Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 22:01:

[...]

Jij hebt het toch de hele tijd over verkeerde keuzes?Ja, dat was het toch ook?
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 22:02:

[...]

Ja, dat was het toch ook?

Zeker.

Maar jij suggereert dat hij er niet zoveel aan kon doen, want hij was nog maar 17, dus kon zijn keuze niet overzien.
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 21:51:

Ik vroeg jou eerder wanneer jij vond dat een SS-ers wel verantwoordelijk was voor zijn daden.

Elke SS-er moet achteraf worden geconfronteerd met zijn keuze, en rekenschap afleggen. Wat dus betekent 'passende straf ondergaan' waar die straf passend wordt geacht door een rechter, of tribunaal. Waarbij die rechter, of dat tribunaal, naar eer en geweten meewegen of betrokkene het volle gewicht van zijn daden kan dragen. Anders slapen ze daarna zelf ook niet lekker.

Maar dat alles laat onverlet, dat de mens een complex wezen is, dat beslissingen neemt op grond van de meest krankzinnige prioriteiten, welbeschouwd. En, dat is nog wel het meest frappante: Zonder er zelf over na te denken! Dat nadenken komt pas achteraf, zo heeft wetenschappelijk onderzoek in de jaren zeventig aangetoond. Wat natuurlijk niet maakt dat betrokkene een stuurloos schaap is, dat feitelijk niks heeft in te brengen. Maar in zulke absolute termen als jij hier verdedigt, is het apekool.
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 21:51:

Ik vroeg jou eerder wanneer jij vond dat een SS-ers wel verantwoordelijk was voor zijn daden.

En nou jij:

Kind van 3? Waar begin je met eigen verantwoordelijkheid? En hoe groot IS die eigen verantwoordelijkheid? Kan je het gewicht van de hele wereld op je nek nemen? Het hele universum? Weet je steeds haarscherp waar je daden toe leiden op elk moment?
quote:meisje22 schreef op 04 mei 2012 @ 22:02:

Doe niet zo uit de hoogte Jukebox.

Vind jij het maar een begrijpelijkere keus dat je je aansluit bij een bezetter die doordrenkt is van haat, dood en verderf.

Ik heb kramp in mijn handen van het mobiel forummen. Ik heb geen begrip voor wat je schrijft en ik maak dus nu de keus om tv te gaan kijken. Er zijn een hoop interessante dingen te zien en dat is niet zo vaak het geval met tv. Ik grijp mijn kans.

Het is niet uit de hoogte. Nederlanders waren toen nogal zwijgzaam en ambtenaren volgden nogal gemakkelijk orders op.

Dat heeft duizenden mensen het leven gekost.

Het is inderdaad niet helemaal in orde van mij het zo tegen elkaar weg te zetten. Maar: die zwijgende meerderheid wordt te gemakkelijk vergeten.

Dat heeft niets met enige hoogte te maken. Echt niet.

Ik bedoel, als aanvulling: na afloop van een oorlog zijn die typische daders en jongens zoals Dirk natuurlijk heerlijk. Want zij waren het kwaad. Zij hebben de boel verpruts. Zij waren de overlopers. Samen met de Duitsers. Lekker afreageren dus. Wat ook is gebeurd.

En de rest? Die wast lekker de handen in onschuld en veroordeeld massaal zo'n gedicht en staat ondertussen met schijnheilige en superieure smoel op de Dam.

Want het lag aan die paar klootzakken. Makkelijk is dat.

Veel mensen met foute ouders, kinderen of partners konden zich jarenlang niet vertonen bij herdenkingen. Hoezeer ze de daden van hun geliefden ook veroordeelden. Terwijl deze mensen naasten hebben verloren.

Dat doet geen recht aan wat er echt is gebeurd. Mensen zijn schijnheilig.

Ik bedoel: kijk het kwaad in de ogen. En probeer ervan te leren. Loop er niet voor weg door een keiharde scheidslijn tussen goed en kwaad te trekken. Dat is te gemakkelijk.
quote:jaap schreef op 04 mei 2012 @ 22:05:

[...]

En nou jij:

Kind van 3? Waar begin je met eigen verantwoordelijkheid? En hoe groot IS die eigen verantwoordelijkheid? Kan je het gewicht van de hele wereld op je nek nemen? Het hele universum? Weet je steeds haarscherp waar je daden toe leiden op elk moment?

Een kind van 3 is verantwoordelijk voor zijn eigen daden,alleen niet zoals een volwassene. Toen mijn kinderen 3 waren en ze deden iets wat niet mocht, was dat hun eigen verantwoordelijkheid. Zij kregen dan ook straf op hun niveau. Vijf minuten minder tv kijken bijvoorbeeld.

Een volwassene die volledig toerekeningsvatbaar is, is volledig verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag en daden.

Ik vind het wel lastig te bepalen waar die grens ligt. Maar eerder zei iemand hier al dat we niet voor niks verschil hebben tussen strafrecht voor kinderen onder de 18 envolwassenen daarboven. Lijkt mij een prima grens.
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 22:12:

Een kind van 3 is verantwoordelijk voor zijn eigen daden,alleen niet zoals een volwassene. Toen mijn kinderen 3 waren en ze deden iets wat niet mocht, was dat hun eigen verantwoordelijkheid. Zij kregen dan ook straf op hun niveau. Vijf minuten minder tv kijken bijvoorbeeld.

Een volwassene die volledig toerekeningsvatbaar is, is volledig verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag en daden.

Ik vind het wel lastig te bepalen waar die grens ligt. Maar eerder zei iemand hier al dat we niet voor niks verschil hebben tussen strafrecht voor kinderen onder de 18 envolwassenen daarboven. Lijkt mij een prima grens.Okay. Dirk was 17 toen hij voor de SS koos. En nu?
quote:jaap schreef op 04 mei 2012 @ 22:17:

[...]

Okay. Dirk was 17 toen hij voor de SS koos. En nu?Nu heeft hij in 2012 geen gedicht gedicht verdiend om hem te herdenken.
.
Dat bedoelde ik niet met uit de hoogte.

Ik doelde op het feit dat jij mij die uitspraak uit ging leggen. Dat is nogal neerbuigend.

Opmerkelijk dat je zegt dat het niet helemaal in orde van je is om het zo tegen elkaar weg te zetten? Waarom doe je dat dan? Om je punt te maken? Om je kont tegen de krib te gooien?

En datin de context van WO 2?

Ik heb echt kramp en ik ben een interessante docu te kijken op NG.

Over fotoboeken gemaakt in auschwitz, door de ss. Ik heb die foto's al eerder gezien, maar een vrouw zegt net dat ze het zo moeilijk vindt om naar die foto's van die SS'ers te kijken. Ze zien er namelijk best aardig uit.
Bij WO2 was het niet pas na de oorlog duidelijk waar de Nazi partij voor stond! Dat was loud&clear. En daar gaat het hier over en niet over andere oorlogen,,niet over 9/11 en niet over Duitse jongens die geen keus hadden.
@ meisje22:

Excuses. Had ik niet begrepen. Was niet mijn bedoeling.

Dat wegstrepen was niet mijn bedoeling zozeer, maar ik deed het om dat gedicht in een soort context te plaatsen. In ieder geval wat ik eruit haal.

Die foto's zijn inderdaad fascinerend. Sommige ss-ers waren natuurlijk zeer aardig. Charmant misschien. Of zelfs aantrekkelijk. Dat maakt het zo verwarrend.

Ik ga zo ook wat anders doen. Kun je je duim even laten rusten..
@ meisje22

Nog als laatste aanvulling. Het was inderdaad loud & clear. Maar wel in een tijd dat het veel normaler was joden te haten dan nu het geval is. We hebben sindsdien een hoop geleerd.

En het bestaan van vernietigingskampen was onbekend in Nederland tot laat in de oorlog.

De geallieerden wisten er wel snel van. Maar vonden het niet handig in te grijpen.
Nou in '43 was het wel volgens mij wel al bekend. Alleen onvoorstelbaar, maar dat is wat anders. Je haalt ook weer je 'maar die en die en die waren ook schuldig' trucje uit de kast.

Ze konden de concentratiekampen niet vanuit de lucht bevrijden he?!

En de SS'ers konden er inderdaad charmant uitzien en knap. Maar in auschwitz waren ze niet aardig. Het ging over die foto's auschwitz weet je nog?
quote:meisje22 schreef op 04 mei 2012 @ 23:04:

Nou in '43 was het wel volgens mij wel al bekend. Alleen onvoorstelbaar, maar dat is wat anders. Je haalt ook weer je 'maar die en die en die waren ook schuldig' trucje uit de kast.

Ze konden de concentratiekampen niet vanuit de lucht bevrijden he?!

En de SS'ers konden er inderdaad charmant uitzien en knap. Maar in auschwitz waren ze niet aardig. Het ging over die foto's auschwitz weet je nog?

Kom op. Even chill. Ik zoek de polemiek met jou helemaal niet meer op.

Maar vooruit:

1) Het (de vernietigingskampen) waren niet bekend in 1943. Hoe dan? Via het NOS-journaal soms? Er gingen geruchten rond. Dat is heel wat anders.

2) Welk trucje in godsnaam? Het bevrijden was een kwestie van prioriteiten kiezen. Het was niet belangrijk genoeg. Natuurlijk kon het wel. Ze wilden niet. Dat is algemeen bekend en er is ook veel over geschreven.

Maar sorry hoor. Als jij echt vindt dat de geallieerden alleen maar toffe dingen deden sla je de plank flink mis.

Hitler is nota bene groot geworden onder toeziend oog van andere landen. Men vond hem fantastisch!

Churchill was trouwens hardcore racist.

En in de VS konden ze er ook wat van. Maar dit terzijde.

3) Je begint zelf toch over die foto's. Waarom haal je dan aan dat ze er zo aardig uitzien?
Een linkje:

http://www.leidenuniv.nl/nieuwsarchief2/1559.html

Staat in dat we het echt niet wisten. Alleen geruchten.
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 22:19:

Nu heeft hij in 2012 geen gedicht gedicht verdiend om hem te herdenken.Daar ging het dus allang niet meer om in de lopende discussie. Leuk geprobeerd! Nee. Hij is, volgens jouw definitie, dus niet verantwoordelijk. Ik, met mijn opvatting, die ik eerder beschreef, zit daar een stuk flexibeler in. Maar ik heb hoe dan ook 'vreemde' opvattingen. Dus let maar niet op mij.
Jaap, waar heb ik gezegd dat hij niet verantwoordelijk is voor zijn daden?

Nergens. Ik heb gezegd dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn ngedrag en daden. Ook een kind van 3, maar dan op kinderniveau.
1) Je doet weer uit de hoogte met je 'hoe dan, via het Nos journaal'.

2) Ik denk niet dat de geallieerden alleen maar 'toffe' dingen deden. Dat zeg ik ook nergens en dat laat ik me ook niet in mijn schoenen schuiven door jou. Jij bent continu naar andere aan het wijzen. Het gaat in deze draad niet over andere. Het gaat over de Nazi's en hun daden.

3) Ik haalde een opmerking aan van iemand uit een documentaire die ik op dat moment aan het kijken was. Dat was wel duidelijk toen ik dat aanhaalde, maar ook dat draai je om.

Bovendien, er aardig uitzien (dat wat er in de documentaire gezegd werd) en aardig zijn (wat jij zegt in je eerdere post) is niet hetzelfde.

4) Ik ben er wel klaar mee nu. Met deze discussie, maar vooral met jouw betuttelende houding die van je schrijfsels afdruipt, dus niet eens vanwege je standpunt.

5) Heb een fijne avond!
6) Toch nog een aanvulling, zo rond april '44 werd het bestaan bevestigd van Auschwitz. Ik had me vergist.
@ meisje22

Even voor de duidelijkheid: het is niet mijn bedoeling betutteld over te komen. Ik vind het gewoon erg leuk met mensen te discussiëren en online kan dat soms op het scherpst van de snede. Wel merk ik dat mensen hier in ieder geval met elkaar praten. We zijn het niet altijd eens, maar samen denk je wel na over dit soort complexe zaken (zoals vrijheid, bezetting, oorlog, slachtoffers, daders, burgers toen etc etc). Het is ook goed hierbij stil te staan rond 4 en 5 mei. Dat doen we hier.

Wat dat betreft is dat gedicht 100% gelukt. Mensen vinden dit jaar wat, en discussiëren weer. Voor mij en een hoop mensen leefde 4 mei dit jaar weer heel erg. Dit soort 'schandalen' zetten de boel op scherp.

Anders gezegd: ik vind het interessant met jou (en alle anderen) in gesprek te gaan en het is echt niet mijn bedoeling te betuttelen!
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 23:47:

Jaap, waar heb ik gezegd dat hij niet verantwoordelijk is voor zijn daden?

Nergens. Ik heb gezegd dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn ngedrag en daden. Ook een kind van 3, maar dan op kinderniveau.Ja, grappig. Maar hij was dus niet volledig verantwoordelijk. Voor welk deel niet? Een percentage? Bepaalde aspecten? Hoe zie je dat?
Wil je even laten zien waar ik dat heb gezegd Jaap?

Ik heb gezegd dat hij wel verantwoordelijk is, dat probeer ik de hele discussie aan te geven, dat je er iets anders uithaalt is me een raadsel.

Ik heb gezegd dat ik het eens ben met het NL strafrecht. Dat dat voor een kind onder de 18 anders moet zijn dan vor een volwassee.

Maar ik hoor van jou wel waar ik het tegendeel heb gezegd.
quote:meisje22 schreef op 04 mei 2012 @ 23:54:

6) Toch nog een aanvulling, zo rond april '44 werd het bestaan bevestigd van Auschwitz. Ik had me vergist.De opdracht voor de bouw van Auschwitz kwam in april 1940, en was bepaald geen groot geheim. Ook al omdat IG-Farben er een grote fabriek voor de fabricage van synthetisch rubber pal naast bouwde.
Ik word gewoon misselijk van dit gedicht. Ik kan er ook met mijn pet niet bij dat je je kind gaat vernoemen naar een oom die bij de ss zat. Het zou gewoon schandalig zijn geweest om dit gedicht te hebben voorgedragen op een herdenking , van de PAS echte slachtoffers, Waar is het respect gebleven van de mensen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven