Ondankbare eters

25-06-2012 09:29 590 berichten
Grrr, ken je dat?

Zaterdag kwamen er vrienden eten. Hij, zij en drie kinderen. Omdat we weten dat ze redelijk 'gewoon' eten, besloten we om niet al te gek te koken. Maar zeg nou zelf, het is toch leuk als mensen een beetje hun best doen als je langskomt, toch? Macaroni doen we door de week wel weer.

Afijn, een heerlijke mexicaanse tomatensoep gemaakt, die ging nog wel. Maar toen het hoofdgerecht kwam begon iedereen toch moeilijk te kijken. Tomaten (voor konijnen), verse quacamole (heksen-snot), enchilada's met sla (weer konijnen), kidneybonen (wattes!?), chorizo en ui. De eerste reactie was 'lekker, pannekoeken!', vervolgens een zichtbare teleurstelling.

Het toetje, verse frambozen uit de tuin met slagroom en een bolletje ijs, werd ook maar alleen door moeder gegeten want de rest vond die 'bramen' zo zuur (!?).

Ik baalde er zo van. Ik begrijp dat mensen dol zijn op te lang gekookte sperziebonen (proef je toch niet met ketchup of appelmoes) maar leer je kinderen wel dingen te proeven. Ik hoorde vader voordat we aan tafel gingen al fluisteren 'als je het niet lekker vind, schuif je het maar aan de kant'. Ik durf te zweren dat ze op de terugweg langs de Mac zijn gereden. Gelukkig vonden mijn kinderen het heerlijk dus ik had niet voor niks de hele zaterdag in de keuken gestaan. Toch baalde ik er wel van. Ik had ze wel willen horen tegen elkaar in de auto op weg naar huis.

Voel me toch een beetje een slechte gastvrouw......
Alle reacties Link kopieren
guacemole is hier meestal wel flauwer dan in mexico.

Maar dat ligt volgens mij niet zozeer aan de avocado, maar aan een gebrek aan smaakmakers als chili en limoen.
.
quote:geheimtaal schreef op 25 juni 2012 @ 11:16:

Oh avocado's vind ik heeeeeeeeeeeeeeeeerlijk. Maar dan niet warm denk ik. Heb het nooit gehad, ben niet zo van warm fruit.Ik maak 'm koud, met mayonaise en knoflook en wat uitjes fijngesnipperd. Ik vind het ook niet lekker warm. Heerlijk met taco's als aperitief. Nadeel is dat je gelijk vol zit en het diner kunt verplaatsen naar later op de avond . Maar niks te klagen met een prosecco of biertje erbij!
quote:pastiche schreef op 25 juni 2012 @ 11:18:

[...]

Ik maak 'm koud, met mayonaise en knoflook en wat uitjes fijngesnipperd. Ik vind het ook niet lekker warm. Heerlijk met taco's als aperitief. Nadeel is dat je gelijk vol zit en het diner kunt verplaatsen naar later op de avond . Maar niks te klagen met een prosecco of biertje erbij!O zalig!
quote:geheimtaal schreef op 25 juni 2012 @ 11:16:[/b

Oei, dat klinkt nogal snobistisch!

Inderdaad, 'een onberispelijke visboer'?

Ik vind de diepvrieskibbeling van de Aldi eigenlijk wel lekker. Kibbeling van onberispelijke visboeren op zich ook wel hoor.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 25 juni 2012 @ 11:19:

[...]

Inderdaad, 'een onberispelijke visboer'?

Ik vind de diepvrieskibbeling van de Aldi eigenlijk wel lekker. Kibbeling van onberispelijke visboeren op zich ook wel hoor.

Met vis ben ik inderdaad heel precies .

Het is gauw niet goed/lekker.
quote:borderwalk schreef op 25 juni 2012 @ 11:18:

Zelfgemaakte appelmoes, de lekkerste gehaktballen of een goed gebakken stukje vlees, een eigen gemaakte sausje erbij, perfect gekookte sperziebonen, heerlijk goudbruine aardappeltjes etc etc.Hmm, ja. Of lekker draadjesvlees, of gegrilde kip.
kibbeling uit de supermarkt, dat vind ik wel een no-go hoor.

En borderwalk, ik denk dat zelfgemaakte appelmoes en zelfgemaakt sausjes ook al zonde van het werk zijn. Mensen die zo eten willen gewoon de vertrouwde smaak van Hak of Calve.
.
Een haring haal ik ook niet overal.
Nederlanders en eten... het is ook nooit goed. Met de twee simpele woorden 'lekker, pannenkoeken!' definieer je in dit geval een heel volk. Echt een schande, als je het mij vraagt.
quote:yasuko schreef op 25 juni 2012 @ 11:20:

Met vis ben ik inderdaad heel precies .

Het is gauw niet goed/lekker.Oh, ik vind vis op zich bijna altijd wel lekker, het is maar hoe je het klaarmaakt. Ik ben zelf alleen niet zo goed in vis bakken, helaas. Mijn vader kan echt heerlijke tilapiafilet maken, bij mij wordt het uiteengevallen prut die ik van de bodem van de pan moet schrapen met een spatel. Terwijl ik voor de rest best redelijk kan koken, maar vis...
quote:poppyseed schreef op 25 juni 2012 @ 11:22:

Nederlanders en eten... het is ook nooit goed. Met de twee simpele woorden 'lekker, pannenkoeken!' definieer je in dit geval een heel volk. Echt een schande, als je het mij vraagt.Ja, echt, een héél volk...
quote:Susan schreef op 25 juni 2012 @ 11:19:

[...]

Ik vind de diepvrieskibbeling van de Aldi eigenlijk wel lekkerBedankt voor de tip, ik ga het uitproberen.

[...]

Maar als jij goed kan koken, zelf lekker wil eten en graag wat langer in de keuken staat, maar mensen met een beperkt smaakpalet te eten krijgt, dan maak je toch de lekkerste hollandse kost die ze ooit hebben gegeten? Ik snap niet goed hoe je dan bij enchilladas met chorizo en kidneybonen uitkomt.

Zelfgemaakte appelmoes, de lekkerste gehaktballen of een goed gebakken stukje vlees, een eigen gemaakte sausje erbij, perfect gekookte sperziebonen, heerlijk goudbruine aardappeltjes etc etc.

Die enchilladas zou mijn jongste nog wel eten, maar naturel met niks erin.

Appelmoes zou hij laten staan, heel misschien een gehaktbal of stukje vlees wel eten , sausje zou hij laten staan net als de sperziebonen en de goudbruine aardappeltjes zou hij nauurlijk (patat!) wel eten.
quote:Susan schreef op 25 juni 2012 @ 11:23:

[...]

Ja, echt, een héél volk... Nee ik overdrijf. 90% van het volk dan.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 juni 2012 @ 09:43:

Mijn kinderen lustten vroeger ook bijzonder weinig; ook niet fijn als je met samengeknepen billen aan tafel gaat omdat je al weet wat er gaat gebeuren.

Ik heb ook van die kinderen in mijn omgeving. Ik zie mijn vriendin inderdaad al helemaal stressen zodra het moment van aan tafel gaan nadert want haar kinderen lusten niks. Echt niks. En wat ze wel lusten moet van precies hetzelfde merk zijn en ook precies hetzelfde klaargemaakt zijn als thuis, anders lusten ze het alsnog niet.

Als ze bij ons eten, maken we dus het simpelste van het simpelste klaar en stel ik me erop in dat ze dan waarschijnlijk evengoed alleen wat droge pasta zullen eten. Voor mijn vriendin is het denk ik erger dan voor ons, die schaamt zich dood als ze weer gaan piepen.

Neefje was vroeger ook zo'n ramp. Die wierp al tijdens het koken een blik in de pan en riep dan 'bah, dat is vies!'. Daar heb ik wel korte metten mee gemaakt: je hoeft het niet op te eten maar ik heb er wel mijn best op gedaan dus je houdt je commentaar maar voor je.
quote:redband schreef op 25 juni 2012 @ 11:23:

Bedankt voor de tip, ik ga het uitproberen.Wel oppassen, ik heb er een keer een graatje in gevonden. Was wel maar één keer, maar toch.
Ik vraag altijd wat mensen wel of niet lekker vinden en/of mogen eten. Als mensen het niet aan mij vragen, laat ik altijd uit mezelf even weten waar ik allergisch voor ben (en dat dat soms ook in producten zit waar je het niet van verwacht).

Je hebt je best gedaan op een lekkere maaltijd, dan ben je sowieso al een goede gastvrouw... maar het had waarschijnlijk enig ongemak gescheeld als je van tevoren had gevraagd wat ze wel en niet lekker vinden. Wat je met je gezin lekker vindt, kun je elke dag nog eten.

[...]

Zelfgemaakte appelmoes, de lekkerste gehaktballen of een goed gebakken stukje vlees, een eigen gemaakte sausje erbij, perfect gekookte sperziebonen, heerlijk goudbruine aardappeltjes etc etc.En dan vindt men de verse perfect gekookte sperziebonen niet lekker (want niet zoals ze gewend zijn) en de appelmoes goor. Sjah, daar blijf je dan met je goeie bedoelingen
quote:eefjewentelteefje schreef op 25 juni 2012 @ 11:17:

[...]

Het maakt niet zoveel uit wat ik kook.

Hij eet geen groente en geen fruit (behalve spinzie)

ER zijn wel een paar dingen waarvan ik weet dat hij ze wel eet maar dan zouden we elke dag pasta met rode saus of patat moeten eten.

Natuurlijk heb ik allerlei truuks en verstop ik groente in de rode saus.

Maar vaak al pas ik het eten aan op hem wil hij het niet.

En dat is erg vervelend , sta je je best te doen, creatief te zijn.

Hij wil het niet eens proeven.

En we hebben vanalles al geprobeerd , van op de gang tot beloningsborden.

Ik heb de strijd opgegeven: dan eet je maar niet.

De meeste mensen bij wie we gaan eten weten dit van hem, dus die zullen zich niet zo snel aangesproken voelen.

Maar ik ken het gevoel dat je je uitslooft en dat er niet gegeten wordt en dat is vervelend.

Zo extreem als TO het brengt heb ik gelukkig thuis met gasten nog nooit meegemaakt.

Bramen kunnen best zuur zijn btw :-)

Herkenbaar, dochter was net zo erg. Ik vroeger ook, ik begreep plots mijn vader veel beter die er soms zo moe en boos van kon worden .

Ze is nu 8 en het is nog steeds een beetje aanpassen maar echt al veel beter. Dus hou moed! Wat ik heb gedaan is het zo simpel en basic mogelijk houden bij haar. Dus pasta met een beetje saus en kaas, komkommer of paprika uit het vuistje. Dat heeft ze toen heel veel gegeten. Brood at ze ook, dat deed ik dan met groentebouillon. Later kwam daar stamppot bij (verder geen aardappels). En ze lustte wel witte rijst maar vond het droog (niet gek zonder saus). Ze vond kokos lekker dus ik maak voor haar een room en santen sausje erbij.

Juist geen strijd erover maken was bij ons belangrijk. Anders wordt eten zo beladen. En ik vond het belangrijk dat ze bleef eten en dan voorzichtig hier en daar 's wat uitbreiden qua smaak. Maar ik begrijp je gevoel, ik werd er soms ook gek van .
moet je die aldi kibbeling nog zelf frituren? Dan kan het wel lekker zijn, maar alle vooraf gefrituurde kibbeling die je dan in de magnetron moet opwarmen. Neuh, dat heeft weinig te maken met the real thing.
.
Ik snap beide kanten wel.

Enerzijds is het ongelofelijk onbeschoft om zulke opmerkingen te maken en ik vind het heel raar dat die kinderen hierop niet aangesproken zijn (aldus wat ik verneem).

Anderzijds, desondanks dat ik het gerecht graag eet wat jij hebt voorgeschoteld, vind ik het niet gek dat ze er niet laaiend enthousiast over waren als het gekste wat ze eten spaghetti is. Ik kreeg met vorige kerst lauwe eendenmaagjes en kippenlevertjes op een vinegraitte. Heb een paar happen genomen, zo kort mogelijk in mijn mond gehouden en zo snel mogelijk ingeslikt. Vond ik echt niet lekker. (Er was mij niet verteld was het was op voorhand maar pas achteraf, dus daar ligt het niet aan).

Dusja, volgende keer gewoon aanpassen aan wat gasten graag eten, hoewel ik geen moeite zou doen voor mensen die ronduit onbeschoft zijn.
Never mind, totaal off topic.
quote:impala schreef op 25 juni 2012 @ 11:22:

kibbeling uit de supermarkt, dat vind ik wel een no-go hoor.

En borderwalk, ik denk dat zelfgemaakte appelmoes en zelfgemaakt sausjes ook al zonde van het werk zijn. Mensen die zo eten willen gewoon de vertrouwde smaak van Hak of Calve.De kans is aanwezig of misschien vinden de ouders het wel heerlijk omdat het ze aan de appelmoes van oma doet denken. Iig geniet je (en de goede eters) en dan van en de appelmoes maak je natuurlijk niet alleen voor 1 avond. Maar het gaat erom dat je de basis tradioneel GVA houdt, maar dan lekker.
mijn schoonvader is ook een enorme zeur. Lust eigenlijk alleen aardappels vlees en groenten en over de groenten dan het liefst een kaassausje.

Ik heb een keer een indische rijsttafel gemaakt, dagen in de keuken gestaan, meneer was boos en neemt dit mij nog steeds (na jaren) kwalijk. Ook dat ik een keer met een verjaardag tomatensoep had ipv champignon (wist ik veel)

Nu komen ze haast nooit meer eten, maar als ze komen maak ik idd iets met aardappels maar dan wel hoe ik het lekker vind (niet standaard gekookt ofzo) en op een verjaardag zorg ik dat ik een blik soep voor hem heb.

brood is trouwens ook een drama hoor, alleen gewoon volkorenbrood en geen "gekke" dingen erop, kaas, ham, salami en dan houdt het wel een beetje op.

Ach ik probeer er maar aan te denken dat hij zichzelf veel lekkers ontzegt...
quote:appagante schreef op 25 juni 2012 @ 10:43:

[...]

Ja, zie je wel. Ik zei het nog tegen mijn man. Die vond het onzin dus ik hoopte hier te horen dat het meeviel met me. Zucht..... Afijn, ik heb er van geleerd. Ik zal volgende keer aan de mensen vragen wat ze willen. Hoewel dat pas geleden aan mij werd gevraagd en dan weet je toch ook niet wat je moet zeggen. Ze vroeg zelfs wat we wilden drinken. Jeetje, zet een pak sap, een fles cola in de koelkast en leg een fles wijn in je kast.

ach meid, trek het je niet aan. Ik vind dat jij je best gedaan hebt. Je kan het trouwens toch nooit iedereen naar de zin maken. Als je aardappels-vlees-groente had gemaakt, werd er misschien weer geklaagd dat het te standaard was, of de groente was niet zacht genoeg gekookt, of het vlees te gekruid.

Je weet nu dat je bij deze mensen vooraf maar moet vragen wat ze willen. Klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven