Centraal Moderatortopic deel 4

15-08-2012 10:19 3334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic kun je terecht met je verzoekjes voor de moderators.

Tevens is het mogelijk om een melding van een topic of een specifieke posting te maken d.m.v. het toverstafje. Dit toverstafje kun je vinden aan de linkerbovenkant van een topic, of aan de rechterbovenkant van een posting.

Daarnaast kun je ons ook bereiken per e-mail: forum@viva.nl

Off-topic berichten en berichten over beleid zijn op dit topic niet toegestaan. Het forumbeleid, waar iedere gebruiker bij aanmelding mee akkoord is gegaan, is door Sanoma vastgesteld en geen onderwerp van discussie. Daarom hoort dit niet op het forum thuis.

Mocht je een vraag hebben over genomen beslissingen, of de uitvoering van het beleid kun je ons een e-mail sturen op bovenstaand e-mailadres. Elke mail zal in behandeling worden genomen en worden beantwoord.

Handig om te weten:

Hier zijn onze algemene voorwaarden en de huisregels van het Viva forum terug te vinden.

Hier zijn de mededelingen van het Viva forum terug te vinden.

Hier kun je bugs die je op het forum tegenkomt melden.

Hier kun je de beleidsmededelingen terugvinden.

Vragen over de huisregels en het beleid kun je stellen aan forum@viva.nl.

Met vriendelijke groet,

Moderators Viva forum

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:ModeratorViva schreef op 26 augustus 2012 @ 10:17:

Beste forummers,

Het spreekt voor zich dat wij ook balen van deze situatie. Helaas kunnen wij op dit moment niets anders dan er voor zorgen dat de berichten meteen worden verwijderd en dat de troll zsm wordt geband. Wij hopen dat er spoedig een technische oplossing gevonden wordt. Wij hebben jullie ideeen doorgegeven en er zal zeker naar gekeken worden. Tot die tijd moeten we roeien met de riemen die we hebben en zouden we jullie daarom willen vragen om proberen 'boven' deze troll te staan en er verder geen aadacht aan te besteden. Die aandacht is waarschijnlijk precies waar hij/zij naar op zoek is. Hij/zij is het toch niet waard om je plezier in het forummen te verliezen?

Laten we hopen dat er snel een oplossing komt! Fijne zondag!

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva forum

Nog even terugkomend op bovenstaande: er is meerdere malen aangegeven dat het misschien een idee is om nieuwe forummers beperkingen op te leggen in de beginfase van hun account. Dit vinden wij als moderatorteam zelf ook een van de beste opties.

Echter is dit technisch gezien niet op korte termijn uitvoerbaar. Zodra hier verandering inkomt, laten wij dit uiteraard weten.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva forum

Bedankt voor de toelichtingen Mods.

Knap werk gisteren overigens!
Duidelijk mods!
En wat ik zei? Dat de bevestigingsmail 24 uur vertraagd wordt?
Begrijp ik goed dat de plaatjes plak functie weer uitstaat?

[img]http://www.viva.nl/wp-content/uploads/2 ... -recht.jpg[/img]
yep. Vervelend. Ik wil liever de risico op vieze plaatjes.
ik ook MEFS en ik vind dat dit vermeld moet worden in het moderator mededelingen topic. stom gedoe
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 26 augustus 2012 @ 14:26:

Begrijp ik goed dat de plaatjes plak functie weer uitstaat?

[img]http://www.viva.nl/wp-content/uploads/2 ... -recht.jpg[/img]

Dit klopt inderdaad, zie ook deze quote:

quote:ModeratorViva schreef op 25 augustus 2012 @ 19:51:

Gatsie wat een nare beelden weer! Als het goed is is nu alles verwijderd.

De plaatjes functie is tot nader order weer uitgezet.

Onze excuses voor de mensen die wel op een gezonde manier gebruik maken van deze functie. Wij zijn nog steeds druk bezig met het zoeken naar een oplossing voor dit soort situaties.

Met vriendelijke groet,

Moderator viva forum.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva forum

quote:MEFS schreef op 26 augustus 2012 @ 14:25:

En wat ik zei? Dat de bevestigingsmail 24 uur vertraagd wordt?

We nemen alle ideeën in overweging.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva forum

quote:ModeratorViva schreef op 26 augustus 2012 @ 14:56:

[...]

Dit klopt inderdaad, zie ook deze quote:

[...]

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva forumToch zou ik dit het mod. mededelingen zetten. Je kan toch niet verwachten dat ik de hele discussie hier ga lezen?
Hai mods,

Is t misschien handig, om bij vieze plaatjes smijter, dat jullie een waarschuwings topic openen. (met een slotje, zodat er geen discussie kan ontstaan) Zodat de forummers naar de mobiele versie van t forum kunnen overschakelen. (mobiel.viva.nl) En zo niet t risico lopen om de plaatjes te zien, totdat t is opgeschoond? Daarna zouden jullie het topic weer kunnen verwijderen en kan iedereen weer naar de gewone versie terug.
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 26 augustus 2012 @ 14:59:

[...]

Toch zou ik dit het mod. mededelingen zetten. Je kan toch niet verwachten dat ik de hele discussie hier ga lezen?

Bedankt voor je feedback, ik heb het in het mededelingen topic gezet.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva forum

quote:missy_acy schreef op 26 augustus 2012 @ 15:01:

Hai mods,

Is t misschien handig, om bij vieze plaatjes smijter, dat jullie een waarschuwings topic openen. (met een slotje, zodat er geen discussie kan ontstaan) Zodat de forummers naar de mobiele versie van t forum kunnen overschakelen. (mobiel.viva.nl) En zo niet t risico lopen om de plaatjes te zien, totdat t is opgeschoond? Daarna zouden jullie het topic weer kunnen verwijderen en kan iedereen weer naar de gewone versie terug.

Bedankt voor je feedback, we zullen het in overweging nemen.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva forum

Ik wil nog graag 1 suggestie doen naar aanleiding van de overlast van trollen.

Mijn suggestie gaat hoofdzakelijk over trollen met fake verhalen, niet zozeer over plaatjes.

Probleem van het forum is namelijk dat de omgeving enorm open is. Iedereen kan meelezen, zonder lid te zijn. Dit trekt allerhande trollen aan. Die lezen een tijd mee uit verveling, en zien vervolgens 'kans' ook te gaan klieren. Ze weten hoe posts dan te formuleren, welk probleem te bedenken etc etc.

Het probleem is dus niet dat er hackers aan de gang zijn (een serieuze hacker heeft echt wel iets beters te doen dan fake verhalen te typen op een forum).

Maar het probleem is dat alles altijd openstaat voor iedereen.

Het lastige is dan dat je er tot op grote hoogte helemaal niets aan kunt doen.

Juridisch gezien is het echt niet verboden om een nepverhaal te typen op een forum. Een provider doet hier vaak ook niets mee dan.

(Overigens denk ik dat het meerdere trollen zijn. En ook steeds nieuwe. Het vivaforum duikt ook snel en hoog op op google, en is dus voor verveelio's en etters snel te ontdekken.

Te vaak wordt een nog onbekende trol toegebeten dat hij of zij wel weer Claudio of Babette zal zijn. De grap is natuurlijk dat de trol hier ook van geniet en zijn of haar zin krijgt door dit te roepen, als het geen Claudio of Babette is. Want de 'misleiding' werkt nog steeds dus.

Oplossing:

Houd een gedeelte van het forum open als voorportaal en zet de rest achter slot en grendel. Na verloop van tijd krijgen mensen toegang tot de rest.

In het voorportaal alleen een plek waar mensen zich kunnen melden met een probleem en wat basiszaken en topics die nooit zeer persoonlijk zijn, zoals digi.

Voordelen:

In het gesloten gedeelte kunnen mensen zich veilig voelen. Hier blijft de community overeind en hoeven mensen zich niet aangetast te voelen. Zoals MEFS aangeef.

Zeer persoonlijke topics blijven veilig, zoals een topic over seksueel geweld een tijd geleden. (Je kunt in principe zelfs alleen topics voor vrouwen er tussen zetten. Invite only dan. Alhoewel dit ver gaat).

Ander voordeel is dat er makkelijker gesproken kan worden over beleid of over methoden om trollen aan te pakken. Want daar kunnen ze niet meelezen.

Ik denk heel erg dat de lol er snel afgaat voor een hoop trollen als ze niet alles gelijk kunnen meelezen, ook zonder zich eerst aan te melden.

Nadelen: Het is wel een paardenmiddel. Kan me voorstellen dat mensen dit niets vinden en dat er zeer bewust is gekozen voor een open internet/forumomgeving. Maar voor die openheid betaal je dus een prijs.

Je kunt niet een speeltuin neerzetten op een openbaar grasveld en vervolgens voorwaarden gaan stellen wie en op welke manier daar gebruik van mag maken. Dat is in ieder geval bijzonder lastig.
Jukebox, mooie oplossing. Gaat hem alleen niet worden vrees ik. Teveel verlies van page views en dat vinden de sponsors niet leuk.
quote:helene31 schreef op 26 augustus 2012 @ 15:26:

Jukebox, mooie oplossing. Gaat hem alleen niet worden vrees ik. Teveel verlies van page views en dat vinden de sponsors niet leuk.

Om dit op lossen kun je die ' verdeelsleutel' zo voordelig mogelijk laten uitpakken. Deze kun je aanpassen zodat iedereen tevreden is.

En dat je een stukje 'veilige haven' behoudt. Waar geen trollen komen en vieze plaatjes zijn.

Overigens staat me het een beetje tegen dat Sanoma hier aan moet verdienen. Het is een community en een community/gemeenschap is van niemand. Zeker niet van een bedrijf, hooguit van alle gebruikers. Net als wat ik bespreek bij de lunchtafel niet het domein is van mijn werkgever.

Het lijkt soms wel verdorie alsof de forummers hier dankbaar moeten zijn dat Sanoma dit allemaal mogelijk wordt gemaakt. Maar het is toch echt andersom! Forummers leveren gratis allerlei materiaal aan. Al jaren!

Ook denk ik dat - als je gelijk hebt - Sanoma nogal onderschat wat er gebeurt als veel vaste gebruikers weggaan. Dan komt de klad er in en zijn er straks helemaal geen pageviews meer (een website kan in principe in een paar maanden tijd in elkaar donderden).

Overigens is een nieuw forum zo opgericht. Ook dat wordt onderschat. Dit forum is geen dure betonnen of bakstenen constructie.
Bedankt voor de ideeën, ze zullen worden gelezen en in overweging worden genomen.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva forum

Het topic Contact met kpn? is verplaatst naar Digi.

mvg,

Junior.
quote:MEFS schreef op 26 augustus 2012 @ 14:30:

yep. Vervelend. Ik wil liever de risico op vieze plaatjes.Je wilt liever die narigheid zien dan een plaatje kunnen plakken, begrijp ik dat hieruit??
Nee, ze loopt liever het risico dat ze zo'n plaatje tegenkomt dan dat er helemaal geen plaatjes meer geplakt kunnen worden.
Ja dat bedoel ik..
Anders vragen we het MEFS zelf even
quote:luni schreef op 26 augustus 2012 @ 19:18:

[...]

Je wilt liever die narigheid zien dan een plaatje kunnen plakken, begrijp ik dat hieruit??Ik wil die narigheid niet zien, en dat zie ik meestal niet als de trol bezig is. Ik scrol voorzichtig naar beneden en als ik foto van een onbekende forummer zie, klik ik het negeer knop en kan ik verder zonder narigheid.
quote:keetje_stippel schreef op 26 augustus 2012 @ 19:32:

Anders vragen we het MEFS zelf even
quote:trotter schreef op 26 augustus 2012 @ 19:21:

Nee, ze loopt liever het risico dat ze zo'n plaatje tegenkomt dan dat er helemaal geen plaatjes meer geplakt kunnen worden.ik voel me begrepen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven