Werk & Studie alle pijlers

concurrentiebeding

18-04-2012 19:11 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hier of het mogelijk is een concurrentiebeding af te sluiten na een onbetaalde stage van 3 maanden? Ik lees verschillende dingen; "het gebeurd vaker" , maar ook "een stage-overeenkomst is geen arbeidsovereenkomst en een concurrentiebeding is hierbij niet rechtsgeldig". Iemand die weet hoe het zit?
Bij een onbetaalde stage? Natuurlijk niet. Zo iemand komt juist bij jou stage lopen om daarna een baan in het vak te krijgen.
Ik ben de stagiaire
Dit topic geeft antwoord:

Susan in "Concurrentiebeding tekenen bij stagebedr..."

Maar je bent toch goed gek als je daarmee akkoord zou gaan als stagiar. Je loopt stage om ervaring op te doen, maar als dan je diploma hebt, dan mag je nergens in de regio/jouw branche aan de slag.
@borderwalk dat gevoel heb ik ook ja. Moet alleen mijn beoordeling nog krijgen. Maar ga ervan uit dat ze daar netjes mee omgaan, ook als ik weiger te tekenen.
Ligt er een beetje aan hoe uitgebreid dat concurrentiebeding is. Ik vind het op zich wel logisch dat je niet bij de klant aan de slag mag gaan voor wie je namens het bedrijf waar je stage loopt werkt. Het is niet logisch om een concurrentiebeding voor concurrerende bedrijven te hebben bij een stage van 3 maanden, zeker niet als het stagebedrijf niet de intentie heeft om jou een baan aan te bieden.

In mijn branche worden concurrentiebedingen heel veel gebruikt maar de soep wordt zelden zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Het is meestal prima mogelijk om onder het concurrentiebeding uit te komen, altijd via je leidinggevende.
Maar TO, begrijp ik nou goed dat je er al drie maanden onbetaald hebt rond gehuppeld, dat het einde nu in zicht is, je wacht op een beoordeling en dat er nu, na afloop van de stage, een concurrentiebeding moet worden getekend, terwijl je dus geen baan aangeboden krijgt van het bedrijf, waardoor je kansen op een baan verkleint worden?
Als het zo is als Borderwalk schetst dan zou ik niet tekenen en wel je school inschakelen voor deze kwestie.
Klopt, mijn stage is bijna afgelopen. Dat deze stage onbetaald was vond ik niet erg, het was een verlenging en heb hier fijn mijn stage af kunnen maken.

Dat er ineens een concurrentiebeding werd voorgesteld viel een beetje rauw op mijn dak. De duur van twee jaar vond ik ook behoorlijjk.
Maar waarvoor geldt het concurrentiebeding dan? Voor alle concurrenten van het bedrijf of bijvoorbeeld alleen voor de klanten voor wie je het afgelopen jaar hebt gewerkt?
Ik zou zeggen, doe mij 'n 2-jarig arbeidscontract en ik teken het concurrentiebeding.

Zou hier verder dus echt never nooit mee akkoord gaan. Als ze je al iets hadden willen laten tekenen hadden ze dat moeten doen voor je gratis en voor niks aan 't werk ging bij hen.
Eens met Vl43inder niet tekenen en je school inlichten over deze actie. Je kan toch niet achteraf, maar wel vóór de beoordeling nog een concurrentiebeding voorstellen, als je geen baan aanbiedt?
Het beding geldt voor de regio waarin het stagebedrijf zijn klanten heeft. Geen grote regio, alleen de veestigingsplaats en een naastgelegen dorp. Ik zou twee jaar niet in dienst mogen of voor mezelf mogen beginnen (volgens mij gaat het vooral om dat laatste.
Tenzij je stage op zo'n hoog niveau was lijkt het me niet dat ze moeilijk gaan doen toch?
quote:studiez schreef op 18 april 2012 @ 20:11:

Het beding geldt voor de regio waarin het stagebedrijf zijn klanten heeft. Geen grote regio, alleen de veestigingsplaats en een naastgelegen dorp. Ik zou twee jaar niet in dienst mogen of voor mezelf mogen beginnen (volgens mij gaat het vooral om dat laatste.

Je mag helemaal niet voor jezelf beginnen of alleen niet met een standplaats in die regio? Ik neem ook aan dat het alleen voor de branche van je stageplek geldt.

Maar dan nog, dit lijkt me typisch iets voor een stagebegeleider van jouw opleiding.

Het was zeker niet in de juridische sector
Wel raar dat ze nu zo voor het einde met een concurrentiebeding komen. Meestal onderteken je die toch tegelijk met je contract? Ik zou het niet tekenen en je school inlichten hierover.
quote:studiez schreef op 18 april 2012 @ 20:11:

Woon je zelf in deze regio?

Als je zelf toch heel ergens anders woont zou het nog niet zo boeien, maar ik zou het alsnog niet tekenen. Schandalig, jij daar maanden gratis voor hen werken en dan eisen stellen? No fucking way!!

Waarom bieden ze je geen baan aan? Heb je daar niet gelijk naar gevraagd toen ze met dat beding afkwamen?
Euhmm nee niet de juridische sector nee...

Ik woon zelf in deze regio en ja zou ook het liefst in deze regio werken. Ik heb hier ook goede contacten (niet via mijn stagebedrijf) om eventueel voor mezelf te beginnen.

Het geldt uiteraard alleen als ik voor mezelf begin dezelfde branche.
Gedoe over concurrentiebedingen staat meestal in de arbeidsvoorwaarden, bestaat er ook zoiets als stagevoorwaarden?

Als er zoiets bestaat dan ben je al akkoord gegaan met de voorwaarden bij aanvang voor je stage en moet je nu alleen nog het concrete beding tekenen.

Dus misschien eerst even checken of je niet akkoord bent gegaan met het bestaan van een beding.
Oh een baan zit er niet in, ze hebben het zelf erg zwaar. De hele branche trouwens. Vandaar dat er onderling nogal wat "broodnijd" is. Is ook te merken tussen de andere zelfstandigen onderling hier.
Vl43nder, er is nog helemaal niets getekend, ook geen stage-overeenkomst
Daar is een stage toch voor bedoelt, dat je later in dezelfde sector aan de slag gaat.

Ik zou er bezwaar tegen maken dat je achteraf nu pas dat beding onder je neus geschoven krijgt.

Wat zegt je opleiding er van?
Is het in de rijschool branche?
Nee, in de gezondheidszorg.
quote:studiez schreef op 18 april 2012 @ 20:43:

Nee, in de gezondheidszorg.

Ah, gezellig, ik heb een beding voor tig gezondheidszorg instanties, ben namelijk consultant en werk vaak in die branche. Die bedingen blijken als het nodig is tot nu toe altijd met 1 telefoontje van de ene hotemetoot naar de andere hotemetoot niets meer voor te stellen.

Die bedingen zijn er voor gemaakt om mensen te onmoedigen zomaar van de ene instantie naar de andere instantie over te wippen als er een euro/vakantiedag meer te verdienen valt. Als er echt een goede reden is dan zijn die organisaties doorgaans heel coulant naar elkaar.

Ga wel naar je leidinggevende, maar als je er niet onderuit komt, dan valt het meestal in de realiteit wel mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven