SPOED - Hoeveel dwangvoeding cavia?

23-05-2012 20:59 245 berichten
Dusja, ik kan de DA nietmeer bereiken, heeft nog steeds niet terug gebeld en mijn cavia eet nog steeds niet. Hij is inmiddels 100 gram vermagerd in de afgelopen week en ik zit met mijn handen in het haar, ik kan wel janken. Zijn er DA assistenten of forumers die ervaring hiermee hebben? Hoeveel moet ik hem geven?

-------------------------------------------------------

Update: Na anderhalve maand strijd hebben we hem moeten laten inslapen. Bedankt iedereen voor de tips, lieve posts en steun.
Ivetje schreef op 23 mei 2012 @ 21:40:

Inderdaad niet jezelf de schuld geven. Cavia's zijn er heel goed in om te don alsof er niks aan de hand is. Wij hebben het ook te laat doorgehad dat onze cavia een longontsteking had en niet at. We hadden er toen 2, dus niet gezien dat hij niet at. Bakje ging gewoon leeg door de andere caaf. Je doet je best zo te lezen en meer kan je niet doen. :hug:
Ach wat erg voor jouw cavia :( :hug: Ze zitten hier met 5, dus het is best moeilijk om te zien wie er nog wel genoeg eet. We wegen ze wel elke week op zondag en toen was die 30 gram af, wat me nog niet zoveel zorgen baarde maar nu is dat nog 80gram minder.
Da's inderdaad wel een aardig verschil zeg! Hier hebben we er nu nog maar 1. En ik weet dat het groepsdieren zijn, maar deze is echt raar. Hij vind het heerlijk in zijn eentje en wil het liefst zo min mogelijk aandacht. Als hij maar eten en drinken krijgt vind ie het goed. Dus we hebben het maar zo gelaten. We willen ook stoppen met de caafjes, en als we er nu weer 1 bij zetten hebben we er straks weer 1 als deze dood gaat en zo blijf je bezig :) nu dus een happy caafje in zijn eentje hier!
Gebeurt soms ja, net zoals dat sommige mensen het wel prima vinden in hun eentje. Zolang het beestje maar gelukkig is :)
Hij heeft inmiddels de rest binnen, ik ga nu beginnen met leren of ik kan evengoed het tentamen niet maken... Nogmaals bedankt voor de posts iedereen :hug:
Alle reacties Link kopieren
Succes met tentamen en cavia!
Wil je toch graag even veel sterkte wensen :hug: hopelijk is er gauw iets duidelijk en red jij het tentamen...
Laat dat beest in vrede naar de eeuwige weiden gaan. Dat gesol met zo'n dier.
it's a big club and you ain't in it
rionyriony schreef op 23 mei 2012 @ 22:49:

Laat dat beest in vrede naar de eeuwige weiden gaan. Dat gesol met zo'n dier.

Ja joh, gewoon laten verhongeren. Veel beter!

Als je een beest neemt heb je er verantwoordelijkheid voor. Dat houdt ook in dat je alles doet als hij/zij ziek is. En daar valt voor mij als cavia-liefhebber niet onder dat ik hem bij het eerste het beste kuchje een spuitje geef.
Een tik achter zijn oren en hij weet niks meer. Als je daar te teer voor bent geworden geef je de huisarts een paar tientjes. Het resultaat is hetzelfde; er komt een einde aan het lijden. Liefhebbende mensen hebben de behoefte om dat tot in het oneindige te willen rekken voor hun eigen sentimenten.

Ik begrijp je wel, maar het is fout.
it's a big club and you ain't in it
Dank jullie voor de lieve berichtjes :hug:

@ rion: Hij is ziek, maar nog niet terminaal. Zolang ik geloof dat hij niet te erg lijdt en er wel bovenop kan komen dan doe ik wat in mijn mogelijkheid ligt om hem te helpen, zo goed en zo kwaad als ik kan. Dat is mijn verantwoordelijkheid die ik heb gekregen de dag dat ik hem kocht.

Moest het blijken dat het een aflopend verhaal zou zijn, dan weet ik niet wat ik zou doen eerlijk gezegd. Hangt er vanaf hoeveel pijn / last hij zou hebben, maar eerlijk gezegd, daar wil ik nu niet aan denken, ik maak me al zorgen genoeg.

Ik snap wel wat je bedoelt, ben er ook niet boos om dat je het uitspreekt, maar ik kan hem niet om het minste naar de eeuwige jachtvelden sturen, dat is net zo fout. Voor zover ik weet kan het evengoed een bacteriele infectie zijn die verholpen kan worden met antibiotica, daar komen we morgen hopelijk achter.
Ohh heel veel beterschap!! Ik vind het hartverwarmend om te lezen dat je zoveel om het diertje geeft.. Ik hoop dat het goed komt!!!
RRR
Dank je wel. Mijn vriend is nu op weg naar de DA voor dwangvoeding, de DA wil het nog even aanzien, hij denkt dat het beertje in een vicieuze cirkel terecht is gekomen door een vitamine C gebrek (minder fut, minder eten, nog minder fut). Gelukkig heeft hij wel /wat/ gegeten, een paar happen van de paprika en andijvie en af en toe een strootje hooi, ik hoop dat het voldoende is om zijn darmen op gang te houden. Hij heeft nu ook nog eens 10ml van ons eigen brouwsel binnen, ik ben vandaag de hele dag thuis dus ik het in de gaten houden.

Ik ga er nu wel vanuit dat ik een hertentamen heb -.- Wederom rot geslapen van de zorgen, bang om te gaan slapen omdat ik dacht dat ik hem dood zou vinden in de ochtend. Wat een zorgen je kan hebben om zo'n beestje :(
Nou, hij lust het niet. Gaat enorm spartelen, lippen stijf op elkaar. Heb een beetje in zijn mondje gekregen, ik hoop dat hij went aan de smaak. Binnen een uurtje nog eens proberen
Hier iemand met cavia's en helaas teveel ervaring met zieke diertjes. En helaas ook met dierenartsen die het te lang aankijken. Gelukkig heb ik een kennis met een opvang waar ik altijd raad kan vragen als ik er echt niet meer uitkom.

Je caafje keutelt helemaal niet vast? Enkel diarree? Hoe lang doet ie dat in totaal al? Ik lees dat hij wel eetlust heeft en dat is een goed teken. Eigenlijk kun je hem het beste enkel hooi, recoveryspul en water geven. En water ook gewoon met een spuit naar binnenwerken hoor! Beestje droogt zo uit met al die diarree. Dan moeten ze aan een infuus (zelf ook al eens meegemaakt).

Heeft je dierenarts al in zijn bek gekeken? En daarmee bedoel ik goed in zijn bek gekeken? Brugvorming (kiesjes die naar elkaar toegroeien over de tong) kun je pas constateren als je echt goed kijkt.

Heeft je caaf al een shot vitamine c gehad? Gewoon echt een spuit van de dierenarts bedoel ik dan.

Heeft de dierenarts hem ook bevoeld of hij bulten voelde of een opgezet buikje heeft? Heb je hem zelf al bevoeld? Gewoon neerzetten en heel zijn lijfje betasten. Soms zachtjes wrijven/knijpen om te zien of hij ergens op pijn reageert.

Leuk dat hij het nog even wilt aankijken, maar met kleine fragiele beestjes die 100g in een paar dagen tijd afvallen heb je niet veel tijd.

Vertrouw je het niet, ga naar een andere dierenarts. Niet iedereen heeft verstand van cavia's en weet waar het te zoeken.

1 tip; al spartelt je caafje nog zo erg, prop de spuit er gewoon in. Ver genoeg zodat hij het niet terug kan spugen. Hoofdje naar achteren houden. Desnoods doe je het met zijn twee.

Blijft ie het uitspugen zeg maar, dan gewoon vol blijven houden. Niet te lang want het verzet kost natuurlijk ook energie. Zolang hij nog sterk genoeg is om tegen te spartelen zit er nog genoeg pit in in ieder geval.

En hoeveel je ook om het beestje geeft, blijf niet sukkelen.

Heb zoveel meegemaakt en beestjes laten opereren waarna ik ze na 2 dagen nog moest laten inslapen. Het moet wel leuk blijven voor het diertje natuurlijk.

Zover is het nog niet; maar ik vind je dierenarts veel te afwachtend hoor.
De mijne luste het toen ook niet. Idd spartellen, mond dicht houden.

Heb het spuitje er gewoon ingepropt.

Gewoon volhouden, is voor zijn eigen bestwil.

Sterkte
Heeft da ook in bekje gekeken?

Onze Bob had haakkiezen,is toen ook geopereerd,maar alsnog 3 weken later overleden omdat hetnzo snel weer teruggroeide en enorm verzwakt.

Ik vind 100 gram afvallen wel noodgeval.

Als hij het papje niet wil,doe er dan babyhapje wortel doorheen!

Babyhapje wortel zonder zout,volgens mij het eerste babyhapje.

Ik gaf eerst een spuitje (van 2 ml volgens mij) met wortelhapje en dan een een spuitje gemengd wortelhapje en papje.Wortelhapje bewaren na openen in koelkast,iets warm maken voor geven,ietsje maar.Daar een vit c doorheen.Die kan je platmaken met bolle kant lepel.

Ik had wel 4 spuitjes naast me liggen als meneer moest eten.

Eentje met pijnstiller,antibiotica, wortelhapje en een grotere spuit met grotere opening voor papje met wortelhapje.

Ik heb hem 5 weken moeten dwangvoederen om de 3 uur,ook s'nachts.Was er elke keer ruim half uur mee bezig.

O,ja,ik vouwde van een theedoek een driehoek,wikkelde hem er stevig in zodat alleen zijn koppie er nog uit stak. En ik zelf een keukenshort om ;-)

Ik hoop echt dat het goed komt met je caafje 8:-)8
Ik heb inmiddels nog 10ml erin gepropt gekregen (met wortel erin gemixt), met een hoop gedoe van zijn kant en ik die op een gegeven moment zat te janken met hem op mijn schoot.

De DA had hem dinsdag al onderzocht, zijn buik voelde prima aan, geen haken op de kiezen. De diaree is pas gisteren / dinsdagnacht begonnen, daarvoor had die al 2 dagen plakpoep (waarvoor we dus naar de DA gingen). Hij heeft toen pijnstilling gekregen waardoor hij normaal gesproken beter zou moeten eten maar dat gebeurde dus niet. Mijn vriend is net vertrokken met hem naar de DA (een andere nu) die hem waarschijnlijk in observatie zal houden.

Ik weet nu zeker dat ik geen kinderen wil, ik snap nu een beetje de machteloosheid van een moeder wiens baby niet wil eten :(
Mijn caaf wilde het dwangvoer ook niet. Terwijl de gezonde er echt op aanviel! Die vrat de spuit erbij op zeg maar, zo lekker is het. Klinkt dus niet heel hoopvol, sorry. Bij mijn caaf was het zo dat de darmen al stil lagen en hij dus geen voedsel afbrak. Zijn maagje zat gewoon vol en dat liep niet meer door zeg maar. Daarom at ie ook niet van dat dwangvoer.
Update: Hij is terug thuis. Er was geen verstopping, hij voelde wel leeg aan. Hij heeft inmiddels wel gepoept (gelukkig geen diaree) maar het had nog niet de normale vorm. We hebben antibiotica nu en dat dwangvoer met heel veel wortel gaat er een stuk beter in, we moeten hem om de 2 uur voeren (hoezo gebroken nachten?). De DA had er goede hoop in, ik hoop dat ze gelijk heeft :)
Oh,het klinkt wel alweer beter toch?

Geen haken op de kiezen gelukkig,want dat is een grote dooddoener,helaas.

Heb je nu idd babyhapje erdoorheen?

Werkt goed he?

Kan je goed in de gaten houden of ie weer zelf begint te eten?

Geen sla en komkommer geven nu hoor,want daar zit veel vocht in,is ie straks weer aan de diarree :-P

Ik vond het goed nieuws om te lezen :)
Hij heeft wat aan de paprika geknabbeld en aan het hooi, is nu een dutje aan het doen. Ik heb een babyhapje voor cavia's gemaakt, het is iets meer wortel dan die critical care maar het gaat er gelukkig beter in. Hij is altijd al kieskeurig geweest wat eten betrof. Bedankt voor de tips ^^
Update voor de nieuwsgierigen: Hij is aan de betere hand! :D Eet nu zelf wat en krijgt nog steeds voeding bij, de antibiotica lijkt aan te slaan :)
Gelukkig! Kwam toch ff speciaal kijken hoe het ging. Hoe is je tentamen gegaan, dat was toch vandaag?
Ging uitstekend zelfs desondanks dat ik nauwelijks had geleerd omdat ik continu met hem zat te tutten. Ik heb heel veel geluk gehad met de vragen, maar dat mocht ook wel een keer deze week :-$.

Achja, het voornaamste is dat hij beter wordt, daar heb ik een aantal hers voor over :love:
Gelukkig. Beterschap voor Caafje!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven