Het Indo-topic

13-04-2012 17:16 1121 berichten
In 2007 is er al eens een dergelijk topic geweest, maar dat ging over Indo’s. Het zou leuk zijn als dit een topic werd VAN Indo’s.

Ik heb wel eens het gevoel dat bij veel Belanda’s de Indo-cultuur een beetje uit zicht begint te raken. De eerste generatie is natuurlijk aan het uitsterven, daarom wordt het steeds moeilijker nog verhalen uit de eerste hand te pakken te krijgen. De fameuze ‘tantes’ (die overigens, ook zo Indo, lang niet altijd familie hoeven te zijn) verdwijnen langzamerhand van het toneel en dat is ontzettend jammer, want velen van hen waren een soort bewakers van de cultuur.

Gelukkig wordt die cultuur toch nog wel op veel manieren overgedragen. Via de toko en de keuken, kijk maar in het Toko-topic op de Eten-pijler. Maar ook via festivals, zoals de jaarlijkse TongTong, lokaal georganiseerde pasars, die soms ware kumpulans worden van families, vrienden en kennissen. Of via mijn geliefde Werkgroep Indisch-Nederlandse Letteren van de letterenfaculteit in Leiden.

Maar er is niets zo ‘Indo’ (of Indonesisch for that matter) dan geschiedenis(sen) doorgeven door middel van verhalen. Ik vind het altijd leuk om te lezen dat de moeder van Yvonne Keuls haar nooit Yvonne noemde, maar ‘Angin’. “Want angin betekent wind, en de wind neemt de verhalen met zich mee”.

Het zou leuk zijn deze echt Indische traditie hier voort te zetten door hier je verhalen neer te zetten. Hoe gaat het toe in de Indo-families, de Indo-cultuur. Wat vind je leuk of juist niet leuk aan de muziek? Griezel je ook van line-dancen, of vind je het heerlijk?

Ik ben persoonlijk erg geïnteresseerd in WOII in Indonesië (toen nog Indië) en de bersiap.

Recepten en allerlei kook-wederwaardigheden en -vragen zijn ook zeer welkom, want de keuken, de dapur, is het hart van de Indo-cultuur.

Het spreekt natuurlijk vanzelf dat iedereen die iets met dit onderwerp heeft, van harte welkom is om mee te schrijven. Daar hoef je echt geen Indo voor te zijn. Dus voor iedereen: selamat datang!
Alle reacties Link kopieren
Echt? Ik ga googlen.
Ja, ik denk het.

Bedankt voor je reacties, en voor de knuffel. Lief van je
Oh zie nu je laatste post, haha

Dat is echt lief van je!
Ik heb vandaag voor het eerst zelf lemper gemaakt en het smaakt heerlijk !!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Daar hoort een resep bij!
*mobieltje doet lastig, ik heb de laptop maar gepakt*

Resep is recept ?

Ketanrijst koken met santen en laten afkoelen.

Voor de vulling heb ik biologische saucijsjes gekocht omdat ik fijngemalen vlees nodig had. Kokosmelk heb ik vervangen door santen en het overschot aan vet later afgeschept met een lepeltje. Uitje met knoflook gefruit. Komijn, koriander en kurkuma toegevoegd. Worstevlees erbij zonder velletje en aanbraden. Omdat het mengsel niet echt fijn wilde worden heb ik het gemalen in de hakbak van de staafmixer. Vervolgens terug in de pan en vloeibare goela djawa toegevoegd. Braden tot het vet zich afscheidt en dit afscheppen.

Velletjes keukenfolie klaarleggen, en hierop steeds een laagje rijst scheppen en daarna het afgekoelde mengsel. Oprollen en klaar.

Niet moeilijk, wel bewerkelijk. Helaas heb ik geen diepvries, ik kan me voorstellen dat je dit in grote hoeveelheden maakt en dan gewoon invriest, veel praktischer.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Klinkt goed!
Eeeeeen omhoog!!!
Missy_acy: Ik zal even de indexpagina's van dat boek van Bep Vuyk (neem aan dat je die bedoelde in dat andere topic?) scannen en online zetten. Moet je zelf maar even kijken waar je het recept van wil hebben, scan ik dat ook. Ok?
Jaaaaaa! Echt leuk! Die woorden. Hou ervan. Dankjewel!!!
Volgens mij heeft Leendert vorige week vakkundig ons all in one ding om zeep geholpen...

Ga ze morgen even scannen op kantoor.
Wat lief van je.

dankje!!
Kijk hier, er gaan werelden voor je open:

http://www.damescompartiment.nl/schrijfsters.html

Niet alleen op kookgebied, maar qua alle literatuur. Voor iedereen die van lezen houdt.
Wauw Sri!

Ik ga vanavond in bed die lijst uitpluizen! (lang leve de aaifoon!)
En als je toch graag Indisch leest:

http://ldolk.home.xs4all.nl/Indische_Le ... _main.html

Zo ontzettend de moeite waard!
quote:missy_acy schreef op 26 juni 2012 @ 21:50:

Wauw Sri!

Ik ga vanavond in bed die lijst uitpluizen! (lang leve de aaifoon!)Ik vrees dat een avond niet genoeg is....
Wauw.

Vind dat echt leuk, die boeken. Ik heb alle kennis van mond tot mond gekregen. Maar om het op papier te zien is toch bijzonder.
Hé wat leuk om hier weer wat beweging te zien, was een poosje internetloos en ga even bijlezen.
Heb je al een resep voor telor bumbu bali Missy?
quote:missy_acy schreef op 26 juni 2012 @ 22:02:

Wauw.

Vind dat echt leuk, die boeken. Ik heb alle kennis van mond tot mond gekregen. Maar om het op papier te zien is toch bijzonder.

Nou, dan kan je hier je hart ophalen. Maandenlang! Genoeg leesvoer voor jaren!

Heb ik jou en Hasse dit weekend helemaal voor niks gemist op Bronbeek: klant heeft zijn opdracht ingetrokken. De @#$%*&!!@!! En het had me zo leuk geleken... .

Hee Bopine, welcome back!

Ik zit echt te azen op leuke dingen nu, het is zo'n zeurige tijd. Zomervakantie zal wel niks worden, maar ik heb zo'n heimwee naar Indonesië! Misschien later in het jaar, als de omzetmeter eens lekker gelopen heeft. Iemand met leuke ideeën? Ik ben dol op Java, maar ik hou niet zo van toeristische dingen. Ik ben al met de 'gewone' bus van Yogya (off oute) naar Ambarawa geweest. Is Salatiga leuk?

Missy, waar kom jij eigenlijk vandaan (jij als in: jouw roots, als je dat kwijt wilt)? Als je zegt: dat gaat je geen fluit aan, dan is het ook goed hè? Ik heb gewoon zin om erover te kletsen....
Nee, nog niet, bopine. Heb jij?

Wat jammer, Sri! Naja, volgende mini meet dan maar. Wil ik wel kwijt hoor. Even m'n telefoon opladen.
quote:snoesje666 schreef op 24 juni 2012 @ 12:00:

*mobieltje doet lastig, ik heb de laptop maar gepakt*

Resep is recept ?

Ketanrijst koken met santen en laten afkoelen.

Voor de vulling heb ik biologische saucijsjes gekocht omdat ik fijngemalen vlees nodig had. Kokosmelk heb ik vervangen door santen en het overschot aan vet later afgeschept met een lepeltje. Uitje met knoflook gefruit. Komijn, koriander en kurkuma toegevoegd. Worstevlees erbij zonder velletje en aanbraden. Omdat het mengsel niet echt fijn wilde worden heb ik het gemalen in de hakbak van de staafmixer. Vervolgens terug in de pan en vloeibare goela djawa toegevoegd. Braden tot het vet zich afscheidt en dit afscheppen.

Velletjes keukenfolie klaarleggen, en hierop steeds een laagje rijst scheppen en daarna het afgekoelde mengsel. Oprollen en klaar.

Niet moeilijk, wel bewerkelijk. Helaas heb ik geen diepvries, ik kan me voorstellen dat je dit in grote hoeveelheden maakt en dan gewoon invriest, veel praktischer.

Dit wil ik ook maken! Toen ik nog vlees had haalde ik altijd lempers gevuld met kippengehakt. Ik bedenk me nu pas, dat het ook met vegetarisch gehakt zou kunnen. Wat geeft een lemper nou die typische smaak? De goela djawa?
Ja ik heb een recept Missy, tik het morgen voor je over want ik heb vanavond tien dingen tegelijk te doen.
Ja graag bopine!!!

Sri, om je vraag te beantwoorden.

Mijn oma van m'n moeders kan is Balinese. Haar man, mijn opa, is een chindo, van java. Mijn moeder zelf is geboren in Bogor, het vroegere buitenzorg.

Mijn vader is geboren in Padang, toen het nog Indië was.
Hoe en wat het Indische in die lijn van de familie is gekomen dat weet ik niet. Dat wist m'n vader ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven