Woensdag gehaktdag.

23-08-2007 14:34 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het ouderwetse balletje gehakt is natuurlijk niet te versmaden. Maar wat kan je heerlijk varieren met gehakt.

Deel met ons jouw recept van jouw verrukkelijk balletje gehakt. Welke kruiden moeten we echt eens proberen, of welk sausje erbij, oma's gehaktbal recept, of evt. andere gehakt recepten die we niet mogen missen.

Verras ons.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
MV, dan zal ik dat topic opzoeken als ik meer/weer tijd heb. Heb nog iets met witlof/kip/ovenschotel, en zuurkool met banaan en antilliaanse stoofschotel (met ananas) kunnen weer bij het warm eten met fruit topic en ik heb nog wel meer favorieten. Nu alleen nog even tijd maken/nemen!
quote:mylenevalerie schreef op 27 augustus 2007 @ 11:35:

Dit eet ik vanavond.

Mexicaanse burger. Alleen maak ik de guacamole zelf ipv uit een potje.

[afbeelding]

Ik heb dit van de week weer gegeten. Heerlijk. Zelfgemaakte guacamolesaus erbij. Door het gehakt doe ik alleen een gesnipperd uitje en in het recept staat dat je die tortillachips helemaal door het gehakt moet doen. Ik vind dat niet lekker. Ik verkruimel de chips en rol de gehaktballen erdoor. Als een soort parneermeel. Dan krijg je aan de buitenkant een krokant korstje. Maar dat is ieder zijn smaak.

De foto van eerder was uit het recept, ik heb nu zelf een foto gemaakt.

Lekkere recepten hier! Ik verbaas me over de meermaals genoemde gehakt-banaan-combi...

Hier een Italiaasne gehaktbijdrage. Het is een recept van internet, heb het al vaak gemaakt, lekker:

Italiaanse gehaktballetjes

(ca. 20 stuks)

Ingrediënten:

300 gr rundergehakt

3 el tapenade

2 el basilicumblaadjes

1 ei

paneermeel

zout, peper

olijfolie om te bakken

Meng het gehakt met de fijngesneden basilicumblaadjes, de tapenade en het ei. Voeg paneermeel toe totdat het mengsel stevig is en voeg naar smaak peper en zout toe. Laat het mengsel minimaal 15 minuten rusten.

Bereiding:

Rol van het gehaktmengsel ongeveer 20 balletjes en rol deze door wat paneermeel. Bak ze rondom bruin in wat olijfolie.

Serveer ze met bijvoorbeeld bieslooksaus.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Recepten genoeg over gehaktballen. Vroeger toen de kinderen nog klein waren maakte ik wel eens vogelnestjes. Je kan gewoon je eigen kruiden gebruiken. Je kookt eieren en doet een ei in een gehaktbal. Als de gehaktballen gaar zijn snij je de bal middendoor en daar zijn je vogelnestjes. Leuk voor pazen.
Ik heb eergister een heerlijk gehakt recept gemaakt.

TORTILLATAART

Ingredienten:

6 grote tortilla's

gehakt (400gr)

rode paprika

ui

creme fraiche

taco/tortillamix (tex mex)

sweet chili saus

geraspte kaas

boter en olie

- ik had er nu tomatenblokjes uit blik (zonder vocht) bij gedaan en wat mais uit blik (ik had de borrito mix tex mex omdat de taco mex uitverkocht was maar weet het verschil qua smaak niet)

- uiteraard kan je met veel "mexicaanse" ingredienten varieren die er lekker bij smaken

springvorm

Recept is voor een grote springvorm, maar ik heb van die 1 persoons springvormpjes van 11 cm, dus ik had het iets aangepast (kleine tortilla's en wat meer vulling tussen de lagen gedaan)

oven (voorverwarmen) op 200 graden

Snipper de ui en fruit deze, bak het gehakt mee en voeg de fijn gesneden paprika, mais en tomaten toe. Voeg de tacomix toe (volgens pak aanmaken) en een scheutje chilisaus en laat even kort doorkoken. (Niet te lang), evt. nog wat gemalen peper erbij is wel lekker.

Vet de springvorm goed in en leg er een tortilla in, bestrijken met creme fraiche. Dan een dunne (doe je het in een 1 pers. springvorm een iets dikkere laag) laag van het gehaktmengsel en dan een beetje geraspte kaas. Zo stapel je en op het laatste vel tortilla flink wat geraspte kaas en een paar kleine klontjes boter. In het eenpersoons springvorm had ik 4 lagen tortilla. De boter had ik niet gedaan want het wordt toch wel lekker krokant van boven door die kaas.

30 minuten in de oven op 200 graden en voila!!!

(met snijden de springvorm er omheen laten!!!)
hoi, regelmatig kom ik hier even inspiratie opdoen! En omdat het vandaag woensdag is, wil ik graag het volgende recept met jullie delen dat mijn vriend regelmatig maakt. Heb niet de juiste receptuur bij de hand, dus even uit de losse pols:

Zuurkoolschotel met gehakt en tutti frutti

Voor 4 personen (wij eten hier met z'n tweeën 2 dagen van):

Ong. 500 gram rundergehakt

1 grote ui of 2 kleinere

zakje zuurkool naturel (500 gr)

ong. 125 gram tutti frutti

2 eetlepels shoarmakruiden

flinke scheut appelsap

2 of 3 zakjes aardappelpuree

paneermeel

peper/zout

(evt handvol rozijntjes)

Verwarm de oven voor op 225 graden

Warm de appelsap op in een steelpan en laat de tutti frutti hierin 10 min. wellen, laat daarna uitlekken

Bak het gehakt rul met ui en voeg daarna shoarmakruiden en peper en zout toe

Laat de zuurkool uitlekken

Maakt de aardappelpuree klaar volgens de anwijzingen op de verpakking (of vers natuurlijk!)

Beboter lichtjes een ovenschaal en verdeel de zuurkool over de schaal, daarna de tutti frutti (met rozijntjes) erover verdelen en vervolgens het gehaktmengsel.

Als laatste de aardappelpuree erover verdelen. Strooi er wat paneermeel overheen en voor een extra krokant laagje leg je hier en daar wat flintertjes boter.

Ongeveer 40 min in de oven.
Ben eindelijk in het bezit van HET recept van oma's bali-balletjes

Komt 'ie:

Bali balletjes

Ingrediënten:

* 500 gr. rundergehakt

* 1 pakje franse uiensoep (honig)

* 1 ei

* paneermeel

* 1 grote ui

* 1 dl azijn

* 2 dl tomatenketchup

* 100 gr bruine suiker

* 1 theelepeltje chilipoeder of sambal

Bereiding:

Gehakt, soepmix, ei en paneermeel mengen. Van dit mengsel balletjes draaien. (iets groter dan een soepbal) Bakken in 50 gr boter. Als ze gaar zijn ballen uit de pan halen en in het vet de gesneden ui bakken. Azijn toevoegen, tomatenketchup, bruine suiker en de chilipoeder of sambal. Dan de ballen toevoegen en het geheel weer opwarmen. Naar smaak een bakje zure room toevoegen. Serveren met salade of vruchten en natuurlijk rijst!!
Wow, dat recept ga ik maar even opslaan, ziet er lekker uit Age.
missc, het recept ziet er heerlijjk uit!! Alleen ben ik verbaasd over de oventijd van 40 min/225 graden, want zowel de aardappelpuree is al af en het gehakt is gaar. Zou denken dat het teveel uitdroogte en/of korter kan. Ik zal er eens mee experimenteren...

En de Bali-balletjes klinken inderdaad ook lekkerrrr!
Bali balletjes zijn heeeeeerlijk!! Zusje heeft het vandaag samen met haar vriend nog gegeten mailde ze. Alles is opgegaan

Calorietechnisch niet echt verantwoord, dus ik wacht er zelf nog een poosje mee om het te maken...
Wow wat een leuke recepten allemaal! Ik heb van alles genoteerd om binnenkort eens te maken. Vooral die tortillataart lijkt me heerlijk! En ja, dit zit ik op mijn zaterdagavond te doen
Het is een soort mexicaanse week denk ik bij de Lidl dus even flink ingeslagen. Heerlijk tortilla's.

Nu iets eenvoudigs gedaan hoor.

Tortilla met gehakt.

Je hebt tortilla's met smaakjes bij de Lidl, knoflook, spinazie of tomaat. Ik had tomaat genomen. Heel simpel alleen gehakt geruld, ui, paprika, mais erbij. Potje tacosaus (heb je in medium of hot) erbij. Op het laatst de verse tomaatblokjes erbij. Tortilla gevuld met mengsel en wat sla, geraspte kaas erop, even in de oven dat alleen de kaas gesmolten was. Zelfgemaakte guacamolesaus erop en tortillachips erbij. Heerlijk.

De 2e dag had ik er een mexicaanse salade bij gemaakt. Makkelijk, snel, goedkoop en heerlijk.
Gerecht van Sunlight;

Griekse gehakttaart

Pak Knorr Moussaka (wereldgerechten)

Gehakt bakken met gesnipperde ui, pak gesneden spinazie erbij en een rauw ei, kruidenmix erbij, en gebrokkelde fetakaas, auberginestukjes erbij uit de verpakking en de boel goed mengen

Witte saus aanmaken als op de verpakking met geraspte kaas

Gehaktmengsel in de springvorm die je hebt bekleed met plakjes hartige taart-deeg uit de diepvries, nog wat feta eroverheen kruimelen gemixt met geraspte kaas, dan de witte saus eroverheen.

Eventueel afdekken met wederom de plakjes deeg, afhankelijk of je een quichetaart of dichte taart wilt.

20 minuten in de oven, en klaar. Zooooooo lekker...[/quote]
Goh, wat een lekkere recepten staan hier!

Krijg er honger van

Ik heb nog een recept wat ik via een vriendin heb gekregen, ik vind hem zelf erg lekker:

Nodig:

500 gram gehakt

andijvie

zakje texmex fajita mix

paprika

ui

creme fraiche (250 ml)

doritos (ik neem zelf altijd nacho cheese)

geraspte kaas (oud is het lekkerst)

Bereiding:

verwarm de oven op 180 graden

bak het gehakt bruin en rul

bak een gesnipperd uitje en in blokjes gesneden paprika mee

voeg de fajita mix en 100 ml water toe en laat even doorsudderen

leg in een grote ovenschaal wat doritos chips op de bodem

doe er wat gehaktmengsel over

leg een paar dotten creme fraiche op het gehaktmengsel

leg er een laag andijvie op

herhaal de vorige 4 stappen en leg als laatste een laag doritos bovenop

strooi hier de geraspte kaas over en zet ca. 10 minuten in de oven

Ik vond het wat typisch klinken, maar het is echt superlekker!
ook maar up

(heel suf, als ik meerdere topics wil uppen met het woordje 'up' dan kan dat niet. melding: uw bericht is hetzelfde als het vorige en kan niet geplaatst worden...)
Zelf verzonnen:

Nodig:

300 gram kalfsgehakt of halfomgehakt (rund vind ik te droog)

een bak gesnipperde uitjes (of snijd zelf wat uitjes fijn)

een paar lepels sambal manis

ei

een klein blikje mais

geraspte oude kaas

bladerdeeg

Bereiding:

Prak een ei en een paar lepels sambal manis door het gehakt. Bak ondertussen de uitjes gaar en gooi er daarna het gehakt bij wat je er doorheen mengt tijdens 't bakken. Naar smaak kun je nog extra sambal of kruiden toevoegen.

Laat de boel wat afkoelen (anders wordt de bladerdeeg gelijk zo klef) en leg je plakjes bladerdeeg uit. Schep wat mengsel op een plakje, doe er wat mais en geraspte kaas (veel!) bij en leg het 2e plakje er overheen en druk de randen dicht. Met water de bovenkant vochtig maken en ook weer rijkelijk bestrooien met kaas. Dan de oven in (ik verwarm nooit voor) en 25 minuutjes op 225 graden afbakken.
Klinkt als een lekkere variant op gewone saucijzenbroodjes en denk ik ook goed als borrelhapje te maken.Ga het zeker eens proberen elninjoo
Oh denk een beetje een lekker gerecht "verkracht".

Een heerlijke pasta maar dat ik het eerder maakte was het zo heet en pittig dat ik meer in de fik stond dan ervan kon genieten. Dus met schade en schande pas ik steeds meer het gerecht aan. Gebruik van de hete kruiden maar 1/3 e van wat ze zeggen, heb er wat honing bij gedaan, en wat verse tomaten. Het blijft een heet gerecht maar voor iemand zoals ik die niet tegen te heet kunnen is het echt een verrukking. Heerlijk een komkommersalade bij gedaan. Ja was geslaagd. Oja, het is eigenlijk mie met gehaktsaus, maar je kon het ook met spaghetti maken. Zoals je ziet heb ik het laatste gedaan.

Ziet er lekker uit MV! Heb je het recept?
Oke, het is dan wel geen woensdag of zomer (ik maak deze spiesjes meestal bij een bbq, maar ze kunnen natuurlijk ook in de grilpan)... maar ik wilde toch even een van mijn favo gehaktrecepten plaatsen. Heeft me al erg veel complimenten opgeleverd! (met dank aan de Appie)

Turkse gehaktspiesen met yoghurtsaus

hoofdgerecht, 4 personen

· 1 prei (lang)

· 500 g rundergehakt

· 50 g rozijnen

· 2 teentjes knoflook, fijngehakt

· 2 theelepels gemalen komijn (djinten)

· 2 theelepels gemalen koriander (ketoembar)

· cayennepeper

· 150 g Griekse yoghurt

· 1/2 zakje verse munt (a 15 g), fijngehakt

· 2 eetlepels (olijf)olie

· 8 shoarmabroodjes

· spiesen

Voorbereiden

Buitenste bladeren van prei loshalen en wassen. Bladeren in de lengte in 8 lange repen van 2 cm breed snijden; donkergroene gedeelte eraf snijden. Bladeren in schaal leggen en overgieten met kokend water. Even laten staan, zodat prei zacht wordt. Afgieten en prei droogdeppen. Gehakt mengen met rozijnen, knoflook, komijn, korianderzaad, mespunt cayennepeper en 1 tl zout. Van gehaktmengsel 8 dunne worstjes vormen. Preirepen om worstjes wikkelen; uiteinden onder preiwikkel schuiven zodat prei niet loslaat. Worstjes aan spiesen rijgen en tot gebruik afgedekt op schaal in koelkast leggen. In kom yoghurt mengen met munt, zout en peper naar smaak. Yoghurtsaus tot gebruik in koelkast zetten.

Bereiden

Gehaktspiesen met olie bestrijken en op barbecue in 10-12 min. rondom bruin en gaar roosteren. Aan zijkant van barbecue shoarmabroodjes 1-2 min. per kant roosteren. Gehaktspiesen serveren met yoghurtsaus en shoarmabroodjes.
quote:lievelotje schreef op 25 oktober 2008 @ 09:45:

Oke, het is dan wel geen woensdag of zomer (ik maak deze spiesjes meestal bij een bbq, maar ze kunnen natuurlijk ook in de grilpan)... maar ik wilde toch even een van mijn favo gehaktrecepten plaatsen. Heeft me al erg veel complimenten opgeleverd! (met dank aan de Appie)

Turkse gehaktspiesen met yoghurtsaus

hoofdgerecht, 4 personen

· 1 prei (lang)

· 500 g rundergehakt

· 50 g rozijnen

· 2 teentjes knoflook, fijngehakt

· 2 theelepels gemalen komijn (djinten)

· 2 theelepels gemalen koriander (ketoembar)

· cayennepeper

· 150 g Griekse yoghurt

· 1/2 zakje verse munt (a 15 g), fijngehakt

· 2 eetlepels (olijf)olie

· 8 shoarmabroodjes

· spiesen

Voorbereiden

Buitenste bladeren van prei loshalen en wassen. Bladeren in de lengte in 8 lange repen van 2 cm breed snijden; donkergroene gedeelte eraf snijden. Bladeren in schaal leggen en overgieten met kokend water. Even laten staan, zodat prei zacht wordt. Afgieten en prei droogdeppen. Gehakt mengen met rozijnen, knoflook, komijn, korianderzaad, mespunt cayennepeper en 1 tl zout. Van gehaktmengsel 8 dunne worstjes vormen. Preirepen om worstjes wikkelen; uiteinden onder preiwikkel schuiven zodat prei niet loslaat. Worstjes aan spiesen rijgen en tot gebruik afgedekt op schaal in koelkast leggen. In kom yoghurt mengen met munt, zout en peper naar smaak. Yoghurtsaus tot gebruik in koelkast zetten.

Bereiden

Gehaktspiesen met olie bestrijken en op barbecue in 10-12 min. rondom bruin en gaar roosteren. Aan zijkant van barbecue shoarmabroodjes 1-2 min. per kant roosteren. Gehaktspiesen serveren met yoghurtsaus en shoarmabroodjes.

Even een vraagje. Ik ben er voor vandaag te laat mee hoor, dat begrijp ik. Maar ik zou zo graag een recept van turkse kofte willen hebben. Dit gerecht hierboven is dat toch niet?

Vroeger als kind at ik het vaak bij een turks gezin en ik kan nog genieten van het idee.

Vandaag had ik turks brood gekocht en gehakt maar een beetje laat aan gedacht om te vragen.

Als het kan graag een recept die jezelf hebt gemaakt. Ga googelen en je vind tig verschillende maar ik hoop een lekker recept te krijgen, zeg maar "waar je je vingers bij aflikt".

Ik weet ook niet of ik het goed schrijf, ik weet alleen hoe je het uitspreekt.

Köfte is het dacht ik in het turks.
jaaa hier morgen ook gehakt;kippengehakt, rijst,uitjes,kruiden,parmazaanse kaas in savooienkoolpakketjes met italiaanse tomatensaus uit de oven.lekker veel maken,dan heb ik weer een voorraardje voor de vriezer.
Eergister hollandse gehaktballetjes gemaakt in tomatensaus, met stokbrood erbij. Gister in het braadvocht van de gehaktballetjes gebakken aardappeltjes gemaakt. Ik had de balletjes even apart gelegt maar het braadvocht met de kruiden maken de aardappeltjes net even lekkerder. Dat met doperwtjes erbij.

Eerste dag;

recept;

Hoofdgerecht voor 4 personen

2 sjalotjes of kleine uien

750 g varkensgehakt

(of half-om-half gehakt)

1 ei

1 beschuit (of paneermeel)

zout en versgemalen peper

snufje nootmuskaat

2 eetl. fijngehakte peterselie

ca. 250 g (diepvries) doperwten

20 g boter

3 eetl. zonnebloemolie

0,5 l gezeefde tomaten

(uit een pak of blik)

Voorbereiden:

Snipper de gepelde uien zo fijn mogelijk. Maak het gehakt aan met het ei, de verkruimelde beschuit (of paneermeel), zout, peper, nootmuskaat, de gesnipperde ui en peterselie. Draai er met vochtig gemaakte handen balletjes zo groot als een pingpongbal van. De gehaktballetjes moeten stevig zijn en mogen niet uit elkaar vallen. Voeg eventueel wat extra beschuit of paneermeel toe. Laat de doperwten ontdooien.

Bereiden:

Verhit de boter en de olie in een koekenpan met opstaande rand of hapjespan. Bak de gehaktballetjes snel rondom lichtbruin. Temper de hittebron en bak ze in ongeveer 15 minuten gaar. Giet de gezeefde tomaten bij de balletjes en voeg ook de doperwten toe. Warm de tomatensaus en doperwten goed door en dien op.

Tip:

Serveer hier warm stokbrood, pasta of (risotto)rijst bij.
Ik lees net een tip van de kok van restaurant De Librije (3***).

Door de gehaktballen een half uur in de koelkast te laten rusten (na het draaien van de ballen), blijven ze tijdens het braden beter in vorm.
Lekker, makkelijk en supersnel te maken.

5 min. voorbereidings werk en 25 min. in de oven.

Gehakt uit de oven met tomaat en kaas

Ingrediënten

· 500 g half-om-halfgehakt

· 1 ei

· 1 zakje geraspte belegen kaas (175 g)

· 1 blik tomatenblokjes (400 g) (heel goed laten uitlekken!)

· kruiden, peper en zout, evt. 1 teentje knoflook

Bereiden

Verwarm de oven voor op 200 °C. Kneed het gehakt door met het ei, de kruiden en de helft van de geraspte kaas, een theelepel zout en (versgemalen) peper naar smaak. Verdeel het gehakt in de ingevette ovenschaal. Schep de tomatenblokjes erover en bestrooi met de rest van de kaas. Plaats het gehakt 25 minuten in de oven.

Gehakt in plakjes snijden en serveren met groente/ salade/aardappels of aardappelpuree.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven