Kraamverzorgster

27-08-2012 12:03 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zal me even voorstellen, ik ben een jonge kraamverzorgster en doe dit werk met liefde al een kleine 3 jaar.

Nu ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn wat betreft de kraamzorg, en wat jullie van de kraamzorg verwachten, dan zal ik daar zover mogelijk een antwoord op kunnen geven ik heb een beetje rondgekeken maar aangezien het laatste bericht over kraamzorg was geplaatst in 2009 (voor zover ik kon zien) dacht ik dat het wel tijd werd voor een nieuw topic over de kraamzorg.

Groetjes!!
Ik denk dat je dan niet heel goed gezocht hebt, vorig jaar was er nog een topic over de kraamzorg en niet al te lang geleden was er een topic met beste tips van de kraamzorg.
Heb je niet ook al in de afgelopen 3 jaar bij je adressen een idee gekregen van wat er van je werd verwacht??
Computer says nooooo
Stukje_cake ik heb niet verder gezocht dan pagina 12 dus vandaar haha, en zoekopdracht "kraamzorg" gaf aan 2009 als laatste bericht :-)

Summer73 ik heb inderdaad wel een idee gekregen van wat er van ons word verwacht, maar als je die verhalen om je heen hoort van vrouwen die net moeder zijn geworden is het sneu dan sommige een " feeks" van een kraamverzorgster hebben gehad, dus ik adviseer aanstaande moeders tijdens de intake goed hun wensen doorgeven, zoals, niet rokende kraamverzorgster. Jong/wat oudere kraamverzorgster dan kan daar zover mogelijk op ingespeeld worden.

En het scheeld natuurlijk dat niet elk gezin hetzelfde is :-) bij de 1 vliegen de acht dagen om en bij de ander.. Tja is het aftellen haha

Groetjes.
quote:kraamverzorgster schreef op 27 augustus 2012 @ 12:03:

Hallo,

Ik zal me even voorstellen, ik ben een jonge kraamverzorgster en doe dit werk met liefde al een kleine 3 jaar.

Nu ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn wat betreft de kraamzorg, en wat jullie van de kraamzorg verwachten, dan zal ik daar zover mogelijk een antwoord op kunnen geven ik heb een beetje rondgekeken maar aangezien het laatste bericht over kraamzorg was geplaatst in 2009 (voor zover ik kon zien) dacht ik dat het wel tijd werd voor een nieuw topic over de kraamzorg.

Groetjes!!

lees je protocollenlijst eens door zou ik zeggen, daarin staat wat er van een kraamverzorgster wordt verwacht en wat je taken zijn, alles met de arbowet en wat juist niet onder de taken vallen.

Gezin kan wel willen dat je de grote schoonmaak doet ofzo, maar jullie zijn geen slaafjes of werksters he?
quote:kraamverzorgster schreef op 27 augustus 2012 @ 12:34:

Stukje_cake ik heb niet verder gezocht dan pagina 12 dus vandaar haha, en zoekopdracht "kraamzorg" gaf aan 2009 als laatste bericht :-)

Summer73 ik heb inderdaad wel een idee gekregen van wat er van ons word verwacht, maar als je die verhalen om je heen hoort van vrouwen die net moeder zijn geworden is het sneu dan sommige een " feeks" van een kraamverzorgster hebben gehad, dus ik adviseer aanstaande moeders tijdens de intake goed hun wensen doorgeven, zoals, niet rokende kraamverzorgster. Jong/wat oudere kraamverzorgster dan kan daar zover mogelijk op ingespeeld worden.

En het scheeld natuurlijk dat niet elk gezin hetzelfde is :-) bij de 1 vliegen de acht dagen om en bij de ander.. Tja is het aftellen haha

Groetjes.

Vergeet ook de andere kant niet, sommige gezinnen hebben minachting voor het beroep kraamverzorgster (en uiteraard ook voor andere beroepen waarvoor je geen ellenlange studie hoeft te doen.

Dus het mes snijd aan 2 kanten he?
Wat ik vooral zou willen is iemand die respecteert dat wij (2 vrouwen), allebei de moeder zijn van het kindje.

Ik heb namelijk verhalen gehoord van vrouwen die in een relatie met een andere vrouw een kind kregen, aangaven dat ze hun baby in bad wilden doen en dat de kraamverzorgster dan ging vrágen aan de moeder in het kraambed of het goed was dat 'de andere mama' de baby in bad deed...
quote:NYC schreef op 27 augustus 2012 @ 12:43:

Wat ik vooral zou willen is iemand die respecteert dat wij (2 vrouwen), allebei de moeder zijn van het kindje.

Ik heb namelijk verhalen gehoord van vrouwen die in een relatie met een andere vrouw een kind kregen, aangaven dat ze hun baby in bad wilden doen en dat de kraamverzorgster dan ging vrágen aan de moeder in het kraambed of het goed was dat 'de andere mama' de baby in bad deed...Aan mij werd ook gevraagd of ik het goed vond dat de Papa ( mijn eigen man dus...) onze zoons in bad deed. Denk dat dat een soort standaard vraag is.
Hoi Pearle, in het protocol staat voorop, dat de 1ste zorg voor moeder en kind is, en natuurlijk ik dat zo, maar als alles goed gaat zijn (de meeste) kraamverzorgster niet te beroerd om ook te stofzuigen en een wasje te doen strijken enz. En natuurlijk zijn we geen huishoudelijke hulpen, hoewel het wel eens is voorgekomen dan er iemand met een tandenborstel achter me stond en en zei, hier heb wat om de kleine hoekjes mee schoon te maken :-) en Dat is dan ook wel leuk aan het beroep kraamverzorgster, geen een gezin is het zelfde en elke dag is anders. En ik moet zeggen dat ik strijken heerlijk vind, behalve afgelopen week met 35 graden :-)

NYC, Wat belachelijk zeg dat dat werd gevraagd, als de vader de baby in bad wil doen dan gaan we dat toch ook niet eerst aan de moeder vragen of het wel mag, bij de organisatie waar ik werk vul ik de 1ste dag een afspraken lijst in, of bijv. De visite de baby mag vasthouden en wie er wel of niet aanwezig mogen zijn bij een voeding.

En vergeet niet dat je 24 uur per dag de organisatie mag bellen, als het bijv. Niet klikt met een kraamverzorgster en je graag een ander zou willen hebben, want zo vaak maak je een kraamtijd ook niet mee.
quote:kraamverzorgster schreef op 27 augustus 2012 @ 12:55:

Hoi Pearle, in het protocol staat voorop, dat de 1ste zorg voor moeder en kind is, en natuurlijk ik dat zo, maar als alles goed gaat zijn (de meeste) kraamverzorgster niet te beroerd om ook te stofzuigen en een wasje te doen strijken enz. En natuurlijk zijn we geen huishoudelijke hulpen, hoewel het wel eens is voorgekomen dan er iemand met een tandenborstel achter me stond en en zei, hier heb wat om de kleine hoekjes mee schoon te maken :-) en Dat is dan ook wel leuk aan het beroep kraamverzorgster, geen een gezin is het zelfde en elke dag is anders. En ik moet zeggen dat ik strijken heerlijk vind, behalve afgelopen week met 35 graden :-)

NYC, Wat belachelijk zeg dat dat werd gevraagd, als de vader de baby in bad wil doen dan gaan we dat toch ook niet eerst aan de moeder vragen of het wel mag, bij de organisatie waar ik werk vul ik de 1ste dag een afspraken lijst in, of bijv. De visite de baby mag vasthouden en wie er wel of niet aanwezig mogen zijn bij een voeding.

En vergeet niet dat je 24 uur per dag de organisatie mag bellen, als het bijv. Niet klikt met een kraamverzorgster en je graag een ander zou willen hebben, want zo vaak maak je een kraamtijd ook niet mee.Om een of andere reden kom je belerend over, als een soort Moeder Teresa...sorry.
O dat geeft niet, Maar zo wil ik juist niet overkomen haha,
Misschien moeten jullie (als kraamzorg) juist eens wat minder naar je protocollen kijken en meer naar het individuele kind. Ik heb de protocollen als heel vervelend ervaren (en dan gaat het vooral om het afvallen). Zoon is 's avonds geboren en daar werd totaal geen rekening mee gehouden, want geboortedag is dag 1 (terwijl hij die dag amper heeft meegemaakt) Hierdoor kreeg hij niet de kans om zelf goed te gaan drinken en moest er bijgevoed worden (terwijl hij tevreden was en goede plasluiers had) Hij dronk ook te kort volgens de kraamzorg (gek he als het eruitspuit dan is zo'n klein maagje snel vol. Hij hoefde er niet eens moeite voor te doen) Ook was hij een dag te veel afgevallen (ook al zo raar, hij had die dag voor het eerst elke luier een poepluier, toch raar dat je dan afvalt) En zo kan ik nog wel even doorgaan. Er werd bij ons steeds naar het protocol gekeken en heel weinig naar hoe zoon het deed. Bijvoeden voelde voor ons niet goed en zijn we ook snel weer mee gestopt, nu na 4 maanden zit hij tegen de 2+ lijn aan, dus met dat groeien is het ook wel goedgekomen.

Verder was de kraamzorg wel ok hoor, ze verzorgde ons verder goed, maar dat met het bijvoeden is wel echt een domper op de kraamweek geweest wat niet nodig was geweest als er logisch was nagedacht en wat minder naar de protocollen was gekeken.
Echt waar snowy, werd er aan jou gevraagd of je het goed vond of je man de kindjes in bad deed? Dat komt op mij ontzettend ouderwets over, alsof dat bij een man hopeloos mis zou gaan en de moeder er altijd met haar neus bovenop moet staan.

Ik zou het zelf vooral moeilijk vinden omdat ik me als ouder niet serieus genomen voel. Alsof ik niks met onze baby te maken heb en ik meer gezien word als een tante dan als moeder. Maar goed, ik besef dat dat ook iets persoonlijks is van mij.
Wat ik erg belangrijk vond is het respect voor mijn privacy. En dan bedoel ik niet dat ze me niet onder de douche mocht zetten, ik bedoel dat ik al 15jaar een huishouden draai op mijn manier. Erg op mijn privacy gesteld ben en mijn partner ook en dat er zomaar voor het eerst in ons leven een vreemde vrouw in ons huis stapt en daar moet doen of ze "thuis is" qua koelkast/wasmand/slaapkamer/babykamer/keukenkastjes induiken. Ik wil helemaal niemand op mijn slaapkamer behalve mijn gezin. Als ik met m'n partner praat, hoef ik geen bijval van een vreemde vrouw in mijn huis.

Natuurlijk snap ik haar taken en in ons geval was het een prima mens die ook echt rekening hield met onze wensen maar dat is dus iets wat misschien vooral jonge meiden nog een beetje missen. Het begrip voor de privacywens van iemand die al heel lang op zichzelf woont.

Dus als je vraagt om feedback, dit is mijn bijdrage dan.
Hoi iami,

Dat is idd balen!! Wel goed dat je naar je eigen gevoel hebt geluisterd en ben gestopt met bijvoeden, het verschilt per verloskundige met bijvoeden van de ene praktijk moeten we met bv elke dag wegen en van de andere praktijk op dag 1, 5 en 8 ik moet zeggen dat het laatste me veel beter bevalt omdat als je elke dag weegt de baby op dag 4 vaak heel veel is afgevallen terwijl de melk rond dag 4 pas echt goed op gang komt, dus dan begin je op dag 4 met kolven bijvoeden enz. Terwijl je vaak ziet dat ze op dag 5 al weer aan het groeien zijn. En net wat je zegt als de melk er al uit spuit en je baby voldoende plasluiers heeft dan ga je er wel vanuit dat je baby voldoende binnenkrijgt.
Vers bevallen en mijn kraamweek doorgebracht met een heel lieve en deskundige kraamverzorgster.

Er is verschil tussen wat je verwacht op basis van de protocollen en wat een kraamverzorgster extra kan doen.

De protocollen, die zijn je houvast en hoe meer ervaring hoe meer je daaromheen zult durven gaan. Dat hangt misschien ook van de organisatie waarvoor je werkt af (sommigen zullen jullie misschien erg afrekenen op het gebruik van protocol en anderen minder).

Als het gaat om borstvoeding dan denk ik inderdaad dat Iami gelijk heeft: kijk ook om je protocol heen, kijk naar het kind en bedenk dan of het protocol wel of niet zinvol is.

Ook voor de rest denk ik: de afspraken zoals standaard zijn, staan in de protocollen. kijk daarbuiten naar je gezin en reageer daarop. Zo heeft mijn vorige kraamhulp (na de geboorte van mijn overleden zoontje, daardoor had ze wat meer tijd ook) cake gebakken met mijn grote dochters. die hebben het daar nu nog over. De laatste kraamverzorgster maakte een feestje van het fruit dat ze me gaf: mooi opgemaakte bordjes met verschillende dingen, heerlijk gewoon. Die laatste dingen zijn wat ik bedoel met extra doen. Volgens mij is dat ook wat jullie vak zo leuk maakt.
Wat ik inderdaad niet begrijp is dat de kraamverpleegkundige vaak toch nog best veel mbt het huishouden moet doen. Oke, bij een alleenstaande moeder snap ik het wel, die ga je niet uit bed halen omdat de was in de wasmachine gedaan moet worden of de kleren gestreken.

Maar veel mensen hebben toch een partner? Ik zou het echt heel erg raar vinden als mijn vriendin en de baby liggen te slapen 's middags en de kraamverzorgster intussen staat te strijken, dan denk ik: dat kan ik dan toch ook doen? Mag je dan trouwens zeggen: "dat doe ik liever zelf/op mijn manier?"
PS mbt badderen: wij lagen meestal nog met zijn drieen (baby, man en ik) in bed als KV binnenkwam. Ze vroeg dan gewoon wie van ons zin had om de baby in bad te doen, en of die uberhaupt in bad moest die dag. kan best zijn dat ze dat in hoofdzaak aan mij vroeg, maar zo heb ik het niet opgevat. Ze had in elk geval al snel door dat wij beide ongeveer evenveel wilden doen met de baby.
quote:Annali70 schreef op 27 augustus 2012 @ 13:26:

Vers bevallen en mijn kraamweek doorgebracht met een heel lieve en deskundige kraamverzorgster.

Er is verschil tussen wat je verwacht op basis van de protocollen en wat een kraamverzorgster extra kan doen.

De protocollen, die zijn je houvast en hoe meer ervaring hoe meer je daaromheen zult durven gaan. Dat hangt misschien ook van de organisatie waarvoor je werkt af (sommigen zullen jullie misschien erg afrekenen op het gebruik van protocol en anderen minder).

Als het gaat om borstvoeding dan denk ik inderdaad dat Iami gelijk heeft: kijk ook om je protocol heen, kijk naar het kind en bedenk dan of het protocol wel of niet zinvol is.

Ook voor de rest denk ik: de afspraken zoals standaard zijn, staan in de protocollen. kijk daarbuiten naar je gezin en reageer daarop. Zo heeft mijn vorige kraamhulp (na de geboorte van mijn overleden zoontje, daardoor had ze wat meer tijd ook) cake gebakken met mijn grote dochters. die hebben het daar nu nog over. De laatste kraamverzorgster maakte een feestje van het fruit dat ze me gaf: mooi opgemaakte bordjes met verschillende dingen, heerlijk gewoon. Die laatste dingen zijn wat ik bedoel met extra doen. Volgens mij is dat ook wat jullie vak zo leuk maakt.Inderdaad die kleine extra dingen maken het werk super leuk, zoals met het andere kind koekjes bakken of naar de kinderboerderij gaan als moeders smiddags ligt te slapen, of het oudste kind samen met de baby in het grote bad doen, het geeft je een goed gevoel als je op de laatste dag de deur achter je dicht kan doen met een lief bedanktkaartje in je hand van het gezin. En ze tevreden achter kan laten.
quote:twompie schreef op 27 augustus 2012 @ 13:24:

Wat ik erg belangrijk vond is het respect voor mijn privacy. En dan bedoel ik niet dat ze me niet onder de douche mocht zetten, ik bedoel dat ik al 15jaar een huishouden draai op mijn manier. Erg op mijn privacy gesteld ben en mijn partner ook en dat er zomaar voor het eerst in ons leven een vreemde vrouw in ons huis stapt en daar moet doen of ze "thuis is" qua koelkast/wasmand/slaapkamer/babykamer/keukenkastjes induiken. Ik wil helemaal niemand op mijn slaapkamer behalve mijn gezin. Als ik met m'n partner praat, hoef ik geen bijval van een vreemde vrouw in mijn huis.

Natuurlijk snap ik haar taken en in ons geval was het een prima mens die ook echt rekening hield met onze wensen maar dat is dus iets wat misschien vooral jonge meiden nog een beetje missen. Het begrip voor de privacywens van iemand die al heel lang op zichzelf woont.

Dus als je vraagt om feedback, dit is mijn bijdrage dan.

Zal het met zo n wens gaan helpen, een vreemde in je huis ???

Kun je het dan niet beter doen zonder. Niet in je slaapkamer mogen komen alleen je gezin. Je doet al 15 jaar je eigen huishouden. Ik snap je kijk erop, maar ik denk dat met zo n kijk op het kramen het er voor jezelf en de ander er niet makkenijker op wordt.

Ik vind wel dat je ook die week een beetje makkenlijk moet zijn naar de kraamverzorgende toe. Niet in de slaapkamer komen.

Dan zou je het beste geen hulp moeten vragen.

En vragen alleen de controles daarna weer weg. Dan hecht je te veel aan je eigen leven ik geloof niet dat dat in harmonie gaat met een weekje kraamverzorgende.
NYC, mijn man was in de kraamweken ook erg moe, zeker bij de tweede. Hij had ook weer gebroken nachten en de zorg voor de oudste. Verder kwam er 's avonds ook vaak nog bezoek waar hij dan de catering voor deed. En tussendoor werkte hij ook nog wat halve dagen om deweek nadat de kraamverzorgster weg was, vrij te kunnen zijn. Hij was heel blij dat de kraamverzorgster een groot deel van het huishouden deed.

En ja, de kraamverzorgster vroeg aan mij of ik het goed vond, net zoals ze ook vroeg of zij de jongens uit hun bedje mocht halen en of oma ze mocht vasthouden toen ik nog onder de douce stond...
NYC dat mag je idd zeggen, als jij bijvoorbeeld wilt dat jou vriendin smiddags zelf strijkt is dat geen probleem, maar vaak zie je dat de vaders/moeders smiddags ook moe zijn en dan zeggen we gerust ga lekker naast je vrouw/man in bed liggen, strijken doen wij wel :-)
Mijn vriendin heeft een vervelende ervaring gehad met de kraamzorg. Haar baby huilde veel en voor haar voelde het beter om de baby dan op te pakken en te troosten. De kraamzorg vond dat ze het kindje moest laten huilen "anders zou het nooit ophouden / verwend worden etc:. Op een gegeven moment ging de kraamzorg in de deuropening staan en gaf aan dat ze terug moest naar bed en baby moest laten huilen. Voor vriendin de reden om haar weg te sturen..

Ook was de kraamzorg veel bezig met het knuffelen / op de bank zitten met de baby. Ze is een alleenstaande moeder en heeft dus meer behoefte aan iemand die haar helpt met huishoudelijke taken (en natuurlijk de gebruikelijke moeder-kind zorg). Ze had veel ervaring in het verzorgen van baby's dus daar was de kraamzorg geen tijd meer aan kwijt.

Aan de andere kant een kennis die zelf kraamzorg is. Verteld wel eens over gezinnen in achterstandssituaties. Waar het thuis dus echt een bende is huis en andere kinderen onverzorgd erbij lopen. En dat er gewoon niet genoeg beddengoed is om te verschonen. Ook is er geen geld voor (noodzakelijke) babyspullen en is de babykamer niet op orde omdat er gewoon geen geld is (of men de noodzaak niet ziet). Eenmaal moest ze zelfs de wasbak schoonschrobben omdat er geen badje was en baby toch gewassen moest worden. Volgens de ouders kon dit wel met een waslapje... Brr daar zou ik als kraamzorg ook niet aan moeten denken...
quote:mara2 schreef op 27 augustus 2012 @ 13:32:

[...]

Zal het met zo n wens gaan helpen, een vreemde in je huis ???

Kun je het dan niet beter doen zonder. Niet in je slaapkamer mogen komen alleen je gezin. Je doet al 15 jaar je eigen huishouden. Ik snap je kijk erop, maar ik denk dat met zo n kijk op het kramen het er voor jezelf en de ander er niet makkenijker op wordt.

Ik vind wel dat je ook die week een beetje makkenlijk moet zijn naar de kraamverzorgende toe. Niet in de slaapkamer komen.

Dan zou je het beste geen hulp moeten vragen.

En vragen alleen de controles daarna weer weg. Dan hecht je te veel aan je eigen leven ik geloof niet dat dat in harmonie gaat met een weekje kraamverzorgende.

Hey, je hebt blijkbaar het idee dat je me iets uit kunt leggen of bij kunt brengen maar mijn post was geen vraag om reactie. Het was mijn persoonlijke gevoel over iemand in je huis. Daar valt weinig aan bij te vallen dus je bedoelingen zijn vast goed maar ik kan en wil niets met je reactie. Hoewel, ik wil je best nog even uitleggen dat dit dus mijn gevoel betreft en ze natuurlijk wel op mijn slaapkamer is geweest en haar ding heeft gedaan zonder dat ik ergens iets van heb gezegd. Juist daarom vraagt TO naar ervaringen/wensen omdat je hier makkelijker kunt zeggen wat je eigenlijk echt vindt en ik daar niet een vriendelijke kraamverzorgster mee voor het hoofd wil stoten "daag, leuk dat je er bent maar ik vind het eigenlijk helemaal niks" ja dat kan natuurlijk niet.

Maar nogmaals, je "analyse": "dan hecht je te veel waarde aan je eigen leven" draagt verder niets bij. Ik vroeg je niets, ik reageerde op een vraag van TO. Ja ja, het is een forum en daar reageer je allemaal op elkaar, prima natuurlijk. Wilde je alleen even aangeven dat je geen moeite hoeft te doen mij iets duidelijk te maken omdat ik er niets mee wil en/of doe.
Ik had een hele lieve kraamzorg. Maar als ik er nu op terug kijk, heb ik wel 1 aanmerking; ze had me meer moeten laten slapen! De eerste periode met aan baby is ontzettend vermoeiend, en juist als die kraamzorg er is, kun je als moeder tenminste met een gerust hart gaan dutten. Maar dat doe je niet zo snel uit jezelf.

Dus kraamzorg; zeg tegen moeders dat ze moeten slapen! En dat jij de baby wel even 'doet' en het helemaal goedkomt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven