Ondankbare eters

25-06-2012 09:29 590 berichten
Grrr, ken je dat?

Zaterdag kwamen er vrienden eten. Hij, zij en drie kinderen. Omdat we weten dat ze redelijk 'gewoon' eten, besloten we om niet al te gek te koken. Maar zeg nou zelf, het is toch leuk als mensen een beetje hun best doen als je langskomt, toch? Macaroni doen we door de week wel weer.

Afijn, een heerlijke mexicaanse tomatensoep gemaakt, die ging nog wel. Maar toen het hoofdgerecht kwam begon iedereen toch moeilijk te kijken. Tomaten (voor konijnen), verse quacamole (heksen-snot), enchilada's met sla (weer konijnen), kidneybonen (wattes!?), chorizo en ui. De eerste reactie was 'lekker, pannekoeken!', vervolgens een zichtbare teleurstelling.

Het toetje, verse frambozen uit de tuin met slagroom en een bolletje ijs, werd ook maar alleen door moeder gegeten want de rest vond die 'bramen' zo zuur (!?).

Ik baalde er zo van. Ik begrijp dat mensen dol zijn op te lang gekookte sperziebonen (proef je toch niet met ketchup of appelmoes) maar leer je kinderen wel dingen te proeven. Ik hoorde vader voordat we aan tafel gingen al fluisteren 'als je het niet lekker vind, schuif je het maar aan de kant'. Ik durf te zweren dat ze op de terugweg langs de Mac zijn gereden. Gelukkig vonden mijn kinderen het heerlijk dus ik had niet voor niks de hele zaterdag in de keuken gestaan. Toch baalde ik er wel van. Ik had ze wel willen horen tegen elkaar in de auto op weg naar huis.

Voel me toch een beetje een slechte gastvrouw......
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je gasten van gisteren horken en ik zou ze nooit meer uitnodigen om te komen eten. Als ze nog eens voorstellen 'dan eten we bij jullie', zou ik zeggen: nee, want ik vind het niet leuk om voor jullie te koken. De kinderen kun je het niet kwalijk nemen, die ouders moeten allebei een flinke schop onder hun kont krijgen. Werkelijk.
Wat eten we vanavond?
Uh pastisch , zoon is inmiddels 9!!!

Verse groenten zoals komkommer enz eet hij echt niet!

Ik bied hem vanalles aan (in; het staat op tafel) maar hij weigert het gewoon.

Mensen zeggen hier (en ik ken dat ook van vriendinnen) dat ze het wel moeten proeven.

Dat vind ik ook , maar dat doet hij niet (daarvoor was het beloningsbord, als hij iets zou proeven wat hij niet wil/durft sticker met uiteindelijk iets leuks als beloning)

Er wordt gezegd ; slecht opgevoede kinderen , nou verder is ie prima opgevoed , hier voel ik me wel een beetje gefaald ja.

Wat ik nu doe is hem de controle geven , inde supermarkt zeggen : zo , wat zou je wel eens willen proberen?

Zo kwam ie laatst op tomatensoep (?) en heeft het ook keurig opgegeten.

Maarrr , dan mogen er geen stukje inzitten...

Kijk de reden dat je je als ouder er druk ommaakt is dat je wil dat je kind genoeg vitamine binnenkrijgt.

En beleefd genoeg is om bij andere mensen zijn bord leeg te eten...
quote:vrouwke_theelepel schreef op 25 juni 2012 @ 11:26:

[...]

En dan vindt men de verse perfect gekookte sperziebonen niet lekker (want niet zoals ze gewend zijn) en de appelmoes goor. Sjah, daar blijf je dan met je goeie bedoelingen Precies! Versgemaakte appelmoes: Blèèèèh! Mama, er zitten stukjes in!
Ik zou de volgende keer maar een boterham smeren voor deze gasten, want je gaat het toch nooit goed doen bij ze. 1 met worst of kaas en 1 met zoet. Want zo doen wij dat in Nederland

Net als onze vorige buren. Als die naar Zwitserland gingen, namen ze voor twee weken al hun eigen eten mee. Aardappels, brood, broodbeleg. Je zou toch maar eens iets eten wat Zwitsers ook eten
Ik heb trouwens ooit een collega gehad en haar vader at al 22 jaar elke avond hetzelfde avondeten. Dat was het enige wat hij echt lekker vond en elke avond smulde hij weer van dezelfde gehaktbal, gekookte aardappels en boontjes.
Ik vraag altijd aan gasten of er dingen zijn die ze niet lusten. Om dus gezeur te voorkomen. Ik wil dat ze lekker eten. Kinderen die dan alsnog niet willen eten gaan maar naar de mac.
quote:makreel schreef op 25 juni 2012 @ 11:33:

Ik vind je gasten van gisteren horken en ik zou ze nooit meer uitnodigen om te komen eten. Als ze nog eens voorstellen 'dan eten we bij jullie', zou ik zeggen: nee, want ik vind het niet leuk om voor jullie te koken. De kinderen kun je het niet kwalijk nemen, die ouders moeten allebei een flinke schop onder hun kont krijgen. Werkelijk.

Mee eens, die kinderen kunnen er ook niks aan doen dat ze geen culinaire opvoeding krijgen.

Ik weet nog dat mijn vader vroeger een keer thuiskwam met een stuk cactus en leguaneneieren, om vervolgens te kijken wie het aandurfde. Als je dat op jonge leeftijd voorgeschoteld krijgt, zal je voor de rest van je leven niet kieskeurig zijn op het gebied van eten.
Oh ja, Eefje, met 9 is het een ander verhaal haha, excuses .

Dat lijkt me idd lastig. De broer van mijn ex was ook zo. Hij is op latere leeftijd wel meer gaan proeven (dan hebben we het over 20 jaar oud). Ik begrijp je gene, ik vind het ook soms lastig als we uitgenodigd zijn voor het eten en ik de instructies voor dochter geef. Het is nu goed te doen maar vroeger was dat: kook maar wat pasta en heb wat geraspte kaas in huis, dan zijn we allemaal blij. Zucht.
quote:impala schreef op 25 juni 2012 @ 11:05:

nog ff over die wraps:

quote: Je moet ze wel effe in de koekenpan met wat olijfolie bakken hè,anders is het een soort karton. En zuur (schreef iemand anders): dat zalwel aan de tht-datum gelegen hebben :-)

Ja tuurlijk, wij kijken nooit naar een tht-datum, dat zal het zijn.

En dan: als je tortillas bakt worden ze knapperig en kun je ze helemaal niet meer tot wrap rollen. Dus hoe zie je dat voor je? Olijfolie is trouwens niet mijn eerste keus als ik tortillas bak.

Mee eens! Olijfolie vind ik vies, ik gebruik zonnebloemolie, die smaakt tenminste neutraal. Heb er ook 'n hekel aan dat mensen te pas en te onpas overal maar olijfolie doorheen doen. Vooral 'n salade. Die vind ik niet meer te eten met die penetrante olijvensmaak er doorheen.

Quesedilla's vind ik overigens weer wel heerlijk: met garnalen en kaas! Ken die alleen nog maar uit de USA/Canada en heb ze hier nog nooit gegeten, maar dat smaakt licht knapperig en luchtig en heel anders dan die tortilla/wraps.
quote:poppyseed schreef op 25 juni 2012 @ 11:24:

[...]

Nee ik overdrijf. 90% van het volk dan.Ah, en de overige 10% zit natuurlijk hier!
Waar ik nog wel eens aan moet denken:

In dat programma "groeten uit de rimboe" zag je ook hoe er gegeten werd bij primitieve stammen.

En dan zag je bijv. hoe ook kindjes van dat smerige sago dat uit die bomen werd geschraapt rustig zaten te eten.

Ik denk dat kinderen over het algemeen het voedselpatroon van de ouders volgen.

Met wat "mode"aanpassingen, zoals wraps en pasta.
quote:appagante schreef op 25 juni 2012 @ 10:43:

[...]

Ja, zie je wel. Ik zei het nog tegen mijn man. Die vond het onzin dus ik hoopte hier te horen dat het meeviel met me. Zucht..... Afijn, ik heb er van geleerd. Ik zal volgende keer aan de mensen vragen wat ze willen. Hoewel dat pas geleden aan mij werd gevraagd en dan weet je toch ook niet wat je moet zeggen. Ze vroeg zelfs wat we wilden drinken. Jeetje, zet een pak sap, een fles cola in de koelkast en leg een fles wijn in je kast.

Ik vind je een perfecte gastvrouw en je vrienden ontzettend onbeleefd. Je menu is echt niet gek, ook als ze het nog nooit hebben gegeten, kunnen ze het in elk geval proeven. Zeggen dat het eruit ziet als 'heksensnot' en dat rauwkost 'konijnenvoer' is, zou voor mij reden genoeg zijn om ze echt nooit meer uit te nodigen. De kinderen zijn wat mij betreft vrij om te doen en laten wat ze willen (al zou ik me te barsten schamen als ouders, maar goed, het lijkt me ook lastig als je zo'n piepkind hebt dat niks lust of wil proberen), maar die volwassenen hebben zich echt van hun slechtste kant laten zien.

Ik zou zeker niet volgende keer gehaktballen en appelmoes voor ze gaan maken. Zoals al gezegd: vinden ze waarschijnlijk ook niet lekker want anders dan thuis en uhhh uitjes in de gehaktbal en prut prut, neehoor. Ze nemen maar brood mee of komen na het eten, opheuen met je gezeur.
Wat eten we vanavond?
Ik hoor duidelijk bij het plebs. Ik vind een pannenkoek op zijn tijd ook zalig. Met spek en kaas en gember en stroop... mjam.
quote:liv_1 schreef op 25 juni 2012 @ 11:41:

[...]

Ah, en de overige 10% zit natuurlijk hier!Volgens mij hoor ik hier genoeg mensen die ook beperkingen hebben op het gebied van eten en zich in de moeilijke gasten kunnen verplaatsen.
quote:pastiche schreef op 25 juni 2012 @ 11:39:

Oh ja, Eefje, met 9 is het een ander verhaal haha, excuses .

Dat lijkt me idd lastig. De broer van mijn ex was ook zo. Hij is op latere leeftijd wel meer gaan proeven (dan hebben we het over 20 jaar oud). Ik begrijp je gene, ik vind het ook soms lastig als we uitgenodigd zijn voor het eten en ik de instructies voor dochter geef. Het is nu goed te doen maar vroeger was dat: kook maar wat pasta en heb wat geraspte kaas in huis, dan zijn we allemaal blij. Zucht.Jahaha , heel herkenbaar
quote:elninjoo schreef op 25 juni 2012 @ 11:41:

[...]

Mee eens! Olijfolie vind ik vies, ik gebruik zonnebloemolie, die smaakt tenminste neutraal. Heb er ook 'n hekel aan dat mensen te pas en te onpas overal maar olijfolie doorheen doen. Vooral 'n salade. Die vind ik niet meer te eten met die penetrante olijvensmaak er doorheen.

Quesedilla's vind ik overigens weer wel heerlijk: met garnalen en kaas! Ken die alleen nog maar uit de USA/Canada en heb ze hier nog nooit gegeten, maar dat smaakt licht knapperig en luchtig en heel anders dan die tortilla/wraps.

Bedoelen jullie die tortilla's uit zo'n pak?

Die warm ik even op in een droge koekepan.

Eerst even een paar druppels water op.

Soms met wat kaas erop, zodat dat smelt.
quote:poppyseed schreef op 25 juni 2012 @ 11:38:

[...]

Mee eens, die kinderen kunnen er ook niks aan doen dat ze geen culinaire opvoeding krijgen.

Ik weet nog dat mijn vader vroeger een keer thuiskwam met een stuk cactus en leguaneneieren, om vervolgens te kijken wie het aandurfde. Als je dat op jonge leeftijd voorgeschoteld krijgt, zal je voor de rest van je leven niet kieskeurig zijn op het gebied van eten.

Onzin. Je zult idd experimenteel vanalles durven proberen, maar dat wil nog niet zeggen dat je het graag gaat eten.

Overigens, als ik uit eten ga (of dat nu in 'n restaurant is of ik word uitgenodigd bij mensen thuis) dan verwacht ik toch iets lekkers te eten en 'n overload aan groente en soep valt daar bij mij niet onder. Bij 'uit' horen frietjes of op z'n minst gebakken aardappeltjes.
Je hebt vreselijk je best gedaan maar het is niet je taak om de culinaire opvoeding op je te nemen. Het gaat immers om gezellig samen eten. Ik kook in zo'n geval dubbel, patat voor de kinderen. Ze mogen proeven maar dan hebben ze ook wat om op terug te vallen.
quote:poppyseed schreef op 25 juni 2012 @ 11:44:

[...]

Volgens mij hoor ik hier genoeg mensen die ook beperkingen hebben op het gebied van eten en zich in de moeilijke gasten kunnen verplaatsen.

Het was maar een grapje hoor.

Maar eeh "beperkingen op het gebied van eten"? Je doet alsof het een ziekte is of zo. Niet zo overdrijven hoor. Het is maar eten.
quote:elninjoo schreef op 25 juni 2012 @ 11:45:

[...]

Onzin. Je zult idd experimenteel vanalles durven proberen, maar dat wil nog niet zeggen dat je het graag gaat eten.

Overigens, als ik uit eten ga (of dat nu in 'n restaurant is of ik word uitgenodigd bij mensen thuis) dan verwacht ik toch iets lekkers te eten en 'n overload aan groente en soep valt daar bij mij niet onder. Bij 'uit' horen frietjes of op z'n minst gebakken aardappeltjes.Larven zijn in veel gebieden een delicatesse. Hier in Nederland niet. Ik zie toch een verschil in opvoeding.
quote:pastiche schreef op 25 juni 2012 @ 11:44:

Ik hoor duidelijk bij het plebs. Ik vind een pannenkoek op zijn tijd ook zalig. Met spek en kaas en gember en stroop... mjam.Ah joh, de hollandse pot is inmiddels allang weer helemaal hip hoor. Je bent gewoon enorm trendy.
quote:poppyseed schreef op 25 juni 2012 @ 11:38:

[...]

Uh , mijn man is een Fransman en geloof me, die culinaire opvoedingg krijgen ze.

Hij is alleen voor de helft mislukt.

Kijk, dit is precies wat steekt.

Je kind is slecht opgevoed, geen culinaire opvoeding en de gene die je voelt als je kind de gastvrouw min of meer beledigd door het niet eens te proberen!

Of de wanhoop die je af en toe voelt als moeder...
quote:liv_1 schreef op 25 juni 2012 @ 11:46:

[...]

Het was maar een grapje hoor.

Maar eeh "beperkingen op het gebied van eten"? Je doet alsof het een ziekte is of zo. Niet zo overdrijven hoor. Het is maar eten.Heeft het woord 'beperking' nu ookal zo'n beladen betekenis? Laten we maar weer teruggaan naar handicap.
quote:liv_1 schreef op 25 juni 2012 @ 11:47:

[...]

Ah joh, de hollandse pot is inmiddels allang weer helemaal hip hoor. Je bent gewoon enorm trendy.Dat zou dan voor het eerst zijn!
quote:eefjewentelteefje schreef op 25 juni 2012 @ 11:17:

[...]

Het maakt niet zoveel uit wat ik kook.

Hij eet geen groente en geen fruit (behalve spinzie)

ER zijn wel een paar dingen waarvan ik weet dat hij ze wel eet maar dan zouden we elke dag pasta met rode saus of patat moeten eten.

Natuurlijk heb ik allerlei truuks en verstop ik groente in de rode saus.

Maar vaak al pas ik het eten aan op hem wil hij het niet.

En dat is erg vervelend , sta je je best te doen, creatief te zijn.

Hij wil het niet eens proeven.

En we hebben vanalles al geprobeerd , van op de gang tot beloningsborden.

Ik heb de strijd opgegeven: dan eet je maar niet.

De meeste mensen bij wie we gaan eten weten dit van hem, dus die zullen zich niet zo snel aangesproken voelen.

Maar ik ken het gevoel dat je je uitslooft en dat er niet gegeten wordt en dat is vervelend.

Zo extreem als TO het brengt heb ik gelukkig thuis met gasten nog nooit meegemaakt.

Bramen kunnen best zuur zijn btw :-) En uh frambozen ook (ik had niet goed gelezen )Oeh, dat is inderdaad extreem. Zou ook niet meer weten hoe ik daar mee om moest gaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven