Benaming geloofsovertuiging gezocht!

12-01-2012 11:11 105 berichten
Dag allemaal,

Ik moest laatst ergens opgeven wat mijn geloofsovertuiging is. En ik kon geen passend woord vinden.

Ik geloof wel in God, alleen ik weiger een religie aan te hangen, omdat er geen een is die 100% op mijn ideeën aansluit (en omdat ik het idee verfoei dat een ander - bv pastoor of imam - volgers kan vertellen wat ze moeten doen en laten, met de hogere goddelijkheid als enige argument achter zich).

Ik dacht eerst dat ik dan een agnost was, maar dat dekt de lading niet. Een agnost houdt namelijk rekening met de mogelijkheid dat er een bovenaardse kracht is, maar ook met de optie dat dat niet het geval is.

Wie weet wat ik ben?
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 12 januari 2012 @ 12:41:

[...]

Dat ligt aan je eigen kring die je om je heen hebt opgebouwd. Vind ik dan.En de kerk is juist een mooi vangnet voor mensen die dat niet voor elkaar krijgen.
Ik geloof dat het humanistisch verbond ook met een soort alternatief bezig is.
quote:slowdance schreef op 12 januari 2012 @ 12:42:

[...]

Dat zijn die katholieken zeker!Sooo... nee echt niet, het waren van die enge grefo's / protestanten.
quote:SeptemberGirl schreef op 12 januari 2012 @ 12:39:

[...]

Duuhuub, le-zen!

Ja-haa! Ik ben inmiddels ook zo ver

Fijn dat je eruit bent, Willemeen. Ik zou mijn geloofsovertuiging lekker niet invullen, hebben 'ze' niks mee te maken.
Ga in therapie!
quote:SeptemberGirl schreef op 12 januari 2012 @ 12:44:

Overigens zijn ze die haaien een beetje voor geweest, zij had die verklaring ondertekend onder druk (''als je niet tekent komen we niet meer en sterf je alleen''), maar ze had familie die enkele erfstukken (meubels en schilderijen) wel heel graag wilden hebben. Mijn vader en nog wat sterke mannen zijn dus wel mooi die spullen op gaan halen op een onbewaakt moment (letterlijk onbewaakt, want ze hielden haar goed in de gaten), zodat de familie alsnog enkele dierbare erfstukken heeft gekregen.

Maar het was al met al diep en diep triest.Had de familie niet gewoon de begeleiding kunnen doen in de laatste dagen. Dan zijn zulke acties ook niet nodig.
quote:SeptemberGirl schreef op 12 januari 2012 @ 12:44:

[...]

Sooo... nee echt niet, het waren van die enge grefo's / protestanten.Ohhhh.. dat valt me tegen :(
quote:MissMartine schreef op 12 januari 2012 @ 12:43:

[...]

Misschien. Maar er zijn veel mensen die eenzaam zijn, naar zijn, stinken of moeilijk in de omgang zijn. Deze mensen die geen eigen kring hebben worden zo niet vergeten.Daar zit iets in inderdaad.
quote:MissMartine schreef op 12 januari 2012 @ 12:36:

[...]

Alleen al daarom jammer dat de kerk steeds meer verdwijnt. Er is nog niet echt een goed alternatief vind ik

??
Ga in therapie!
quote:slowdance schreef op 12 januari 2012 @ 12:46:

[...]

Had de familie niet gewoon de begeleiding kunnen doen in de laatste dagen. Dan zijn zulke acties ook niet nodig.lees 'knielen op een bed violen' eens
quote:dubiootje schreef op 12 januari 2012 @ 12:50:

[...]

[afbeelding]

?? Ik vraag me af wat voor teken in dat in vredesnaam achter op mijn auto moet hebben.
quote:slowdance schreef op 12 januari 2012 @ 12:46:

[...]

Had de familie niet gewoon de begeleiding kunnen doen in de laatste dagen. Dan zijn zulke acties ook niet nodig.

De familie mocht [als zijnde ongelovigen die in de hel zullen branden] niet meer bij haar.

Ze werd echt letterlijk bewaakt door die mensen.
quote:SeptemberGirl schreef op 12 januari 2012 @ 12:51:

[...]

De familie mocht als zijnde ongelovigen die in de hel branden niet meer bij haar.Really? Dat is echt letterlijk zo gezegd?
quote:Star schreef op 12 januari 2012 @ 12:51:

[...]

Really? Dat is echt letterlijk zo gezegd?Ja! Die grefo's waren vanaf nu haar familie, zeiden ze.
quote:SeptemberGirl schreef op 12 januari 2012 @ 12:53:

[...]

Ja! Die grefo's waren vanaf nu haar familie, zeiden ze.Wat een mafkezen. Iets met fundamentalisten enzo.
quote:exces schreef op 12 januari 2012 @ 12:42:

[...]

Maar er liggen ook vaak briefjes van 20 en van 50.

Je weet dat ze die er zelf van tevoren indoen hè?

Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 12 januari 2012 @ 12:56:

[...]

Haha, en dat het collectemandje dan terugkomt zonder die briefjes erin
quote:Star schreef op 12 januari 2012 @ 12:51:

[...]

Ik vraag me af wat voor teken in dat in vredesnaam achter op mijn auto moet hebben.Autorijden? Duivels! Nee, je verkoopt je auto en stort de opbrengst op Derek's rekening.
Ga in therapie!
Bij wat voor kerk zit jij, SG?
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 12 januari 2012 @ 12:57:

Bij wat voor kerk zit jij, SG? Scientology. Daar zijn ze rijk. Nu weet ik waarom.
quote:SeptemberGirl schreef op 12 januari 2012 @ 12:53:

[...]

Ja! Die grefo's waren vanaf nu haar familie, zeiden ze.Jeetje, dat moet heel naar geweest zijn.
quote:dubiootje schreef op 12 januari 2012 @ 12:56:

[...]

Nou, ik heb vaak genoeg meegeholpen als er een familiedienst was voor de kinderen, dan zat ik vooraan met de kleintjes en die mandjes waren echt wel leeg. En er wonen een paar mensen in ons dorp met genoeg geld, die zouden er met gemak 3 briefjes van honderd in kunnen doen en dat niet missen.

Maar als ik ergens achteraan zit dan moet ik soms wel op mijn handen zitten hoor, zeker aan het einde van de maand.
quote:dubiootje schreef op 12 januari 2012 @ 12:57:

Bij wat voor kerk zit jij, SG? Bij de Leo / EMJV church.

Het is een soort sekte, maar dan wel heel gezellig. En smakelijk!
De katholieke kerk krijgt een vergoeding voor iedere volgeling. Ik was katholiek gedoopt maar verder niet zo opgevoed. Enige jaren geleden heb ik me uit laten schrijven als katholiek gelovige. Dit kost enige moeite maar dan heb je in ieder geval niet meer die stempel. Als je enorm achter je geloof staat prima natuurlijk maar ik heb niks met het katholieke geloof of enig ander geloof. Respecteer wel iedereen met eigen overtuigingen natuurlijk ( moet het niet al te extreme vormen aannemen). Ik ben opgevoed met de algemeen geldende normen en waarden dus ik doe het volgens mij best aardig. Ik ben, als ik dit forum teruglees, een agnost. Ik zeg ook vaak in discussies ;" bewijzen dat er iets is kan je niet, maar bewijzen dat er niets is kan je ook niet". Dat dekt volgens mij de hele lading van het agnost zijn.
Als je geen ,geloof of ongeloof aanhangt , wat overigens allebei geloof is want je doet dit vanuit de zelfde overtuiging.

Ben je niet echt in een hokje te plaatsen .

Je zoekt ,dus kijkt overal.
Noem mij maar BOOM
quote:exces schreef op 12 januari 2012 @ 11:29:

Tja. Ik ben Rooms-Katholiek gedoopt dus dat schrijf ik ook op.

Ik geloof wel in God maar niet in het grondpersoneel. Wat die allemaal doen en laten, dat heeft niks met God te maken, en dan maakt het niet eens zoveel uit over welk geloof je het dan hebt want de basis is meestal wel gelijk. Ik kan me vinden in de tien geboden maar kindermisbruik valt daar niet onder, dat vind ik een grote fout van wie er die geboden dan ook maar bedacht heeft.

Enfin, als je niet gedoopt bent voor het één of ander, dan vul je bij geloofsovertuiging geen in. Je vult pas een woord in als je je hebt aangesloten. Ik maak uit de op op dat je dat niet hebt gedaan en je ouders hebben schijnbaar ook geen keuze voor je gemaakt. Dan heb je dus geen overtuiging, heel simpel . Prachtig uitgedrukt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven