December 2011 - deel 2

11-04-2012 18:31 1408 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze mooie oase droogte uit..

...wat bleef was een woestijn.

Gelukkig hebben we buren, en die buren leven in een prettige oase. We mogen hier aanschuiven en onze dorst lessen met de mooie verhalen
Alleen ben je sneller, samen kom je verder!
Zo update geplaatst!
Een vlug voor ik naar de winkel ga. Schaap: sesamstraat is je kook-moment. Kind voor de tv en dan die gezonde prak koken, tafel dekken en gaaaaan!

Rouge, is het daarom dat ik dat huiltje zo goed begrijp... Stonden we vroegâh dan samen te huilen zonder dat we het door hadden? En hoera voor zijn kilo's.

En nu.. Naar de winkel!
Hoera voor rougefils!! *ff wijzigen anders staat er 'hoer voor rougefils' en dat leek me wat ongepast... *

Klinkt wel heel leuk hoor Lelie, dat samen eten. Maar je hebt dikke kans dat leliebabybolletje eerst een tijd lang op een veel vroeger tijdstip eet dan jullie. Wij dachten het ook samen met ons eetmoment te plannen, maar uiteindelijk heeft Luba een maand of drie (zeker) om 16.30-17.00 uur gegeten. Dat kwam in zijn slaapritme toen zo het beste uit. Gaven we het hem later (wat in het begin vaak gebeurde, want we wilden toen nog dat ie thuis bij ons at na een dag kdv, at ie niks meer omdat ie veel en veel te moe was. Trouwens op dagen dat ie geen kdv had, lukte het hem ook niet om rond 1800 uur te eten. Ik geloof dat dit vanaf 7 maanden tot ongeveer 10 a 11 maanden zo was. Vanaf dat moment verschoof de etenstijd langzaamaan steeds meer richting ons eigen eet tijdstip (18.00 uur). Ik hoop voor je dat leliebaby hierin anders is, maar ik weet van vriendinnen en mijn andere forum dat anderen hier ook te maken mee hebben gehad.

Ben weer snel weg (aan het werk)
Hmm... Daar ging de romantiek van het tafelen met onze baby. Maar wie ben ik als ik het straks niet gewoon stug probeer .

Hoe doen andere ouders dat dan met het kdv? Op die dagen niet? Of dan alleen fruit? Ik heb nog nooit meegemaakt dat een kindje groente kreeg op het kdv, back in the days...
Luaska, ik had het al gelezen op mijn mobiel.....

Lelie, dat hangt er van af waar jij altijd kwam, maar ik was echt met geen mogelijkheid weg te vegen...

En groente heb ik bij ons kdv ook nog niet gezien. Zal het eens vragen..

Rougefils is verschrikkelijk aan het hangen vandaag. Wel weer veel geslapen en hij is nu toch maar een gaan spelen. Kan ik zo alvast het eten klaarmaken. Ga sporten en vriend moet Rougefils in bad doen en eten geven.

Ik ben toch maar niet begonnen met wortel vandaag. Hij is iedere keer zo van de rel van die prikjes.

Wij eten meestal tussen 18.30 en 19.00, hoop dat Rougefils dat ook gaat redden, ach en anders maar om 18.00 eten..
Nou ja zeg! Even kort mijn verbazing spuien:

Na twee nachten huilen waar minimuk dat normaal nooit doet (en ik in wanhoop aan het inlezen was op de 4/4,5 maanden sprong) blijkt nu ineens... Dat madam twee tandjes heeft geproduceerd!!!

Dat geloof je toch niet? Ik was daar echt nog helemaal niet mee bezig en verwachtte dat nog lang niet. Direct alsnog in de weer met koude bijtring & paracetamol. Nu snap ik ook het huilen bij neerleggen- schijnt dat tandjes ook druk geven op oortjes bij plat liggen. Dus hoofdeind bedje omhoog en vannacht geen gehuil meer gehad gelukkig!

T gaat wel snel hoor.. Nu al tandjes.. Pas zat ze nog in mijn buik!

Stoer schaap dat jullie schaapje mee hadden!

Gefeliciteerd Luaska en leuk met de trein.

Rouge- respect! Afvallen is vreselijk moeilijk.

Hier ook iemand die met flesjes vreselijk klungelt en n hekel heeft aan afwassen- dus grote borstvoedingsfan! Ik vind t vooral onderweg handig: of ik hoef alleen mezelf mee te nemen, of een tas vol flesjes, kolfapparaat en flessenwarmer, gauw gemaakt die keuze :-)

Ik wil ook wachten tot 6 maanden met bijvoeden- heb wel gehoord dat je als ze laten merken eraan toe te zijn (veel smakken en eten uit je mond kijken) je niet moet wachten: dan kan het moment voorbij gaan zeg maar. En kun je moeilijke eter houden. Er is namelijk net als bij puppies een inprentingsperiode (schijnt). Dus ik hou die mini goed in de gaten!

Hier een week geleden ook eerste baby- buikgriep doorgemaakt, ze hield niks binnen. Erg zielig en zelfs naar huisarts geweest. Gelukkig na twee dagen over. Vreselijk om je kind zo ziek te zien ze zag er echt halfdood uit...

Nu weer een lachebekje mét twee tandjes gelukkig!!
Hanimuk aaah al tandjes! Hihihi het kan heel snel gaan en zo zie je maar;)

Hier krijgt bollie rond 18.00/19.00 warm eten en had laatst eens gevraagd of er wel eens kindjes groenten kregen en dat was het geval als de ouders later zijn van het werk.
Twee tandjes al! Wauw! We hebben geen hele kleine babies meer inderdaad.

Ik denk dat het volledig ligt aan het slaapritme dat ze op dat moment hebben. Luba trok het gewoon niet om zo laat te eten. Ze gaven het bij ons wel op het kdv. Ik gaf gewoon een potje mee en dan gaf de leidster het op het kdv. Ik heb zelf ook op enkele kdv's gewerkt waar het wel werd gedaan. Maar ook op enkele waar het niet werd gedaan. Op ons huidige kdv doen ze het ook niet. Wat ik inmiddels wel stom vindt. De hele dag geven ze de babies eten, behalve avondeten. Dat is ook gewoon een voeding. Welzijn van het kind lijkt mij een uitgangspunt bij een kdv, dan hoort voeding er ook bij als het kind dat nodig heeft op dat moment. Het is een baby. Een kind van twee kan prima wachten op zijn eten tot zijn ouders hem ophalen. Maargoed, misschien heeft Muba straks ook wel een ander ritme dan Luba en heb ik dat probleem dit keer ook niet.

Ik vind flesjes echt geen geklungel. Maar ik denk dat het verschil maakt of je een kolf mee moet slepen. Je hebt bv (niks mee dan alleen jezelf), bv / flesjes bv plus kolven (dan heb je de grootste rompslomp), en fv. Ik neem alleen een flesje mee, een torentje met melkpoeder, en een thermoskan met gekookt water en een flesje Spa blauw (tenminste als ik ergens heen ga waar geen water is). En vaak neem ik alleen een flesje mee en een bakje poedermelk. Dan haal ik gewoon warm water uit de kraan. Dus dat is in 15 sec gepakt en zo in mijn handtas gepropt. Echt geen werk aan dus. En flesje maken heb ik denk ik maar 10 sec lat klaar dan aanleggen aan de borst. Althans als ik heet kraanwater pak ;)

Wat ik me afvroeg trouwens, hoe zit dat bij borstvoeding als ze deze leeftijd hebben? Tegen mij vertelde het cb dat als ik Muba wilde helpen met doorslapen, dat ik dan 's nachts de hoeveelheid melk moet afbouwen. Dus als ik mijn flesjes stes kleiner zou maken, zou het lichaam wennen aan minder voeding in de nachtelijke uren en zou het kind gaan doorslapen (met wat geluk natuurlijk). Klinkt logisch, lichaam gaat in spaarstand, net als bij ons zelf. Maar hoe zit dat met borstvoeding eigenlijk? Want dat is toch voeden op verzoek? Ik lees bij jullie nog zoveel nachtelijke voedingen. Mag zoiets bij borstvoeding? Lijkt mij zo zwaar om na zo'n lange tijd nog steeds niet door te kunnen slapen. Misschien werkt zoiets ook helemaal niet bij bv, ik heb geen idee hoor.
Hmm dat zou best eens kunnen, Luaska. Rougefils drinkt sinds een aantal weken 's avonds laat beroerd. Wie weet is hij daar aan toe. Ik denk dat we het met het Hemelvaart weekend eens gaan proberen. Om een uur of 18.00 een fruit/groentehapje en dan om een uur of 20.00/21.00 een laatste fles. De combi eten-slapen zit er behoorlijk in bij Rougefils.

Verder ben ik ook benieuwd naar het antwoord op jouw eigenlijke vraag!

Hani, wow, 2 tandjes!! Dan heeft Minimuk hier de primeur!! En meteen al 2, dan komen die in ieder geval niet meer, heb je die al gehad!

Rougefils heeft toch nogal last van zijn prikjes. Hij is een beetje aan het spoken vanavond. Hij barstte ineens in tranen uit, alsof hij heel naar aan het dromen was. Heb hem even getroost en niet meer gehoord.

Zo nog een flesje melk, maar dat is dus al een aantal weken een drama 's avonds..
Rouge, dat avondlijke was bij ons ook echt weken lang echt DRAMA! Ik begon al door te krijgen dat die fles eraf moest, want zijn nacht was gewoon al begonnen en die fles werd stes moeilijker. Hoeveel flessen krijgt rougefils nu?

Wij hadden toen vijf en sinds wij naar vier flessen zijn gegaan is er weer rust bij Muba. En alle flessen gaan weer op! En hij drinkt ze beter (alhoewel hij soms nog te onrustig is met drinken). Onze tijden zijn nu: 7:00, 11.30-12.00, 15:30-16:00 en 19:30-20.00
Wij zitten nog op 5 flessen van 200cc. Hij drinkt er maar een paar leeg, 2, soms 3. Ik durf nog niet zo goed naar 4 flesjes te gaan, omdat Rougefils niet zo hard aan kwam, hoewel hij nu in 3 weken 400 gram is aangekomen . Maar wie weet ga ik bij die 4 flesjes naar 2 hapjes per dag of zo. Rougefils is sowieso een onrustige drinker.

Maar mijn verpleegkundige zei vandaag dat we echt nog niet konden beginnen met bijvoeding ivm allergieen, terwijl ik elders andere info tegen kom.

Nou.. ze kan me wat, ik ben er mee begonnen, Rougefils vindt het heerlijk, dus ik heb niet gezegd dat we al begonnen zijn.
Oh hani! Twee tandjes! Wat gaaf! En hoe gaat dat met bv? Geen last?

Ik heb geen idee hoe dat met bv gaat, luas. Even leek het de goede kant op te gaan en sliep ze van 20.30 tot 6.00. Maar nu wordt ze twee keer wakker. (de afgelopen 3 nachten). Maar volgens mij is het complexer dan bij fv, omdat bv licht verteerbaar is... Dus eerder trek.

Arme rougefils, hopelijk trekt het ook snel weer weg...

O en hani, hoe zit dat dan... Ik wil natuurlijk ook niet de boot missen. Straks heb ik nog een kind van 16 jaar aan mijn borst hangen in de kroeg, omdat we de boot gemist hebben...
Rouge..zo zie je maar. Zo heb ik ook gelezen dat bij allergien dat het inderdaad goed is om gepureerd en klein te beginnen en dan iedere keer iets meer. Dan kan je zien hoe je kindje reageert. En rougefils reageert toevallig gewoon goed. Net alsof je zou doorgaan als je ziet dat het niet werkt.
Ah komt wel goed rouge. Als hij er goed op reageert. Ik zou de bijvoeding dan aanbieden vlak na een slaapje. Zodat ie daarna nog even wakker is. Dan kan je het evt effect zien van wat je hebt aangeboden. Stel dat ie nou wel ergens allergisch voor is, dan heb je zo meer kans om er direct bij te zijn, ipv dat ie in bed ligt. Soms kunnen allergische reacties namelijk acuut zijn.

En drie dagen achter elkaar hetzelfde aanbieden. Gaat dat goed, dan kan je daarna iets nieuws aanbieden (en dat ook drie dagen achter elkaar). Dan kan je bij het evt optreden van een allergische reactie, met iets meer zekerheid zeggen waar het aan lag.
Oh en Muba dronk bij vijfjes ook maar twee of drie bijna leeg. Kreeg 210ml. En van de andere twee of drie flesjes liet ie 40-80 of 100 ml staan.

Sinds we naar vier flesjes zijn gegaan, waar ook maar 210ml in zit, drinkt ie ze allemaal leeg. Dus hij krijgt nu net zoveel voeding binnen. Plus wat bijvoeding. Maar dat is maar 1 fruitsap (bijna elke dag nu) en soms wat groente. Maar groente heb ik nu drie ie aangeboden maar hij heeft er drie keer nauwelijks iets van binnen gekregen. Hij vindt het niks! Vanavond had ik hem een stronkje broccoli gegeven (toch wat rapley!). Eerst sabbelde hij er wat op, trok een vies gezicht, brak een stukje af, kauwde dat, trok een vies gezicht en begon te kokhalzen. Toen heb ik het daarna maar gepureerd. Begon ie ook van te kokhalzen. Toen moest ie huilen en heb ik hem uit de wipper gehaald. Bleek ie tot in zijn nek een poepluiers te hebben! Dat is ook pas de tweede keer dat zoiets is gebeurt. Maar waarschijnlijk zat ie dus ook niet op zijn gemakje te eten.

Probeer het gewoon eens een dag of drie rouge, die vier flesjes. Hij zal vast wel meer gaan drinken dan, denk ik, hoop ik
Grappig dat je dat zegt Lelie. Dat heb ik toevallig niet gelezen, maar dat is wel hoe we het doen. Gepureerd en klein. Waarom? Geen idee. Geen 3 dagen achter elkaar, maar meerdere dagen. Vlak na een slaapje doen we inderdaad ook, maar nog niet op die manier over nagedacht, zoals Luaska zegt. Dat is dus wel een goede om dat er in te houden.

Goed tijd voor een flesje! Morgen een hele lange dag (ouderavond)!
Lelie weet niet precies waarom, zal het nog een keer navragen. Ik hoorde het van een vriendin die wegens gezondheidsproblemen van haar baby bij diëtist loopt. Dat ze dus een bepaalde periode 'ontvankelijk' zijn voor het leren eten.. Misschien iemand anders die dit ook gehoord/gelezen heeft en nader kan toelichten?
Hani, dat kan wel kloppen wat je schrijft. Kideren maken sensitieve perioden door, en niet alleen voor eten. In zo'n periode, ook wel een window genoemd, zijn ze ontvankelijker voor een bepaald iets. Een voorbeeld daarvan is hechting. Als je een pasgeboren eendje in de sensitieve window voor hechting bij een ander dier plaatst, bijv een hamster, dan zal het daar aan hechten. Maar dat kan alleen in dat window. Doe je dat later, dan lukt dat niet meer. Zindelijk worden kent ook zijn sensitieve windows. Maar voor heel veel ontwikkelingsdingen is dat zo. Zo werkt montessori onderwijs ook. Zij grijpen in op die sensitieve Windows. Dus elk kind op hetzelfde tijdstip hetzelfde aanbieden, heeft volgens hen geen zin. Je moet het aanbieden wanneer het raampje open staat.
Hmm... klinkt wel heel logisch ja *krijgt visioenen van een 16jarige puber die nog aan de borst lurkt*. Maar dan zit ik nog steeds met het probleem dat ik écht niet zie aan schaapje of hij er al aan toe is. Hij kijkt het eten wel uit mijn mond ja, en uit mijn hand. Net als alle andere voorwerpen die ik in mijn hand heb, of mijn mond. En als het aan hem lag zou hij dat alles (alles is; papier, pennen, de iPad, mijn telefoon, pizza, een banaan, folders, spuugdoekjes, kleding, koordjes, speeltjes, krackers, glas drinken, bestek, afstandsbedieningen, wasmiddelen, tubes creme en ga zo maar door) in zijn mond stoppen. Smakken heeft hij een blauwe maandag gedaan, ergens rond 2-3 maanden geloof ik. Dat vind ik sowieso te vroeg... dus al met al houd ik het toch nog even op de 6 maanden die ik in mijn hoofd heb denk ik.

Luas, om (mijn) antwoord te geven op je vraag; ik laat het aan schaap over. Ik kan niet beinvloeden hoeveel hij drinkt aan de borst, en weet dat ook niet. Melk is idd lichter verteerbaar. En daarnaast gaat schaapje's lichaam automatisch in spaarstand snachts. Ik verwonder me er nog steeds over hoe zo'n klein mannetje dat weet/voelt, maar hij heeft heel duidelijk door dat het nacht is en laat over het algemeen dus ook meer tijd tussen de voedingen zitten. Dus vandaar dat ik er ook wel van overtuigd ben dat zijn lichaam in spaarstand is in de nachten. Uiteindelijk zal hij die nachtelijke voedingen dus (hopelijk) ook langzaamaan eruit werken.

Over nachten gesproken, na een wat rommelige start (19 uur sliep hij om een uur later stennis te gaan schoppen. Woest was hij!), kwam hij pas om 5:30 weer!!!!!!! Hoera!!!!

Zo, nu eerst naar huis. Later meer. Sorry als ik nu niet overal op reageer.
Hmmm.. Ik doe mee met schaapje. Of eigenlijk leliebabybolletje. Die stopt echt alles in haar mond. We zullen zien.

Morgen komt de stokke tripp trapp, eerst nog met babyschelp. Hopelijk komen er broertjes en zusjes die hier ook gebruik van gaan maken. Maar aangezien het miepje alles graag mee maakt.

Schaap: wat een nacht! Hier kwam ze twee keer. Ook best netjes.... Hoe voelden je borsten, vanmorgen? Ik heb vandaag bijna een halve liter gekolfd! Wow! Vooral omdat ze maar 240cc heeft gedronken, vandaag. Ik gok dat ze een hoop zal moeten inhalen, vandaag!
Wow Schaap wat een fijne nacht! Minimijn kwam vannacht 2 keer en ging beide keren na het voeden direct weer slapen. In tegenstelling tot de nacht ervoor toen we na de voeding om half 4 er zo'n 5 keer uit moesten voor een speen. In een laatste poging om wat slaap te krijgen hebben we haar uiteindelijk maar tussen ons in gelegd. Daar ging ze vervolgens haar toonladder aan nieuwe gilletjes oefenen. Om half 7 viel ze in slaap, een half uur voor de wekker afliep... Een dag werken na 4 uur slaap viel niet mee.

Allemachtig Lelie wat kolf jij veel!! Ik kolf nu op een werkdag zo rond de 300/350 cc (is 2 keer kolven). Op het kdv drinkt Minimijn 2 keer 150 cc, dus dat komt precies goed uit. Overigens heb ik nu bij gebrek aan een vriezer thuis in de vriezer op het kdv een voorraadje gelegd.

Over het bijvoeden: ik ben er nog helemaal niet mee bezig. Op het cb werd er de laatste

keer ook gezegd dat we daar nu mee mochten beginnen. Maar ik wil het de eerste 6 maanden bij borstvoeding houden. En voor mijn gevoel is dat nog zo ver weg. Maar misschien zit ik nog in de ontkenningsfase dat al onze kindjes geen pasgeboren babies meer zijn De eerste heeft verdorie zelfs al 2 tanden!
Goedemorgen!

Wat de een diepe rust, hier!

Vannacht was een prima nacht. Leliebabybolletje kwam om 3.00 uur en om half 7. Daarna ben ik er maar uitgebleven. We hebben een druk weekend voor de boeg (2 verjaardagen en de doop van leliebabybolletje), dus er mag nog genoeg gebeuren... Straks dus eerst maar het boekje printklaar maken, afdrukken en naar de copyshop brengen.

Mijn, altijd fijn als ze besluiten om de toonladder te oefenen, in bed, naast je oor...
Lelie! Thnx voor je kolfspulletjes!!! Wat ben je ook een schat Zag alleen tot mijn spijt dat de flubbertjes anders zijn dan mijn flubbertjes. Past dus niet op de medela freestyle Maar een vriendin van mij heeft wel zo'n kolf waar deze op passen, dus ik zal, met je toestemming, even vragen of zij een backup kan gebruiken! En namens schaapje; dank voor de speeltjes!

Hani, tandjes! Jeumig.... wil ook erg graag weten hoe dat gaat met de bv? Schaapje hier zet af en toe flink zijn kaken op mijn tepels en dat voelt verre van prettig. Gelukkig lijkt hij de laatste tijd wel weer een beetje van de kaakpijn af te zijn, dus ik heb stille hoop dat het toch nog wel even duurt.

Even het vermelden waard; schaapje poept sinds zaterdag elke dag!! En soms 2x Maar nog steeds geen spijt van de luiers hoor Vanmorgen was het alleen wel andere poep, andere structuur en geur... niet wereldschokkend, maar ben benieuwd wat dat betekent.

En nog een noemenswaardige vermelding; schaap kwam vannacht om 1:30 en toen pas om 7:30 weer!!! Oh man, wat voelt dat heerlijk!!!! Ik hoop zo dat schaapje dat in deze lijn doorzet! Ook overdag heeft hij nu steeds vaker een langere slaap van zo'n 2 uur er tussen zitten, dus wie weet is hij zoekende naar een ritme van 2 langere slaapjes? Zou wel fijn zijn als daar eindelijk iets van een ritme in komt.

Mijn, ik kolf ook zoiets hoor. En gisteren was het wel weer een beetje drama, ondanks de spray. Een schamele 300 cc waar schaapje er bijna 500 drinkt. Schiet dus weer niet echt op. Beetje jammer. Heb langzaamaan de flesjes verhoogd naar 120-130 cc, en dat 4x. Daar komt hij ruimschoots de dag mee door, dus wellicht dat het toch weer iets minder kan, dan kan hij gelijk aan de tiet als ik hem weer op kom halen.

Ow Lelie, jij bent heel wat van plan als er broertjes en zusjes komen hehe Gezellig hoor! Hier begon ik me overigens lichtelijk zorgen te maken of het bij mij niet alweer zover was, maar ben vanmorgen weer ongesteld geworden dus het valt mee. Mijn menstruatie is trouwens veel lichter dan voor de zwangerschap, bij jullie ook?

Rouge, al geprobeerd de late fles te laten vallen? Bevalt dat? En is Rougefils weer over de prikjes heen?

Vanmorgen hebben we gebabyzwommen met schaapje!!!! Zo leuk Alleen het onder water gaan vond hij nog niet echt fantastisch (lees; hij zette het op een brullen!). Maar verder lekker spetteren, kijken naar de andere babies en bij de liedjes rondkijken met een blik alsof meneer hier echt al veeeeel te oud voor is Vandaag had ik er een vrije dag voor genomen, want wilde erg graag mee. Maar vanaf volgende week gaat MrSchaap lekker alleen met schaapje zwemmen. Vind het echt fijn dat zij dan hun eigen ding hebben! Al vind ik het ook wel jammer dat ik er zelf niet bij ben. Zwemmen is zo leuk

Nu ligt meneer alweer 45 minuten voor pampus in bed. Ben benieuwd of hij nu ook een langere slaap pakt of dat hij elk moment komt..... we zullen zien!
Ha! Schaap! Had net bij de track&trace gekeken en zag inderdaad dat ie was afgeleverd. Jammer dat de fluppertjes niet passen... Geef ze maar door hoor...! Bij jou laten verstoffen is ook zonde (je zag wel in het pakketje... De koffiepads )

En als het aan mij ligt komt er een gezin van minimaal 4 eigen kindertjes... Die dan aan een lange keukentafel zitten. Ruzie op zondagochtend en als ze ouder zijn een hok vol gezelligheid. Kom maar op

Het doopboekje is af! Man... Die bladzijdes in de goede volgorde krijgen is een kunst die eigenlijk te hoog gegrepen is, maar die ik toch onder de knie heb.

Oh, en kan schaapje even tegen leliebabybolletje zeggen dat ze ook best een rukje mag maken van 2 uur, overdag? Die nachten komen vanzelf wel... (heel zen: ik ben niet jaloers.. Vooral niet jaloers). Maar goed, ze ligt nu al voor de tweede keer plat, deze ochtend. In haar eigen ledikant! Ben zo trots op haar!
Ow ja 4! Ik heb altijd geroepen dat ik er 5 wil. Maar minstens 3! MrSchaap wil het bij 2 voor gezien houden..... dus dat wordt nog wat discussie vrees ik. Maar goed, alles op zijn tijd natuurlijk

Leliebabybol, schaap hier. Ik heb sinds kort ontdekt dat het heul fijn is om overdag ook ietsje langer in bed te blijven liggen! Meestal word ik na 45 minuutjes wakker en ga dan jammeren, maar eigenlijk vind ik het wel lekker zo onder de warme deken dus dan val ik snel weer in slaap om nog meer uit te rusten! Moet je ook eens proberen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven