Huis ongezien kopen?

09-08-2012 21:19 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd of hier mensen zijn met een soortgelijke ervaring of die recent zelf een huis gekocht hebben. Het volgende is het geval.

Ik kijk al jaren passief op Funda en bezoek af en toe huizen tijdens een open huizen dag. Sinds een paar maanden hebben we ook bezichtigingen voor huizen gepland en weten nu zeker dat we willen verhuizen. Vorige week is er nieuw huis op Funda verschenen dat voor 90% voldoet aan onze wensen.

De dag erna heb ik meteen de verkoopmakelaar gebeld en die wist te melden dat er al zoveel interesse was dat ze groepsbezichtigingen gaan plannen in groepjes van 8.

Omdat we de 24ste bellers waren, is de kans groot dat we het het huis helemaal niet zullen kunnen bezichtigen :(

Inmiddels hebben we een aankoopmakelaar in de arm genomen in de hoop dat we toch kunnen gaan kijken. Maar het is dus helemaal niet zeker.

Ik baal er echt enorm van en heb er echt een knoop van in mijn maag. Ik wil zo graag verhuizen en dit huis is zo'n goede match. Het zit me inmiddels zo hoog dat ik overweeg om ongezien te gaan bieden vóór volgende week. Wat zouden jullie doen?
Als je er nog van af kan zien kan je het doen... Maar zou het zelf niet doen...
Nee natuurlijk niet ongezien bieden, foto's kunnen toch heel anders zijn dan de werkelijkheid. Er staat toch huizen genoeg te koop.
Ik zou zelf nooit een huis ongezien kopen. Ik merkte zelf toen ik een huis ging kopen dat een huis behoorlijk kan tegenvallen als je eenmaal binnen bent. Sowieso zou ik willen zien wat ik koop gebreken en al (perfect ongeschonden huis wat al bewoond is er niet)
Ik zou er op zijn minst even langsrijden...en misschien kun je bij de buren aanbellen of je mag kijken (als het bijv een 2 onder 1 kap is). Maar dan nog, je koop toch ook geen schoenen zonder te passen, of een auto zonder proefrit? Het is anders een dure miskoop, en foto's zeggen niet alles.
Als je al wel veel huizen bekeken hebt dat weet je hoe een huis tegen kan vallen die zo mooi/perfect/leuk leek. Ik zou het nooi doen. Zou het ook echt dom vinden.
Jij bent de weg kwijt!

Die makelaar kletst uit zijn nek om jullie warm te maken!

Er worden momenteel geen huizen verkocht. Het is echt meer dan 3 jaar geleden dat er 24 mensen in de rij stonden voor één huis.

Als je echt een huis wilt kopen heb je alle keus op dit moment. Waarom gaan voor die 90%? Als je een beetje goed zoekt moet je best een huis met 100% kunnen vinden.
Ik zou even aanbellen en zeggen: 'Goh, ik zie dat het te koop staat, mag ik even kijken'?

Gewoon proberen. Nee heb je.....
Ik heb mijn huis ook blind gekocht. Wel een vriend op de bezichting afgestuurd die voor mij alles heeft ingevuld. Twee dagen later gebeld dat ik was ingeloot

Pas na het tekenen van de voorlopige koopaktr kreeg ik de sleutels. Nog geen seconde spijt gehad, ben enorm gelukkig. Gewoon op je gevoel afgaan.
quote:Djuuls04 schreef op 09 augustus 2012 @ 21:22:

Nee natuurlijk niet ongezien bieden, foto's kunnen toch heel anders zijn dan de werkelijkheid. Er staat toch huizen genoeg te koop.Ja er staan huizen genoeg te koop, maar niet zulk soort huizen. Ik zit al 4 jaar lang bijna dagelijks op Funda en weet dus aardig wat voor huizen er te koop staan in onze regio. Er is nooit eerder een huis geweest in onze prijsklasse die voor 90% voldoet aan onze wensen. Het zegt misschien ook al genoeg dat er tientallen andere geïnteresseerden zijn. De twee vorige huizen in die straat waren ook al binnen twee weken verkocht.
quote:jo12345 schreef op 09 augustus 2012 @ 21:25:

Jij bent de weg kwijt!

Er worden momenteel geen huizen verkocht. Het is echt meer dan 3 jaar geleden dat er 24 mensen in de rij stonden voor één huis.

Als je echt een huis wilt kopen heb je alle keus op dit moment. Waarom gaan voor die 90%? Als je een beetje goed zoekt moet je best een huis met 100% kunnen vinden.100% kan helaas niet onze prijsklasse :( daar ken ik de lokale markt te goed voor.
Nee natuurlijk.

En trouwens als je een huis wil kun je het gratis krijgen er staan genoeg leuke huizen al een paar jaar te koop, dus ik geloof dat niet zo dat het zo populair is... Dat is juist een reden om te gaan kijken, misschien lekt het dak wel...
quote:cootjep schreef op 09 augustus 2012 @ 21:26:

Ik zou even aanbellen en zeggen: 'Goh, ik zie dat het te koop staat, mag ik even kijken'?

Gewoon proberen. Nee heb je.....Haha er staat nog niet eens een bord in de tuin...
Je wordt in de maling genomen door deze makelaar, en je zou echt knettergek zijn om zonder te kijken een bod te doen, in deze tijd, echt idioot!
quote:jo12345 schreef op 09 augustus 2012 @ 21:25:

Jij bent de weg kwijt!

Als je echt een huis wilt kopen heb je alle keus op dit moment. Waarom gaan voor die 90%? Als je een beetje goed zoekt moet je best een huis met 100% kunnen vinden.

Dit.

En als het huis echt zo populair is en tientallen mensen het willen, is het misschien te laag geprijsd? En als de verkopers dan slim zijn, gaan ze over op bieden met gesloten enveloppen, en degene die dan het hoogste biedt, heeft het dan....
Ik koop niet eens een jurk zonder te passen en die is echt 200 keer zo goedkoop...
quote:Oydis schreef op 09 augustus 2012 @ 21:28:

[...]

Ja er staan huizen genoeg te koop, maar niet zulk soort huizen. Ik zit al 4 jaar lang bijna dagelijks op Funda en weet dus aardig wat voor huizen er te koop staan in onze regio. Er is nooit eerder een huis geweest in onze prijsklasse die voor 90% voldoet aan onze wensen. Het zegt misschien ook al genoeg dat er tientallen andere geïnteresseerden zijn. De twee vorige huizen in die straat waren ook al binnen twee weken verkocht.

Dan inderdaad gewoon aanbellen en vragen of je alvast zou kunnen kijken. Beetje brutaal...maar ach. Ongezien lopen gewoon niet doen. Wij waren destijds al 1,5 jaar huizen aan het bezichtigen en op een gegeven moment was daar ons huis op funda. Voldeed aan, bijna, al onze eisen. Totdat we gingen kijken. Er moest toch wel echt een hoop gebeuren....en nog veel meer dingen.

Niet doen! Het zal wel tegenvallen...Daar oe tje toch niet aan denken? Alhoewel...is het niet zo dat je je 3 dagen na het tekenen van het voorlopig contract je er nog vanaf kan zonder opgaaf van reden?

Niet erg aardig enzo. Maar dat zou dan je escape kunnen zijn.

[...]

Ja er staan huizen genoeg te koop, maar niet zulk soort huizen. Ik zit al 4 jaar lang bijna dagelijks op Funda en weet dus aardig wat voor huizen er te koop staan in onze regio. Er is nooit eerder een huis geweest in onze prijsklasse die voor 90% voldoet aan onze wensen. Het zegt misschien ook al genoeg dat er tientallen andere geïnteresseerden zijn. De twee vorige huizen in die straat waren ook al binnen twee weken verkocht.

Dan inderdaad gewoon aanbellen en vragen of je alvast zou kunnen kijken. Beetje brutaal...maar ach. Ongezien lopen gewoon niet doen. Wij waren destijds al 1,5 jaar huizen aan het bezichtigen en op een gegeven moment was daar ons huis op funda. Voldeed aan, bijna, al onze eisen. Totdat we gingen kijken. Er moest toch wel echt een hoop gebeuren....en nog veel meer dingen.

Niet doen! Het zal wel tegenvallen...Daar oe tje toch niet aan denken? Alhoewel...is het niet zo dat je je 3 dagen na het tekenen van het voorlopig contract je er nog vanaf kan zonder opgaaf van reden?

[...]

Toch vind ik wat cootjep zegt niet zo gek. Je kan toch altijd zeggen ik heb gehoord/gelezen dat dit huis te koop staat, mag ik komen kijken?

Ik zou geen huis kopen zonder bezichtiging. Met zoiets wil je geen miskoop doen, het gaat om een hoop geld.
-
quote:tuya schreef op 09 augustus 2012 @ 21:28:

Ik heb mijn huis ook blind gekocht. Wel een vriend op de bezichting afgestuurd die voor mij alles heeft ingevuld. Twee dagen later gebeld dat ik was ingeloot

Pas na het tekenen van de voorlopige koopaktr kreeg ik de sleutels. Nog geen seconde spijt gehad, ben enorm gelukkig. Gewoon op je gevoel afgaan. een medestander
Echt? Ongezien, op basis van Funda en een verkooppraatje van makelaar een huis kopen, dat kan toch alleen maar mis gaan?
Oh ja, emotie kost vaak geld en het lijkt alsof je op basis van emotie gaat kopen.
@Tuya: ik neem aan dat je er een vriend op af hebt gestuurd die er in ieder geval een beetje kijk op had. Maar het zelf niet zien, maar ook iemand anders niet... ik vind het enorm risico

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven