ik heb boekweit-gierstepap met hennepzaadmelk, veel kaneel, stevia, zelfgemaakte ghee (lekker veel, goede vetten) en een klein beetje palmsuiker erover heen gestrooid en nu heb ik die hele lekkere suiker-kaneel- boter smaak van vroeger!

Ik had zelf ghee gemaakt omdat ik nog een pakje roomboter had liggen en ik momenteel niet tegen de lactose en misschien ook caseine kan. Bovendien wil ik boter (nu dus ghee) op mijn speltbroodexperiment!

Vanavond denk ik witvis met italiaanse of tandoori kruiden met veel groentes.
quote:daatje86 schreef op 11 januari 2012 @ 21:50:

Ik gebruik wel eens dit recept met kikkererwten uit blik. Misschien heb je er iets aan.

http://www.mijnreceptenbo ... en/turkse-humus-3657.html
Top tip, bedankt!

Boselfje, vanwaar dat rauwe ei door je pap??
Omdat ik dan wat meer eiwitten binnen krijg, de pap is natuurlijk best veel koolhydraten. En ik heb niet altijd zin om er zaden of noten doorheen te gooien.

En ook omdat het lekker romig maakt! Eerst maakte ik de pap alleen met water, nu ook wel met zaden of notenmelk maar door het eigeel krijg je een beetje hetzelfde idee als custard/ zelfgemaakte vanillevla.
quote:boselfje schreef op 11 januari 2012 @ 21:34:

[...]

Ja ik koop zo'n zakje rasp, daar gooi ik water overheen dat net van de kook af is. Even laten staan, 10 minuutjes ofzo, dan staafmixen. En dan zeven door een kaasdoek. De pulp bewaar ik voor baksels.

Bijvoorbeeld voor de zelfgebakken volkoren kokoscake waar jij het over had:-) Heb je daar een recept van? Klinkt interessant.

Zo'n zakje is trouwens volgens mij 100 gram, een zwart geel zakje van de jumbo en ik denk dat ik er ongeveer een halve liter water op gooi. Moet je even proeven hoe sterk je m wilt.

Bedankt! Kan het ook met de blender denk je? (heb nog geen staafmixer)

Kokoscake (niet volledig Amberproof):

Zakje kokosrasp (ongeveer de helft)

vanilleessence 2 theelepels

biologische honing (een grote eetlepel)

60 gram suiker, zoetstof, siroop etc.

100 gram plantaardige boter (had wajang, echt heerlijk) maar kokosolie of kokoscreme werkt ook goed

een paar eetlepels citroensap

2 á drie eieren

volkorenmeel (kan ook speltmeel etc zijn)

Ei en boter opkloppen, zoetstof erbij en essence en citroensap

Honing erbij

kokos erbij

als laatste het meel erbij kloppen

In een gemiddelde vorm cakeschaal in een uur afbakken (ongeveer 200 graden)

Het is een vrij zware cake dus hij rijst niet erg, ongeveer tot de helft. Maar hij vult goed en is lekker

Ik heb gister trouwens die allergezondste koekjes van de site gemaakt, wat lekker! Had er ook nog rozijntjes bij gedaan. Ik kan er bijna niet vanaf blijven, ha ha. Ze blijven ook een beetje zacht, heerlijk die banaan. Heb trouwens in plaats van kokosolie Santen gebruikt, wil ook wel.

Vanavond beetje lui dus heb zo'n enorme bak snoepgroente bij de AH to go gehaald en maak daarna nog wat rijst met licht aangebakken kipfilet en kruiden.

Leuk zeg, al die recepten en ideeën weer hier!
dankje voor het cakerecept! klinkt lekker, ga ik een keer proberen. Ik denk dat een blender zelfs nog makkelijker is voor kokosmelk (en alle andere melkjes) dan een staafmixer.

Ik ga een blender kopen als ik me een vitamix kan veroorloven:-)

Ik ben helemaal blij!!

Had een koffiemolen via bol gekocht en die was vandaag binnen. Ga ik gebruiken om zaden en noten enzo te malen, dan kan ik mijn staafmixer een beetje ontzien.

Meteen uitproberen natuurlijk, en ik heb amandelpasta gemaakt!! Het was echt helemaalt mooi zacht vermalen. Ik heb wel eens hazelnootpasta met de staafmixer geprobeerd maar dat werd geen boter/pasta, alleen maar heel kleine stukjes en dit ding maakt het dus helemaal zacht. Dus voor morgen staat homemade nutella op het programma . Wilde het eigenlijk nu al proberen maar ik ben verstandig en wacht tot morgen de noten geweekt zijn. De amandelen waren ook geweekt en ik denk dat de structuur daar ook deels aan te danken was.

Mijn speltbroodje is heel lekker qua smaak maar was niet zo goed gerezen. Ik denk dat de kefir nog niet zuur genoeg was en dat het hier niet warm genoeg was en ik dus langer had moeten wachten (het is hier maar 16-17 graden). Oja en ik had bedacht dat de korrel van het meel ook te grof was, ik had zelf speltvlokken gemalen en kant en klaar gemalen meel is toch wel wat fijner.
Wat een goed idee, die koffiemolen! Krijg echt zin in nutella nu... sowieso vandaag steeds gevoel van 'zin in chocolade', dat is lang geleden dat ik er echt zin in had. Maar heb er niet aan toegegeven. Ik mag zondag heel luxe uiteten en dan schaamteloos van het dessert genieten!

Lijstje van vandaag

Ontbijt

Yoghurt, 1 sinaasappel, 1 peer, wat walnoten en blanke amandelen, craberrys. Groene thee

Tussendoor

Water

Lunch

Couscoussalade met sinaasappel/peterselie/amandelen. Stuk kip

Tussendoor

Espresso met melk, halve liter water, stuk komkommer, thee met een beetje honing om de zoete trek te stillen

Diner

Surinaamse bonen van gisteren met meergranenpasta. Glas melk

Daarna een mega workout gedaan: 1 uur Bodyboost, 3 kwartier Shbam, 1 uur yoga.

Tijdens de workout een liter water op en een handje nootjes.

Thuis nog twee rijstwafels op met humus en een beker melk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven