Werk & Studie alle pijlers

plagiaat

24-05-2012 16:56 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin is bezig met haar scriptie, die moet over twee weken worden ingeleverd.

Zij is nu teksten op google aan het invoeren om te kijken of google ze herkent als plagiaat.

Als google ze niet kan vinden gaat ze ervan uit dat er dan geen plagiaat is. Mij lijkt dit nogal kort door de bocht. Werkt dat echt zo?

Als het dan overeenkomt kun je het nog een beetje aanpassen.

Gelukkig heb ik die scriptie ellende al lang achter de rug.
Is zelf nadenken te veel werk of zo?
Ga in therapie!
dubiootje schreef op 24 mei 2012 @ 17:52:

Is zelf nadenken te veel werk of zo?
Alle wetenschappers maken bij hun werk gebruik van anderen. Dat heeft niet zoveel met niet zelf nadenken te maken. Maar je moet natuurlijk altijd wel één en ander in eigen woorden opschrijven en een noot van maken zodat je je kan verantwoorden.
Waar zit de any-key?
Geen idee waar die plagiaat tools exact uit opgebouwd zijn, maar met Google krijg je wel een redelijke indicatie. Met Google Scholar zijn super veel wetenschappelijke artikelen geïndexeerd en die kijkt ook op elsevier en de andere grote sites.
Waar is die goede oude tijd toch gebleven zonder googlemachine. Mijn scriptie heb ik zelf geschreven maar voor de rest van de opdrachten was een waar ruilmethode ontwikkeld zeg maar. Het ging hier om onzinnige opdrachten zoals een bomenboek en liedbundel (lees pabo gedaan)
Plagiaat is wetenschappelijke fraude.

En ik als docent ken de literatuur heus wel. Bij mij kom je hier niet mee weg. Er zou dan ergens dus geen referentie staan en daarmee zou de student dat dan zelf bedacht hebben. Een beetje docent weet heus wel of dat het geval is!

Ook nogal dom om niet bij te houden waar je iets leest.
Als je vriendin betrapt wordt, en die kans is groot omdat de docenten hoogstwaarschijnlijk de bronnen WEL kennen, krijgt ze geen diploma en moet ze voor de examencommissie verschijnen.

Ik zou haar op het hart drukken uitstel te vragen en gewoon een week in de biep zitten, nalopen wat ze ontleent heeft aan anderen en dan netjes voetnoot eronder (en tussen aanhalingstekens als het letterlijk is).

Zelf nadenken is natuurlijk ook altijd nog een optie.
Veel studenten lijken ook te denken dat letterlijk vertalen geen plagiaat is...
Plagiaat tools bevatten ook allerlei opdrachten en scripties uit eerdere jaren en van andere universiteiten. Iedere scriptie die je erdoor haalt zit voortaan ook in het geheugen. Je ziet bij de uitslag allerlei gemarkeerde stukken die ook in een andere tekst terugkomen. De docent gaat die een voor een na en controleert dan of de juiste bron erbij staat. Zo niet heb je een probleem.

Google scholar werkt toch echt anders, dat is een zoekmachine, die werkt op trefwoorden in plaats van exacte formuleringen.

Ik heb het bij mijn scriptie wel gehad en zelfs nu (promotie) nog wel eens. Na wat herschrijven van een stuk en een andere indeling blijft er opeens een stukje tekst over waarvan je weet dat het niet van jezelf is, maar de bron is weggevallen. Dan weer gaan zoeken is echt een rotklus soms. Als het niet lukt heb je geen andere keus dan schrappen. Zo zonde van de tijd en moeite, maar echt nodig.
pyridine schreef op 24 mei 2012 @ 18:05:

Veel studenten lijken ook te denken dat letterlijk vertalen geen plagiaat is...
Toch wordt dat er wel uitgeramd, op de meeste opleidingen. Maar sommige studenten lijken wel drie jaar lang alles wat ze leren meteen weer uit te wissen, om bij de scriptie aan te komen met dus nul komma nul vaardigheden.
En dat uitruilen van opdrachten gebeurt nog steeds wel eens (al dan niet onzinnig, ik als docent vind mijn opdrachten natuurlijk heel nuttig). En dat heb je als docent dus onmiddellijk door. De sancties zijn heel fors.
"Plagiaat is wetenschappelijke fraude.

En ik als docent ken de literatuur heus wel. Bij mij kom je hier niet mee weg. Er zou dan ergens dus geen referentie staan en daarmee zou de student dat dan zelf bedacht hebben. Een beetje docent weet heus wel of dat het geval is!

Ook nogal dom om niet bij te houden waar je iets leest."

precies wat ik ook zei :-) Fijn!
Houston, wat jij beschrijft is geen plagiaat.
Ga in therapie!
Wat ontzettend dom. Hoe kun je overigens een scriptie schrijven zonder je bronnen bij te houden?

Je doet toch eerst eenl literatuurstudie, je weet toch wanneer je een citaat gebruikt, je weet toch wel wanneer je een voetnoot moet plaatsen?

Ik kan er met mijn pet niet bij.
dubiootje schreef op donderdag 24 mei 2012 18:15 Houston, wat jij beschrijft is geen plagiaat.
Oh zeker wel! Plagiaat houdt niet op bij letterlijk kopieëren. Een idee of frase of conclusie van een ander gebruiken zonder bronvermelding is ook plagiaat. Ook al heb je het dan 'in eigen woorden' gezet.
draaiorgel schreef op 24 mei 2012 @ 18:22:

[...]

Oh zeker wel! Plagiaat houdt niet op bij letterlijk kopieëren. Een idee of frase of conclusie van een ander gebruiken zonder bronvermelding is ook plagiaat. Ook al heb je het dan 'in eigen woorden' gezet.
Klopt. Al is het wel lastiger te bewijzen dan letterlijk kopiëren. Maar als het om een vakgebied gaat waarvan je de literatuur een beetje kent haal je het er vaak toch wel uit.
Zeg maar tegen je vriendin dat ze de teksten waar ze de bron niet meer van weet uit haar scriptie moet halen.

Je kunt ook ideeën plagiëren, daar kom je met een rondje Google niet achter maar de docent ziet dat waarschijnlijk wel.

Is wetenschapsethiek geen verplicht onderdeel van elke studie?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Wij hebben op de opleiding ook euphorus... Werkt net iets anders dan google, volgens mij ook beschikking over meerdere bronnen?? Wetenschappelijke artikelen onder anderen.

Maar je vriendin weet toch wel of ze plagiaat heeft gepleegd....?
Euphorus checkt trouwens niet alleen letterlijke tekst. De tekst kan enigszins afwijken, maar zal dan toch herkend worden als een vrij letterlijke overname van een andere tekst.
Het is ook jammer van de tijd, want je hebt goede gratis beschikbare programma's om je bronnen goed bij te houden

bijvoorbeeld mendeley
Waarom schrijft ze haar scriptie niet gewoon zelf?
Bronnen raadplegen en vermelden is noodzakelijk, Christel. Je moet laten zien wat de stand van zaken en huidige kennis is. Je moet alleen niet doen of je het zelf hebt bedacht!
nettel schreef op 24 mei 2012 @ 19:08:

Maar je vriendin weet toch wel of ze plagiaat heeft gepleegd....?

Ja, zoals ik het lees weet die vriendin best dat ze plagiaat heeft gepleegd (met dus niet letterlijk kopieren, maar wel anderen hun ideeen overnemen zonder bronvermelding) en probeert ze nu uit te vinden of ze gepakt zal worden. En zoals de rest zegt, dat antwoord is hopelijk: ja, dat heeft een docent echt wel door. Een docent weet veel van het onderwerp en herkent dus ideeen die zij als van haarzelf presenteert, als ideeen van iemand anders.

Wat die vriendin nu het beste kan doen? Als de wiedeweerga aan het werk om de juiste bronvermeldingen te vinden, en wat ze niet kan vinden schrappen. Beter de scriptie terugkrijgen met een: "Dit is aan de korte kant, voeg meer toe en trek er ook je eigen conclusies uit," ofzo, dan "Je hebt plagiaat gepleegd, nu schoppen we je van de opleiding af."
X
Iemand op mijn opleiding schijnt eens plagiaat te hebben gepleegd van een docent. Docent in kwestie had wetenschappelijke artikelen en boeken geschreven voor hij docent werd. Stond ook duidelijk zijn naam bij, sommige mensen zijn echt dom!

Verhaal kwam wel van docent zelf, dus misschien wou hij ons gewoon bang maken (als toentertijd eersteklassertjes) xD

Maar alsnog; er wordt gebruik gemaakt van plagiaatscans, werkt echt niet hetzelfde als google. En docenten die in een bepaald vakgebied zitten hebben zelf vaak alle interessante artikelen/boeken gelezen en herkennen echt wel een paragraaf met overgenomen info. Vooral als het om interessante conclusies en onderzoeksresultaten gaat, die onthouden ze echt wel! (misschien niet woord voor woord, maar bij iets in grote lijnen gaat er echt wel een belletje rinkelen!)

Heb het zelf ook gehad; had iets overgenomen maar niet juist gequote (volgens de richtlijnen-bronvermelding klopte niet). Had het verslag niet eens digitaal ingeleverd, dus gewoon op papier, geen plagiaatscan mogelijk. Toch wist de docent precies te vertellen van welke auteur ik het had en uit welk boek (had verkeerde auteur en boek genoemd, snugger!) het kwam. En dat door het lezen van 2 zinnen! Mensen die de gehele dag bezig zijn met een bepaald vak weten op den duur echt wel wat overgenomen is en wat niet en vaak ook nog waar het vandaan komt.

En sowieso; als iets niet voldoende onderbouwd is met allerlei argumenten is het sowieso vaak onvoldoende. En al helemaal als je andersmans argumenten overneemt:P
draaiorgel schreef op 24 mei 2012 @ 17:22:

Als de docent zijn werk goed doet, ziet hij/zij dus overal beweringen, redeneringen, aannames en conclusies zonder onderbouwing/referentie. Daar gaat een docent op WO niveau niet mee akkoord en ik hoop op HO ook niet. Ook al zegt je iets in eigen woorden, zonder bronvermelding is het ook plagiaat. Een andere vorm dan die de digitale tools kunnen herkennen. De plagiaatscan is dus ook een wassen neus wat mij betreft. Een goede docent kent de vakliteratuur en weet dus prima of er ergens een bron bij zou moeten.

By the way: als je totaal niet meer weet uit welke bron je iets hebt, schort er iets aan je academische houding en mis je essentiele vaardigheden.
En een goede docent kent ook alle opdrachten die in eerdere jaren over hetzelfde onderwerp zijn ingeleverd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven