Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:jaap schreef op 29 april 2012 @ 15:22:

[...]

Nogmaals, en we draaien in kringetjes rond in deze discussie, maar voor degenen die 4 mei zien als een persoonlijke rouwplechtigheid, kan ik mij voorstellen dat het vreemd overkomt als er ineens wordt stilgestaan bij een jongen die destijds als zeventienjarige koos voor de SS, en vervolgens in Berlijn omkwam, op 30 april 1945. De opzet van die bijeenkomst op de Dam is echter, sinds 1961, meer als een waarschuwing tegen de verschrikkingen van de oorlog bedoeld. Waarbij uiteraard voor iedereen, in stilte, andere gedachten, herinneringen, en trauma's een rol spelen.

Wat mij onaangenaam treft, is het onvermogen om met zo'n conflict, en botsende visie op de betekenis van die dag, op een volwassen manier om te gaan. Terwijl de belangenbehartigers die hierin een rol speelden, als geen ander, het belang moeten onderkennen van overleg als wapen tegen het dictaat, dat het in zich heeft de mensen te verdelen, inplaats van te binden. In de discussie hebben nu verscheidene mensen aangegeven dat met mij eens te zijn, en dat is voor mij genoeg.

De opzet is de herdenking van de doden, niet om ergens voor te waarschuwen.

Tijdens de Dodenherdenking (officieel: de Nationale Herdenking) op 4 mei worden in het hele land om 20.00 uur de Nederlandse slachtoffers herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen.

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei is verantwoordelijk voor de Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam.

http://www.rijksoverheid. ... Kef5JOZ2q8CFY6s3godPSMcBg
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
.
[quote]-susv- schreef op 29 april 2012 @ 16:02:

[...]

Dat men in Nederland het kompas kwijt is, is niet van vandaag. Er was in het programma "Buitenhof een gesprek over 'Recht en Rechtsbeoefening van 1930-1950'. Daar hebben dhr. Jansen en Venema een boek over geschreven. De rechters moesten het "Ariërscontract" ondertekenen. Zo niet dan werden zij van hun taak ontheven. Zo gingen er uiteindelijk 10 rechters (Joodse afkomst) door geblindheid en lafheid van de Nederlandse Politici / kopstukken de laan uit. Ook Opa Donner, deed een duit in het bekende zakje.

Nederland kenmerkt zich door een enorme lafheid, die ook vandaag nog herkenbaar is.[/quote]

Qua lafheid is er sinds de oorlog nog niet veel veranderd, dat is wat ik na het lezen van dit topic helaas moet concluderen.
quote:IlikeFormentera schreef op 29 april 2012 @ 15:46:

Nederland is naar het schijnt haar ‘morele kompas’ volledig kwijt. Het gegeven dat zovelen er schijnbaar geen moeite mee hebben dat bij de aanstaande Dodenherdenking een ss-er heel badinerend poëtisch herdacht had mogen worden, is voor mij alle reden dat te geloven. De betreffende man was een overloper, heuler met de vijand, lid van een criminele organisatie en God weet wat hij als ss-er nog meer ‘uitgespookt’ heeft. Maar dit alles is schijnbaar onvoldoende om het geheel desalniettemin gewoon als ‘een treurige foute keuze’ te betitelen. En ook deze meneer zou derhalve niet vergeten mogen worden.

Persoonlijk hoop ik dat deze meneer inderdaad niet vergeten wordt. Maar niet als slachtoffer maar als één van de daders van de weerzinwekkende misdaden van het nazi-regime. Dat gezegd hebbende, vraag ik mij echt in alle ernst af welke ouder zijn kind in alle oprechtheid meent te moeten vernoemen naar een dergelijke man. Hoezeer houdt je jezelf en je kind dan niet voor de gek? Dat het een drama was voor het gezin destijds zal ongetwijfeld waar zijn. Belast een kind 50 jaar na dato daar dan niet mee.

Dat het ‘morele kompas’ in veel ruimer verband ernstig van slag is, bewijst de Biennale van Berlijn waar een ‘kunstenaar’ in een kort filmpje ‘gelukkig ogende naakte mensen’ tikkertje laat spelen in een gaskamer. De man drukt als ‘curator’ een bepalende stempel op deze kunstuitvoering want het logo van de Biennale oogt op dat van een runenteken. Hier is echt niet de grens tussen ‘goede smaak’ en ‘meuk’ aan de orde, hier speelt overduidelijk het totale gebrek aan ‘ijking’ dat verloren is gegaan.

Ik ben het met Enning in zijn opinie eens dat het Nationaal Comité betoond heeft over onvoldoende capaciteiten te beschikken om haar taak op juiste wijze invulling te geven. Het Comité heeft zich ‘doof en blind’ getoond over iets dat in de kern glashelder zou moeten zijn. Bij de herdenking van 4 mei is géén plaats voor daders, hoe poëtisch je hun leven ook schildert.

http://www.volkskrant.nl/ ... of-zeg-maar-fout-is.dhtml

http://www.spiegel.de/int ... ist/0,1518,829691,00.html

http://www.volkskrant.nl/ ... en-SS-ers-herdenken.dhtml

En toch denk ik hier dan aan Auke. Een jongen gevormd door zijn ouders aangevuld door het eigen weten. "Foute keuze" daar heeft hij over na gedacht en dat is toe te juichen. Plus de moeite om in de pen te klimmen hiervoor. Dat het niet past is jammer en duidelijk en een zet in de goede richting voor hem.

Joden zijn voortrekkers al eeuwen lang. So be it, ik ben er niet rouwig om maar trots. En vanuit die voorbeeldfunctie kun je heel veel doen, althans zo goed mogelijk. Als je beseft en erkend dat je slechts een mens bent met wat je is meegegeven en de mogelijkheid er is van het eigen inzicht kom je een heel eind.

Mits dit inzicht behelst dat je geen hokjes tekent maar probeert alles en elk in waarde te laten. Moeilijk maar niet onmogelijk als de wil er is. Als ik wil vechten ga ik wel op Judo en dan nog vriendschappelijk.Er is geen strijd zonder verliezer of winnaar, zonder strijd is er stilte, ruimte, VREDE en idd. muziek.

Comitee en Auke, ouders en aanwezigen, leer ervan, meer kun je niet vragen.

Wat te denken van de "vrouwen" die aanheulden met de Duitsers, sliepen met hen om zo achter de "plannen" te komen. Hoeren?

Die ten onrechte werden kaalgeschoren, beschimpt en bepekt?

Wie weet de waarheid en wie weet wat recht of onrecht is?

Elke stap heeft zijn doel, zijn impact als we het einddoel maar niet uit het oog verliezen: VREDE!
Wat is het leven toch mooi!
quote:Francelle schreef op 29 april 2012 @ 15:52:

(..)Nederlandse slachtoffers herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen.(..)We blijven in cirkeltjes ronddraaien. En dat er al lieden zijn die het monument op de Dam met een SS-runenteken menen te moeten uitdossen in een 'cartoon', onderstreept de 'actiebehoefte' in bepaalde kring.
DEZE LINK verwijst naar wat de Roma 'Porajmos' noemen: De Holocaust die aan 220.000 tot 1.500.000 Roma het leven kostte.

De schattingen lopen uiteen, omdat de Roma voor een groot deel in dezelfde kampen werden omgebracht als de Joden, waaronder Auschwitz. En niemand had voor de oorlog een duidelijk beeld van het aantal Roma in de diverse landen.

Pas in 1982 werd door Duitsland de genocide op Roma erkend, maar van herstelbetalingen aan de Roma die de vernietigingskampen overleefden, is het nooit gekomen.

Ik meld het hier maar, omdat we dicht tegen 4 mei aanzitten, en ik niet echt het nut zie van een apart topic.
quote:jaap schreef op 01 mei 2012 @ 12:48:

[...]

We blijven in cirkeltjes ronddraaien. En dat er al lieden zijn die het monument op de Dam met een SS-runenteken menen te moeten uitdossen in een 'cartoon', onderstreept de 'actiebehoefte' in bepaalde kring.Welnee, het is een cartoon in de donderdagmiddagserie van Bas Paternotte. Een cartoon geënt op de actualiteit van die week.
quote:jaap schreef op 01 mei 2012 @ 15:49:

DEZE LINK verwijst naar wat de Roma 'Porajmos' noemen: De Holocaust die aan 220.000 tot 1.500.000 Roma het leven kostte.

De schattingen lopen uiteen, omdat de Roma voor een groot deel in dezelfde kampen werden omgebracht als de Joden, waaronder Auschwitz. En niemand had voor de oorlog een duidelijk beeld van het aantal Roma in de diverse landen.

Pas in 1982 werd door Duitsland de genocide op Roma erkend, maar van herstelbetalingen aan de Roma die de vernietigingskampen overleefden, is het nooit gekomen.

Ik meld het hier maar, omdat we dicht tegen 4 mei aanzitten, en ik niet echt het nut zie van een apart topic.

De Roma zijn niet gecompenseerd als groep maar ze konden eventueel wel individueel aanspraak maken op een uitkering via Stg. 1940/1945.

Maar het is inderdaad allemaal zeer triest.
quote:Francelle schreef op 01 mei 2012 @ 16:37:

De Roma zijn niet gecompenseerd als groep maar ze konden eventueel wel individueel aanspraak maken op een uitkering via Stg. 1940/1945.

Maar het is inderdaad allemaal zeer triest.Het gaat erom, dat Duitsland een regeling heeft afgesproken met Joodse slachtoffers, maar niet met de Roma.
Spijker op zijn kop:

http://www.elsevier.nl/we ... het-Comite-4-en-5-mei.htm
.
quote:malu3 schreef op 02 mei 2012 @ 11:57:

Spijker op zijn kop:

http://www.elsevier.nl/we ... het-Comite-4-en-5-mei.htmIntrigerend epistel, van iemand die in zijn jeugd een soortgelijke 'verkeerde keuze' maakte, maar alleen niet werd doodgeschoten, en daardoor nu anderen de maat kan nemen. Waarbij hij er in de dagelijkse praktijk van 'nu' met grote regelmaat blijk van geeft de kant te kiezen van 'foute' strijders, die hun derrière afvegen met het vrijheidsideaal. Hetgeen nog eens wordt benadrukt door zijn inspanning om (zelf)censuur in ons land te promoten, en hem onwelgevallige types, met een 'foute' mening uit hun functie binnen het comité 4&5 mei te schoppen. Wat stelt u voor, meneer Ellian? Een heropvoedingskamp? Of is dat vergeefse moeite?
.
quote:jaap schreef op 02 mei 2012 @ 12:09:

Wat stelt u voor, meneer Ellian? Een heropvoedingskamp? Of is dat vergeefse moeite?

Oooooh, die malle Ellian zeg, durft zomaar een mening te hebben!

En 'm nog op te schrijven ook!

Neem daar een voorbeeld aan jaap. En durf je boring haat-mening over Ellian eens onders Ellian's blog te zetten, in plaats van ons ermee te vervelen.

Hij leest hier niet.

En wíj weten het nou wel (gaap).

En waarom doe je dit überhaupt? Wat stelt u voor, meneer jaap? Een heropvoedingskamp? Of is dat vergeefse moeite?

.
quote:malu3 schreef op 02 mei 2012 @ 11:57:

Spijker op zijn kop:

http://www.elsevier.nl/we ... het-Comite-4-en-5-mei.htmEens. Goed stuk!
quote:-susv- schreef op 02 mei 2012 @ 12:05:

In Nederland zakt het morele en historische besef met de dag verder weg. Een jongen van vijftien schrijft een gedicht over zijn oud-oom met een naziverleden, en doet dat met enorme compassie en menselijkheid voor deze lieve oom.

Mensen die woorden als 'moreel en historisch besef' zo makkelijk in de mond nemen, kennen bij nadere bestudering maar bar weinig van hun eigen geschiedenis, laat staan dat ze enige nuance kunnen aanbrengen.

Het schrijven van een gedicht waarin met compassie en menselijkheid geschreven wordt over iemand die een verkeerde keus maakte, vind ik zeer volwassen voor iemand van 15.

Maar je kunt je inderdaad wel de vraag stellen of het 70 jaar na dato al gepast is ook bij die kant van het verhaal stil te staan. Al is het maar voor de duur van een gedicht. Ik denk het niet.
quote:Francelle schreef op 01 mei 2012 @ 16:27:

[...]

Welnee, het is een cartoon in de donderdagmiddagserie van Bas Paternotte. Een cartoon geënt op de actualiteit van die week.Bas Paternotte, dan weet ik genoeg. Ik heb nog met hem college gehad op de school voor journalistiek. Poseur. Relt alleen om het rellen. Ook toen al.
Hm.
Ik heb 'm nog eens heerlijk over de zeik gekregen door in een fictief artikel voor een fictieve krant die we maakten, hem gezellig vakantie te laten vieren met Poncke Princen. Was hij niet blij mee...
.
quote:Twinkle1001 schreef op 02 mei 2012 @ 12:37:

[...]

Eens. Goed stuk!

Goh, wat een verrassing!

Als het maar in je eigen straatje te pas komt he??
.
quote:Yraatje schreef op 02 mei 2012 @ 23:46:

Goh, wat een verrassing!

Als het maar in je eigen straatje te pas komt he??

Ja und?

Doe toch niet zo mal.

Als ik 't een goed stuk vind, ja dan zal het daar inderdaad wel mee te maken hebben. Zo werkt dat.

I.p.v. dat je zo kinderachtig doet, is 't misschien spannender om inhoudelijk te onderbouwen waarom het stuk 'niet in jóuw eigen straatje te pas komt'.

.
Inhoudelijke kritiek werd hier eerder al geschreven door mij, in mijn bijdrage van 12:09. Dat leidde helaas niet tot een inhoudelijke discussie, maar tot de gebruikelijke reacties van de Ellian fanclub, met op de persoon gerichte postings.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven