Depressieve gevoelens

12-07-2012 15:32 25 berichten
Ik heb last van depressieve gevoelens, die alleen maar erger lijken te worden. Ik heb nergens zin in en er komt weinig uit mijn handen. Ik vind mezelf waardeloos, ik heb niks bereikt. Geen relatie, een eetstoornis, weinig vrienden, heb twee opleidingen niet afgemaakt en ik heb geen fulltime baan. Ik denk na over de dood, het leven is zinloos op deze manier. Dat neem ik mezelf kwalijk: er zijn mensen die ernstig ziek zijn en die heel graag willen leven. Een diagnose heb ook: dysthyme stoornis. Dat is een soort chronische depressie.

Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik me voor het laatst gelukkig heb gevoeld. Ik voel me depressief sinds m'n 15e/16e (ben nu 22). Ik durf het in aan om antidepressiva te slikken, vanwege de ernstige bijwerkingen.

Iemand tips hoe ik uit het dal kan komen? Ik heb ook al een behoorlijk geschiedenis achter de rug qua hulpverlening.
Alle reacties Link kopieren
Als je in je depressie zit is het heel, heel moeilijk, maar toch: allereerst jezelf deze situatie niet kwalijk nemen. Je hebt wel een diagnose dus ik neem aan dat je aleens professionele hulp gehad hebt. Het is een idee om deze instantie weer te contacten. Kaart het eens aan bij je huisarts. Echt, jij verdient het ook om gelukkig te zijn!

Tegenwoordig zijn er toch ook middelen die minder bijwerkingen hebben. Al begrijp ik je angsten goed. Ik heb slechts een keer een wat depressieve episode gehad en toen ben ik enorm opgeknapt van 'brain mood' van het merk ortholon. Een soort natuurlijke antidepressiva. (somber om duidelijke reden dus ik weet niet of je aan mijn advies iets hebt, en ik zou het pok zeker met je huisarts overleggen!)

Heb je verder familie/ vrienden waarmee je kunt praten?

Heel veel sterkte!
Computer says nooooo
Sorry te snel getypt. Niet je hele OP goed gelezen. Je hebt dus weinig vangnet, helaas.

Toch... Probeer jezelf geen schuldgevoel aan te praten. Vwb die mensen die ziek zijn: dat ben jij ook, en er is ook medicatie tegen!
Computer says nooooo
quote:rebecca_90 schreef op 12 juli 2012 @ 15:32:

Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik me voor het laatst gelukkig heb gevoeld. Ik voel me depressief sinds m'n 15e/16e (ben nu 22). Ik durf het in aan om antidepressiva te slikken, vanwege de ernstige bijwerkingen.

Iemand tips hoe ik uit het dal kan komen? Ik heb ook al een behoorlijk geschiedenis achter de rug qua hulpverlening.Maar wat zou er erger zijn, TO? De bijwerkingen (die overigens enorm kunnen meevallen, mits je de goede dosering en het goede medicijn hebt) van anti-depressiva of de rest van je leven nooit gelukkig zijn?
Hoi TO, wat naar dat je je zo voelt.

Ik hoop dat het beter voor je wordt en volgens mij begrijp je zelf ook wel dat je daar zelf ook bij bent en wat voor kan doen. Ik lees dat je al wel een lang verleden hebt aan hulpverlening. Heb je daar niets aan gehad?

En zijn er dingen gebeurt vroeger misschien waardoor je je steeds depressiever bent gaan voelen? Is er een bepaalde oorzaak geweest?
Rebecca. Wat vervelend dat jij je zo voelt... Besef je wel dat je nog een heel leven voor je hebt waar je veel meer uit kan halen.. Je geeft aan dat je nog niks bereikt hebt... Wat geeft dat nou, je bent 22 je hebt nog alle tijd om iets te bereiken. Kop op. Het leven is veels te mooi om eruit te stappen. En geloof mij. Ik weet wat ups en downs zijn...
Jij bent niet waardeloos.

Een mens zonder afgemaakte opleiding is niet waardeloos.

Een mens zonder fulltime baan is niet waardeloos.

Een mens zonder relatie is niet waardeloos (2,7 miljoen mensen in NL zijn waardeloos?? Kom nou!)

Een mens met een eetstoornis is niet waardeloos.

Je hebt weinig vrienden? Maar dus WEL vrienden? Heee!Antidepressiva hoeven geen ernstige bijwerkingen te hebben, er zijn veel verschillende soorten.

En je hebt ook nog een mooie naam!
Mag ik even opmerken dat de hersenen zo werken dat ze niets met het woordje "niet" kunnen Wilibrord....

Dus focussen ze zich op het woordje waardeloos.

Dusse... Dit zal destructief werken als gedachten.

Beter formuleren als:

Ik ben waardevol

Ik ben waardevol

Etc.
quote:xalliesuper2point0 schreef op 12 juli 2012 @ 23:48:

Mag ik even opmerken dat de hersenen zo werken dat ze niets met het woordje "niet" kunnen Wilibrord....

Dus focussen ze zich op het woordje waardeloos.

Dat mag je opmerken, ware het niet dat het bullshit/libellepsychologie is. Zinnige bijdrage aan probleem TO overigens... Ga ergens anders je non-wijsheid verspreiden a.u.b.
Waarom zijn mensen toch altijd zo onaardig/scherp tegen elkaar?

live and let live..
quote:lilyrose2012 schreef op 13 juli 2012 @ 00:44:

Waarom zijn mensen toch altijd zo onaardig/scherp tegen elkaar?

live and let live..Wederom: wat heeft TO hieraan?
Ik heb ook de diagnose dysthyme stoornis (en ontwijkende persoonlijkheidsstoornis). Ik heb schematherapie gehad, in een groep. Ik heb het nog niet zo lang geleden afgerond, dus hoe het op langere termijn uit gaat pakken, weet ik nog niet.

Maar voor nu kan ik zeggen dat ik er veel aan heb gehad! Ik heb mijzelf en mijn angsten meer leren accepteren, en goede handvatten gekregen om met mijn angsten en valkuilen om te gaan. Ik heb nu weer wat meer zin in het leven en zie alles weer wat lichter. Dat doffe gevoel wat ik had, is ook weg.

Ik kan je het boek "Leven in je leven" aanraden, van Jeffrey Young. Dit gaat over schematherapie. Maar ook via Google is er wel het één en ander over schematherapie te vinden.
ik ga ook kijken! lijkt me waardevol! x
Bedankt voor jullie reacties.quote:summer73 schreef op 12 juli 2012 @ 15:39:

Als je in je depressie zit is het heel, heel moeilijk, maar toch: allereerst jezelf deze situatie niet kwalijk nemen. Je hebt wel een diagnose dus ik neem aan dat je aleens professionele hulp gehad hebt. Het is een idee om deze instantie weer te contacten. Kaart het eens aan bij je huisarts. Echt, jij verdient het ook om gelukkig te zijn!

Tegenwoordig zijn er toch ook middelen die minder bijwerkingen hebben. Al begrijp ik je angsten goed. Ik heb slechts een keer een wat depressieve episode gehad en toen ben ik enorm opgeknapt van 'brain mood' van het merk ortholon. Een soort natuurlijke antidepressiva. (somber om duidelijke reden dus ik weet niet of je aan mijn advies iets hebt, en ik zou het pok zeker met je huisarts overleggen!)

Heb je verder familie/ vrienden waarmee je kunt praten?

Heel veel sterkte!

Ik ben al naar mijn huisarts gegaan, die antidepressiva heeft voorgeschreven. Maar daar durf ik niet eens aan te beginnen i.v.m. de bijwerkingen. Volgens mij is het echt troep. Liever zou ik iets uitproberen op natuurlijk basis.

Ik ben eigenlijk steeds meer vriendinnen kwijtgeraakt in de periode dat ik depressief ben. Eigenljik heb ik er nog maar 2 over. En die wil ik niet verliezen, dus zou ik met hen niet zo gauw praten over mijn problemen. Ik kan wel goed met mijn moeder praten.

quote:roodpaars schreef op 12 juli 2012 @ 15:43:

[...]

Maar wat zou er erger zijn, TO? De bijwerkingen (die overigens enorm kunnen meevallen, mits je de goede dosering en het goede medicijn hebt) van anti-depressiva of de rest van je leven nooit gelukkig zijn?

Dat is inderdaad de afweging die ik moet maken. Antidepressiva hebben heftig bijwerkingen. Ik denk dat ik het psychisch niet aan zou kunnen als ik daar kilo's van aankom.

quote:xalliesuper2point0 schreef op 12 juli 2012 @ 17:16:

Hoi TO, wat naar dat je je zo voelt.

Ik hoop dat het beter voor je wordt en volgens mij begrijp je zelf ook wel dat je daar zelf ook bij bent en wat voor kan doen. Ik lees dat je al wel een lang verleden hebt aan hulpverlening. Heb je daar niets aan gehad?

En zijn er dingen gebeurt vroeger misschien waardoor je je steeds depressiever bent gaan voelen? Is er een bepaalde oorzaak geweest?

Ik heb wel iets aan de hulpverlening gehad, maar niet voldoende blijkbaar... 1 bepaalde oorzaak is er niet aan te wijzen, ik denk zelf dat het verschillende oorzaken zijn.

quote:Verana schreef op 13 juli 2012 @ 02:02:

Ik heb ook de diagnose dysthyme stoornis (en ontwijkende persoonlijkheidsstoornis). Ik heb schematherapie gehad, in een groep. Ik heb het nog niet zo lang geleden afgerond, dus hoe het op langere termijn uit gaat pakken, weet ik nog niet.

Maar voor nu kan ik zeggen dat ik er veel aan heb gehad! Ik heb mijzelf en mijn angsten meer leren accepteren, en goede handvatten gekregen om met mijn angsten en valkuilen om te gaan. Ik heb nu weer wat meer zin in het leven en zie alles weer wat lichter. Dat doffe gevoel wat ik had, is ook weg.

Ik kan je het boek "Leven in je leven" aanraden, van Jeffrey Young. Dit gaat over schematherapie. Maar ook via Google is er wel het één en ander over schematherapie te vinden.Ik heb eens gegoogled, maar dat schematherapie is toch vooral bedoeld voor persoonlijkheidsstoornissen of niet?
Schematherapie is niet per definitie bedoeld voor persoonlijkheidsstoornissen alleen. Het werkt over het algemeen wel goed bij persoonlijkheidsstoornissen, dus vandaar dit met name genoemd wordt.

Maar ook bij angsten of depressies kan het helpen, of bij andere aandoeningen. Bij mij in de groep zat bijvoorbeeld iemand met ADHD.

Dus met een dysthyme stoornis, maar zonder persoonlijkheidsstoornis kan het ook helpen!
Volgens mij heb je verschillende ad soorten.. Iemand die ik ken is heel verl bijgekomen..

Een paar anderen weer niet.

Lijkt me echt vreselijk om altijd down te zijn..

Hoop dat snel de zon weer gaat schijnen in je leven!
Ik zou het vanwege debijwerkingen niet Laten. Zulke ernstige bijwerkingen hebben antidepressiva niet. Liever daar wat van incasseren dan je leven lang depressief toch?
Ja, maar als ik tientallen kilo's aankom, speelt mijn eetstoornis weer op. Dat kan ik psychisch niet aan...

Ik zit nu te denken aan AD op natuurlijke basis. Voor mijn idee schaadt "gewone" antidepressiva meer dan dat ie baat. Bijvoorbeeld Sint Janskruid, heeft iemand daar ervaring mee?

Schematherapie, is dat individueel of in een groep?
Je hebt tegenwoordig hele goede AD's. Ik heb Lexapro en ben er erg tevreden over. Er is nog een nieuwere op de markt maar kan even niet op de naam komen.
Ik wou hier graag nog even op reageren, heb zelf een zware depressie gehad. Ja het kan wel, gehad... Ik ben 21 en leed aan een zware depressie wat zelfs heeft geleid tot een zelfmoord poging. Daarna maakte ik zelf een keuze om eruit te komen. Het is een ziekte, maar ik ben ervan overtuigd dat met keihard werken je je je hersenen kan "trainen". De uitdaging was voor mij het begin van mijn reis naar overleven.

Tip 1. PSYQ!!! Ben het helemaal eens met "verona" over schematherapie. Je komt erachter hoe je hersenen werken, wat je eraan kan doen. En in principe is het voor iedereen een aanrader (inc. Psychotherapie). Je leert wat je misschien in je leven hetzij je puberteit "verkeert" hebt aangeleerd. Hoe kan je negatieve gedachten onder controle krijgen? Hoe kun je gelukkig worden, het zit er allemaal in!

Tip. 2. Onder de 21 kunnen anti-depresivia een negatieve werking hebben. Dus je depressie kan nog erger worden (was in mijn geval zo denk ik). Buiten dat word je er ook voor gewaarschuwd dat dat soweiso eerst zal gebeuren. Anti-depressivia is een keuze, ik heb gekozen om het "zelf" te doen. Want er is wel degelijk een reden waarom iemand zijn depressie neit onder controle heeft denk ik. Seruquel is een medicatie wat wordt voorgeschreven aan mensen met psychoses maar in kleine hoeveelheden ook aan mensen die veel piekeren. Het bracht mij meteen tot rust als ik merkte dat ik piekerde en uit de bocht schoot (het is immers een loop naar beneden, ik noemde het een "aanval"). Je huisarts gaat dit je niet voorschrijven, dus je moet wel naar psyq.

tip 3. Als het echt mis is: de ADB (ook van de lentis) Hier ga je elke dag heen voor 2 uur ongeveer, het geeft een ritme én houd je bij de les. Je moet het ZELF doen.

tip 4. Elke aanval "negeren"! En tegen vechten met positieve gedachten.

tip 5. Iets wat nu gebeurt is nu en zal de achter grond en je leven niet bepalen. (Budha de vogel die vliegt maar zijn achter grond die veel groter is blijft)

tip 6. Schrijf opeen positief moment alles op wat helpt, wat je gelukkig maakt als je dat zelf zegt. Zodat als je een "aanval" krijgt dit kan lezen en jezelf weer bij de les roept.

tip 7. Doe ALLEEN MAAR DINGEN DIE JIJ LEUK VINDT!!! JE moet veel dopamine aanmaken om je depressie te boven te komen. Bij mij waren het patatjes Joppie....

tip 8. Korte doelen, zorg dat je trots wordt op jezelf. Daag je geest uit. Trots is voor geluk cruciaal. Daag je gedachten uit. Eetstoornis, doe het tegenovergestelde. Weinig vrienden? Wordt lid bij een teamsport. En ga zo maar door. Maar laat het vooral dingen zijn waarvan jij nooit dacht dat je ze kon.

Natuurlijk mag je me mailen, maar zet druk op die huisarts dat je naar psyq wil. En geholpen wil worden.

Mijn neef heeft overigens antidepressivia gehad, was er weg van. Opeens werkte het niet meer, probleem neit aangepakt, opgenomen in een kliniek, net weer "op de been".

Na hard werken (ongeveer 2 week) is het gelukt. Ik werd steeds weer een beetje rationeler en voelde me meer mezelf. Begon met zeker 50 aanvallen per dag die ik moest relativeren, na een tijdje verschil. Het is keihard werken maar het kan. Je kan het hersengebied weer activeren als je dat wil door niet mee te gaan met je gedachten, maar het tegenovergestelde te doen en te denken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt...
Rebecca, ik denk eerlijk gezegd dat je het met st janskruid alleen niet gaat reden.

Ik heb wel erg goede ervaringen met 'brain mood' van ortholon. Daar zit behalve st janskruid ook rhodiola en 5HTP in. Google er maar eens op. Ik werd er bizar opgetogen van, als ik het afzet tegen de vreselijke periode waarin ik destijds zat, het hielp echt. Maar dat was wel een acute situatie en niet iets chronisch dus misschien dag dat anders is.
Computer says nooooo
Anna 1990, wat goed geschreven, ben het met je hele post eens. Heb jij het echt zonder medicatie gedaan? Ik ben er ook uit hoor, maar op het moment zelf geloofde ik dat het nooit meer goed zou komen. En natuurlijke geneesmiddelen bij een depressie? Zou het niet doen, dat werkt op termijn, maar niet op korte termijn.
Die heftige bijwerkingen van anti-depressiva vallen wel mee. Er zijn ontzettend veel mensen die tientallen jaren en soms hun leven lang deze medicijnen slikken (de trycyclische type AD wordt al sinds de jaren 70 voorgeschreven en de SSRI's sinds de jaren 90).

Er is geen enkele aanwijzing dat de medicijnen een negatief effect hebben op de algemene gezondheid, organen of levensverwachting.

Bijwerkingen zijn er vaak de eerste weken en niet iedereen reageert goed op elk middel.

Ik slik zelf al 14 jaar AD's, twee verschillende soorten gebruikt. Ik ben er niet van aangekomen. Het enige wat ik heb is dat ik sneller in mijn gezicht transpireer en een beetje droge mond heb. Dat is vervelend maar niet te vergelijken met de depressies en angstklachten die ik zonder die pillen onherroepelijk krijg.
@savannah Ja een depressie is hartstikke zwaar, en had in het begin de wil iedereen te helpen. Maar iedereen doet het op zijn eigen manier en "mijn manier" is niet de makkelijkste, niet iedereen kan dat en dat is ook helemaal niet erg. Ik denk dat het is als afvallen en hardlopen. Dat is ook niet makkelijk, alleen is dit je nog harder op de geest. Seruquel hielp me tegen de angst voor een "aanval". Het zorgde dat als ik even niet goed oplette op mijn gemoedstoestand of even moe/zwakker was en ik iets voelde opkomen waarvan ik merkte dat ik het niet weg kreeg, dan werkte het meteen. Dus niet het verhaal van 3 vooruit 2 achteruit. Ik denk dat een depressie bijna altijd een reden heeft. Hetzij weinig frustratie tolerantie of gewoon veel te veel controle willen houden, of iets heel anders als bijvoorbeeld ADHD zonder dat je het weet, een andere persoonlijkheids stoornis of weeeeeer heel iets anders. En ik denk dat je dat moet aanpakken en medicatie als hulp zeker een goede is. Ik denk dat medicatie ook vaak als een stuen in de rug of placebo werkt waardoor mensen niet durven te stoppen en het dus hun hele leven gebruiken. Medicatie kan ook een goed verdovingsmiddel zijn, wat zorgt dat je je lichaam en geest niet goed hoeft te verzorgen. AD's zijn denk ik een goede aanvulling op therapie als ze helpen. AD's werken ook op termijn zo ver ik weet, seruquel bijvoorbeeld gelijk. Ik heb ook goede verhalen gehoord over anderre "rustgevers" kan even niet op de naam komen maar ze werken direct om de gedachten rust te geven. Dat zou ik veel eerder aanraden. Je hersennen trainen is als in een korte termijn de marathon willen lopen, kost discipline en hard werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven