Geld & Recht alle pijlers

Erfenis en WSNP

13-04-2012 17:17 282 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Mijn zusje zit in de WSNP. Mijn moeder is gescheiden en heeft een eigen huis. Nu wil zij bij de notaris laten vastleggen dat zij mijn zusje onterft omdat ze niet wil dat de evt erfenis naar de WSNP gaat. Ze wil mij als enige erfgenaam laten opnemen en uiteraard deel ik die dan later met mijn zusje (hoop dat het allemaal niet hoeft voorlopig hoor).

Nu weet ik dat je als kind altijd recht hebt op de legitieme portie. Weet iemand of er een mogelijkheid is om de totale erfenis buiten de WSNP te houden?
quote:chartreuse schreef op 13 april 2012 @ 20:20:

[...]

Wellicht enorme mosterd, maar dat zal me aan m'n derriere oxideren:

Ik heb nog enkele tienduizenden euro's van iemand tegoed. Door de rechter bekrachtigd. Maar geen inkomen van betekenis, uiteindelijk is die persoon in de WSNP terecht gekomen. Waaruit ik 0,0 heb ontvangen.

Wel heb ik in die tijd mogen zien hoe Gaston Starreveld bij die persoon & diens partner aanbelde met 'n meer dan flinke geldprijs. Lot op naam van de partner, dus geen cent te halen voor mij.

Inmiddels ben ik door 'n ongeluk arbeidsongeschikt geraakt en mijn eigen financiële zaken niet meer kunnen rechtbreien. Het gat dat ontstaan is doordat die persoon zijn verplichting aan mij niet kon nakomen, heb ik niet meer kunnen dichten. Schuldhulpverlening voor mij, en over 'n paar maanden 'n prachtige bruiloft met sjiek diner en groot feest na voor die persoon & diens partner. Die persoon krijgt prachtige nieuwe start in de schoot geworpen en ik zit met de brokken. Maar het spel is volgens de regels gespeeld. Op alle fronten. En dan is het al zuur als schuldeiser, ik moet er niet achter komen dat die persoon toch ergens met de regels gesjoemeld heeft want dan zorg ik er hoogstpersoonlijk voor dat 't gaat regenen op de bruiloftsdag...
quote:Pixiedust schreef op 13 april 2012 @ 20:16:

[...]

Dat mag ik toch hopen ja. Zou niet best zijn, dan mag ik hoognodig mijn kistje wel eens uit gaan zoeken.

Vermoed dat we dan wel binnen no time van de 'overbevolking' in NL af zouden zijn. Of ben ik dan de cynisch? Misschien ben je wel te optimistisch Ik merk nu al dat ik niet meer de zorg kan krijgen die ik nodig heb, zoals fysiotherapie. Ik ontwikkel dus steeds meer beperkingen en daar kan ik wel 90 mee worden. Ik word dus op de lange termijn duur in zorg, terwijl dat met een kleine financiële injectie voorkomen zou kunnen worden.
Dank je wel scamp. En misschien is het ook een slecht plan en kan het niet maar mijn moeder kwam met dat idee en ik begrijp haar beste bedoelingen erachter.

Dus als ik iemand hier beledigd heb dan bied ik daarvoor mijn excuses aan.
quote:scamp schreef op 13 april 2012 @ 19:59:

[...]

Wat denk je van: na 3 jaar van je schuld af zijn. Dat is pas een cadeau!

Heb je door dat je schuld zelfs tonnen en tonnen kan zijn en als je geen aflossings capaciteit hebt misschien 10.000 afbetaald?

Ik snap je punt, echter tegenwoordig moet je medische kosten ook van je VTLB betalen en krijg je dat nagenoeg niet"extra" op je budget. Dus waar een andere saniet hier gewoon zijn boodschappen van kan gaan doen moet jij daar nog eerst even zorgkosten van betalen.

Praat mij niet van keihard werken en bezuinigen, want ook daar weet ik alles van af.
quote:loes1976 schreef op 13 april 2012 @ 20:22:

Dank je wel scamp. En misschien is het ook een slecht plan en kan het niet maar mijn moeder kwam met dat idee en ik begrijp haar beste bedoelingen erachter.

Ik snap al te best hoe het moet voelen voor je. Je ziet je zusje lijden, je ziet je moeder lijden en dan wil je helpen, op wat voor manier dan ook.

Maar echt Loes, dit is een hele foute manier.

Als ze echt maar een jaar hoeft. Wacht dat jaar. Het is zo voorbij.

Mocht je moeder onverhoopt komen te overlijden dan gaat de erfenis naar de wsnp, is je zusje van alle financiele ellende af (en houdt ze misschien nog geld over)

Better safe than sorry met dit soort dingen.
quote:loes1976 schreef op 13 april 2012 @ 20:17:

Ze staat op de wachtlijst voor een woonbegeleidingscentrum maar die wachttijd kan oplopen tot 3 jaar.

Als ze dat wil; doen. Maar als het niet haar keuze zou zijn; er zijn andere opties.

Denk bijv. aan de weg van particuliere initiatieven (vergt inzet, maar resulteert dan ook wel in een optimale eigen controle) maar ook de meest doodnormale weg voor een ieder qua wonen; zelfstandig wonen. Ja, dat is mogelijk met menige, incl. zeer zware beperkingen. Ja, regels zijn (vele malen) strikter. Daarbinnen geldt echter nog altijd dat waar nodig de ruimte er is. Als ik lees dat ze nu al ZIN gebruikt, dan is dat al helemaal de weg van de minste weerstand. Hobbel kan zijn wanneer het ouderlijk huis geheel aangepast is vanuit de WMO en er niet-verhuisbare voorzieningen zijn waarbij de rekening hoog oploopt. Niet elke gemeente wil in dat geval bij een verhuizing nogmaals aanpassen (al dan niet binnen bepaalde tijdsduur). Indien er medische noodzaak is tot verhuizen binnen die WMO wordt er overigens altijd gewoon doorgepakt.

En inderdaad, aangepaste woningen zijn geen 13 in een dozijn en staan ook vaak niet leeg te wachten tot een bewoner. Maar de optie is er en in de gevallen waar er helaas sprake is van medische noodzaak zijn die tijden drastisch korter.
when you wish upon a star...
quote:lydia123 schreef op 13 april 2012 @ 20:24:

[...]

Ik snap je punt, echter tegenwoordig moet je medische kosten ook van je VTLB betalen en krijg je dat nagenoeg niet"extra" op je budget. Dus waar een andere saniet hier gewoon zijn boodschappen van kan gaan doen moet jij daar nog eerst even zorgkosten van betalen.

Praat mij niet van keihard werken en bezuinigen, want ook daar weet ik alles van af.

Lees mijn stukje over reiskosten eens.

Ik heb 40 euro in de week en soms gaat dit helemaal op aan reiskosten. Hoe moet ik dan eten?

Ik weet het allemaal.

Het is kut (excuse my language) maar het is niet anders.
quote:chartreuse schreef op 13 april 2012 @ 20:20:

[...]

Wellicht enorme mosterd, maar dat zal me aan m'n derriere oxideren:

Ik heb nog enkele tienduizenden euro's van iemand tegoed. Door de rechter bekrachtigd. Maar geen inkomen van betekenis, uiteindelijk is die persoon in de WSNP terecht gekomen. Waaruit ik 0,0 heb ontvangen.

Wel heb ik in die tijd mogen zien hoe Gaston Starreveld bij die persoon & diens partner aanbelde met 'n meer dan flinke geldprijs. Lot op naam van de partner, dus geen cent te halen voor mij.

Inmiddels ben ik door 'n ongeluk arbeidsongeschikt geraakt en mijn eigen financiële zaken niet meer kunnen rechtbreien. Het gat dat ontstaan is doordat die persoon zijn verplichting aan mij niet kon nakomen, heb ik niet meer kunnen dichten. Schuldhulpverlening voor mij, en over 'n paar maanden 'n prachtige bruiloft met sjiek diner en groot feest na voor die persoon & diens partner. Die persoon krijgt prachtige nieuwe start in de schoot geworpen en ik zit met de brokken. Maar het spel is volgens de regels gespeeld. Op alle fronten. En dan is het al zuur als schuldeiser, ik moet er niet achter komen dat die persoon toch ergens met de regels gesjoemeld heeft want dan zorg ik er hoogstpersoonlijk voor dat 't gaat regenen op de bruiloftsdag...

Je hoort mij niet zeggen dat jouw situatie "fair" is.

Ik weet zelf hoe het is om schulden te hebben buiten eigen schuld. Toch gun ik de bank echt geen geldprijs als zijnde hele verlate aflossing als ik een schone lei zou hebben.

Persoonlijk ben ik ook schuldeiser, maar na dat geld kan ik ook fluiten.

Eerlijk? Eerlijk is vals.
quote:loes1976 schreef op 13 april 2012 @ 20:22:

Als je al niets wilt aantrekken van al die morele, wettelijke en wat al niet meer motieven, laat er dan 1 de doorslag geven; zus.

De gekozen weg tijdens WSNP leidt tot fraude. Als dat bekend raakt, dan is zus' naam voor eeuwig getekend. Dan zal haar tot het graf toe hierdoor allerlei zorgkeuzes ontzegd worden. Keuzes waarvan ze nu misschien roept dat ze die nooit zal maken, maar de toekomst kan niemand overzien. Al durf ik zelfs te beweren dat dit keuzes zijn waar niemand de optie zich ontnomen wil zien omdat de ontnomen keuzes vaak een betere zorg/aanpassing/hulpmiddel of minstens visie daarop ontneemt.
...
anoniem_149125 wijzigde dit bericht op 13-04-2012 22:03
Reden: prive
% gewijzigd
quote:scamp schreef op 13 april 2012 @ 20:27:

[...]

Lees mijn stukje over reiskosten eens.

Ik heb 40 euro in de week en soms gaat dit helemaal op aan reiskosten. Hoe moet ik dan eten?

Ik weet het allemaal.

Het is kut (excuse my language) maar het is niet anders.Zo snel nog niet gelezen, maar ik weet wel hoe het is om geen stuiver over te houden en daar van te kunnen eten na eerst de overige verplichtingen te hebben betaald. Bij jou reiskosten, bij mij reiskosten en medicijnen.
quote:lydia123 schreef op 13 april 2012 @ 20:17:

[...]

sorry, maar ik meen inderdaad wel wat ik zeg.

En wat je schrijft over kleine ondernemers; daar weet ik alles van.

Weet je? iedereen kan wel bikkelhard schrijven dat je eigenlijk je leven lang moet aflossen tot de laatste rooie cent, maar kijk dan eens heel eerlijk naar je eigen leven. De meesten die hier reageren zitten niet in de situatie. Ben je echt bereid om zo ver te gaan?

Als het gaat om bijv een executierestschuld zit je daar echt wel de rest van je leven aan vast zónder wsnp. En dat bedoel ik met voor altijd moeten bloeden.

is dan zo erg dat de schuldeiser ook wat bloed door financieel wat af te schrijven?

Ook dat zijn zaken.Stel nou dat jij wél wat geld op de bank hebt, en laten we zeggen 50.000 euro uitleent aan een vriend/familielid. Alles netjes gedaan via een notaris. Na 10.000 afgelost te hebben krijg je opeens geen geld meer, want je vriend/familielid heeft iets "doms" gedaan en kan het niet meer opbrengen. Je gaat mij echt niet wijs maken dat je dan zegt, joh weet je wat, los nog 3000 af, dan vergeten we de rest.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Scamp, is de optie van zittend ziekenvervoer al uitgezocht? Criteria zijn zeer strikt -alhoewel hardheidsclausule soms wat meer ruimte kan bieden afh. van zorgverzekeraar- maar misschien val je net in die 'jackpot'?

Daarnaast; km-vergoeding is -na eigen bijdrage- vaak ook een optie binnen de basisverzekering voor ziekenhuisconsulten etc. Dat hoef je niet op te sparen, dus na het opmaken van de EB zou je zelfs na elke reis kunnen indienen bij de verzekeraar.
quote:lydia123 schreef op 13 april 2012 @ 20:31:

[...]

Zo snel nog niet gelezen, maar ik weet wel hoe het is om geen stuiver over te houden en daar van te kunnen eten na eerst de overige verplichtingen te hebben betaald. Bij jou reiskosten, bij mij reiskosten en medicijnen.

Ik had de medicijnen er niet bij gezet omdat dit bij mijn vaste lasten zit om het zo maar te zeggen.

Maar het is net of je een race wil doen wie het het ergste heeft en daar ga ik niet in mee.
quote:lydia123 schreef op 13 april 2012 @ 20:30:

[...]

Je hoort mij niet zeggen dat jouw situatie "fair" is.

Ik weet zelf hoe het is om schulden te hebben buiten eigen schuld. Toch gun ik de bank echt geen geldprijs als zijnde hele verlate aflossing als ik een schone lei zou hebben.

Persoonlijk ben ik ook schuldeiser, maar na dat geld kan ik ook fluiten.

Eerlijk? Eerlijk is vals.Vetgedrukte tekst heb ik je nu al een paar keer zien schrijven. Hoezo heb jij schulden gemaakt buiten eigen schuld? Je hebt destijds toch zelf je handtekening geplaatst en nu opeens is het niet meer je eigen schuld?
quote:loes1976 schreef op 13 april 2012 @ 20:31:

Ze heeft een dwarslaesie. Ze kan enkel 1 vinger bewegen, precies genoeg om een aangepaste tv en telefoon mee te bedienen. volgende week wordt ze opnieuw geopereerd omdat er complicaties zijn. Ze had al lang en breed 5 keer dood moeten zijn maar ze is er nog steeds, maar denk eerlijk gezegd niet dat ze heel oud wordt. Haar lichaam is zo verzwakt dat een longontsteking fataal kan zijn.
quote:Pixiedust schreef op 13 april 2012 @ 20:33:

Scamp, is de optie van zittend ziekenvervoer al uitgezocht? Criteria zijn zeer strikt -alhoewel hardheidsclausule soms wat meer ruimte kan bieden afh. van zorgverzekeraar- maar misschien val je net in die 'jackpot'?

Daarnaast; km-vergoeding is -na eigen bijdrage- vaak ook een optie binnen de basisverzekering voor ziekenhuisconsulten etc. Dat hoef je niet op te sparen, dus na het opmaken van de EB zou je zelfs na elke reis kunnen indienen bij de verzekeraar.

Ik kreeg een tijd zittend ziekenvervoer. Dat was echt heel erg fijn! Maar dat hield op.

Niet erg hoor. Die 10 weken zijn nog te overzien.

In Engeland is de meeste zorg (nog) gratis dus dat is voor mij een rijkdom.
quote:loisnvt schreef op 13 april 2012 @ 20:34:

[...]

Vetgedrukte tekst heb ik je nu al een paar keer zien schrijven. Hoezo heb jij schulden gemaakt buiten eigen schuld? Je hebt destijds toch zelf je handtekening geplaatst en nu opeens is het niet meer je eigen schuld?Het kan, als je een partner hebt en in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Voor mij een reden om dat dus nooit te adviseren.
quote:loes1976 schreef op 13 april 2012 @ 20:31:

Ze heeft ook gekeken naar Fokus wonen. Dat zijn zelfstandige woningen met 24 uurszorg naast de deur. Maar dat voelde voor haar niet goed. Waarschijnlijk zit ze dan de hele dag alleen terwijl in een woonebgeleidingscentrum ook activiteiten worden aangeboden en je toch je eigen appartement hebt.

Mijn zusje wil het huis bij mijn moeder niet laten aanpassen omdat ze dan idd kans loopt nooit meer voor zo'n vergoeding in aanmerking te kunnen komen. Dat betekent nu voor haar dat ze dus niet meer kan douchen omdat de douche boven is en zij daar niet kan komen. Enige aanpassing die is gedaan is het weghalen van drempels zodat ze met de rolstoel door kan.

Ze heeft een dwarslaesie. Ze kan enkel 1 vinger bewegen, precies genoeg om een aangepaste tv en telefoon mee te bedienen. volgende week wordt ze opnieuw geopereerd omdat er complicaties zijn. Ze had al lang en breed 5 keer dood moeten zijn maar ze is er nog steeds, maar denk eerlijk gezegd niet dat ze heel oud wordt. Haar lichaam is zo verzwakt dat een longontsteking fataal kan zijn.
Schuld hoeft niet altijd je eigen schuld te zijn. Maar als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, wat ik dus ook was, wel je verantwoordelijkheid.
quote:scamp schreef op 13 april 2012 @ 20:37:

Schuld hoeft niet altijd je eigen schuld te zijn. Maar als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, wat ik dus ook was, wel je verantwoordelijkheid.Dat zeg je mooi Scamp!
quote:Tickel schreef op 13 april 2012 @ 20:35:

[...]

Het kan, als je een partner hebt en in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Voor mij een reden om dat dus nooit te adviseren.Maar stel dat je dus wel in gvg bent getrouwd, dan is het toch ook je eigen schuld? Ik zou ook nooit in gvg trouwen, maar als je daar wel bewust voor kiest, prima. Maar dan ook niet later lopen piepen dat je schulden hebt, omdat je partner schulden heeft gemaakt.
quote:loisnvt schreef op 13 april 2012 @ 20:40:

[...]

Maar stel dat je dus wel in gvg bent getrouwd, dan is het toch ook je eigen schuld? Ik zou ook nooit in gvg trouwen, maar als je daar wel bewust voor kiest, prima. Maar dan ook niet later lopen piepen dat je schulden hebt, omdat je partner schulden heeft gemaakt.Dat is ook zo, het gaat om de keuzes die je maakt. En die pakken niet altijd even goed uit.
quote:Tickel schreef op 13 april 2012 @ 20:38:

[...]

Dat zeg je mooi Scamp!Idd mooi gezegd, zo bedoel ik het eigenlijk ook in mijn vorige post.
Klopt maar hoeveel mensen weten dat eigenlijk niet of denken daar niet over na?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven