Ondankbare eters

25-06-2012 09:29 590 berichten
Grrr, ken je dat?

Zaterdag kwamen er vrienden eten. Hij, zij en drie kinderen. Omdat we weten dat ze redelijk 'gewoon' eten, besloten we om niet al te gek te koken. Maar zeg nou zelf, het is toch leuk als mensen een beetje hun best doen als je langskomt, toch? Macaroni doen we door de week wel weer.

Afijn, een heerlijke mexicaanse tomatensoep gemaakt, die ging nog wel. Maar toen het hoofdgerecht kwam begon iedereen toch moeilijk te kijken. Tomaten (voor konijnen), verse quacamole (heksen-snot), enchilada's met sla (weer konijnen), kidneybonen (wattes!?), chorizo en ui. De eerste reactie was 'lekker, pannekoeken!', vervolgens een zichtbare teleurstelling.

Het toetje, verse frambozen uit de tuin met slagroom en een bolletje ijs, werd ook maar alleen door moeder gegeten want de rest vond die 'bramen' zo zuur (!?).

Ik baalde er zo van. Ik begrijp dat mensen dol zijn op te lang gekookte sperziebonen (proef je toch niet met ketchup of appelmoes) maar leer je kinderen wel dingen te proeven. Ik hoorde vader voordat we aan tafel gingen al fluisteren 'als je het niet lekker vind, schuif je het maar aan de kant'. Ik durf te zweren dat ze op de terugweg langs de Mac zijn gereden. Gelukkig vonden mijn kinderen het heerlijk dus ik had niet voor niks de hele zaterdag in de keuken gestaan. Toch baalde ik er wel van. Ik had ze wel willen horen tegen elkaar in de auto op weg naar huis.

Voel me toch een beetje een slechte gastvrouw......
quote:qwerttu schreef op 25 juni 2012 @ 15:57:

[...]

Misschien dat het scheelt dat mijn dochter een kind is. Als ze zegt dat ze... ehhh... worteltjes niet lekker vindt, wordt er meer commentaar geleverd dan wanneer ze zegt dat ze geen taart, roomijs of slagroom lust. Voor kinderen is dat nog wel gewoon ongezond natuurlijk, terwijl je van worteltjes "nog moet groeien".

Haha, ik zie het hoofd pas nu ik F5 heb gedaan.

Maar het is inderdaad wel zo: als een kind geen zoetigheden lust, dan is dat goed en gezond. Als je er als volwassene niet van houdt, dan ben je vooral "ongezellig". En dat ik zelfs het ijs in Italië niet lekker vind, dat is gewoon niet uit te leggen .
Oh, trouwens als ik eters heb met kinderen zorg ik altijd voor een grote bak friet en snacks. Gewoon om dit soort gemiep te voorkomen. Willen ze met ons mee-eten, prima, helemaal goed, wil je friet, ook helemaal goed.
quote:anky schreef op 25 juni 2012 @ 16:38:

Tja, volgens mij vindt 80% van het mannelijk geslacht sla en rauwkost "konijnenvoer". Al mogen ze dat vaak niet zeggen .

Zoals Sylvia Witteman al eens schreef: "Vader wil gewoon een groot stuk vlees met friet zonder groente".

Toen mijn man en ik nog volop in de courtship zaten kwam hij bij mij eten en had ik zalm met gebakken krieltjes en salade gemaakt. Hij at het braaf op en roemde mijn kookkunsten.

Vlak voor hij wegging kwam het hoge woord er uit; hij lustte geen salade. Hij is een gekookte groentenman....

Zó lief, gewoon opgegeten en er blij bij gekeken. Ik was blij dat ik het wist, wel jammer want ik eet het liefst alles rauw qua groente maar hij dus niet. Handig om te weten. Dus wij eten twee soorten groenten hier, ik salade en mijn dochter en hij gekookte of gewokte groenten.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er niet om dat TO lekker gekookt heeft. Ik denk dat 80% van de mensen ervan zal smullen.

De vraag is alleen: had ze dit bij deze mensen wel op tafel moeten zetten. Ik denk dat ze had kunnen weten dat het niet gewaardeerd zou worden. Ze kent die mensen toch? Er is in elk geval sprake van een inschattingsfoutje.

Die van het konijnenvoer wordt trouwens vooral uit de kast gehaald bij vrouwen die zelf veel waarde hechten aan gezond eten. Die mannen weten dat ze je ermee op stang kunnen jagen. Dat is ook de enige reden dat die opmerking wordt gemaakt. Met de sla an sich heeft het niet eens veel te maken
.
Lief... die salade.

Ik ging voor het eerst bij de ouders van lief eten. Zijn moeder had een grote schaal gevulde paprika gemaakt. Enorm van zitten eten, met complimenten voor de kookkunst. Ik krijg heel erg kriebels van paprika... en ik vind het heel erg niet lekker. Maar tja, de liefde...
Wat eten we vanavond?
quote:eefjewentelteefje schreef op 25 juni 2012 @ 15:40:

@ vrouwke_theelepel.

Maat als jij bij vrienden thuis komt ga je toch niet roepen : wat een lelijke bank!

Lijkt wel een trollengrot ( ofziets )

haha, dat dacht ik nou ook... gewoon even je mening voor je houden in zo'n geval.

En vrouwke_theelepel, we bedoelen toch juist hetzelfde met lusten/niet lekker vinden?

over je nek gaan --> laat staan aub

niet lekker --> gewoon even doorkauwen en even zeggen dat het geen favoriet.

En ja, de discussie over deel van de opvoeding.. Ik geloof wel dat je als ouder een positieve invloed kan hebben. Het tegen wil en dank je bord op moeten eten zou niet mijn methode zijn. Dan is het ook niet gek dat je als volwassene zegt Dat nooit meer!

De teleurstelling van TO kan ik me wel voorstellen. Als bij mij de salade konijnenvoer wordt genoemd, dan trek ik me dat echt niet aan (denk hoogstens 'ah, weer dezelfde flauwe grap'), maar als bijna alles afgekraakt wordt, dan gaat de lol er wel vanaf. Net als met eters die altijd wat te zeuren hebben.

Als ik nog sta te koken en iets in de pan erbij wil gooien wat iemand niet lekker vindt, dan vind ik het juist fijn als ze het zeggen. Maar met sommige mensen is bijna geen rekening te houden, die lusten zelfs al dingen niet die toch erg alledaags zijn (bv tomaat/komkommer/gekookte aardappel (las ik hier)...) Zoiets verwacht ik dan niet van tevoren en als zo iemand dan zelf ook niks zegt, dan heb ik waarschijnlijk niks vervangende in huis.

Hoe dan ook, ik heb geen probleem met moeilijke eters, wel met ondankbare eters
Zo grappig, die verliefde mensen die alles eten Als ik nu bedenk wat ik mijn ex aan het begin van onze relatie heb voorgezet.... Pas later bleek dat hij niks lustte. Dus ook die taco's, curry, rijst met veel groente etc. etc. niet die hij zogenaamd met smaak opat :-)
Dat konijnenvoer heb ik al héél vaak gehoord en voedsel moet bij mij toch eerst en vooral lekker zijn.
Dan is het een inschattingsfoutje (geen idee in hoeverre ze op de hoogte is van alles wat men in dat gezin al dan niet eet), dan nog kun je kinderen leren om er geen lelijke dingen over te zeggen.

Het was vast heel anders aangekomen als de eters eerlijk maar vriendelijk uitgelegd hadden dat ze een en ander niet lustten.

Ik lust een aantal dingen niet maar het zou niet bij me opkomen om zo lelijk te gaan zitten doen. Ook als kind niet, omdat mijn ouders dat niet zouden pikken. Je mening geven, prima, dat werd enorm aangemoedigd bij mij thuis, maar wel met respect.
Ik lees steeds 'ondankbare etters' als ik dit topic in de top 10 zie staan.
Wat ik me nou zit af te vragen, is er iemand die echt helemaal dol is op slagroomtaart? Waarmee ze verjaardagstaarten voor kinderen maken ed, die sponzige cakedingen. Dochter en ik vinden het allebei vies (we eten er wel braaf wat van op verjaardagen) en ik heb al vaker gehoord dat mensen het maar matig vinden. Zijn er hier wel liefhebbers? Gewoon nieuwsgierigheid.
quote:Pompadoer schreef op 25 juni 2012 @ 16:52:

Ik lees steeds 'ondankbare etters' als ik dit topic in de top 10 zie staan.
quote:pastiche schreef op 25 juni 2012 @ 16:53:

Wat ik me nou zit af te vragen, is er iemand die echt helemaal dol is op slagroomtaart? Waarmee ze verjaardagstaarten voor kinderen maken ed, die sponzige cakedingen. Dochter en ik vinden het allebei vies (we eten er wel braaf wat van op verjaardagen) en ik heb al vaker gehoord dat mensen het maar matig vinden. Zijn er hier wel liefhebbers? Gewoon nieuwsgierigheid.Ik vind het mwoah, mijn kinderen vinden het niet lekker maar mijn neefjes en nichtjes lusten niks anders.
Ik vind slagroomtaart wel lekker ja, lekker luchtig.

Hoe sponziger hoe beter ;)

Het liefst ook met een laagje gele room en jam.

Maar helemaal geen taart vind ik ook prima en misschien nog wel beter
.

Wat ik me nou zit af te vragen, is er iemand die echt helemaal dol is op slagroomtaart? Waarmee ze verjaardagstaarten voor kinderen maken ed, die sponzige cakedingen. Dochter en ik vinden het allebei vies (we eten er wel braaf wat van op verjaardagen) en ik heb al vaker gehoord dat mensen het maar matig vinden. Zijn er hier wel liefhebbers? Gewoon nieuwsgierigheid.Ik geef, behalve om sommige soorten vlaai, appeltaart en los gebak, geen klap om taart of slagroom. Niet dat ik het absoluut niet lust maar ik laat het gerust aan me voorbij gaan op een verjaardag. Geen echte liefhebber nee.

Wat ik me nou zit af te vragen, is er iemand die echt helemaal dol is op slagroomtaart? Waarmee ze verjaardagstaarten voor kinderen maken ed, die sponzige cakedingen. Dochter en ik vinden het allebei vies (we eten er wel braaf wat van op verjaardagen) en ik heb al vaker gehoord dat mensen het maar matig vinden. Zijn er hier wel liefhebbers? Gewoon nieuwsgierigheid.Ik vind het niet te eten.
eleonara,

de eters zijn vrienden van haar. Dan weet je toch wie je voor het eten uitnodigt en wat je kan verwachten?En als je dan toch iets exotisch op tafel zet, dan vraag ik me af waarom.

En zou ik als gast misschien zelfs wel het gevoel krijgen dat ik met mijn eetvoorkeuren niet serieus genomen word. En dat ik exotisch eten door de strot geduwd krijg. En dan word je recalcitrant en begin je over konijnenvoer...

Dat kan ik me zo voorstellen - ook al ben ik zelf niet zo en juist dol op exotisch eten.
.

Wat ik me nou zit af te vragen, is er iemand die echt helemaal dol is op slagroomtaart? Waarmee ze verjaardagstaarten voor kinderen maken ed, die sponzige cakedingen. Dochter en ik vinden het allebei vies (we eten er wel braaf wat van op verjaardagen) en ik heb al vaker gehoord dat mensen het maar matig vinden. Zijn er hier wel liefhebbers? Gewoon nieuwsgierigheid.Ik vind dat echt helemaal niks en sla gebak ook af. Tenzij verse appeltaart ofzo, maar die mierzoete slagroomtroep is aan mij niet besteed.
Ja, maar soms is het, ook bij mensen die je vrij goed kent, moeilijk in te schatten wat ' normaal' is. Ik heb weleens familie op bezoek gehad, die ook niet van apart eten houden. Het was pasta met pesto. Bleek dat zij nog nooit pesto hadden gehad. Tsja, die zag ik echt niet aankomen.

En de buurvrouw zei pas: we eten vandaag iets nieuws, iets speciaals : ravioli.

Ik probeer echt in te schatten wat voor eters ik krijg, maar ik vind dit eten echt iets wat we door de week en vaak eten. Dus ik kan dan echt niet meer bedenken wat zij 'normaal' vinden.
Mensen vinden pasta vaak heel normaal. Ik eet dat nooit. Als ik onbekende eters krijg, vraag ik gewoon dingen te noemen die ze graag eten en als er dan toevallig iets tussen zit wat ik ook lekker vind dan ga ik daarvoor. Of ik maak meerdere dingen.
Ik hou niet van slagroomtaart , ik houd eigenlijk helemaal niet zo van taart. (maar kan het best eten als ik iemand door weigeren voor het hoofd stoot )

Het enige gebak dat ik lekker vind is citroenmerenque en dan het liefst van een bepaalde patisserie in de stad....
Leuk om te lezen dat er mensen wel dol op zijn, ik begon me op een gegeven moment echt af te vragen of iedereen het nou met tegenzin naar binnen zat te werken na alle matige reacties uit mijn omgeving . Ik zou het met alle liefde afslaan maar krijg gewoonlijk zoveel gedoe dat ik zo slank ben en het kan hebben en ik vind het nogal lomp om dan eerlijk te zeggen dat ik die geweldige verjaardagstaart van kindlief gewoon echt niet blief dat ik maar een klein stuk naar binnen schuif. En meestal dumpt mijn dochter het na een paar dappere happen bij haar vader (die het ook niet geweldig vindt haha).

Appeltaart daarentegen, hmmmm. Heerlijk.
quote:pastiche schreef op 25 juni 2012 @ 17:19:

Appeltaart daarentegen, hmmmm. Heerlijk.Doe mij de slagroomtaart dan maar.
quote:elninjoo schreef op 25 juni 2012 @ 17:17:

Mensen vinden pasta vaak heel normaal. Ik eet dat nooit. Als ik onbekende eters krijg, vraag ik gewoon dingen te noemen die ze graag eten en als er dan toevallig iets tussen zit wat ik ook lekker vind dan ga ik daarvoor. Of ik maak meerdere dingen.

Als de gastvrouw mij zou vragen wat ik graag eet dan zou ik zeggen: ik eet alles, doe maar wat!

Wat zou je dan maken? Ben gewoon benieuwd (heb trek )
quote:nummerzoveel schreef op 25 juni 2012 @ 15:39:

Ik kom uit een gezin waar iedereen at wat de pot schafte. Zeuren dat iets niet lekker was, leverde een extra volle opscheplepel op. En de borden moesten leeg, want eerder mocht je simpelweg niet van tafel. Volgens sommige theorien zou dat betekenen dat ik nu een heel makkelijke eter ben die alles lust?

Ik ook. En ik dacht inderdaad dat dat iets met elkaar te maken had. Mijn broertjes en ik lusten allemaal echt alles. Maar blijkbaar is dat dan gewoon toeval

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven