Ondankbare eters

25-06-2012 09:29 590 berichten
Grrr, ken je dat?

Zaterdag kwamen er vrienden eten. Hij, zij en drie kinderen. Omdat we weten dat ze redelijk 'gewoon' eten, besloten we om niet al te gek te koken. Maar zeg nou zelf, het is toch leuk als mensen een beetje hun best doen als je langskomt, toch? Macaroni doen we door de week wel weer.

Afijn, een heerlijke mexicaanse tomatensoep gemaakt, die ging nog wel. Maar toen het hoofdgerecht kwam begon iedereen toch moeilijk te kijken. Tomaten (voor konijnen), verse quacamole (heksen-snot), enchilada's met sla (weer konijnen), kidneybonen (wattes!?), chorizo en ui. De eerste reactie was 'lekker, pannekoeken!', vervolgens een zichtbare teleurstelling.

Het toetje, verse frambozen uit de tuin met slagroom en een bolletje ijs, werd ook maar alleen door moeder gegeten want de rest vond die 'bramen' zo zuur (!?).

Ik baalde er zo van. Ik begrijp dat mensen dol zijn op te lang gekookte sperziebonen (proef je toch niet met ketchup of appelmoes) maar leer je kinderen wel dingen te proeven. Ik hoorde vader voordat we aan tafel gingen al fluisteren 'als je het niet lekker vind, schuif je het maar aan de kant'. Ik durf te zweren dat ze op de terugweg langs de Mac zijn gereden. Gelukkig vonden mijn kinderen het heerlijk dus ik had niet voor niks de hele zaterdag in de keuken gestaan. Toch baalde ik er wel van. Ik had ze wel willen horen tegen elkaar in de auto op weg naar huis.

Voel me toch een beetje een slechte gastvrouw......
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dol op 'heksen-snot'

En ik begrijp echt niet dat mensen te lang gekookte sperziebonen überhaupt te vreten vinden. Dat is het enige waar ik geen rekening mee houd als ik eters krijg. Ik ga groenten echt niet verneuken door het zo lang te koken dat het zacht is. Zonde en waarom zou je het dan nog eten, voedingswaarde nul-komma-nul. En dan mengen met appelmoes of ketchup? No f...... way aan mijn tafel, dan word ik echt een beetje misselijk als ik dat zou aanschouwen.
quote:rosanna08 schreef op 25 juni 2012 @ 19:10:

[...]

ghe logisch natuurlijk, mijn hersenen werkten even niet. Seitan ken ik niet, maar de rest eet ik ook met af en toe vlees en vis

Dan lust jij dus ECHT alles (vlees en vis lust ik ook hoor, heel erg graag zelfs, maar ik eet het niet uit principiële redenen.)

Seitan is een eiwitrijk vegetarisch product. Het heeft een op vlees gelijkende vezelstructuur. Het heeft een hartige smaak. (Wiki)
Ik heb dat ook niet meegekregen van mijn ouders.

Alles mengen met appelmoes/ketchup ofzo.

Of prakken met heel veel jus.

Je lust het, of je lust het niet.

En niet verbloemen met appelmoes en dan wel eten.
quote:Kuzu schreef op 25 juni 2012 @ 18:29:

Maar met Kerst zouden we eens wild doen. We zouden Chinees halen.
quote:NYC schreef op 25 juni 2012 @ 18:56:

[...]

Maar Evelyn, het eten van TO valt toch binnen de noemer alledaags, zelfde als bijv. spaghetti, bami, taco's, stamppot, avg'tje. Dat je er niet van houdt is een tweede, maar er zit toch niks echt raars tussen?

En tuurlijk kan er altijd iets 'gewoons' zijn wat een ander vies vindt (zoals ik heb met gekookte aardappels), maar als het niet heel specifiek gemeld is, dan vind ik dat je bij een 'gewone' maaltijd kunt verwachten dat het iets als TO heeft gekookt.

Ik vind het zelf lekker en niks geks maar ik zou het niet maken voor mensen die altijd "normaal" eten, als normaal agv inhoudt. En wienst spannendste uitspatting bijv pasta is, ik noem maar wat. Ik snap dat, dat je het dan veel rare smaken vindt.

Ik begrijp de teleurstelling en ook dat je het niet waardeert dat een gezin je eten en masse zit af te zeiken. Zou ik ook niet blij van worden. Toch zou ik het bij mezelf zoeken dat ze het überhaupt niet lekker vinden, ik heb dat gekookt terwijl ik die mensen ken. En ik zou ook niet iemands smaak gaan afzeiken en daar leek het even wel op. In die zin blijf ik gewoon vinden dat wanneer je mensen uitnodigt voor het eten, je je best moet doen om je in te leven in wat voor hen wrs lekker is, het even checkt enz. En dat je wat simpele oplossingen hebt voor de kinderen, dat risico loop je nou eenmaal met ze.

Als ze dan gaan lopen mierenneuken, zou ik er ook wel even klaar mee zijn denk ik. De volwassenen dan, van kinderen kan ik het prima hebben en duik ik gerust mijn kastjes nog even in om een alternatief te maken wat ze wel lusten. Het zijn mijn gasten, ik vind het fijn als ze zich prettig en verzorgd voelen. Hoort eten ook bij.
quote:tzippa schreef op 25 juni 2012 @ 19:16:

[...]

Dan lust jij dus ECHT alles (vlees en vis lust ik ook hoor, heel erg graag zelfs, maar ik eet het niet uit principiële redenen.)

Seitan is een eiwitrijk vegetarisch product. Het heeft een op vlees gelijkende vezelstructuur. Het heeft een hartige smaak. (Wiki) niet alles, ik lust echt geen lever en van zachtgekookt ei ga ik echt over mijn nek. Koffie vind ik niet lekker, maar krijg ik wel weg als het echt echt echt zou moeten en erwtensoep wil ik toch nog een keer proeven om er zeker van te zijn dat ik het niet lekker vind
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wij eten geregeld met z'n tienen, waaronder 5 kinderen. Dan wordt er dubbel gekookt omdat ik het gezelliger vind dat iedereen lekker eet. Ook een keer een groep van 20 dieetforummers thuis gehad, daar moest dus een speciaal buffet voor gemaakt worden. Plus "gewoon"eten voor de kinderen. Veel werk, maar je nodigt ze zelf uit en je wilt het hen naar de zin maken.
quote:rosanna08 schreef op 25 juni 2012 @ 19:20:

[...]

niet alles, ik lust echt geen lever en van zachtgekookt ei ga ik echt over mijn nek. Koffie vind ik niet lekker, maar krijg ik wel weg als het echt echt echt zou moeten en erwtensoep wil ik toch nog een keer proeven om er zeker van te zijn dat ik het niet lekker vind

Ik probeer nog steeds olijven te gaan appreciëren. Ik eet het 4 keer per jaar verplicht (van mezelf) al 8 jaar op een rij; ze zeggen dat je dat moet leren eten, dus ik doe m'n best.

Het valt dus niet onder dingen die ik echt NIET lust, maar ook niet zelf zou kopen...

Ben wel bijv. koriander heel erg lekker gaan vinden door steeds te proberen, terwijl ik dat eerst echt niet lustte, dus sommige experimenten werpen wel vruchten af

Andersom was ik als baby/peuter gek op wortelstamp, terwijl ik dat in mijn latere jaren het 'allervieste' vond. Smaken veranderen dus echt, en ook alle kanten op!
Met wat voor olijven probeer je het tzippa?
quote:borderwalk schreef op 25 juni 2012 @ 19:34:

Met wat voor olijven probeer je het tzippa?

Groene en zwarte en laatst heb ik paarse (?) op.

Zwart lust ik nu wel, de paarse vond ik heerlijk, de groene kan ik nu eten zonder zuurpruimgezicht, maar vind ik niet uitgesproken lekker. Soms tref ik een groene olijf die heel lekker is, soms een die me meteen weer 10 stappen achteruit zet ;-P

Heb je tips dan?
quote:tzippa schreef op 25 juni 2012 @ 19:46:

[...]

Weet je zeker dat dat olijven waren en geen druiven?
quote:tzippa schreef op 25 juni 2012 @ 19:46:

[...]

Zwart lust ik nu wel, de paarse vond ik heerlijk, de groene kan ik nu eten zonder zuurpruimgezicht, maar vind ik niet uitgesproken lekker. Soms tref ik een groene olijf die heel lekker is, soms een die me meteen weer 10 stappen achteruit zet ;-P

Heb je tips dan?Die paarse zullen wel kalimata olijven zijn geweest. Ik ben idd ook begonnen met zwart. Ik zou even naar de olijvenbar op de markt gaan (of waar je dan ik jouw omgeving olijven kunt kopen) daar weten ze precies wat de zoetste zijn en dan hebben ze ook verschillende marinades en je kunt ze proeven voordat je ze koopt.
Mijn vent heeft geen culinaire opvoeding gehad, maar hij probeert en lust echt alles. Schoonouders nemen op vakantie alles mee, tot drinken aan toe en als we in het buitenland uit eten gaan proberen vent en ik lokale schotels en zij zitten aan de hamburger of pizza als dat op de kaart staat.

Ik at op m'n 7e al toastjes met zalm, avocado's, salades met artisjok erin etc, maar mijn moeder kan ook geweldig lekker koken. Thuis hoefde ik nooit m'n bord leeg te eten als ik iets niet lustte, maar ik weet nog dat ik als ongeveer 9-jarige bij een vriendinnetje loempia's te eten kreeg en ik heb het met een lach op m'n gezicht, al kokhalzend, hopend dat ze het niet merkten, weg zitten werken.

Het heeft dus niet alles met de opvoeding te maken.

(met lezen ben ik pas bij p 15, maar zelfgemaakte guacamole vind ik 1 van de lekkerste dingen ooit, die uit een pakje heb ik ooit bij vrienden geproefd.. Jakkes! Zij zeiden overigens ook dat het het niet bij die van mij haalde en dat ze het nooit meer zouden kopen. :D )
Ze eten redelijk gewoon en dan kom jij aan met een Mexicaanse maaltijd. Eten uit een land van een ander continent dan Europa. Onder 'gewoon' zou ik dan toch echt Hollands verstaan. Aardappelen, groenten en vlees. Ook daarmee kun je best creatief zijn.

Eet zelf het liefst eten van alle continenten binnen een week, dus aan mij zou je een goede gast hebben gehad. Alleen was ik niet op bezoek, je vrienden waren dat. Verkeerde inschatting.
quote:qwerttu schreef op 25 juni 2012 @ 19:50:

[...]

Weet je zeker dat dat olijven waren en geen druiven?
quote:borderwalk schreef op 25 juni 2012 @ 19:55:

[...]

Die paarse zullen wel kalimata olijven zijn geweest. Ik ben idd ook begonnen met zwart. Ik zou even naar de olijvenbar op de markt gaan (of waar je dan ik jouw omgeving olijven kunt kopen) daar weten ze precies wat de zoetste zijn en dan hebben ze ook verschillende marinades en je kunt ze proeven voordat je ze koopt.

Ja, kalamata olijven idd!

Goeie tip trouwens, binnenkort eens op zoek naar de olijvenstand op de markt en proeven
Over de slagroomtaart: ik vind een goede luchtige taart, met jam en een dun laagje bakkersroom, echt heerlijk. Helaas zijn de meeste taarten niet zo goed, en dan is de slagroom meer boter en/of de bakkerroomlaag veels te dik en/of de jam te zoet en/of de cake te compact of zompig, en dan vind ik het echt niet lekkery.

Verder ben ik gek op allerlei taartjes, met chocoladetruffeltaart van die bakker uit A'dam als favoriet en alle soorten merengues op een goede 2e plaats.
quote:pastiche schreef op 25 juni 2012 @ 16:53:

Wat ik me nou zit af te vragen, is er iemand die echt helemaal dol is op slagroomtaart? Waarmee ze verjaardagstaarten voor kinderen maken ed, die sponzige cakedingen. Dochter en ik vinden het allebei vies (we eten er wel braaf wat van op verjaardagen) en ik heb al vaker gehoord dat mensen het maar matig vinden. Zijn er hier wel liefhebbers? Gewoon nieuwsgierigheid.

Ik! Ik ben dol op cakes en taarten, en dan juist de ouderwetse taarten als slagroomtaart enzo. Juist die moderne taarten met al dat marsepein die je tegenwoordig overal krijgt voorgeschoteld lussiknie.

Ik ben voor de rest helemaal niet echt een snoeper, hou niet van toetjes (dus mousses, pudding, vla, yoghurt, dat soort dingen) maar voor een stuk taart met slagroom kan je me wakker maken.
Am Yisrael Chai!
Ik lust echt niet alles (wel heel veel) Maar als ik bij iemand eet end ie heeft spruitjesbloemkoolbroccolipostelein gemaakt, dan eet ik dat.
Ik was als kind ook een hele slechte eter maar van mijn moeder mocht ik nooit zeggen dat ik iets vies/smerig vond. "Eten is niet vies, jij vindt het lekker!"

Gelukkig is het best goed gekomen hoor, kan me 's ochtends echt verheugen op het avondeten
Sta er net zo in, Jansenenjanssens. Ik ben op visite, niet in een restaurant, ben er met name voor de gezelligheid, niet voor het eten. Tenzij het bietjes zijn... dan laat ik het liggen.
Ik ken gelukkig vrijwel alleen maar dankbare eters, op mijn vader - die sowieso nogal zeikerig kan zijn - na. Wat ik wel een keer heel ondankbaar vond en wat ik eigenlijk ook superonbeleefd vond was een vriendin die kwam eten en waarvan ik weet dat zij een enorme vleeseter is (dat ben ik niet zo) en vooral van rood vlees houdt (hou ik zelf ook al niet zo van).

Ik dacht, nou gezellig, ze blijft eten, laat ik de gewone dagelijkse hap dan eens wat luxer maken. Lekkere spinaziesalade gemaakt met buffelmozzarella, zelf frites staan snijden en in nieuwe olie gebakken, en om haar vlees-behoefte te vervullen dacht ik, ik doe lekker een kalfsoestertje die ik had gevuld met roomkaas. Kalfsvlees is behoorlijk aan de prijs dus dat eet ik eigenlijk vooral als "zondagse maaltijd", zeg maar.

Zegt ze: "ik eet uit principe geen jonge dieren."

Nou kan dat natuurlijk, maar voor iemand die wel met hetzelfde gemak hele koeien, varkens, geiten, schapen en kippen zit weg te werken vond ik het eigenlijk superonbeleefd, vooral omdat ze het ook echt weigerde op te eten nadat ik het al had klaargemaakt. Hop, zo het stukje vlees van 8 euro de kliko in, daar was ik wel effe goed ziek van. (Omdat hij gevuld was kon ik het ook niet bewaren).
Am Yisrael Chai!
Wij hebben een 3 jarige peuter. Heel kieskeurig, en eet weinig tot niets ergens anders dan thuis. Hoewel hij gevarieerd eet (veel groenten, vlees, vis, Italiaans, rijst etc etc, veel knoflook, garnalen, pepers, olijven, maar ook de Hollandsche pot) neem ik, als wij bij vrienden gaan eten voor hem altijd een bakje met kliekje macaroni of lasagne mee. Zo zit hij lekker te smikkelen en genieten wij van de kookkunsten van een ander. Niemand gestrest of beledigd.
quote:qwerttu schreef op 25 juni 2012 @ 14:25:

@Dreamer, dat is waar, als je geen ijs of slagroom lust, is dat wel gewoon geaccepteerd. Raar eigenlijk, hoe dat werkt.

Off-topic: ik zag laatst iemand met zo'n stel onsmakelijke billen als avatar dat ik de mijne opeens helemaal beu was. Dus nu mag David z'n hoofd even laten zien. Is ook mooi, toch? Ja, tuurlijk, maar ik zag pas dat ik op jou reageerde, toen ik de naam van de quote zag .. hoezo plak ik plaatjes bij forummers
Later is nu
Appagante, ik was het die zei dat ik je arrogant vond overkomen.

Omdat je nogal neerbuigend doet over hun smaak. 'Tot snot gekookte sperziebonen maar dat proeven ze toch niet omdat ze overal appelmoes overgooien'.

Dat vind ik nogal arrogant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven