Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Hopelijk keert de rust op de camping terug, Els.

Ik was vandaag een dag weg. Thuis wel ontbeten met yoghurt met aardbeien en aalbessen en groene thee.

Meegenomen voor tussendoortjes en lunch: pakje 100 gram biologische kipfiletplakjes (zit wel wat rietsuiker in, zag ik, maar dat zal toch minimaal zijn), veldsla, bakje cherrytomaatjes, plakjes komkommer, een Dr. Kargcracker, twee appels, twee gekookte eieren. Verder mijn hervulbare Dopperflesje.

Tegen half zes wilde ik net als vorige week in een pretpark ergens kibbeling eten, maar dat zag ik niet snel, dus werd het een puntzak patat met fritessaus. Ik vond het wel eetbaar, maar lang niet zo lekker als vroeger. Ik zat er ook vrij snel vol van.

Verder: geen ijsjes (ik zag iedereen om me heen werkelijk met ijs!), chocola of wat dan ook, dus op zich best tevreden.

Thuis nog een rijstwafel met amandelpasta genomen en twee enorme mokken groene thee.

Heb ik toch mijn best gedaan?
Ontbijtjes variëren ga ik ook doen, trotter. Niet meer alleen yoghurt met muesli.

Zeker goed bezig, maria555. Overigens is Pichegru op de camping, niet ik .

Na de lunch vanmiddag tussendoor nog 4 pruimen en 2 wortels gegeten.

Avondeten was een varkenssaucijsje met wat mosterdmayo en courgette met olijfolie, peper en zout en parmezaanse kaas.

Dessert een Danone Gervita toetje uit Frankrijk.

Vanavond na het hardlopen thee met een stuk chocola op en net een half bakje snacktomaatjes.

Zo nog even het hondje uitlaten en dan lekker naar bed.
Inderdaad, Els. Foutje.

Wil ik echt amberen, moet ik volgens mij meer bonen enzo gaan eten. Ik wil daar nog even mee wachten, want ik doe nu voorzichtig met de koolhydraten om af te vallen.
Hoi allemaal,

Ik heb een tijdje niet geschreven (wel gelezen, maar dat schrijven, daar ben ik toch niet zo trouw in ).

Ben wel nog steeds trouw bezig met Amberen, hoewel het een meer een succes is (ontbijtmuffins! courgettepannenkoekjes!) dan het ander (groentesap..).

Ik heb dus vol goede moed een paar weken terug een niet te dure sapmachine aangeschaft, ding doet het fantastisch maar de wortel en bietensapjes zijn dus gewoon echt niets voor mij.

Ik ga hem weer te koop aanbieden op MP, maar ik dacht, ik laat het eerst hier even weten, wellicht komt ie dan bij een lief nieuw Amber baasje terecht

Iemand interesse? Ik ga vanavond een week op vakantie, daarna gooi ik hem op MP.

Groetjes en aan iedereen: veel succes met de nieuwe gezonde levensstijl!
Dag allemaal, en welkom aan alle nieuwe meeschrijfsters! Leuk dat het topic zo groeit en er steeds meer mensen zijn die puur en gezond willen eten!

Hier gaat het erg goed, al merk ik af en toe wel dat ik gewoon wat te weinig binnen krijg. Ik maak lange dagen en ben veel onderweg en dan is een salade als lunch toch gewoon niet genoeg af en toe. Moet het iets beter gaan plannen. Verder nog iets raars; ik droom sinds die sapkuur echt enorm helder, heel bizar! Ook merk ik dat mijn stofwisseling en verteringsproces als een malle werkt, dus ik heb wel het gevoel dat het goed is zeg maar.

Zal ook weer eens een eetlijstje posten, doe ik eigenlijk nooit meer (van gisteren)

o: groentensap, daarna smoothie van kokoswater, banaan, rode bessen en lijnzaad

t: noten en wat rozijnen

l: salade van sla, rucola, tomaat, avocado, noten, kikkererwten en adukibonen

t: bakje bosbessen

t: banaan en bakje wortels

a: flink wat olijven, geitenkaassalade met pancetta (was in een restaurant), veeeeeel wijn (au nu) en een dubbele espresso (viel ook niet zo top)

Inmiddels zit mijn spijkerbroek, die drie weken geleden knettertje strak zat en een partij lovehandles veroorzaakte waar je niet vrolijk van werd, hardstikke los en kan ie uit zonder de knoop open te doen. Daar word ik dan wel weer blij van
Wat jammer illybilly dat de groentesapjes je niet bevallen. Ik zweer er echt bij 's ochtends en ik vind ze heerlijk! Heb zelf net een sapcentrifuge aangeschaft maar je kunt er vast iemand blij mee maken. Goed dat je nog steeds zo trouw bezig bent met AA. Hoe lang ben je al bezig?

Ik ben vanochtend weer begonnen met een glas lauw water en een vers groentesapje (komkommer, bleekselderij, wortel, rode biet, peterselie & citroen).

O: ontbijtsmoothie met geitenyoghurt, muesli, aardbeien, sinaasappel & banaan

Gepland voor vandaag:

T: rood fruit met een handvol gemende noten

L: 2 crackers (helaas desembrood vergeten mee te nemen)

1 met pesto, mozzarella & tomaat en 1 met humus, rucola & gerookte zalm

T: 2 spelt rijstwafels met biologische roomboter en suikervrije aardbeienjam

D: waarschijnlijk ovenfrietjes met een stukje vlees en salade

Fijne dag allemaal!
Maria, een puntzak met frites .... en het smaakte nogeen eens zo lekker. .. haha.... Ik kan me niet meer herinneren wat de smaak hiervan is... maar heb ook nu veel liever een lekkere salade. Apart hoe je smaak kan veranderen toch, it's all in the mind . Trotter, het was zeker je zoutinname he, van die kilo erbij? Dan loopt het heel snel op. Bonen Maria, is wel Amber ja en bevatten langzame koolhydraten, kies voor Quinoa dan zit je gewoon altijd goed en dit doet niets met je gewicht. Sterker nog, dit superfood is juist goed voor gewichtsafname. Diascia, mooi dat je geen trek in zoet hebt, dit hoeft ook niet meer te komen, ben benieuwd! Bij mij is de zoettrek echt verdwenen .
Ik vind het eten van bonen ook moeilijk. Ik houd niet van de structuur in m'n mond. Heb adukibonen gekocht en ga die proberen te verwerken in een noten/bonenburger. En van de kikkererwten wil ik humus maken. Het quinoa ontbijtje heb ik al wel geprobeerd en dat smaakte wel dus dat ga ik vaker eten.

@rawfoodje, het zou fantastisch zijn als de trek in zoet niet meer terugkomt. Ik ben inderdaad benieuwd!
Ik was echt van plan om vandaag eens een ander ontbijt te nemen, maar daar is niks van terecht gekomen. Ik was al vroeg wakker (half zes, normale tijd voor mij), maar omdat ik vrij ben op vrijdag bleef ik nog liggen. Ik was echter nog hartstikke moe, onverklaarbaar moe zelfs. Ik wilde om acht uur opstaan, maar ik was nog steeds kapot, dus toen ben ik weer een uurtje op bed gaan liggen. Toen ik om negen uur wilde gaan douchen verging ik van de pijn aan de rechterkant van mijn buik/zij/rug. Vorig jaar heb ik een nierbekkenontsteking gehad en toen dacht ik dat ik dood zou gaan, zoveel pijn had ik toen, dus ik wist meteen wat er aan de hand was. Ik heb mezelf onder de douche gesleept, me aangekleed en heb en beetje urine opgevangen in een potje. Ik stond helemaal te trillen op mijn benen, dus ik zag het niet zitten om een sapje te persen. Gelukkig had ik nog zetpillen tegen de pijn over van vorig jaar, daar heb ik er een van genomen. Ik ben met een glaasje water en een stuk komkommer op de bank gaan liggen en weer in slaap gevallen. Toen ik een uur later wakker werd was de pijn al een heel stuk minder gelukkig. Ik heb de urine bij de huisarts laten testen en inderdaad; er zit weer ergens een ontsteking. Zojuist heb ik een antobioticapilletje genomen, maar omdat je een uur na en twee uur voor het inemen niets mag eten heb ik, op dat stuk komkommer na, nog helemaal niets op. Zometeen dus eerst maar eens een flinke salade maken voor ik helemaal instort...
Het is een salade geworden van quinoa, avocado, komkommer, tomaat, zonnebloempitten, citroensap en peper en zout. Daar was ik hard aan toe zeg!
beterschap trotter wat vervelend zo'n onsteking. gelukkig heb je een lekkere salade voor jezelf kunnen maken en opgesmikkeld.
Beterschap, trotter. Ik hoop dat je je snel beter voelt.

Hier vanmorgen begonnen met geitenkwark met zaden en aardbeien. Dat was geen succes. Niet lang daarna last van mijn maag gekregen en nu is het flink maagpijn geworden. Voor mij dus voorlopig echt geen kwark of yoghurt als ontbijt!

Net wel wat gegeten. Ik heb een broodje gebakken van speltmeel en roggemeel. Geen gist gebruikt, maar baksoda. Maar het is nauwelijks gerezen. Maar toch erg lekker. Ik heb er 2 boterhammetjes van op.

Misschien wordt de pijn wat minder nu er wat meer in mijn maag zit.

Vanavond maak ik een groentensoepje met biogehaktballetjes, wortel, venkel, prei, bloemkool, batatas en peterselie.

Biobouillonblokje erbij. En een boterhammetje, denk ik.
Dankjullie wel dames voor de gelukwensen! Alles goed hier. De kleine meid doet het geweldig. Nu haar moeder weer op de rit...

Gisteravond lekker een linzen stoofschotel gemaakt met kip, tomaatjes, lenteui en kokosmelk. Was heerlijk. Vanochtend een start gemaakt met een 'rood fruit'- ontbijt, kwark en vlokken, noten en zaden (mijn samenvatting voor de complete mix van haver, amarant, lijnzaad, allerhande noten, etc. Ik heb alles in een grote pot gedaan, door elkaar gemixt en zo kan ik elke dag een paar scheppen eruit halen om mee te ontbijten, salades mee aan te kleden, etc. Ik heb nog niet veel energie na een lastige zwangerschap en bevalling, dus ik ben nog erg van de 'snel snel'... Heb nu wel een sapcentrifuge gekocht - hopelijk wordt die snel geleverd. Mochten jullie goede saptips hebben dan houd ik me aanbevolen! Ga nu even bijlezen voor wat betreft jullie wel en wee!.
Ik vind quinoa over een salade niet verkeerd. Ook doe ik het wel bij een groente/kipprutje. Ik houd ook niet van de structuur van bonen, maar in zelfgemaakte burger vind ik ze niet vervelend. Net als kikkererwten.

Vandaag maar eens een ander ontbijt genomen dan yoghurt met bessen: twee rijstwafels met amandelpasta en een schaaltje aalbessen.

Als lunch had ik een roerei (twee eieren) met drie tomaten. Ook nog een halve kom groentesoep. En een bakje zelfgeplukte bramen. Ik heb ook al twee bakken in de vriezer.
Trotter, beterschap! Als ik je een tip mag geven (mocht je dit zelf nog niet doen) haal een pot probiotica in huis. Bij voorkeur van een goed merk als Solgar en Biotics. Kun je kopen bij de natuurvoedingwinkel en anders kunnen ze het ongetwijfeld voor je bestellen! Antibiotica is de pest voor je darmflora (het roeit namelijk niet alleen de slechte bacterien uit, ook de goede) en probiotica zorgt ervoor dat de schade beperkt blijft. Ik neem het op dit moment iedere dag omdat ik in het ziekenhuis erg veel medicijnen heb gehad en na de keizersnede ook mijn darmen een opdonder hebben gehad, maar over een paar weken neem ik het weer een paar keer per week. Echt een aanrader! (en nee, geen aandelen )
quote:maria555 schreef op 10 augustus 2012 @ 14:06:

Ik vind quinoa over een salade niet verkeerd. Ook doe ik het wel bij een groente/kipprutje. Ik houd ook niet van de structuur van bonen, maar in zelfgemaakte burger vind ik ze niet vervelend. Net als kikkererwten.

Vandaag maar eens een ander ontbijt genomen dan yoghurt met bessen: twee rijstwafels met amandelpasta en een schaaltje aalbessen.

Als lunch had ik een roerei (twee eieren) met drie tomaten. Ook nog een halve kom groentesoep. En een bakje zelfgeplukte bramen. Ik heb ook al twee bakken in de vriezer.Hier nog een! Ik maak graag als lunch guinoa met een gesneden avocado en blokjes tonijn. Beetje olijfolie erover, wat zout en peper en klaar! Heerlijk!
Vraagje! Ik las hier ergens over bepaalde crackers. Dr nog iets...? Kan het even niet zo snel terugvinden. Kan iemand mij vertellen wat voor soort crackers dit zijn? Amber-proof in ieder geval, begrijp ik. Vast dank!
Je hebt verschillende soorten dr Karg crackers.

Ik eet de speltcrackers met drie zaden. Je hebt ook spelt met emmentaler.
Beterschap trotter! Wat ontzettend vervelend... hopelijk voel je je snel weer wat beter! Moet lukken met zo'n gezonde salade!

De bonen ga ik zeker een keer gebruiken in zelfgemaakte burgers en de quinoa als lunch met avocado en tonijn klinkt lekker. Ga ik ook eens proberen. Dank voor de tips!

Ik lees mee over de Dr. Karg? crackers. Heb ze nog nergens gevonden bij mij in de buurt en ze klinken zo lekker!
quote:els__ schreef op 10 augustus 2012 @ 15:19:

Je hebt verschillende soorten dr Karg crackers.

Ik eet de speltcrackers met drie zaden. Je hebt ook spelt met emmentaler.Klinkt lekker! Die ga ik zoeken!
Dr Karg crackers zijn dat, die van spelt met emmenthaler zijn echt heerlijk!

Ik heb redelijk gezond gegeten gister: havermout, lunch: citroenbloemkool met feta en een stukje gerookte makreel later nog, tussendoor fruit en als avondeten selderijstengels met cashewnotenpasta, rode paprika, een paar frietjes en rauwe courgetteplakken met olijfolie en parmezaanse kaas. Geen alcohol maar wel een ijsje, twee happen van een zeeuwse bolus en een paar tucjes. Vandaag weer havermout met appel, banaan en kiwi, lunch: een glaasje wijn, anderhalve speltdesemboterham (merk: soma gezondbrood, is dat echt gezond? Ik ken het niet maar het lag tot mijn verrassing bij de campingwinkel en smaakt heel goed) met roomboter en gerookte zalm, tussendoor: twee perziken, halve appel, halve kiwi, rijstwafel met cashewnotenpasta, en een paar handjes naturelchips.

Welkom trouwens, nieuwe meeschrijvers! Succes met jullie gezondere leefstijl. Over bonen: je moet er aan wennen maar als je het lekker klaar maakt is het prima te doen. Ik vind vooral cannelinibonen, zwarte bonen, kidneybonen, azukibonen en kikkererwten lekker. Qua noten zijn cashewnoten, walnoten, pecannoten en pistachenoten favoriet. Ik ben trouwens een beetje van het idee af dat of iets lekker is of niet de beslissende factor is om iets te eten. Eerst de beslissing om anders te eten en heel langzaam volgt je smaak. Maar ik eet meestal heelijk hoor! Het gaat nu alleen meer om voedingsstoffen dan om smaakkicks zeg maar.

Geniet van het mooie weer!
Dank voor de beterschapswensen! Ik heb nu gelukkig geen pijn meer, lang leve die zetpillen! Zojuist was mijn moeder even op bezoek, en het blijkt dat mijn tante om de negen maanden een dergelijke aanval heeft. Laat de vorige keer dat ik er last van had nu precies negen maanden geleden zijn! Dat vind ik toch wel eng, dat zou betekenen dat ik er over een maand of negen weer last van kan krijgen...

Nou ja, niet te lang bij stilstaan, nu weer over leukere dingen. Ik heb toevallig van de week ook weer twee pakjes Dr. Kargcrackers gekocht, bij de natuurwinkel. Ze zijn niet goedkoop, maar superlekker! Lekker hard, met een heerlijke smaak. Ik heb ook een versie met spelt en muesli gekocht, ik ben benieuwd.

Jammer genoeg zit hier geen natuurwinkel, maar mischien moet ik morgen dan maar even naar de stad voor die probiotica (en anders wordt 't maandag). Ik ben normaal ook niet zo dol op antibiotica, maar in een geval als dit ben ik maar al te blij dat het bestaat. Bedankt voor de tip in ieder geval!
En beterschap trotter
Moet erg lachen om het campingverhaal trouwens! Ik herken het zo! De 'buren' op onze camping kwamen steeds bij ons kijken wat ik nou toch weer aan het maken was. Want er werd wel veel ge-BBQ-d, maar dan op een 'gezonde' manier. Ik ga dus kamperen met een staafmixer in de aanslag en allerhande heerlijk gezonde campingrecepten. Een van de eerste dingen die ik altijd doe, is een hele rij potten met verse kruiden neerzetten voor zelfgemaakte pesto'tjes enzo... De eerste dag is dat meestal wel hilariteit op e camping, want dan ziet men me sjouwen met potten kruiden, richting het waterpunt (tja, we kunnen de ingredienten voor lekkere hapjes natuurlijk niet laten verslappen ) Heb trouwens allerlei lekkere snelle receptjes voor op de barbecue en skottelbraai en 'goede' sausjes mocht je interesse hebben, als alternatief voor teveel vlees en slechte sauzen!
jaaaaaaaa wat snelle lekkere recepten voor de skottelbraai/bbq zijn welkom...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven