Mensen met paranormale ervaringen?

07-06-2012 20:01 814 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je weleens iets paranormaals meegemaakt?

Ik heb zelf nooit iets gezien ofzo, maar heb soms wel het gevoel dat ik misschien heldervoelend ben. Ik kan dingen voelen aankomen op een of andere manier.

Ik was een paar jaar geleden bijvoorbeeld op vakantie met mijn vader in New York. We sliepen in een hotel dat hij had uitgekozen. Ik had het hotel niet gegoogeld van tevoren, nam aan dat het wel goed zat. Dat was dus niet zo.

Het was echt een vreselijk eng hotel, ik kreeg al slechte vibes toen ik binnenliep. De mensen die er werkten waren ook vreemd.. het voelde gewoon heel vreemd. Mijn vader maakte nog een grapje over de film 'the Shining', zo raar was het.

Ik heb daar de eerste twee weken heel slecht geslapen.

Dit is heel lastig uit te leggen, maar daarna kreeg ik een soort gevoel van gevaar over me heen, heel benauwd werd ik ervan.

Kwamen we op een dag 'thuis' na een dagje shoppen, waren er overal nieuwsbusjes. Wij vragen wat er gebeurd was: een vrouw was vermoord in het hotel waar bij verbleven. Was in stukken gehakt en daarna onder het bed geschoven. De moordenaar had daarna uitgecheckt, en een dag later werd het lichaam gevonden door een schoonmaakmeisje.

Uiteraard hebben we daarna meteen uitgecheckt. Maar ik had het gevoel dat ik dit voelde aankomen.

Ik heb vaker dit soort ervaringen. Soms voel ik ook aan wanneer het slecht gaat met een vriend of familielid ook al heb ik die niet gesproken of gezien.

Heeft iemand dit ook, of hebben jullie weleens echt paranormale ervaringen gehad?
quote:RationalCouple schreef op 08 juni 2012 @ 10:09:

[...]

Dat is nog maar de vraag.

Beelden uit de hersenen "uitlezen" kan al in ruwe vorm:

http://medgadget.com/2008 ... mages_from_the_brain.html

Dit was al in 2008Wow, wel heel interessant! Maar dit heeft denk ik meer te maken met de link tussen de waarneming van de ogen en de hersens, laat niet zien wat de subjectieve gedachten zijn over wat hij waarneemt.
quote:floral schreef op 08 juni 2012 @ 10:14:

[...]

Wow, wel heel interessant! Maar dit heeft denk ik meer te maken met de link tussen de waarneming van de ogen en de hersens, laat niet zien wat de subjectieve gedachten zijn over wat hij waarneemt.Klopt; maar het is natuurlijk wel een begin. Als blijkt dat (detail) patronen steeds een zelfde functie hebben kun je natuurlijk steeds meer gaan weergeven. Men is bezig "de taal van het brein" te leren.
quote:floral schreef op 08 juni 2012 @ 09:59:

[...]

Niet alles over een geest en het bewustzijn is te verklaren, deze zijn niet te herleiden tot een lichaam. Je kunt bijvoorbeeld uit een hersenscan wel ziet dat iemand nadenkt, maar niet waarover iemand denkt. Het vermogen van iemand om over hun gedachten te kunnen spreken, om dus subjectief te zijn, is best bijzonder.Het is waar dat mensen complexe hersenen hebben die tot bijzondere dingen in staat zijn. De manier waarop wij ons bewustzijn ervaren is echter prima te verklaren. Het schijnt 'not done' te zijn om boekentips te geven hier, maar 'wij zijn ons brein' van Dick Swaab en 'de vrije wil bestaat niet' van Victor Lamme zijn makkelijk leesbare boeken met een schat aan informatie over de werking van ons brein en de manier waarop ons brein ons voor de gek houdt. Ook een erg goed boek is 'Ons feilbare denken' van Daniel Kahneman.
quote:ondernemer schreef op 08 juni 2012 @ 10:27:

[...]

Het is waar dat mensen complexe hersenen hebben die tot bijzondere dingen in staat zijn. De manier waarop wij ons bewustzijn ervaren is echter prima te verklaren. Het schijnt 'not done' te zijn om boekentips te geven hier, maar 'wij zijn ons brein' van Dick Swaab en 'de vrije wil bestaat niet' van Victor Lamme zijn makkelijk leesbare boeken met een schat aan informatie over de werking van ons brein en de manier waarop ons brein ons voor de gek houdt. Ook een erg goed boek is 'Ons feilbare denken' van Daniel Kahneman.

Dat boek van Dick Swaab heb ik niet gelezen, wel veel van gehoord. Ik vind het altijd wel heel interessant om te lezen wat wetenschappers hierover zeggen. Ik sta hier ook open voor, misschien maak ik die indruk nu niet.

Denk toch dat de wetenschappelijke wereld niet compleet de zogenaamde 'binnenwereld' , of 'belevingswereld' (wat je het ook wil noemen), van een mens kan verklaren. Maar dat is hoe ik er tegen aankijk. Dick Swaab vind volgens mij dat er geen ruimte meer is voor die subjectiviteit. Maar ik weet ook niet of deze subjectiviteit wel door de wetenschap verklaard moet worden.

Interessante denkstof is het zeker
quote:dubiootje schreef op 08 juni 2012 @ 01:26:

Nee, dat is nou juist het hele punt, geloof kun je niet beargumenteren en het is ook helemaal niet nodig. Geloven doe je niet met je verstand. Dat iets niet bestaat, is nog geen reden om er niet in te geloven.Kun je dat vertellen aan de Jehova's Getuigen die hier aan de deur komen
quote:floral schreef op 08 juni 2012 @ 10:48:

Denk toch dat de wetenschappelijke wereld niet compleet de zogenaamde 'binnenwereld' , of 'belevingswereld' (wat je het ook wil noemen), van een mens kan verklaren.Kun je aangeven waarom je dat denkt of waarom je graag zou willen dat het zo is?
quote:dubiootje schreef op 08 juni 2012 @ 01:26:

Nee, dat is nou juist het hele punt, geloof kun je niet beargumenteren en het is ook helemaal niet nodig. Geloven doe je niet met je verstand. Dat iets niet bestaat, is nog geen reden om er niet in te geloven.

het is wel opvallend dat het geloof in paranormale zaken bijna uitsluitend bij hele domme mensen voorkomt.

de eerste die zegt hier te geloven in paranormale zaken moet ik nog tegen komen :')
quote:genkie schreef op 08 juni 2012 @ 11:40:

het is wel opvallend dat het geloof in paranormale zaken bijna uitsluitend bij hele domme mensen voorkomt.

de eerste die zegt hier te geloven in paranormale zaken moet ik nog tegen komen :')

ik denk dat mensen hele sterke ervaringen kunnen hebben onafhankelijk van hun intelligentie. De bronnen om het e.e.a te verklaren of te duiden zijn wellicht niet (voor iedereen) direct voor handen.

of was dit alleen maar bedoeld om met wat olie op het vuur een topic om zeep te helpen
Ik heb geen hele paranormale ervaringen. Maar wel vreemde dingen.

Zo ging ik samen met mijn moeder met de trein naar Antwerpen. Ik bedacht mezelf voordat we gingen dat ik niet met de fiets naar het station wilde, zo kon ik mijn sleutels niet kwijt raken. Stel je voor al je sleutels kwijt. Nou mijn moeder was aan het treuzelen en we gingen alsnog met de fiets.

We hadden een leuke dag in Antwerpen. Eenmaal weer op het station in mijn stad, ben ik mijn sleutels aan het zoeken. NERGENS.

Allemaal theorieën bedacht natuurlijk. Zo heb ik een paar keer mijn jas in en uit mijn tas gehaald waardoor mijn sleutels niet veilig lagen.

Thuis hebben mijn beide ouders en mijn zus (en ik zelf natuurlijk ook) met wanhoop mijn tas doorzocht. Kijken of de voering niet stuk was, alle vakjes (zoveel vakjes had de tas alleen niet). Nou conclusie: ik ben ze echt verloren.

Na 3 maanden had ik uit het niets een droom over dat ik ze weer terug vond. Toen ik wakker werd was ik diep teleurgesteld natuurlijk.

Zeker nog een maand later was ik mijn tas aan het opruimen, je kent het wel. Opeens hoor ik iets rammelen. Ik dacht: NEE!

Ja hoor, na zeker 4 maanden had ik mijn sleutels terug gevonden in een tas die door 4 mensen is nagekeken en die ik 4 maanden non stop heb gebruikt.

En een ander verhaal heb ik met de computer die op mijn kamer stond. Een computer die nog nauwelijks gebruikt werd, 9 van de 10 keer de stekker er uit was.

's Nachts als ik zo tussendoor wakker werd dan sprong het scherm wel eens aan. Niet op beeld, gewoon een witte stuiptrekking and thats it. Soms een paar keer per nacht, soms één keer in de week, soms 1 keer de maand.

Ik was er ondertussen wel aangewend. Elektrische apparaten zijn nou eenmaal apart.

Nou goed, maanden had het scherm de stuiptrekkingen al niet gehad. Tot de nacht van mijn verjaardag. Daarna ook niet meer. Ik dacht bij mezelf: 'Dankje Oma'. Haha ik kon er wel om lachen.

Op mijn verjaardag overdag vertelde ik het verhaal natuurlijk, iedereen lachen. Vriendinnen van mij ook. En toen kwamen de verhalen van een vriendin van mij op tafel. Zij maakte echt altijd creapy dingen mee. In Indonesië werd zij ook door verschillende mensen aangesproken dat zij daar gevoelig voor is.

Anyway, ze kwam op een avond bij mij. We zouden bij mij op de kamer lekker gaan tutten, daarom had ik de computer aangezet voor wat muziek.

Wij ging naar boven, naar mijn kamer en de computer stond op standby. We grapte wat over de computer. Zij zei: 'Ooh de computer, ik ben er bij' we lachen er om.

Ik beweeg mijn muis om het uit de standby te halen, mijn hele scherm stoort, het bekende sneeuw. Nooit gehad in zeker 5 jaar dat ik die computer had.

Natuurlijk hadden we wel even van 'what the f**k' maar oke we kunnen er nog steeds om lachen.
Ik geloof overigens niet echt in het paranormale. Ik geloof wel in energie die wij als mensen uitstralen etc.

Wij voelen niet voor niets dat er nog iemand in dezelfde kamer aanwezig is of dat er iemand achter je loopt.

Ik denk ook dat als je niet kan slapen dat er teveel verschillende energievelden in jouw slaapkamer aanwezig zijn. Dit kan omdat jij aan andere mensen denkt of dat andere mensen aan die ruimte of aan jou denken.
quote:laque schreef op 08 juni 2012 @ 13:19:

Wij voelen niet voor niets dat er nog iemand in dezelfde kamer aanwezig is of dat er iemand achter je loopt.

Dat soort dingen hoor / ruik / zie je, maar voelen..?
Floral, in één adem vraag je Meds om jouw geloof serieus te nemen en maak je het hare belachelijk. Dat is toch niet te rijmen?
Ga in therapie!
Zucht..

Aangezien meds niet echt in groebels gelooft, kan ik dat geloof ook niet belachelijk maken.

Als je geen verschil ziet tussen groebels en het hebben van een ziel, het bestaan van een subjectiviteit die niet tot wetenschap te herleiden is.. Dan heb je een hele beperkte gedachtengang. Dan twijfel ik eigenlijk ook aan je intelligentie.

Dat je niet gelooft in een ziel, prima. Daar is natuurlijk genoeg voor te zeggen.
Lang gekeleden droomde ik over een oud buurmeisje die ik al jaren (denk aan een jaartje of 20) niet meer had gezien. In mijn "droom" vertelde iemand in de hoek vd slaapkamer dat x ziek zou worden maar weer beter zou worden.

De week erop belde mijn moeder met het verhaak dat x kanker had. Het is idd goed gekomen.

Verder kan ik altijd bij mensen de vinger op de zere plek leggen, door te "voelen" wat zij bedoelen en voelen.

Ik kan het niet goed uitleggen, het komt vanuit mijn hart/buik. Als ik het probeet te rationaliseren lukt het mij niet, dan gaat "dat" gevoel weg wat ik bij de ander voel.

Omg ik ben echt vaag :-) maar ben benieuwd of iemand dit herkent.
quote:RationalCouple schreef op 08 juni 2012 @ 11:47:

[...]

ik denk dat mensen hele sterke ervaringen kunnen hebben onafhankelijk van hun intelligentie. De bronnen om het e.e.a te verklaren of te duiden zijn wellicht niet (voor iedereen) direct voor handen.

of was dit alleen maar bedoeld om met wat olie op het vuur een topic om zeep te helpen

Nope, op de uni en in mijn vriendenkring (HBO + WO) zie je niemand hiermee aankomen :')

Echter op enkele van mijn bijbaantjes waren genoeg, voornamelijk vrouwen, te vinden die er heilig van overtuigd waren. daar oversteeg men het MBO niveau ook niet...
Ik geloof absoluut in het bestaan van paranormale dingen.

Maar niet alles wat raar of anders is, is paranormaal.
@ genkie, ik rond op dit moment mijn tweede master af en ik ben heel spiritueel. En mensen in mijn omgeving zijn ook hoogopgeleid en vaak staan zij wel open voor dit soort dingen.

Heeft denk ik niet zoveel met elkaar te maken.

Ik denk ook dat je gewoon aandacht zoekt met deze opmerking trouwens..in dat geval heb je de nu gehad.

Zullen we verder gaan met het topic?
Pardon!? Als we dsn toch gaan generaliseren: wo hier en hbo/wo in vrienden/familie/kenniskring. Ik overstijg dus wel dat "mbo-tje".

Een natuurkundige vertelde mij ooit dat hoe meer verklaringen hij zoekt, hoe meer hij gaat geloven in het spirituele
Niet echt paranormale dingen, alleen een paar keer iets gedroomd wat gedeeltelijk waarheid was..

Voorbeeld :

In de tijd van mijn examens van de middelbare school droomde ik dat ik het examen Economie moest herkansen vanwege een onvoldoende. Tijdens die herkansing kwam er een docent naar me toe met de mededeling dat er een fout was gemaakt.

Ik had toch een voldoende namelijk een 5,9 en hoefde niet te herkansen.

Een tijd na mijn examens kreeg ik de uitslag, voor alles geslaagd, op de cijferlijst gekeken en wat voor een cijfer stond er achter Economie? Juist, een 5,9.. Zo vreemd..

En niet echt een droom, maar een beleving in sluimerslaap.

De ochtend nadat mijn opa overleden is. Hij heeft zelfmoord gepleegd. Ik was 11 en sliep bij m'n vader in bed omdat ik niet kon/durfde te slapen. 's Ochtends was ik half wakker half slapend (sluimerslaap). Ik dacht dat ik met m'n hoofd op de arm van m'n opa lag (zie het nog zo voor me met z'n eeuwige flanellen blouse aan) en schrok overeind. Keek achterom, maar het was m'n kussen wat opgehoopt was.. Het leek zo echt..
Beetje een zwaktebod op mijn intelligentie te beledigen, Floral. Je leest niet eens goed, want ik heb het woord ziel niet in de mond genomen. Ik vraag jou waarom je wil dat Meds jouw geloof serieus neemt maar het hare belachelijk maakt. Of zoals je nu zegt: je gelooft niet eens dat ze in gnoebels gelooft. Je neemt haar geloof hoe dan ook niet serieus.

Jij gelooft in geesten, heldervoelendheid, spirituele energie, reiki, saliereinigingen... Maar dat zeg je waarschijnlijk voor de grap? Om te provoceren of zo? Ik kan me niet voorstellen dat je dat meent.
Ga in therapie!
Ik heb ook een paar rare dingen meegemaakt die ik achteraf niet kan verklaren. Heb één ervaring ook nooit aan iemand verteld, ben bang om voor gek uitgemaakt te worden, maar hier durf ik dat wel te vertellen:

Een paar jaar geleden zat ik slecht in mijn vel, gezondheidsklachten, slecht slapen en stress op het werk. Op een avond was ik zo moe dat ik vroeg naar bed ben gegaan, denk een uur of 9. Ik lag op mijn rug te slapen toen ik iets een paar keer zacht voelde tikken tegen mijn bovenlip en ik sloeg mijzelf op mijn gezicht. Toen was ik pas echt wakker . Ik dacht dat er een vlieg of mug tegen mijn bovenlip was aangevlogen. Totdat ik mij realiseerde dat die dat toch niet zeker 4x op dezelfde plek in datzelfde ritme zou doen.

Daarna heb ik een tijdje liggen luisteren of ik een mug in mijn slaapkamer had. Ik hoorde niets. Toen ik er over na ging denken werd ik bang. Ik keek op mijn wekker en toen was het precies 00:00 uur. Toen werd ik helemaal bang en wilde ik mijn nachtlampje aandoen. Ik knipte de schakelaar om en.... niets. Na een paar seconden ging het lampje aan. Toen was ik ontzettend bang en heb met bonzend hart gewacht tot het licht werd, toen ben ik in slaap gevallen. Heb 's morgens naar mijn werk gebeld dat ik een dag vrij nam, was helemaal op van de zenuwen en slaap.

Het was de langste nacht uit mijn leven, en ik kan nog steeds niet verklaren wat dat nou was. Ik hou het zelf maar op de stress en het slaapgebrek dat ik had. Ik durf er eerlijk gezegd ook niet te veel over na te denken.
quote:dubiootje schreef op 08 juni 2012 @ 17:58:

Beetje een zwaktebod op mijn intelligentie te beledigen, Floral. Je leest niet eens goed, want ik heb het woord ziel niet in de mond genomen. Ik vraag jou waarom je wil dat Meds jouw geloof serieus neemt maar het hare belachelijk maakt. Of zoals je nu zegt: je gelooft niet eens dat ze in gnoebels gelooft. Je neemt haar geloof hoe dan ook niet serieus.

Jij gelooft in geesten, heldervoelendheid, spirituele energie, reiki, saliereinigingen... Maar dat zeg je waarschijnlijk voor de grap? Om te provoceren of zo? Ik kan me niet voorstellen dat je dat meent.quote:sabbaticalmeds schreef op 08 juni 2012 @ 01:27:

(dubiootje, ik heb geen gnoebels, ze bestaan niet, heb ze zelf verzonnen)

Ik weet dat ze zelf niet in gnoebels gelooft, dat zegt ze namelijk.

Denk dat jij of heel jong bent, of dat dit gewoon je humor is ofzo

Ik kan je niet zo goed serieus nemen eigenlijk.
Mijn kat komt normaal gesproken altijd thuis 's avonds als ik haar roep. Soms niet gelijk, maar wel bij de 3e keer roepen of met de snoepbak rammelen.

Op een bepaalde dag kwam ze maar niet. Ook niet na rammelen met de snoepbak. Ik ging achter kijken, ook niks (roepen en rammelen). Ik weer naar voor, weer roepen en rammelen. Weer niks. Even staan wachten, weer roepen, weer niks.

Ik wederom naar achter en ik zie wat weglopen vanaf de schutting bij de deur. Toen ik open deed zag ik dat het de kat van de buurman was. Ik gaf hem een paar snoepjes en aaide 'm. En ik vroeg aan hem of hij tegen Gizzie wilde zeggen dat ze thuis moest komen.

Ik ging weer naar de voordeur, nog steeds niks na een paar keer roepen. Dus ik weer naar achter, na ong 4/5 minuten. Nou ik had nog niet eens de deur geopend of Gizzie schoot naar binnen.

En dan kun je me raar of gek noemen, maar ik geloof dat de buurkat haar wel degelijk "gesproken" heeft. (Normaal gesproken moet ze niks van andere katten hebben.) Laat me dat ook lekker geloven.
Nou, laat ik het dan eens uitleggen. Meds noemt de gnoebels als voorbeeld om te vergelijken met jouw geloof. Je kan net zo goed beweren dat gnoebels bestaan als dat reiki bestaat. Het is allebei niet te bewijzen en volgens jouw overtuiging ook niet te ontkennen. Ga jij maar eens bewijzen dat gnoebels niet bestaan. In de middeleeuwen dachten mensen dat de aarde plat was. De wetenschap kan steeds meer dingen verklaren die vroeger onverklaarbaar waren of niet werden geloofd.

Volgens die gedachtengang kan het waar zijn dat die spinnenwebben achter mijn kasten daar elke dag door gnoebels worden opgehangen. Immers: geen spin te zien, dus rationeel onverklaarbaar. Net als geesten. Ik zie echt geen verschil.

Om op je OP terug te komen, als je mij heel jong schat, denk ik niet dat je heldervoelend bent.
Ga in therapie!
O ja, en humor heb ik ook niet.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven