Benaming geloofsovertuiging gezocht!

12-01-2012 11:11 105 berichten
Dag allemaal,

Ik moest laatst ergens opgeven wat mijn geloofsovertuiging is. En ik kon geen passend woord vinden.

Ik geloof wel in God, alleen ik weiger een religie aan te hangen, omdat er geen een is die 100% op mijn ideeën aansluit (en omdat ik het idee verfoei dat een ander - bv pastoor of imam - volgers kan vertellen wat ze moeten doen en laten, met de hogere goddelijkheid als enige argument achter zich).

Ik dacht eerst dat ik dan een agnost was, maar dat dekt de lading niet. Een agnost houdt namelijk rekening met de mogelijkheid dat er een bovenaardse kracht is, maar ook met de optie dat dat niet het geval is.

Wie weet wat ik ben?
Alle reacties Link kopieren
@ exces

Grondpersoneel
Grondpersoneel

Die onthou ik.

Maar hoezo heb je geen overtuiging als je niet gedoopt bent?
quote:Star schreef op 12 januari 2012 @ 11:26:

[...]

Die heb ik achterop mijn auto, gezellig naast de Darwin-vis Darwin vis? Is dat een sarcastische variant van de Ichthus vis?
quote:Star schreef op 12 januari 2012 @ 11:35:

Grondpersoneel

Die onthou ik.

Maar hoezo heb je geen overtuiging als je niet gedoopt bent?

Je kunt een overtuiging hébben, ook al ben je niet gedoopt. Maar, en nu haal ik even een buitenlands voorbeeld aan omdat ik daarmee bekend ben, soms wordt er naar de overtuiging gevraagd omdat ze dan geld van je salaris inhouden dat overgemaakt wordt naar de kerk. Of, als je je kind op een school aanmeldt, krijgt het daar aangepaste godsdienstlessen, afhankelijk van de school.

Als jij nergens bent aangesloten vul je gewoon in; geen. Simpelweg omdat daar soms zaken op aangepast worden. Als je geen cent wilt uitgeven aan de Rooms-Katholieke kerk, dan kun je maar beter geen RK invullen, ook al voel je dat wel zo. Plus, in sommige gevallen moet je ook nog eens bewijzen overleggen.
quote:MissMartine schreef op 12 januari 2012 @ 11:43:

[...]

Darwin vis? Is dat een sarcastische variant van de Ichthus vis?

Jazeker:

quote:MissMartine schreef op 12 januari 2012 @ 11:43:

[...]

Darwin vis? Is dat een sarcastische variant van de Ichthus vis?

Ja. Een vis met pootjes.

Ghehe, weer wat geleerd
quote:exces schreef op 12 januari 2012 @ 11:29:

Tja. Ik ben Rooms-Katholiek gedoopt dus dat schrijf ik ook op.

Ik geloof wel in God maar niet in het grondpersoneel. Wat die allemaal doen en laten, dat heeft niks met God te maken, en dan maakt het niet eens zoveel uit over welk geloof je het dan hebt want de basis is meestal wel gelijk. Ik kan me vinden in de tien geboden maar kindermisbruik valt daar niet onder, dat vind ik een grote fout van wie er die geboden dan ook maar bedacht heeft.

Enfin, als je niet gedoopt bent voor het één of ander, dan vul je bij geloofsovertuiging geen in. Je vult pas een woord in als je je hebt aangesloten. Ik maak uit de op op dat je dat niet hebt gedaan en je ouders hebben schijnbaar ook geen keuze voor je gemaakt. Dan heb je dus geen overtuiging, heel simpel .

eens, met de kanttekening dat ik ook katholiek gedoopt ben, maar er niks meer mee doe. Ik krijg nog wel standaard post van de kerk hier, maar dat is het.

Ik vul dus ook altijd 'geen ' in als dat moet.
quote:exces schreef op 12 januari 2012 @ 11:44:

[...]

Je kunt een overtuiging hébben, ook al ben je niet gedoopt. Maar, en nu haal ik even een buitenlands voorbeeld aan omdat ik daarmee bekend ben, soms wordt er naar de overtuiging gevraagd omdat ze dan geld van je salaris inhouden dat overgemaakt wordt naar de kerk. Of, als je je kind op een school aanmeldt, krijgt het daar aangepaste godsdienstlessen, afhankelijk van de school.

Als jij nergens bent aangesloten vul je gewoon in; geen. Simpelweg omdat daar soms zaken op aangepast worden. Als je geen cent wilt uitgeven aan de Rooms-Katholieke kerk, dan kun je maar beter geen RK invullen, ook al voel je dat wel zo. Plus, in sommige gevallen moet je ook nog eens bewijzen overleggen.Ah ok, daar had ik nog nooit van gehoord en kan me ook niet voorstellen dat zulke dingen in NL ook voorkomen?
quote:Star schreef op 12 januari 2012 @ 11:26:

[...]

Die heb ik achterop mijn auto, gezellig naast de Darwin-vis Ik vind die sticker van die haai die een visje probeert te vangen ook wel grappig.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:SeptemberGirl schreef op 12 januari 2012 @ 11:32:

Misschien heeft Youp nog plek?

'Mijn God heet Oelikoeli en Oelikoelie heeft maar één gelovige en die gelovige ben ik. Hoe ik Oelikoeli ken? Door zijn profeet Jean-Marie, een hoogbejaarde zwerver die mij ooit over hem vertelde. Jean-Marie is inmiddels dood. Hij is op 3 februari 1981 zeer bewust onder een auto gelopen in het Parijse tunneltje waar zestien jaar later Prinses Diana zou omkomen.' Zo begint Youp zijn column op 11 februari 2006. Om te eindigen met:'Geloof is namelijk een stok om op te leunen en niet om mee te slaan.dat vind ik nou een mooie uitspraak
quote:snoesje666 schreef op 12 januari 2012 @ 11:52:

[...]

Ik vind die sticker van die haai die een visje probeert te vangen ook wel grappig.

Deze heb je ook nog

quote:Star schreef op 12 januari 2012 @ 11:30:

[...]

In jouw kwoot muts

En partijen in de context van groepen/organisaties/whatever. Partijen hoeven niet per definitie een politieke partij te zijn.

Ik ben officieel ook nog gelovig, krijg elk jaar nog een blanco acceptgiro. Maar die betaal ik nooit.
anoniem_132619 wijzigde dit bericht op 12-01-2012 12:09
Reden: pfff.. kan tegenwoordig geen normale zinnen meer typen
% gewijzigd
Ik bedenk me nu trouwens. Dat als je 1x per jaar met kerst naar de kerk wil omdat dat zo gezellig is, je dan ook gewoon je lidmaatschap moet betalen.
quote:slowdance schreef op 12 januari 2012 @ 12:07:

[...]

En partijen in de context van groepen/organisaties/whatever. Partijen of niet per definitie een politieke partij te zijn.

Ik ben officieel ook nog gelovig, krijg elk jaar nog een blanco acceptgiro. Maar die betaal ik nooit.Acceptgiro? Waarvan??
Moet je echt serieus lidmaatschapskosten betalen voor een kerk? Wist ik niet. Dacht dat bijdrages altijd vrijwillig waren.
quote:Snormel schreef op 12 januari 2012 @ 11:26:

Als je in God gelooft, wat is er dan mis met jezelf christen te noemen? Dat is niet voorbehouden aan één bepaalde kerk.

Misschien gelooft TO wel in 'n schepper/opperheerser, maar niet in het grote sprookjesboek waar Jezus in voorkomt?

Christenen hebben nu ook niet echt 'n goede naam, dus daar zou ik me ook niet mee willen vergelijken als ik religieus zou zijn.
quote:Star schreef op 12 januari 2012 @ 12:12:

Moet je echt serieus lidmaatschapskosten betalen voor een kerk? Wist ik niet. Dacht dat bijdrages altijd vrijwillig waren.Ik ben officieel katholiek (gedoopt, gecommunied etc.) en heb me niet laten uitschrijven, maar ik betaal helemaal niets aan 'n kerk. Ik ga ook niet meer naar de kerk sinds ik van de basisschool af was.

Moet je echt serieus lidmaatschapskosten betalen voor een kerk? Wist ik niet. Dacht dat bijdrages altijd vrijwillig waren.Ik kan me ook niet herinneren ooit een acceptgiro in de bus te hebben gehad...

Moet je echt serieus lidmaatschapskosten betalen voor een kerk? Wist ik niet. Dacht dat bijdrages altijd vrijwillig waren.

De dominee moet betaald worden. Het gebouw en pastorie moet onderhouden worden. De koster moet betaald worden.

God geeft liefde (als je dat gelooft), maar aardse zaken die moeten gewoon betaald worden.

De collectes die onder de dienst gedaan worden gaan vaak naar goede doelen.
Ja, als je bij je ouders uit huis gaat en je stuurt niet even een verhuisbericht. En niemand in de organisatie in de kerk is op de hoogte van je verhuizing, dan kunnen ze moeilijk acceptgiro's sturen he. (Ik heb een lief familielid in de kerk die mij blijft achtervolgen)

Stelletje wanbetalers.
Er is geen lidmaatschap voor de kerk (voor zover ik ze ken). Meestal zijn er tijdens een dienst twee collectes; 1 voor een goed doel en 1 voor het onderhoud van de kerk etc. Verder stuurt de kerk 1 keer per jaar blanco acceptgiro's naar alle geregistreerde gedoopte bewoners van hun gemeente, dit is te vergelijken met de jaarlijkse collecte van bijv het astmafonds. Alle donaties zijn altijd vrijblijvend.
Ik heb het trouwens over een protestante kerk, misschien hebben de katholieken een andere inkomstenbron??????
quote:MissMartine schreef op 12 januari 2012 @ 12:20:

Er is geen lidmaatschap voor de kerk (voor zover ik ze ken). Meestal zijn er tijdens een dienst twee collectes; 1 voor een goed doel en 1 voor het onderhoud van de kerk etc. Verder stuurt de kerk 1 keer per jaar blanco acceptgiro's naar alle geregistreerde gedoopte bewoners van hun gemeente, dit is te vergelijken met de jaarlijkse collecte van bijv het astmafonds. Alle donaties zijn altijd vrijblijvend.Kijk, jij hebt er meer verstand van dan ik. Ik zag die blanco acceptgiro gewoon als lidmaatschapsbetaling.
quote:slowdance schreef op 12 januari 2012 @ 12:16:

[...]

De dominee moet betaald worden. Het gebouw en pastorie moet onderhouden worden. De koster moet betaald worden.

God geeft liefde (als je dat gelooft), maar aardse zaken die moeten gewoon betaald worden.

De collectes die onder de dienst gedaan worden gaan vaak naar goede doelen.

Hier van de protestantse kerk bijvoorbeeld:

Wat kost het om lid te worden?

Als lid ben je vrij om te bepalen hoeveel je wilt en kunt bijdragen. Zowel letterlijk als figuurlijk, want je kunt natuurlijk behalve in geld ook in (vrijwillige) tijd bijdragen.

Waar wordt de dominee dan van betaald? Als iedereen maar vrij is te geven wat hij kan/wil?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven