Zelfgemaakt

12-03-2012 18:47 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren zelf Nutella (nou ja een soort van) gemaakt. Heerlijk.

Vind het leuk om te proberen dingen na te maken. Als jullie nog leuke recepten e.d. hebben dan ben ik blij! Die van mij zijn allemaal vertaald v uit Engels.

40g amandelen

160g hazelnoten

410 ml volle melk

60g melkpoeder

3 eetlepels honing

mespuntje zout

310 chocolade, je kunt een mix v puur en melk gebruiken

Noten even 10 minuten roosteren (180 celcius), probeer de velletjes vd hazelnoten te verwijderen (lukte mij niet, smaak is nog steeds prima)

Ondertussen de melk en poeder en honing in een pannetje koken.

Smelt de chocolade (au bain marie of in de microwave)

Maal de noten (of hak) in een keukenmachine.

Voeg de chocolade toe, mix goed, dan het melkmengsel, weer goed mixen

Klaar!

Ik heb hier een heleboel v die kleine jampotjes standaard thuis, ik heb er 4 jampotjes meegevuld (4 X 250 ml). Lekker!
Optimist tot in de kist!
quote:himalaya schreef op 13 maart 2012 @ 11:34:

[...]

Die in B?

En hebben ze die het hele jaar door, of is het seizoensgebonden?In B ja. Hele jaar door.
quote:Is dat roomkaas als in smeerbaar of stevig als een blokje monchou?Als je het niet verder perst in een blikje is het zoals roomkaas, smeerbaar dus. Als je het heel goed uitdrukt in het doek en verder uitperst wordt het zo stevig dat je er plakjes van kan snijden en die kan bakken als haloumi.
Ik heb ook weleens zelf Indiase kaas ofterwijl paneer gemaakt. Gewoon een leuk proces, was iets met melk en azijn en dan in zo'n kaasdoek....zal het eens opzoeken.

Leuk meer mensen in het namaak werk
Optimist tot in de kist!
Ja paneer is ook lekker! van deze kaas is de structuur iets anders.
Jammie krijg er trek van.

Heb de vraag over de houdbaar al een keer gezien maar niet het antwoord. Hoe lang kan je de chocopasta bewaren.

Wat betreft de ketchup heb ik in een boek gelezen dat het een week in de koelkast houdbaar is en dat je het iid ook kan invriezen.

Wil straks met zomerfruit ook lekkere jam maken 
Bij de Aldi heb je nu 200 gr hazelnoten voor 1,69

En Claudia, ik denk dat je de pasta best wel lang kunt bewaren, er zitten geen verse bestanddelen in.

Olifantje, is dat melkpoeder van die koffie-creamer? Dat heb ik nog wel in huis namelijk, dan hoef ik geen aparte melkpoeder te kopen (en dan ken ik het alleen nog als babyvoeding?).
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je kunt het een week bewaren, erg kort dus, maar ik geef veel potjes weg of maak de volgende keer een kleinere hoeveelheid.

Invriezen wil ik ook nog eens proberen.

Er zit ook gewone melk in die kan zuur gaan worden, denk ik.

Vlgs mij is melkpoeder hetzelfde als koffiecreamer.

Ik heb nu nog 1 potje over in de koelkast, de rest weggegeven. Is hier in C ook een grote hit om zelf dingen te maken en dan weg te geven. Martha Stewart is een enorrrrrrme heldin voor de N. Amerikaanse mutsenclub, die maakt allerlei hele leuke dingen, doet er een etiketje op en voila een "present". Zo maak je bijv. cookie mix in een potje, of home made vanilla essence (doe ik vaak), etc. Best leuk. Jam maken is hier ook heeeeeel hip. Ik heb altijd een hele zooi van die ouderwetse jampotjes in de garage staan. Kleintjes voor kruidenmix en rubs, grote voor sausjes, e.d. en als ik plots naar een feestje moet heb ik altijd nog wel wat vanillestokjes en rum in huis en hoppa Fant heeft weer een kadootje in elkaar geflanst.

Ik ben een totale kluns op het gebied van naaien, breien, e.d. maar dit kan ik nog wel
Optimist tot in de kist!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven