Pimp mijn pastasaus

24-05-2012 11:03 87 berichten
Mijn pastasaus smaakt te flauw.

Wat doe ik erin: gezeefde tomaten, uitje, paprika, zout, peper, italiaanse kruiden, gekruid gehakt en een scheutje ketjap.

Meer groenten erin is geen optie want dan eten de kinderen het niet meer, als hij te peperig wordt ook niet.

Met wat krijg ik er nu meer smaak in zonder dat hij te zout of te peperig wordt ?
Basillicum erin doen op het laatst?
Alle reacties Link kopieren
Een scheut rode wijn.

(even doorkoken, zodat de alcohol eruit is)
Knoflook
Ik doe er meestal sambal en ketchup door nog en champignons. Die van mij is altijd een beetje zoet/zoutig, vind ik een lekkere combinatie.
Beetje suiker (klontje) om de smaken op te halen.
eten je kinderen er dan andere groenten bij? Of sla/rauwkost?Want dit is wel een sausje met te weinig groenten toch? Ik gebruik altijd fijngesneden soepgroenten door de saus, dat eten ze bij mij wel.

Qua smaak zou ik er nog wat knoflook bij doen en wat ook lekker is een scheut rode wijn en wat kaneelpoeder en dan wel minstens een kartiertje laten pruttelen.
Dan eten ze toch lekker niet? O.o
O en uiteraard knoflook, was niet eens in me opgekomen, omdat ik dacht dat iedereen dit er wel standaard in doet.
Ananas... mmmm
En als je het niet te zoutig wil, dan beter geen gekruid gehakt.

Maar zelf kruiden met: sambal/rode peper (naar smaak), Italiaanse kruiden, knoflook, beetje zout, beetje peper.

De meeste zout zit in gekruid gehakt.

Als je dat weghaalt dan kan er iets meer zout in je saus.

En vergeet het suikerklontje niet.
Inderdaad: knoflook, rode wijn, laurierblaadje, wat sambal en suiker.
Tabasco! Knoflook, sambal, ketjap manis, Italiaanse kruiden, curry, beetje buine suiker. Niet allemaal trouwens. Hoewel mijn vriend de neiging heeft om dat wel te doen. En het smaakt nog best ook.
Bij de pasta eten we een salade van paprika, tomaten, komkommer en sla dus de vitaminen krijgen ze wel binnen.

Knoflook had ik niet aan gedacht, dat is een goeie.

Basilicum zal ik er ook de volgende keer doorheen doen, hij is bijna groot genoeg om te knippen.

@ Ruza, bedankt voor je geweldige tip.

Het is bij ons eten wat de pot schaft, zo als hij nu is eten ze gewoon mee maar het moet niet te zout of pittig worden voor kinderen
En ik gooi er ook nog weleens bouillonblokje bij als het te flauw is.
Ketjap hoort er sowieso niet in.
verba volant, scripta manent.
Laurier is ook een goeie !

Galadriel, ik bedoel met gekruid gehakt dat als ik het gehakt ga bakken het op smaak maak met paper, zout en vleeskruiden. Het is niet van dat voorgekruide gehakt.

Suiker, welke en hoeveel dan ?
http://www.coquinaria.nl/recepten/03.5recept.htm
verba volant, scripta manent.
Blijkbaar niet want je doet er geen groenten bij want dan eten ze het niet.
Gewoon huis tuin en keuken suiker.

Ik heb altijd rietsuiker, maar gewone kristalsuiker kan ook.

Probeer het maar eens, niet teveel, maar geeft net een lekkerdere, vollere smaak.
Kokolientje schreef op 24 mei 2012 @ 11:15:

Laurier is ook een goeie !

Galadriel, ik bedoel met gekruid gehakt dat als ik het gehakt ga bakken het op smaak maak met paper, zout en vleeskruiden. Het is niet van dat voorgekruide gehakt.

Suiker, welke en hoeveel dan ?
Klein beetje maar, doe het met m'n vingers..Strooi het zo in de saus. Denk een theelepeltje (of 2) bruine suiker.
Ik snap dat je niet meer groenten wilt toevoegen maar voor de smaak doet dat natuurlijk wel veel. Wat je kunt doen is de groenten apart even zacht koken/bakken en dan met de tomatensaus in de blender doen.

Ik zou doen: Uitje fruiten op zacht vuur. Gehakt (gewoon rundergehakt), gesneden knoflook en fijne spekreepjes toevoegen en rul bakken. In andere pan ondertussen wat wortelschijfjes en bleekselderij zacht bakken. Hier de tomaten(gepeld, in stukjes, als saus, whatever) bij doen, en dit alles in de blender fijn maken. Bij je gehakt doe je een eetlepel bloem, en een beetje peper en zout. Dit bak je even mee, en dan voeg je je tomatensaus toe, een blikje water (van het blikje tomaten) en een runderboulionblokje. Voor nog meer smaak vervang je de helft van het water door een goede rode wijn. En dan de beste truuk, sudderen! Op laag voor de saus iig een half uur lekker laten pruttelen. De laatste 10 minuten een beetje notmuskaat en oregano toevoegen.

Ik zou trouwens eens proberen met fijngesneden wortel en bleekselderij, die je dan net voor het gehakt toevoegd en zacht bakt. Het wordt zo zacht dat ze het amper terug kunnen vinden. Eventueel maak je de stukjes eerst heeeeel klein en dan steeds wat groter.
als je je saus lekker laat pruttelen heb je geen suiker nodig, dan worden je tomaten vanzelf zoeter, het zure gaat er af.
MarianneDavids schreef op 24 mei 2012 @ 11:15:

Ketjap hoort er sowieso niet in.
Of het hoort of niet, het is wel héérlijk!
Kinderen eindelijk groenten leren eten....

Ik ga altijd in pastasaus voor mais, champignon uit blik, kerstomaatjes, basilicum. Vriend wil er graag erwtjes bij.

Als ze honger hebben eten ze wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven