Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Suiker is een heel goedkoop conserveringsmiddel, net als zout. Daarom zit het in heel veel kant en klaar produkten, ook in biologische. Je hoeft er niet te gestresst over te doen, je gaat er niet dood aan, maar vraag je af of het nodig is. Sommige dingen koop ik wel, dingen die we heel weinig gebruiken en dan dus niet zelf ga maken (zoals mayonaise, ketchup en mosterd enzo) maar dingen die we iedere dag eten dus niet. Boullinblokjes kun je overigens prima vervangen door bouillonpoeder, te koop

In de natuurvoedingswinkel, zonder rotzooi. Gebruik verder gewoon je eigen gezonde verstand. Om het allemaal ook mogelijl en betaalbaar te houden word je vanzelf creatief in het uitvogelen wat je wel en niet in huis haalt. En niet alle niet biologische producten zijn slecht, er zijn ook hele betaalbare dingen in hele gewone supermarkten waar niets mis mee is en er zijn hele dure biologische produkten waar toch van alles aan toegevoegd wordt. Zie het als een sport en geniet van het lekkere eten!
Ik ben het helemaal met je eens Phips! Je moet ook weer niet te streng worden voor jezelf, want dan houd je het niet vol. Of je houdt het wel vol, maar kan vervolgens alleen nog maar thuis eten omdat anderen niet altijd helemaal rekening kunnen houden met wat je allemaal wel en vooral niet wilt eten.

Ik ben op dit moment wel wat strenger voor mezelf dan ik op de lange termijn zou willen zijn. Ik probeer nu eerst zoveel mogelijk af te vallen, en daarom wil ik proberen zo lang mogelijk geen suiker te gebruiken. En dan niet alleen geen geraffineerde suiker, maar ook geen natuurlijke zoetmiddelen als honing, agavesiroop of palmsuiker. Ik merk echt hoeveel invloed al die suiker die ik at op me had; vaak lag ik ’s avonds op de bank te slapen, omdat ik gewoon een suikerdip kreeg na het eten van een reep chocolade bij de thee. Ik heb nu al bijna vier weken helemaal geen suiker of zoetstoffen gegeten en ik ben geen enkele keer meer in slaap gesukkeld op de bank! Dat kan natuurlijk ook komen omdat we tegenwoordig proberen om uiterlijk om half elf naar bed te gaan waardoor ik minder slaaptekort opbouw, maar het heeft voor een groot deel ook met mijn suikerconsumptie te maken. Het ‘slechtste’ wat ik eet is (bijna) elke dag een vijg met een paar noten bij de thee, maar dat moet ook gewoon kunnen vind ik. En doordat ik minder suiker eet is mijn snaaibehoefte inderdaad ook een heel stuk minder, alleen daarmee ben ik al heel erg blij!

Omdat ik echter niet helemaal wil doorslaan naar orthorexie neem ik wel af en toe iets wat minder gezond of minder AA-proof is, zoals gisteren die patatjes. Maar dan niet zoals vroeger een groot bord vol met een flinke kledder mayonaise erbij, maar gewoon beschaafd een klein handje patat en verder veel salade. Zo houd ik het langer vol dan wanneer ik mezelf alles ontzeg. Als er weer eens knolselderij in de winkels ligt (waarschijnlijk pas in de winter weer?) ga ik daar patat van bakken, en dan past het weer helemaal in de AA-filosofie.
En zo heb je je eetwijze verandert naar een gezonde! Je zult zien: op een gegeven moment kan je weer naar je lichaam luisteren en kost het veel minder moeite om van de "ongezonde meuk" bij feestjes enzo af te blijven of er maar een beetje van te nemen.

Jeetje, wat klinkt dat belegen
@trotter ik ben ook een suikerjunkie, merk echt verschil als ik het elimineer. Zodra ik meer suiker heb gegeten heb ik ook veel meer snaaibehoefte. Is echt een vicieuze cirkel. Als chocoladejunkie best naar, want ik hou echt van pure chocolade. Maar in de bio versie zit toch altijd nog suiker. Nu las ik wel over raw chocolate, die ligt bij mij ook in de natuurvoedingswinkel. Als ik dit groenten/fruit regime ga uitbreiden ga ik die eens proberen. Iemand anders toevallig ervaringen mee?

Verder werd ik vanochtend pischagerijnig wakker, haha, beetje jammer voor vriend ;) Inmiddels weer blij en vol energie, merk ook echt dat ik een berg werk wegwerk waar je U tegen zegt. Gisteren ook weer gaan sporten (toch even op een lager pitje gezet tijdens de sapjes) en dat ging enorm goed, dus was ook fijn. En mijn allerkleinste spijkerbroek die ik al jaren niet meer pastte zit inmiddels bijna ruim, dus ook daar worden we vrolijk van
Ik ben eerlijk gezegd blij om te lezen dat jullie het ook niet allemaal makkelijk vinden met die E-nummers/suiker, waar het allemaal in zit en wat je wel/niet neemt.. want dat heb ik ook en dit bemoedigd me.

Op mijn werk moet ik verplicht mee eten met de kinderen.. tarwebrood, vleesbeleg/kaas/chocopasta/pindakaas :( Avondeten met soms pakjes/zakjes of vegaburgers waar zelfs e-nummers ed. in zitten. :(

Vaak smokkel ik en eet veel eigen fruit/noten/desembrood op kantoor en dan eet ik minder bij de maaltijden op het werk. Leuk gevolg is dat de kinderen veel meer fruit en groentesnacks eten als ik werk, ze volgen mijn voorbeeld.

@ Essssther, nog niet want ik wilde eerst wat meer groentesapjes uit de blender proberen. Vandaag met beetje rucola (want had nog zo'n zakje) en een appel en hele banaan. Nog steeds vind ik het niet lekker :( De rucola vind ik niet lekker, de volgende keer neem ik spinazie. Ik raak er gedemotiveerd van.. Ik moet gewoon volhouden en lekkere saprecepten ontdekken.

Ik maak de chocola van Julia Kang met rozijnen, kokosolie en cacao. Ik vind het heel lekker en dan heb je er ook geen suiker in. De rawchocolate repen van Lovechock (duur) vind ik, in tegenstelling tot iemand anders hier, wel heel lekker.
Phips, ik doe al heel wat maanden AA maar ben laatst op een feestje helemaal los gegaan. Ik heb veruit het meeste gegeten van iedereen. En dat van de meest goedkope smeersels en chips, dus met veel troep er in :(

Ik heb toch nog dat ik af en toe los ga op 'slechte' chocola (ligt bij m'n vriend veel in huis) maar ik ga minder vaak los dan de afgelopen jaren. Als ik dit niet zou doen zou mijn gewicht denk ik verder kelderen, wat ik heel fijn zou vinden. Maarja... moeilijk. Ik kan nu wel makkelijker koekjes afslaan die ze bij de thee serveren op het terras. Dan wil ik die gerrafineerde suikers niet eten haha
Hoi Ayli, ik zou me er echt niet te druk om maken, door af en toe heel veel te eten weet je lijf dat het niet in spaarstand hoeft te gaan, dus er zitten ook voordelen aan. Natuurlijk is het mooi als je heel gezond eet, maar je food IQ is gewoon hoog nu en af en toe doe je even iets in die 20%. Hoe makkelijker jij er mee omgaat, hoe minder vaak zoiets gebeurt. Ik snaai eerlijk gezegd ook regelmatig of eet af en toe heel veel (rijsttafel, bbq, dat soort werk). En toch ben ik ook afgevallen de afgelopen maanden. Volgens mij ook omdat ik gewoon echt heel veel eet op een dag (volgens mij wel 2500 cal.) en mijn metabolisme gewoon heel hoog draait. Eten moet fijn zijn, we moeten niet te tobberig gaan doen.

Dat je op je werk verplicht moet meeeten vind ik wel raar. Misschien kun je zeggen dat je allergisch bent/van je dokter een zoutarm dieet moet volgen, dan kun je wel je eigen zuurdesembrood meenemen en je eigen beleg.
@ayil rucola lijkt me ook echt niet lekker in een sapje, want dat geeft een erg scherpe smaak. Spinazie vind ik in een smoothie ook echt het lekkerste. Maar vind het zelf gewoon echt een verschil als het sap is ipv smoothie, maar ja... of je daar nu veel aan hebt. Anders koop je toch eerst een supergoedkope van een paar tientjes? Of je gaat gewoon die hard voor de versapers. En mocht je die versapers uiteindelijk toch niet gebruiken wil ik hem wel overkopen, haha ;)

Die chocolade van Julia ga ik ook proberen als mijn lichaam weer een beetje klaar is voor wat meer vetten. Maar die loveshock doe ik ook een keer! wat voor kokosolie gebruik je trouwens, vergine of ontgeurde?
En eens met esther: sapjes zijn veel makkelijker te drinken. En spinazie lijkt me het lekkerst in een smoothie (misschien postelein ook wel, of ijsbergsla en groene sla, maar bijv. andijvie lijkt me ook niet lekker).
Ayli, ik heb het dan wel over jaren en niet over weken of maanden. Ik eet al ruim 13 jaar geen suiker en chemische toevoegingen meer. In de beginperiode had ik dat ook, later werd dat makkelijker. Gelukkig maar, want nadat mijn tweede kind was geboren mocht ik bijna niets meer eten (omdat mijn kind dat via bv binnen kreeg, zijn dieet was dus mijn dieet) en uitspattingen mochten gewoon niet. Was ook makkelijk omdat ik daar direct mijn kind mee trof ipv alleen mezelf. Dus geef jezelf de tijd! Een eventuele volgende keer zou je van te voren misschien al iets kunnen eten thuis?

En verder: je baalt wel maar je kunt maar beter vooruit kijken: hop met die lekkere gezondere dingen!
Oja, chocola kan ik nog steeds niet weerstaan en de "alternatieve" vind ik verschrikkelijk vies. We mogen het thuis ook niet kopen! (afspraak tussen man en mij) want als we chocola zien zijn we niet meer te houden.... Dat werkt wel goed gelukkig, als het er niet is missen we het ook niet. Maar dan komt er zo'n aardigerd die he een chocoladeletter kado geeft nou, daar ga je dan.....

Werkt je soms in de kinderopvang? Want daar weten ze ook welvan wanten als het om slecht voedsel gaat, niet te geloven! Als ik dat zie ben ik erg blij dat we daar nooit gebruik van te hebben hoeven maken.
net een heel lekker tussendoortje gegeten van een banaan met daarop cacaopoeder en een flinke lik kokosolie. aanrader!
quote:essssther schreef op 31 juli 2012 @ 11:20:

Nu las ik wel over raw chocolate, die ligt bij mij ook in de natuurvoedingswinkel. Als ik dit groenten/fruit regime ga uitbreiden ga ik die eens proberen. Iemand anders toevallig ervaringen mee?Ik heb 3 versies van loveshock 100%raw thuis liggen: pure/nibs, almond/fig en goij/orange. Nog niet geprobeerd.
Iduna, nog bedankt voor je saprecept! Klinkt goed, heb het opgeslagen.

Pichegru, je hebt gelijk. Niet tobben, want het gaat al super goed. Mijn food IQ is al heeeeeel erg verbeterd, daar ben ik heel blij mee :-) Ik vind jouw lijstjes er altijd heel goed uitzien, genoeg en gezond. Ze weten op het werk dat ik veel bezig ben met gezond eten dus ik weet niet of ze dat gaan geloven.. Ik kan wel zeggen dat ik last heb van schimmel en daarom geen gist wil eten, is nog waar ook. Even moed verzamelen. Of zo laten en het als de 20% zien. Ík heb je tussendoortje opgeslagen.

Esssther, hahaha daar houd ik je aan! Ik denk ook echt dat het aan de rucola ligt, dat dus nooit meer.

Je zei laatst dat je aan de smaak kunt wennen. Voor mij moet eten gezond én lekker zijn en als het alleen gezond is dan eet ik het niet. En dat vraag ik me dus af bij de sapjes, of ik het echt lekker ga vinden. Ik denk toch eerst maar een goedkope aanschaffen of de versapers en dan door naar jou als t niet bevalt

Phips, respect, respect, respect. 13 jaar geen suiker en chemische toevoegingen, wat goed!!! Zo ga ik ook worden

De volgende keer moet ik idd meer eten voor de verjaardag, daar had ik nu weinig tijd voor genomen. Ik werk niet in de kinderopvang maar wel zoiets gelijks. Ik zat gister nog te denken dat ik niet wil dat m'n kinderen (als ik ze ooit krijg) van die meuk krijgen op de kinderopvang.

xJanna, ook respect.. 3 repen gekocht en nog niet geprobeerd.

Ik heb de goij/orange gegeten en vond die lekker.
en Esssther ik gebruik Vergine kokosolie. Die ontgeurde is bewerkt en daardoor minder goed leerde ik van Rawfoodje.
Mag ik met jullie meeschrijven? Ik heb sinds kort het eerste boek van Amber Albarda in huis, heb het ook al globaal doorgelezen en moet zeggen dat ik er erg enthousiast over ben! Ik was al wel een tijdje bezig met bewuster eten, maar nog lang niet volgens de methode van Amber dus er mag nog wel het nodige veranderd worden in mijn eetpatroon. Ik ga dit wel stapje voor stapje doen want ik weet inmiddels wel dat in één keer alles rigoureus omgooien een averechts effect heeft bij mij.

Om te beginnen ga ik eerst maar eens minderen met koffie, dat is voor mij als koffieleut al een hele stap!

Verder wil ik het boek opnieuw gaan lezen, maar nu echt goed lezen in een rustig tempo en dan proberen de dingen die ik lees ook meteen zoveel mogelijk te gaan toepassen.

En daarnaast natuurlijk op dit topic meelezen en schrijven voorzover ik al wat zinnigs kan over dit onderwerp kan vertellen.
Natuurlijk mag je meeschrijven zonnebloem, welkom!
Oeh, zonnebloem, koffie, heerlijk! Ook mijn grote zonde..... Welkom, kunnen we elkaar helpen! (maar helemaal zonder ga ik niet hoor!)
Gezellig, nog een meeschrijver!

Ik heb vanavond niet AA-proof gegeten, maar wel lekker! Aardappelgnocci met boter en salie, en een tomatensalade met basilicum en een klein beetje geitenkaas. Voor de kinderen heb ik een paar speltpannekoeken gebakken, vonden ze ook lekker.

Ik heb net al mungbonen gekookt (weer behoorlijk uit elkaar gevallen, hoe zien die van jullie eruit?) vanavond ga ik die bosbessencake bakken en cashewnotenpindakaas maken. Niet echt zin in nu, bedenk ik net. OK, de cake doe ik morgen met de kinderen, alleen cashewnotenpindakaas en 2 kuub was opvouwen.

Fijne avond!
Ik had laatst ook mungbonen die uit elkaar gevallen waren. En een paar dagen geleden heb ik zwartoogboontjes gekookt die ook iets te gaar waren voor het mooi (en dat zonder voorweken). Peulvruchten uit blik zijn echt een stuk makkelijker, alleen jammer dat er dan negen van de tien keer zout en suiker is toegevoegd.
Ja, zonde he? Ik heb nu echt een vies uitziende plakbrij. Gisteren mijn lekkere zilvervlies basmatirijst ook tot een soort paprijst laten koken (te lang). Dat wordt dus brij met rauwkost morgen.
Lekker pichegru, gnocci met salieboter!!

Welkom Zonnebloem! Mijn zonde is wijn...

Ayli, nou, die repen liggen er nog niet heel lang... Fijn dat die ene in iedergeval al door iemand lekker gevonden wordt, dat beloofd wat!
Wat is er lekker veel geschreven, leuk om te lezen

En gezellig, weer iemand erbij: welkom zonnebloem!

Ik vind het zo knap dat sommigen naast geraffineerde suiker ook geen suikervervangers nemen, zoals jij @trotter.

Ik zou dat eigenlijk ook moeten doen vanwege de vermoeidheid en schommelingen in m'n suikerspiegel maar het lukt me nog steeds niet helemaal.

Wel gebruik ik nu eigenlijk alleen nog maar (en dan nog zo min mogelijk) agavestroop en palmsuiker omdat deze allebei een hele lage glycemische index hebben.

Verder eet ik al zo'n 25 weinig geraffineerde suiker omdat ik toendertijd bij een homeopaat ben geweest die had gemeten dat ik daar intolerant voor was.

Nu leer ik steeds meer dat het voor niemand goed is maar dat sommige mensen iets meer last hebben van suikerspiegelschommelingen dan andere.

Maar ik at dus wel veel vervangende suikers zoals rijstemoutstroop, gerstemoutstroop, dadelstroop enz. en een heel klein beetje kunstmatige zoetstof in de thee.

Dat laatste heb ik volledig geschrapt en de graanstropen probeer ik ook zoveel mogelijk te vermijden.

M'n grootste zonde is zoals bij velen hier chocola.

Vanmiddag heb ik maar liefst 3 repen gekocht

De bio 72% van de Jumbo (tip heb ik hier gelezen) en de 70% en 85% versie van de Aldi, Moser Roth is het merk (aanrader!!).

Jammer dat daar wel (riet)suiker inzit, maarja, ik kan dat stukje chocola nog even niet missen.

Af en toe neem ik rauwe chocola van de biowinkel maar omdat die zo duur is niet te vaak.

Ik was trouwens degene die de Loveshock niet zo lekker vond maar ik had dan ook de 'gewone' versie.

Als er iets bij zit van noten of gojibessen vind ik het denk ik wel lekker.

Het werkt trouwens wel erg motiverend om te lezen dat er hier meer 'suikerjunkies' zijn die het ook lukt om nauwelijks zoet meer te gebruiken!

Afgelopen zaterdag een feestje gehad en véél te veel gesnoept.

Maar de gastvrouw had ook zó'n ontzettend lekkere dingen gemaakt!

Zij let ook wel op gezond eten dus het meeste was gezond en wel redelijk AA-proof, behalve de overheerlijke taart die ze had gebakken, daar zat wel rietsuiker in.

Wel had ze speltmeel gebruikt dus was ie toch een klein beetje gezonder dan 'gewone'

Ondanks al dat gesnoep toch niet aangekomen, daar was ik al erg blij mee.

Ik ben nu bijna 3 kilo afgevallen in een maand door beter op te letten, maar met toch nog best wat brood, koekjes en chocola, dus dat valt niet tegen.

@pichegru: goede tip zeg, die banaan met (rauwe?) cacaopoeder en wat kokosolie: klinkt heel lekker!

Lijkt wat op het chiazaadontbijt dat ik een keer heb gemaakt.

Warm tot lauw water op een paar lepels chiazaad gieten, goed roeren.

Dan een lepel kokosolie en rauwe cacaopoeder erdoor roeren en een (halve) banaan in stukjes snijden en erdoor roeren: heerlijk en het geeft best wel een energieboost.

Oh ja, over de mungbonen.

De eerste keer waren ze bij mij ook kapot gekookt maar de 2e keer bijna niet, op een paar na.

Toen ben ik er echt bij blijven staan op het laatst en steeds gekeken of ze nog heel waren.

Terwijl ik ze toen toch per ongeluk geen 24 maar 48 uur had laten weken (ze stonden achteraan in de koelkast in een afgedekt pannetje, was ze bijna vergeten).

Hoe maak jij die cashewnotenpindakaas?

@ayli: rucola zou ik in een smoothie ook niet wegkrijgen hoor!

Veel te sterk en overheersend.

Ik vind spinazie het lekkerst en andijvie wel redelijk te doen.

Gewone kropsla ook een keer gedaan en dat ging ook wel.

Qua fruit lust ik er bijna alles in maar als er in elk geval een banaan in zit vind ik veel schelen qua smaak, daarmee krijg ik bijna alles weg

Ik ga morgen een ontbijt van AA proberen, havermout met feta en pijnboompitjes.

Ik gebruik geen melk maar water of zelfgemaakte amandelmelk, dat weet ik nog niet.

Ben benieuwd!
Nog een berichtje uit België (morgen naar huis).

Het is erg gezellug hier en meestal kan ik het gezond eten goed volhouden.

Nog 1 keer uiteten geweest en ook een keer een wafel op.

Vanaf morgenmiddag ga ik weer even extra streng zijn.

Zonnebloem, welkom.

Hier is chocola ook de zonde. Gisteren 2 heerlijke repen bij Carrefour gekocht om mee te nemen. Puur met hele amandelen!

Rauwe chocolade vind ik echt niet lekker.

Verder nog een voorraad heerlijke maïscrackers gekocht.

De kaasjes heb uk deze keer laten liggen .

Morgen schrijf ik weer uitgebreider mee.

Fijne dag!
Dag allemaal, even lekker bijlezen. Dat met die mungbonen gebeurt ons niet echt vaak trouwens, kan ik me niet herinneren! Maar we hebben inmiddels zo'n bonencollectie dat het alweer even geleden is dat ik ze heb gegeten.

Ik voel me nog steeds prima, eet nu dus alleen groenten en fruit. Aankomend weekend wel een weekendje weg met vrienden, dus probeer het nu wel op te bouwen. Ben van plan daar vooral groenten te eten, maar ik zal er niet aan ontkomen dat ik ook wat andere zaken eet denk ik zo.

Verder moest ik gisteren veel reizen en het viel me weer eens op hoe ontzettend veel mensen wel niet gehaast, lopend, soms zelfs al bellend! aan het eten zijn. Op elk station zie je mensen van alles naar binnen werken, redelijk gedachteloos. Deed ik vroeger ook regelmatig. Ik denk dat het feit dat je dat al niet meer doet al zo'n enorm verschil maakt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven