Gezond broodbeleg

04-03-2012 22:27 129 berichten
Wat is nou gezond broodbeleg? Ik vond al een oud topic uit 2008, maar dat was toch niet helemaal wat ik bedoelde.

Ik bedoel namelijk niet perse beleg met calorieën, maar juist beleg met weinig kunstmatige toevoegingen. Groentes spreken voor zich, dat is altijd gezond, maar er zijn vast meer mogelijkheden.

Iemand tips voor gezond beleg wat het liefst gewoon bij de supermarkt te halen is?

En wat is het beste alternatief voor smeerkaas? De toevoegingen bij de normale smeerkaas vielen mij namelijk enorm tegen.
Ik heb alfalfa en tomaten gehaald, alfalfa is echt heerlijk en kan volgens mij overal wel bij.

Ik krijg wel echt enorm honger van dit topic, tomaat/mozzarella/pesto
Alle reacties Link kopieren
Aha, als je er honger van krijgt, zijn we op de goede weg.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:mrsstanleywalker schreef op 05 maart 2012 @ 12:58:

Aha, als je er honger van krijgt, zijn we op de goede weg. Ja zeker, er zijn meer dan genoeg opties blijkt maar weer.
quote:mrsstanleywalker schreef op 05 maart 2012 @ 09:26:

De pindakaas van Calvé is harstikke gezond, helemaal niks mis mee. Er zit geen suiker bij, zoals bij de pindakaas van de Puur & Eerlijk wel het geval is. Daarom zeg ik, ingrediëntenlijsten lezen.Klopt, maar wel alleen de naturel versie. Die met stukjes noot e.d. weer niet volgens mij. Dat is de gezondste pindakaas die je in de supermarkt kan kopen en inderdaad de enige zonder toegevoegde suiker. (in een normale supermarkt dus).
quote:redband schreef op 05 maart 2012 @ 11:59:

[...]

Ja, ik vond het zo speciaal smaken, dat ik het nooit meer gekocht heb. :puke: wat een vieze smaak zeg.

( mijn mening he)Oh heerlijk, vooral op een broodje pindakaas :D Lekker pittig maakt het dat (want eigenlijk houd ik niet zo van pindakaas ;))
Je kunt beter altijd de 'volle' variant van iets eten en drinken (kaas, yoghurt), omdat die alle voedingstoffen nog bevat. Vetten zijn helemaal niet slecht voor je; sterker nog: die heb je nodig. Overigens kun je wel beter (bijvoorbeeld) geitenkaas eten dan koeienkaas. Beter voor je darmen. Ik zou zeggen: lees het boek van Amber Albarda eens. Zij heeft het allemaal heel leesbaar opgeschreven.
quote:lilaemme schreef op 05 maart 2012 @ 14:28:

Je kunt beter altijd de 'volle' variant van iets eten en drinken (kaas, yoghurt), omdat die alle voedingstoffen nog bevat. Vetten zijn helemaal niet slecht voor je; sterker nog: die heb je nodig. Overigens kun je wel beter (bijvoorbeeld) geitenkaas eten dan koeienkaas. Beter voor je darmen. Ik zou zeggen: lees het boek van Amber Albarda eens. Zij heeft het allemaal heel leesbaar opgeschreven.Ik vraag me of dat altijd zo is. Vaak is light niet goed, omdat er dan zoetstoffen in zitten bijvoorbeeld. Net in de winkel zag ik gewone en light cottage cheese, in de light zat yoghurt, in de normale zat melk en room. Dan lijkt light me gezonder toch?
Het hele idee dat voedingsmiddelen zijn op te delen in 'gezond' en 'niet gezond' lijkt me tamelijk ridicuul.

Een appeltje - toonbeeld van gezondheid - is best gezond, tien appeltjes zijn dat niet (want veel te veel suiker).

Eet alles met mate en kies voor goede kwaliteit.
Het lijkt me niet gezonder eerlijk gezegd. De lightversie bevat andere ingrediënten en deze zijn meer bewerkt waardoor er weer kostbare voedingsstoffen verloren gaan. Dus niet persé gezonder, gewoon weer calorie-armer.
quote:mrsstanleywalker schreef op 05 maart 2012 @ 15:04:

Het lijkt me niet gezonder eerlijk gezegd. De lightversie bevat andere ingrediënten en deze zijn meer bewerkt waardoor er weer kostbare voedingsstoffen verloren gaan. Dus niet persé gezonder, gewoon weer calorie-armer.Voor zover ik zo snel kon zien waren de rest van de ingrediënten precies hetzelfde in dit geval. Dus alleen yoghurt in plaats van room.
quote:Whympysinger schreef op 05 maart 2012 @ 15:00:

Het hele idee dat voedingsmiddelen zijn op te delen in 'gezond' en 'niet gezond' lijkt me tamelijk ridicuul.

Een appeltje - toonbeeld van gezondheid - is best gezond, tien appeltjes zijn dat niet (want veel te veel suiker).

Eet alles met mate en kies voor goede kwaliteit.Gezonde dingen kunnen op een gegeven moment ongezond worden, maar ongezonde dingen worden nooit gezond. Wat niet wegneemt dat het inderdaad geen kwaad kan met mate.
quote:mrsstanleywalker schreef op 05 maart 2012 @ 15:04:

Het lijkt me niet gezonder eerlijk gezegd. De lightversie bevat andere ingrediënten en deze zijn meer bewerkt waardoor er weer kostbare voedingsstoffen verloren gaan. Dus niet persé gezonder, gewoon weer calorie-armer.

De diëtiste van mijn dochter laat ons ook zoveel mogelijk onbewerkt kopen. Veel volvet, natuurlijke suikers, weinig geraffineerd.

Dochter moet aankomen, maar wel op een gezonde manier. Dus geen chips, suiker etc. Wel volkorenbrood met roomboter en pindakaas.
In dat geval lijkt me het in orde en als de smaak goed is, zou ik het ook meenemen. Daarom is lezen van de eriketten zo belangrijk, het light-product van een ander merk kan weer juist wel enorm verschillende ingediënten hebben. De kreet light zegt echt niks eigenlijk, niet of het gezonder, ongezonder is, meer suiker of vet, minder suiker of vet bevat dan de gewone versie.
Ik ben verbaasd over de reacties wat betreft die filet americain. Zowel bij de keurslager als de supermarktslagerij heb ik geziend dat het gewoon tartaar is met filet americainsaus.. Niks vreemds of ranzigs aan hoor.
Er is heel veel broodbeleg dat te boek staat als gezond, maar wat eigenlijk niet gezond is. En er is tevens veel broodbeleg dat door critici in twijfel wordt getrokken, maar wat eigenlijk heel gezond is. Hieronder een lijstje met de gezondste dingen voor op je brood…

Gezond broodbeleg 1: Pindakaas

Pindakaas levert 640 calorieën per 100 gram. Dit is relatief veel, maar elke gram pindakaas levert onwijs veel goede voedingsstoffen. Pinda’s leveren namelijk erg veel onverzadigde vetten. Bovendien bevat pindakaas enorm veel eiwitten en vitamine E.

Gezond broodbeleg 2: Vis

Vis is uitstekend broodbeleg! De omega 3 vetzuren in vis zijn namelijk erg belangrijk voor de algehele gezondheid. Neem liever geen vissalade uit een bakje, want daar wordt bijna altijd troep aan toegevoegd. Je kunt vis (zalm, tonijn, makreel, paling, garnalen, surimi, etc.) veel beter vers kopen en zelf bereiden tot broodbeleg.

Gezond broodbeleg 3: Mager vlees

Mager vlees bevat relatief weinig verzadigde vetten en veel eiwitten, vitamines, mineralen en spoorelementen. Rookvlees, rosbief, kipfilet en kalkoenfilet zijn goede voorbeelden van magere vleeswaren.

Gezond broodbeleg 4: Ei

Een gekookt eitje is ideaal als broodbeleg. Ei-eiwitten bevatten namelijk veel essentiële aminozuren. Ook een gebakken eitje is prima, maar gebruik niet te veel olie of bakboter. Let op: eiersalade uit een bakje is doorgaans rijk aan vet, zout en andere toevoegingen.

Gezond broodbeleg 5: Magere kaas

Kaas is niet supergezond, maar bevat wel hoogwaardige wei-eiwitten en melkeiwitten. Kaas is dus alleen gezond als je het met mate eet. Neem bij voorkeur magere (20+ & 30+) kaas, want die bevat relatief weinig verzadigd vet. Ook magere smeerkaas mag op zijn tijd.

Gezond broodbeleg 6: Appelstroop

Aan moderne appelstroop wordt ingedikt bietensap toegevoegd. Hierdoor is appelstroop rijk aan ijzer. Let op: appelstroop kan ook rijk zijn aan toegevoegde suikers, dus neem altijd appelstroop met 100% fruiteigen suikers.

Gezond broodbeleg 7: Jam

Jam bevat – enigszins afhankelijk van de soort – behoorlijke hoeveelheden vitamines, mineralen en spoorelementen. Jam is echter alleen gezond als er geen suikers aan worden toegevoegd. Neem dus altijd jam met 100% fruiteigen suikers.

Gezond broodbeleg 8: Groenten en fruit

Het is erg lekker (en gezond) om sla, komkommer, tomaat, paprika, verse basilicum en/of plakjes banaan toe te voegen aan een boterham met vlees, vis, ei of kaas! Een broodje gezond is ook een absolute aanrader!
quote:mrsstanleywalker schreef op 05 maart 2012 @ 15:14:

In dat geval lijkt me het in orde en als de smaak goed is, zou ik het ook meenemen. Daarom is lezen van de eriketten zo belangrijk, het light-product van een ander merk kan weer juist wel enorm verschillende ingediënten hebben. De kreet light zegt echt niks eigenlijk, niet of het gezonder, ongezonder is, meer suiker of vet, minder suiker of vet bevat dan de gewone versie.Ja het is net iets zuurder, maar ik doe er toch kruiden in en dan proef ik geen verschil eigenlijk.
Yasmijn, die was ik ook tegengekomen inderdaad. Volgens dat lijstje zou je dan toch beter magere kaas moeten eten.
Vooralsnog is er geen consensus over bereikt of volvette kaas slechter zou zijn voor de gezondheid dan de magere varianten. Maar we leven maar één keer en kaas is lekker!
quote:mrsstanleywalker schreef op 05 maart 2012 @ 15:35:

Vooralsnog is er geen consensus over bereikt of volvette kaas slechter zou zijn voor de gezondheid dan de magere varianten. Maar we leven maar één keer en kaas is lekker! Gelijk heb je! Helaas gebruik ik dat excuus ook altijd als ik een zak chips naar binnen werk
quote:knagertje schreef op 05 maart 2012 @ 15:22:

Yasmijn, die was ik ook tegengekomen inderdaad. Volgens dat lijstje zou je dan toch beter magere kaas moeten eten.Dat doe ik ook, de magere varianten. Maar af en toe de volvette, heerlijk!
quote:yasmijn schreef op 05 maart 2012 @ 15:53:

[...]

Dat doe ik ook, de magere varianten. Maar af en toe de volvette, heerlijk!Zolang er geen kilo's per week doorheen gaan, kan dat best. Ik eet bijna alleen de volvette, maar zeker niet elke dag.
quote:helene31 schreef op 05 maart 2012 @ 15:59:

[...]

Zolang er geen kilo's per week doorheen gaan, kan dat best. Ik eet bijna alleen de volvette, maar zeker niet elke dag.

Af en toe haal ik een lekker stuk kaas, maar ik ben de enige hier thuis die kaas op brood eet, dus dan eet ik het vaak 2 keer per dag, omdat het anders niet op gaat voordat het niet meer goed is.

Hm, nu ik dat typ bedenk ik me dat je bij de kaaswinkel natuurlijk wel kleinere stukken kaas kan kopen dan bij de supermarkt.
Kaaswinkel is voor mij net een soort snoepwinkel. "Wilt u hier een stukje van proeven, mevrouw?"

Kan daar echt heel blij van worden, van een kaasplankje, olijven, druiven en een goed glas port.
Ik haal meestal een stukje van 2 ons. Dan gaat het ook niet zo snel schimmelen als wanneer je een kilo kaas hebt liggen. En kaas van de kaasboer is toch echt wel lekkerder dan supermarktkaas.
quote:himalaya schreef op 05 maart 2012 @ 08:04:

Jeetje Liebling, wat een zure post. Er worden toch zat dingen genoemd waarbij waar je niet voor naar de reformwinkel hoeft?

En ook genoeg dingen zodat je kunt afwisselen zonde iedere dag humus te moeten eten?

Ik weet ook niet hoe ik het anders kan zeggen. Komt inderdaad een beetje bot over.

Wat ik bedoelde is dat er niet zoveel (is dat beter) bij staat wat je gewoon bij de Jumbo kan kopen in kant en klare potten of wat de kleine portemonnee goed aankan.

Het klinkt allemaal zo bio/eco/vega in mijn oren. Alsof we allemaal een uur de tijd hebben om te lunchen/klaar te maken.

Ik vraag me dan ook meteen af waarom ik zo makkelijk denk en doe.

In mijn geval; ik maak mijn boterhammen om 6 uur morgens (bevroren staat) om ze dan rond 10 uur en 12 uur op te eten. Dan moet het wel nog steeds lekker zijn.

En het beleg dat daar geschikt voor is; dat mis ik hier.

Maar waarschijnlijk heb ik ook daarom overgewicht en jullie niet ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven