Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
.
Jukebox, wil je even lezen wat ik zeg? En niet voor me invullen?
Die opmerking neem ik je inderdaad niet in dank af nee. Ik kan er echt met mijn pet niet bij dat jij zegt dat je er eigenlijk meer begrip voor hebt dat iemand. zich dan maar aansluit bij de bezetter die dat soort haat predikt met zulke gevolgen. En de gevolgen waren niet meteen helemaal bekend nee, maar het was een publiek geheim dat de Joden naar het Oosten getransporteerd werden.

Ik kan er niet bij. Echt niet.

Buiten dat, je hebt het over 'ervoor gaan liggen'. Hoe snel ga je liggen als je je aansluit bij de bezetter?
@ Francelle:

Hoe bedoel je? Ik volg je niet.

@ susv:

Wederom een opmerking die ik naar jou had kunnen maken. Want dat geldt toch ook voor Dirk?

Ik weet het namelijk niet. Jij blijkbaar wel.

@ geheimtaal

Ik vul helemaal niets in. Je zegt het zelf.

@ meisje22

Oorlog bestaat bij de gratie van mensen die hun klep houden. Dat is altijd de meerderheid. Doordat die mensen hun mond houden kunnen anderen hun gang gaan.

Maar die meerderheid, daar hoor je nooit iemand over. Terwijl die de macht hebben om terreur te stoppen. Echt waar.

Een volk dat voor tirannen zwicht..
Indrukwekkende documentaire bij de NOS trouwens, na de stilte, over de Nederlandse Sinti en Roma die in Auschwitz werden vergast, net als de Joden. De 'Vergeten Holocaust' noemde Zoni Wiesz het. Mooi Requiem, wat ik er van hoorde. Kippenvel, net als DIT.
Jukebox, nogmaals, wat had jij gedaan, geen keuze maken was toch laf?
@ geheimtaal

Ik weet het echt niet. Misschien was ik laf. Waarschijnlijk wel zelfs. Maar wat wil je daarmee zeggen?
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 21:26:

Staat daar dan ook niet iets tegenover? Denk je dat ze dat voor de lol doen?Smoesjes en uitvluchten zijn er altijd. Laten we zeggen dat ze niet bezig zijn met de verdediging van de landsgrenzen.
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 21:46:

@ geheimtaal

Ik weet het echt niet. Misschien was ik laf. Waarschijnlijk wel zelfs. Maar wat wil je daar mee zeggen?Dat je enerzijds mensen veroordeelt die geen keuze maken, maar als jou wordt gevraagd wat jij denkt dat jij had gedaan jij zegt dat je het niet weet. Kortom, je spreekt jezelf behoorlijk tegen.
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 21:48:

[...]

Dat je enerzijds mensen veroordeelt die geen keuze maken, maar als jou wordt gevraagd wat jij denkt dat jij had gedaan jij zegt dat je het niet weet. Kortom, je spreekt jezelf behoorlijk tegen.Ik veroordeel mezelf dus ook in dat geval en vind dat je moet leren van oorlogen.
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 21:30:

Jukebox, ik geloof in eigen verantwoordelijlkheid van de mens.

Ook als je 17 bent.Kind van 3? Waar begin je met eigen verantwoordelijkheid? En hoe groot IS die eigen verantwoordelijkheid? Kan je het gewicht van de hele wereld op je nek nemen? Het hele universum? Weet je steeds haarscherp waar je daden toe leiden op elk moment?
.
En waarom zou je mensen veroordelen die geen keuze maken?

Ik denk dat 80 procent van de mensen geen keuze zou maken in zuke situaties. Wat is daar dan zo erg aan?
quote:jaap schreef op 04 mei 2012 @ 21:50:

[...]

Kind van 3? Waar begin je met eigen verantwoordelijkheid? En hoe groot IS die eigen verantwoordelijkheid? Kan je het gewicht van de hele wereld op je nek nemen? Het hele universum? Weet je steeds haarscherp waar je daden toe leiden op elk moment?Ik vroeg jou eerder wanneer jij vond dat een SS-ers wel verantwoordelijk was voor zijn daden.
@ susv:

Kom op, nu moet je ophouden. Ik kom niet meer bij hier. Wederom een opmerking die voor jou geldt. Wat ben je aan te doen allemaal? Wat zeg je allemaal?

@ geheimtaal

Heb ik prima uitgelegd net. Ga ik niet nog een keer doen.
Mooie uitspraak he, 'een volk dat voor tirannen zwicht'. Als je je aansluit bij de vijand voor wie zwicht je dan?
Nou, veel succes verder met veroordelen dan jukebox. Je zult het zwaar krijgen in een wereld waar de meeste mensen geen overduidelijke keuze maken voor goed of fout.
quote:meisje22 schreef op 04 mei 2012 @ 21:53:

Mooie uitspraak he, 'een volk dat voor tirannen zwicht'. Als je je aansluit bij de vijand voor wie zwicht je dan?Die uitspraak gaat over een volk. Die is geadresseerd aan die meerderheid.
.
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 21:44:

@ Francelle:

Hoe bedoel je? Ik volg je niet.

@ susv:

Wederom een opmerking die ik naar jou had kunnen maken. Want dat geldt toch ook voor Dirk?

Ik weet het namelijk niet. Jij blijkbaar wel.

@ geheimtaal

Ik vul helemaal niets in. Je zegt het zelf.

@ meisje22

Oorlog bestaat bij de gratie van mensen die hun klep houden. Dat is altijd de meerderheid. Doordat die mensen hun mond houden kunnen anderen hun gang gaan.

Maar die meerderheid, daar hoor je nooit iemand over. Terwijl die de macht hebben om terreur te stoppen. Echt waar.

Een volk dat voor tirannen zwicht..Ik vroeg aan jou of we het er nu over eens waren dat de oom van Dirk in principe dus in Arnhem gevochten kon hebben?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 21:30:

Jukebox, ik geloof in eigen verantwoordelijlkheid van de mens.

Ook als je 17 bent.Ik ook. En als je dan alsnog bij de SS wilt, als je 17 bent, dan zijn er altijd nog de ouders. Mijn zoon zou niet gegaan zijn.
quote:Francelle schreef op 04 mei 2012 @ 21:55:

[...]

Ik vroeg aan jou of we het er nu over eens waren dat de oom van Dirk in principe dus in Arnhem gevochten kon hebben?Ja, je hebt gelijk. Dat had gekund.
quote:Twinkle1001 schreef op 04 mei 2012 @ 21:57:

[...]

Ik ook. En als je dan alsnog bij de SS wilt, als je 17 bent, dan zijn er altijd nog de ouders. Mijn zoon zou niet gegaan zijn.Niemand ontkent hier dat die jongen niet zelf verantwoordelijk is.
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 22:00:

[...]

Niemand ontkent hier dat die jongen niet zelf verantwoordelijk is.Jij hebt het toch de hele tijd over verkeerde keuzes?
Doe niet zo uit de hoogte Jukebox.

Vind jij het maar een begrijpelijkere keus dat je je aansluit bij een bezetter die doordrenkt is van haat, dood en verderf.

Ik heb kramp in mijn handen van het mobiel forummen. Ik heb geen begrip voor wat je schrijft en ik maak dus nu de keus om tv te gaan kijken. Er zijn een hoop interessante dingen te zien en dat is niet zo vaak het geval met tv. Ik grijp mijn kans.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven