Geld & Recht alle pijlers

Bezuinigingen, wat moet jij laten?

16-05-2012 09:08 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de berichten nu zijn over het vijfpartijen akkoord gaan middeninkomens er zo'n 1200 euro op achteruit en lagere inkomens zo'n 650 euro.

http://www.telegraaf.nl/o ... edeval_op_de_loer___.html

http://nos.nl/artikel/373507-vijfpartij ... -rond.html

Als dit gaat kloppen vrees ik dat ik voor mn opleiding (stert sept) bij mijn ouders om een bijdrage moet gaan vragen en dat we plannen voor de bouw van een garage voorlopig in de ijskast moeten zetten.

Wat moet jij laten als deze bezuinigingen helemaal door gaan?
Tja, hier is het heel simpel. Wij zitten allebei al een jaar in de WW met 2 kleine kinderen. De spaarrekeningen zijn leeg, alles is al wegbezuinigd. Vakantiegeld van dit jaar gaat in het grote gat van de giro rekening. Vakantiegeld van volgend jaar is al gereserveerd voor de 800 euro eigen risico voor 2 volwassenen. Dus bezuinigen, geen idee. Hopelijk krijgen we werk, gaan WIJ er tenslotte op vooruit volgend jaar
Als je het niet eens bent met de bezuinigingen moet je in elk geval niet op de partijen stemmen die de bevolking alleen maar willen plukken.

Als iedereen massaal op 'n partij stemt die tegen deze absurde bezuinigingen (lees: lastenverzwaring) is, kan er misschien nog wat tegen gedaan worden.
Dat woon-werk verkeer niet meer wordt vergoed vind ik trouwens wel goed. Dat hoeft de baas toch niet te betalen? Als je voor je werk ergens anders naartoe moet, moet dat uiteraard wel betaald worden.
quote:Moondancer schreef op 16 mei 2012 @ 10:19:

Ik ga het verhoogde eigen risico wel merken aangezien ik geen recht heb op zorgtoeslag en chronisch ziek ben. Naar het CAK moet ik eens gaan kijken.CAK krijg je automatisch als je er recht op hebt. Maar verkijk je er niet op. Eigen risico is dit jaar 220 euro, CAK betaalt 50.
Ik zit vaak in het donker met alleen de tv aan, behalve als er visite is. Doe de verwarming spaarzaam aan. Ik koop veel minder A producten in de supermarkt, let absoluut op koopjes en koop tegenwoordig bijna alles bij de Lidl, heb al tijden geen kleding meer gekocht.

Ik durfde laatst geen foto's te laten maken bij de tandarts, ben echt ontzettend bang dat ik aan het eind van de maand geen boodschappen meer kan kopen.
De riante tegemoetkoming van het CAK bedraagt wel 56 euro, tegenover een eigen risico van 220 euro.

Wij hebben het eigen risico 2012 inmiddels beiden al betaald. Met 2 uitkeringen zie ik 2013 weinig optimistisch tegemoet.
Helaas bij mij echt goede hulp bij een psychiater. Dat gaat gewoon niet met mijn ZW-loon.
Als je van 4 dagen werken + aflopen contract naar 3 dagen werken + een dag school gaat krijg je dan ook WW of geldt school dan ook als 'werkuren'?
quote:elninjoo schreef op 16 mei 2012 @ 10:28:

Als je het niet eens bent met de bezuinigingen moet je in elk geval niet op de partijen stemmen die de bevolking alleen maar willen plukken.

Als iedereen massaal op 'n partij stemt die tegen deze absurde bezuinigingen (lees: lastenverzwaring) is, kan er misschien nog wat tegen gedaan worden.welke partij zou dat zijn volgens jou?
Joost, ik heb het gevoel dat de gemiddelde politieke partij alleen op heel korte termijn denkt. In één jaar heel veel bezuinigen, maar niet kijken naar de gevolgen die dat heeft. Hooguit één kabinetsperiode vooruit kijken, en zelfs dat al meestal niet eens: het houdt bij een jaar op. (Al is dat inmiddels ongeveer de gemiddelde kabinetsperiode aan het worden )

Als je maakt dat iedereen minder te besteden heeft, help je echt de economie niet weer op gang.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:nellaaa schreef op 16 mei 2012 @ 09:58:

[...]

Ik heb toch nergens gezegd dat het alleen dan kan? Er werd gerefereerd aan lage inkomens die hierdoor hard getroffen worden. Lage inkomens hebben over het algemeen recht op zorgtoeslag. Vandaar mijn opmerking over de zorgtoeslag en de verhoging daarvan toen het eigen risico werd geintroduceerd.

Dat jij er van maakt dat je alleen een laag inkomen hebt als je werkloos bent of een uitkering hebt, snap ik niet helemaal.Dat werd juist geïmpliceerd in eerdere posts, dat je als chronisch zieke wel gebruik kan maken van de zorgtoeslag of één of andere extra uitkering. Dat is voor lang niet alle chronisch zieken het geval, die zijn gewoon zonder tegemoetkoming hun hele eigen risico kwijt.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Ja, da's waar ook. Ik heb de berichtgeving over het hele Kunduz-gebeuren een beetje gemist, omdat ik toen op vakantie was, dus dat was me nog enigszins ontgaan. Nou ja, een ontslagvergoeding zou hij toch al niet krijgen, en het is het verdiende loon voor z'n werkgever dat ze hem nog moeten doorbetalen, gnagna......

Ik vind het zo belachelijk hoe dat op scholen gaat, school heeft superveel reserves, maakt het binnen een paar jaar allemaal op, zonder een goede toekomstvisie. Als het geld op is, stapt de directie op, er komt een interimmer en een financiële man en ze gooien er zonder pardon 30 mensen uit. Vaste aanstelling of niet, last in first out systeem. Geen ontslagvergoeding, eigenlijk geen enkel recht, alleen maar plichten. En dat is nog netjes afgestemd met de vakbond ook, waar mijn man bewust geen lid van is. Hij moest het horen via geruchten, want op de eerste officiële lijst stond zijn naam niet, op de tweede wel. Op de dependance waar hij lesgeeft, worden er van de 5 mensen, 4 ontslagen. De gaten worden opgevuld met mensen van andere scholen, maar dat betekent dus dat er vrijwel alleen maar nieuwe gezichten op die school staan straks. Leuk voor de kinderen en de ouders en vast erg goed voor de organisatie en de stichting als geheel. Hoe laten we het schip nog wat sneller zinken? Maar goed, dit is wel een beetje off-topic, fijn om m'n gal even te spuwen hierover.
..
Ik zie eindelijk een lichtpuntje in het feit dat ik ver van mijn werk woon èn geen reiskostenvergoeding krijg: ik ga daar in ieder geval niet op achteruit
Haha, always look on the bright side of life!
..
Ik moet elke maand rekenen. Wat komt erin, wat gaat eruit. Ik ben een starter dus ik wil graag wat opbouwen, dat lukt nauwelijks, maar het gaat nog wel omhoog.

Het dagelijks leven is gewoon duur geworden. Elke maand hou ik strak in de gaten wat ik waaraan uitgeef en waar het minder zou kunnen. Klinkt mssn stom, maar ik hou het bij in excel.

Op deze manier lukt het om rond te komen en nog een klein bedrag op de spaarrekening te zetten. Wat ik op de spaarrekening heb wil ik opbouwen, maar daar doe ik ook af en toe wat leuks van; dat vind ik ook belangrijk ( een keertje uit eten, dagje weg, etc)

Dus ja, ik merk het wel dat alles duur is en ik goed moet rekenen om alles te betalen én nog te willen kunnen sparen. Maar ik eet er vooralsnog geen boterham minder om, en ik heb nog een warm huis
Niks aan te doen denk ik maar. We zullen moeten. Ik ben blij dat dochterlief naar de basisischool gaat. Misschien toch wat anders boodschappen doen, minder leuke kleding kopen. Vakantie is hier al een paar jaar geskipt, autoracen doen we nog wel.

Dure auto's zijn verkocht, rijd nu in een Truttenschuddertje in plaats van mijn SUV.

Plannen voor koophuis gaan maar op de lange baan, dan maar wat meer huur. Gelukkig wordt dat volgend jaar pas ingevoerd, Woningbouw krijgt het hier nog niet rond.

En ik hoop dit jaar toch eens een baan te vinden, maar het is moeilijk. Ook in de schoonmaak, zorg en produktie.
de partijen die niet meededen zijn de SP . PVV en de SGP en partij voor de dieren.

Daar kan je dan nog op stemmen..

Ik ben gehandicapt zonder uitkering en geen zicht op werk, omscholing heeft ook geen zin, een gehandicapte alfahulp, kan nog wel een mbo administratie halen. Maar hier in de regio zijn daar nooit geen vacatures in. Zo'n opleiding kost heel veel geld.

Ik zoek uit wat de goedkoopste verzekeringen zijn, en probeer zo voordelig mogelijk met het huishoudgeld om te gaan. Manlief heeft een baan en we hebben een knoepert van een hypotheek omdat de badkamer echt wel aangepast moest worden.

Maar de zon schijnt en ik kan wel ergere shit bedenken.
Volgens mij valt het allemaal nogal mee, voor mij dan. Ik verdien modaal. Toeslagen kreeg ik toch al niet. Dus ik ga het eigen risico voelen en de verhoogde BTW.

Dat is dus een lastenverzwaring van 180 voor het eigen risico en 1.7% in de non-food boodschappen. Dat zal ongeveer 10-30 euro per jaar zijn.

Dus rond de 200 euro per jaar aan lastenverzwaring voor mij. Dat moet goed te doen. We moeten allemaal een deel van de lasten en ons steentje bij dragen. Het zijn met name de dingen die mensen toch al gesubsidieerd kregen van de overheid wat nu vermindert. Daar heb ik in beginsel geen bezwaren tegen omdat ik niet vind dat we er per se recht op hebben dat de overheid die dingen subsidieert. Het betekent alleen wel dat het een knauw in je budget geeft als je dit niet aan zag komen. En dat is heel naar.

Hoe te besparen? Verwarming een graadje lager. Niet meer Minder uit eten. Niet op vakantie. Een drankje minder drinken als ik al uitga. Nog maar een keer per jaar/halfjaar kleding kopen. Niet meer naar de kapper. Auto de deur uit. Geen abonnementen.

Ik kan genoeg bedenken. Lijkt me allemaal niet het einde van de wereld.
@ Nastik; "Truttenschuddertje "
Nogmaals de vraag die ik al eerder elders heb gesteld, maar geen antwoord op krijg. Hoe maakt bijvoorbeeld de SP bezuinigingen wel leuk? En hoe zien zij die drie procent voor zich? Ben benieuwd.
quote:3407xxx schreef op 16 mei 2012 @ 11:03:

de partijen die niet meededen zijn de SP . PVV en de SGP en partij voor de dieren.

Daar kan je dan nog op stemmen..

Moet er toch niet aan denken dat partijen zoals de PVV of de SGP echt wat te zeggen krijgen...

Denk dat ik mn geld op de Libertarische Partij zet dit jaar, al was het alleen maar om frisse nieuwe mensen met nieuwe ideeen een kans te geven.
Kan me niet voorstellen dat de SP in ons voordeel is. Is die partij niet voor het behouden van die miljarden ontwikkelingshulp? PVV wil dat tenminste nog grotendeels schrappen.

Ook al vind ik Wilders 'n sukkel, denk dat 'n proteststem op zijn partij, maar dan wel heel massaal, toch 'n geluid van protest zou kunnen laten horen vanuit de bevolking. Zolang men nog massaal op CDA, VVD, PVDA en GL blijft stemmen wordt het helemaal niks.

Zou beter zijn als er in de komende maanden 'n nieuwe partij op zou staan die voor het volk opkomt...
Wij gaan er best wat van voelen, vooral de verhoging van het eigen risico. Maar dat is eigenlijk peanuts, gezien het feit dat ik mijn baan kwijt zou raken. Gelukkig deze week gehoord dat ik wel mijn baan kan houden en zelfs een vast contract krijg. Nu kunnen we wat minder sparen, maar is het geen probleem.
quote:Star schreef op 16 mei 2012 @ 11:08:

Nogmaals de vraag die ik al eerder elders heb gesteld, maar geen antwoord op krijg. Hoe maakt bijvoorbeeld de SP bezuinigingen wel leuk? En hoe zien zij die drie procent voor zich? Ben benieuwd.

De SP gaat meer wegtrekken bij de hogere inkomens ipv midden en laag.

Hypotheek rente aftrek voor huizen boven de 7 ton afschaffen bijvoorbeeld. Zou iets kunnen zijn wat de SP zou gaan voorstellen.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:elninjoo schreef op 16 mei 2012 @ 11:13:

Zou beter zijn als er in de komende maanden 'n nieuwe partij op zou staan die voor het volk opkomt...Een nieuwe partij kan blaten en beloven wat hij wil, maar je moet toch altijd maar afwachten wat ze waar gaan maken van de dingen die ze hebben gezegd tijdens de verkiezingscampagne. Het zal niet de eerste partij zijn die na de verkiezingen terug komt op de dingen waar ze voor stonden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven