Werk & Studie alle pijlers

21+ toets hbo

17-04-2012 14:12 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn beste vriendin heeft een nogal turbulent leven geleid om het maar zo te zeggen. Het resultaat daarvan is dat ze geen echte diploma's heeft (en geen noemenswaardig cv) om toegang te krijgen tot het hbo.

Dit jaar is ze op mbo niveau een opleiding gaan doen, maar ervaart deze als veel te makkelijk en weinig uitdagend. Ze zou graag een soortgelijke opleiding doen op het hbo. Ze is ouder dan 21, dus mag ze een toelatingstoets doen. Om uberhaupt aan de toets mee te mogen doen moet ze een gesprek voeren. Over dit gesprek maak ik me wat zorgen, want hoe kan je 'bewijzen' dat je nu wel in staat bent om met goed gevolg een opleiding af te ronden?

Ik wil haar graag tips geven, dus ik hoop dat er hier mensen zijn die zo'n soortgelijk traject hebben gevolgd en hoe ze zich hierop hebben voorbereid.
wat lief dat je haar wilt helpen, maar ze zou zichzelf gestructureerd moeten helpen en dan zien ze dat ook wel in haar colwassen houding terug op het HBO...
..popcorn?
volwassen.
..popcorn?
Het helpt enorm als je een plan hebt (eventueel op papier ter ondersteuning) denk ik zo.

Dus hoe het aan te pakken, welke valkuilen te vermijden.

Misschien een POP maken en meenemen?
Een portfolio of POP is inderdaad wel een goed idee! Nu maar hopen dat ze ook wat heeft om te laten zien...
Een POP kun je zelf maken:

Onderdelen van een POP

In een POP geef je weer waar je nu staat en waar je terecht wilt komen. Een goede POP is motiverend en zorgt ervoor dat je een duidelijk loopbaanperspectief krijgt.

1.Doelen

Wat wil je bereiken?

Aan welke eisen vanuit je organisatie of studie moet je voldoen?

2.Competenties

Waar sta je nu: Wat zijn jouw sterke competenties?

Wat zijn jouw verbeter punten?

Welke competenties wil je verder ontwikkelen?

3.Vereiste acties

Welke acties ga je ondernemen?

Ga je persoonlijkheidstesten maken?

Ga je hulp vragen van andere personen?

Ga je een training/opleiding volgen?

4.Tijdsindeling

Hoeveel tijd ga je aan je acties besteden?

Zijn jouw doelen lange termijn of korte termijn doelen?

Wanneer wil je jouw doel hebben bereikt, ofwel op welke datum wil je klaar zijn?

5.Benodigdheden

Wat heb je nodig om jouw doelen te bereiken?

Van wie heb je hulp nodig?

Welke persoonlijkheidstesten en tools heb je nodig?

Welke opleiding of training heb je nodig?
Dank je helene. Ik hoop dat als ze ermee aan de gang gaat dat het een beetje bezinkt dat het niet gewoon een leuk casual gesprekje is. En dat ze er ook eens over gaat nadenken als het helemaal niks wordt en die kans is natuurlijk aanwezig.
Gaat ze dat dan deeltijd doen? Voltijd (met kinderen van 17) is als je wat ouder bent (en een turbulent leven hebt gehad) misschien erg wennen?
Waarom MBO niet gewoon afmaken en daarna HBO?
Misschien alvast een andere officiele iq-/capaciteitentest doen. Referenties opgeven van school dat het haar zo makkelijk afgaat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven