Kraamverzorgster

27-08-2012 12:03 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zal me even voorstellen, ik ben een jonge kraamverzorgster en doe dit werk met liefde al een kleine 3 jaar.

Nu ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn wat betreft de kraamzorg, en wat jullie van de kraamzorg verwachten, dan zal ik daar zover mogelijk een antwoord op kunnen geven ik heb een beetje rondgekeken maar aangezien het laatste bericht over kraamzorg was geplaatst in 2009 (voor zover ik kon zien) dacht ik dat het wel tijd werd voor een nieuw topic over de kraamzorg.

Groetjes!!
Ik was heel blij met onze kraamhulp. Na de zwangerschap lag mijn lichaam in puin, ik kon amper staan, bijna niet lopen, en traplopen was een drama. Zoon en ik hebben drie dagen in het ziekenhuis gelegen, en daar was de begeleiding heel slecht. Ik kwam thuis met enorme stuwing, een kind wat niet wilde drinken, een vriend die nog shell shocked was van de bevalling (er waren een paar paniek momenten geweest, en vriend heeft serieus gedacht dat kind of ik het niet zouden halen). Ik zat op de bank te huilen, met een huilend, niet drinkend kind aan de borst, en toen kwam de kraamhulp binnen...

En oh, wat was dat een fijne vrouw! Klein en bonkig, ze zag er uit alsof het een harde tante was, maar ze was zó lief voor ons drieën. Ze heeft ons met heel veel geduld geholpen met voeden, mijn vriend gekalmeerd, mijn kindje geknuffeld, ons gevoederd en geleerd hoe we dat kleine mensjes moesten behandelen. Ik weet helemaal niet meer of ze gepoetst heeft of niet. Ze heeft in ieder geval geen avondeten gekookt (dat deed vriend liever zelf). En ik mocht zelf temperaturen. Maar ze had zoveel geduld. Zo'n luisterend oor. Ze heeft meteen toestemming gevraagd aan de vk om extra kh te indiceren (omdat ik nog niet kon lopen), ze is de hele week gebleven. Ze liet mij lekker met mijn kind op de bank liggen knuffelen de hele dag, en leerde me vooral hoe ik mijn kindje op de meest veilige manier heel dicht bij me kon houden. En toen ze wegging heeft ze het telefoonnummer van een lactatiekundige achtergelaten. Ik ben er van overtuigd dat zonder haar de borstvoeding mislukt zou zijn. Ze heeft onze kraamtijd die zo rampzalig begon echt 'gered', en ik kijk met heel veel plezier terug op die week dat zij er was en zo goed voor ons zorgde.

In februari mag ik weer, en dan ga ik weer om haar vragen Ik vind dat luisterende oor namelijk een stuk belangrijker dan een schoon huis Maar goed, dat ben ik. Het belangrijkste vind ik dat een kraamhulp goed luistert naar de wensen en behoeften van het gezin waar ze kraamt. Wat die wensen zijn dat is denk ik voor elk gezin anders.
Ik heb wel een vraagje aan jou TO of misschien weet iemand anders het ook wel.

Hoe zit het met een kraamhulp en roken? Ik moet er ten eerste niet aan denken dat zij bij mij thuis aan het werk is en af en toe naar buiten gaat voor een sigaret en dan naar rook stinkend weer boven de baby gaat hangen.

Maar daarnaast is mijn vriend met veel moeite gestopt met roken (voor zijn gezondheid natuurlijk, maar ook vooral omdat de kleine komt). Het zou voor hem echt een last zijn als hij tijdens de mogelijk zware kraamweek constant geconfronteerd wordt met sigaretten(lucht).

Kun je van een kraamhulporganisatie vragen dat ze een kraamhulp sturen die niet rookt?
Ik heb dubbele ervaring met kraamhulp. Eerste dagen van de kraamperiode een hulp gehad die helemaal niet bij ons paste. Rookte (had nadrukkelijk gevraagd om iemand die niet rookt), weliswaar niet in huis; ging ze naar buiten. Maar de geur die om iemand heen hangt, vind ik echt heel vies. Daarnaast was het een ADHD'er en chaoot, terwijl wij heel rustig en gestructureerd zijn. Ze had het ook steeds over 'haar kind', omdat ze bij de bevalling was. Ze had geen uitleg gegeven hoe we met voedingen in de eerste nacht moesten omgaan; deden dus maar wat.....vervolgens stress in de ochtend omdat dochter veel te weinig binnen had gekregen. Later achtergekomen dat ze mijn portemonnee leeg heeft gehaald...50 euro minder.

We kregen na 2 dagen een andere hulp; wat een verademing. Heel rustige vrouw, legde alles rustig uit, etc. Helemaal goed.

Bij een volgende kraamperiode zal ik vanuit mezelf veel eerder aangeven als iemand niet bevalt; nu was het toeval, dat we vanwege werkschema's een ander kregen (ook nog van een ander bureau). Het bureau dat ik had ingeschakeld zal ik nooit meer benaderen....
Ameliemelo: jazeker, dat kun je vragen!
Computer says nooooo
quote:thomaaas schreef op 27 augustus 2012 @ 14:25:

Ik snap Twompie juist erg goed. Ik heb mijn eigen routine in huis en daar hecht ik best waarde aan. Het lijkt me best lastig om dat in zo'n (sowieso nieuwe en spannende periode) los te laten om het aan een totale vreemde over te laten. En als ik een gesprek met mijn man heb, dan hoef ik daar niet een derde (in de vorm van kraamhulp) bij om haar mening te deponeren. Als ik vragen heb, of haar mening wil weten, dan kan ik dat zelf aangeven.

De eigen routine wordt straks helemaal door de war gegooit door de baby. Niks is meer een routine. Ik kan me voorstellen dat je er zo tov staat. Maar laat alles los. Een kraamverzorgende die zo haar mening deponeert heb ik nog nooit meegemaakt.

Kraamverzorgende zijn heus wel zo inteligent dat ze iets aanvoelen.

Ik vraag me wel af of je dan wel open staat voor een kraamverzorgende. Ik zou dit niet aan haar laten merken.

Het klinkt niet echt kraamverzorgende vriendelijk.
quote:NYC schreef op 27 augustus 2012 @ 13:57:

Ik snap wat Twompie zegt ook volkomen. Het is niet dat je alle hulp weigert, maar soms is het ook misschien niet nodig omdat je het samen met je partner wel aan kunt. Ik weet niet in hoeverre ik ook extra slaap nodig ga krijgen, maar alle zorg die ik zelf aan mijn vriendin kán geven in de kraamtijd, geef ik liever zelf dan dat ik het de kraamhulp laat doen. Evenals de zorg voor het huishouden. Vind het juist zo bijzonder dat ik die taak als partner extra op me kan nemen (tenzij ik letterlijk omkiep van de slaap natuurlijk, dan lijkt het me verstandiger dat de kraamhulp wat taken overneemt).

Ik den dat de praktijk heel anders is. Ipv druk met het huishouden zou ik bv weinig gaan doen> Lekker met je partner genieten van de wereld met zijn drieeetjes. Dat is denk ik veel meer van betekenis voor je partner dan een wc die gepoetst wordt.

Lekker je partner verwennen door eens de baby in de nacht naar je partner te brengen. Dat is zo waardevol.
quote:summer73 schreef op 29 augustus 2012 @ 13:13:

Ameliemelo: jazeker, dat kun je vragen!Mooi! Dan ga ik dat nog even doorgeven aan mijn contactpersoon.
Ik heb 4 kraamverzorgsters gehad. Beide kinderen waren te vroeg. Dus toen ik na 5 dagen thuis kwam, zonder kindje, had ik een aantal dagen kraamhulp. En toen de kindjes thuis kwamen had ik ook nog een paar dagen kraamhulp.

Bij de eerste had niet zo'n klik, was heel theoretisch. Maakte wel wc schoon en kookte flessen uit etc. De tweede die kwam, toen dochter thuis was, die wilde alleen maar ge-entertaint worden. Hele middagen hebben we zitten luisteren naar saaie verhalen. Was een beetje een domme doos, Was vakantieperiode en omdat wij in het ZH al ea hadden geleerd natuurlijk, kregen we haar. We hebben niets van haar geleerd. Maar we durfden er ook niets van te zeggen. Maar wat had ik graag gehad dat ze maar naar bed had gestuurd of een lappie ergens overheen haalde.

Bij de tweede hebben we beide keren gezegd dat we haar dus echt niet wilde. Toen ik weer alleen thuis was had ik echt een kei. Ik moest slapen, tussen mijn ZHbezoekjes in. Ik kreeg fruit in een mooi opgemaakt glas. Ze bracht de post naar boven. Ze deed mijn dochter in bad, maakte schoon en deed de was. Verschoonde het bed iedere dag. Ik voelde me zo verwend! Heerlijk!.

Toen zoon thuis kwam, kon zij niet. Die gene die kwam die was wel aardig, deed vooral wat dingetjes in huis. Maar had me ook beter naar bed kunnen sturen bijv.

Leuk topic kraamverzorgster!

Ik ben zelf jaaaren kraamverzorgster geweest. Prachtig, uniek beroep. Vooral vroeger. Het is zo jammer dat het kapot is bezuinigd en de kraamgezinnen zo weinig uren meer krijgen. Juist dat toefje extra op de taart kan nu vaak niet meer.

Ik heb zelf 4 kinderen gekregen (15-20 jaar geleden). Gelukkig kreeg ik bij elk kind 1 persoon die het opstartte en afsloot. Het leek mij vreselijk om halverwege een andere iemand te krijgen. Vond ik zelf, als kraamverzorgster zijnde, ook nooit leuk.

Het waren 4 totaal verschillende types. Ik lag de hele week als een prinses te stralen in bed en liet haar lekker haar gangetje gaan. Het kon me echt niet boeien hoe ze de kopjes wegzette en de was sorteerde. Ieder doet dit op zijn eigen manier. Ik vierde een weekje vakantie in eigen huis en lag de hele dag naar mijn kindje te kijken. Als er geen kraambezoek kwam, dan kwam ze gezellig op een stoel of op de rand van het bed thee drinken. Als alleen mijn moeder er was dan riep ik haar erbij. Als er echt bezoek was bleef ze op de achtergrond. Vond ik prettig en eigenlijk ook volkomen normaal. ik kon het met alle 4 goed vinden. Kraamtechnisch hoefde ze me weinig uit te leggen, toch heb ik van ze geleerd. Het is toch heel anders om zelf kraamvrouw te zijn!

Manlief was alleen de 1e dag vrij ging daarna lekker naar zijn werk. Ze lopen elkaar anders alleen maar voor de voeten, dat werkt niet. Ik vond het juist zo fijn dat hij zijn vakantie opnam als de kraamverzorgster weg was.

Ik probeerde zelf (als kraamverzorgster) altijd zo goed mogelijk mijn "voelsprieten" uit te zetten. En met het ene kraamgezin heb je nu eenmaal meer op dan met de ander. Dat is heel menselijk en dat mag ook. Dat waren dan voor mij de zogenaamde gezinnen met een gouden randje. Daar kon je dan op teren als je eens een "flink minder" gezin had. Maar overal deed ik mijn uiterste best!! Het unieke is dat vrouwen dit gemiddeld 2 a 3 keer meemaken in hun leven. Het is een absoluut voorrecht om bij andermans hoogtepunten in het leven getuige te mogen zijn...dat vergat ik nooit. En de kraamvrouwen waar ik gekraamd heb, vergeten mij nooit van hun leven.
Wat ik goed vond aan mijn kraamverzorgster...

Ze kwam op kennismakingsgesprek van te voren en gaf direct aan dat ik me op mijn gemak moest voelen bij haar. Zo niet, dan zou haar advies zijn een andere collega te vragen. Omdat je tijdens je kraamtijd wel een 'klik' moet hebben volgens haar.

Ze was echt aan het werk. Tijdens de koffie kwam ze er wel even bij zitten om te kletsen maar ze kon ook heel goed bepalen 'nu ga ik weer wat doen.'

Alles was bespreekbaar met haar. Mijn vriend vond het in het begin lastig dat er een vreemde was in huis. Ik heb het even onder vier ogen met haar besproken en zij pikte dat erg leuk op door het er op een luchtige manier met vriend over te hebben. Waardoor mijn vriend zich ook op z'n gemak ging voelen.

Ze was kordaat. De borstvoeding ging wel, maar zij wilde dat ik me 100% zeker voelde. Dus heeft ze een verwijzing geregeld voor de lactatiekundige (via de verloskundige), ook heeft ze met lactatiekundige een afspraak gemaakt voor een consult waar zij ook bij was (want 'daar stak ze allicht nog wat van op voor een volgende keer'). Bovendien heeft ze aangegeven bij de verloskundige een indicatie voor verlengde kraamzorg te willen, om mij echt goed achter te laten. Terwijl het feitelijk niet echt nodig was, maar het was wel heel fijn.

Ze deed wat extra. Zo maakte ze 'cappuccino' omdat wij dat zo lekker vonden (met opgeklopte melk uit een pannetje, haha) en de meest heerlijke fruithapjes. Ze ging als een wervelwind het huis door qua schoonmaken. Ze stuurde met de eerste verjaardag van mijn dochter een kaartje vanaf haar vakantie adres, om te feliciteren. Er waren nog wat 'extra dingen' die ik hier niet zal noemen in verband met herkenbaarheid. Maar daardoor zal ik haar nooit vergeten!

Nou is zij ZZP'er en in dienst bij een particulier bureau, dat zal misschien wat schelen. Ik kreeg van het bureau de garantie dat - calamiteiten uitgezonderd- ik in mijn kraamperiode geen wisselingen zou krijgen. (Die kraamzorg werd overigens gewoon vergoed door verzekering.)
Wat hoort een kraamverzorgster precies te doen eigelijk?

Want 'zorg voor moeder en kind' is natuurlijk ook een ruim begrip.

Dat ze mij leert hoe ik mijn kind moet vasthouden en wassen, helemaal top.

Maar eten koken en boterhammen smeren...Nee.
Ik heb trouwens ook mijn diploma. Alleen nooit wat mee gedaan, het is bij vijf stage gezinnen gebleven.
Toen ik stage liep, dat was in 1999, was 8-uurszorg eerder de norm dan een uitzondering. Je had de kraamverzorgster de hele dag over de vloer. Ze zorgde bovenal voor moeder en baby. Daarnaast dus de huishoudelijke taken als was, schoonmaken. En eventuele zorg voor een ander kind. Dus van en naar school/opvang brengen. Eens een boodschap doen.

Nu is het de zorg voor moeder en baby de norm en misschien nog wat huishoudelijke taken erbij. Er wordt veel meer gerekend op hulp van mantelzorg, qua huishouden en andere kinderen bijvoorbeeld.

Ik had trouwens mazzel, was verzekerd bij IZZ en daar heb je nog wel recht op meer uren dan 'normaal.' Waardoor ik de eerste dagen 8-uurszorg had.
Vraag: hoor van sommigen dat man in kraamweek gaat werken. Als andere kind/eren nog niet naar school gaan, is het dan normaal dat kraamverzorgster op andere kind/eren let?!
Hier tweemaal echt een super kraam gehad(2x keizersnede). Beiden voelde goed aan hoe ons huishouden in elkaar zit. Ik doe niet aan het draaien van halve wasjes, of een afwasbak vol sop voor 1 kopje. Verder ook geen gezeur over op bed liggen rusten. Ik heb eenmaal aangegeven dat ik me daar over het algemeen alleen maar moeier van ga voelen en toen was het prima (en zorgde ze dat ik af en toe even lekker op de bank ging zitten met een boekje).

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je een gezin aanvoelt, hoe steken ze in elkaar, wat vinden ze fijn. En ik vond het belangrijk dat kraam veel over borstvoeding wist. Dankzij de eerste kraam heb ik met heel veel plezier heel lang gevoed. Ze wist er veel van, verschillende houdingen die ivm wond beter gingen, geen gestuiter als zoon een dag niet was aangekomen, gewoon vol vertrouwen. Ik vind het nog steeds heel raar dat je kraamverzorgster mag zijn zonder genoeg kennis over borstvoeding. (er werd mij zelfs specifiek gevraagd of ik iemand wilde met kennis over borstvoeding)
quote:ameliemelo schreef op 29 augustus 2012 @ 11:29:

Ik heb wel een vraagje aan jou TO of misschien weet iemand anders het ook wel.

Hoe zit het met een kraamhulp en roken? Ik moet er ten eerste niet aan denken dat zij bij mij thuis aan het werk is en af en toe naar buiten gaat voor een sigaret en dan naar rook stinkend weer boven de baby gaat hangen.

Maar daarnaast is mijn vriend met veel moeite gestopt met roken (voor zijn gezondheid natuurlijk, maar ook vooral omdat de kleine komt). Het zou voor hem echt een last zijn als hij tijdens de mogelijk zware kraamweek constant geconfronteerd wordt met sigaretten(lucht).

Kun je van een kraamhulporganisatie vragen dat ze een kraamhulp sturen die niet rookt?

Hallo dit kan je inderdaad aangeven met de intake, wij krijgen het dan ook te horen als we worden gebeld voor het gezin,

Ikzelf rook ook, als ik door krijg dat een kraam gezin geen rokende kv wil dat rook ik ook niet ook niet thuis voordat ik er heen moet.

Als ze niks hebben aangegevn vraag ik het altijd, en willen ze dan niet dan doe ik het ook niet. ik ben altijd gewapend met Zwitsal parfum fishermans friend en van die zeep zonder water, dus ik hoor vaak van mensen hoe doe je dat je rookt maar ik ruik je niet haha,

Maar nogmaals.. Wil je het niet geef het dan aan dan krijg je een niet rokende kv
quote:Kuzu schreef op 29 augustus 2012 @ 17:38:

Wat hoort een kraamverzorgster precies te doen eigelijk?

Want 'zorg voor moeder en kind' is natuurlijk ook een ruim begrip.

Dat ze mij leert hoe ik mijn kind moet vasthouden en wassen, helemaal top.

Maar eten koken en boterhammen smeren...Nee.Een gemiddelde dag is, beginnen rond 8 uur als de kraamvrouw die tijd goed vind, dan is het even de nacht door nemen en ontbijt maken voor ouders en kinderen als die er zijn, elke dag moet het toilet schoongemaakt worden ivm de wond van de moeder, om de dag ongeveer stofzuigen en stofwissen om de dag bed verschonen of elke dag of 1 keer per week ligt er aan wat de kraamvrouw wilt. Smiddags de lunch maken en natuurlijk fruit met een parasolletje en leuk maken, en voorop natuurlijk de zorg voor moeder en kind, gaat de borst voeding niet goed dam staat dit voorop. En verder ja zoveel andere dingen, ligt ook wat voor gezin het is en wat hun wensen zijn, wat een kraamverzorgster niet doet zijn grote huishoudelijke taken zoals ramen zemen, vloer schrobben en de grote schoonmaak
mijn kraamhulp ging tijdens de koffie waar mijn man bij was mijn aambeien en littekens van onder bespreken. Ondanks het mijn man is en hij de hele bevalling gevolgd heeft vond ik dat niet prettig en zelfs gênant. Dat zei ik dan ook waarop ze zei: niks om voor te schamen dat hebben we allemaal.

ook was ik altijd blij als mijn kraamhulp weg was want dan kon ik tenminste uitrusten. Ze liet mij gewoon echt niet rusten. Continu informatie kakelen en ik was gewoon te moe en te duizelig om het überhaupt. in mij op te nemen en knikte maar wat ja. Als ik even ter ontspanning op de bank zat met de laptop kwam ze gelijk naast mij zitten en vroeg wat ik aan het doen was etc.

Ze sprak ook uit dat ze het niet nodig vond dat mijn man de hele week vrij had want zij was er. Het is ons eerste kindje dus heel bijzonder voor beide. Ik was juist blij dat hij er was de hele week! Snap zelfs niet dat vrouwen 10 weken verlof hebben daarna en mannen niks.

Ook legde ze de baby altijd op zijn rug in zn bedje. Wist ik veel, dus ik ben dat ook blijven doen. Maar hierdoor werd dit zijn voorkeurshouding en kreeg hij een plat koppie.

Je leest het al, ik was helemaal niet zo blij met mijn hulp. Ze heeft de handelingen goed geleerd maar that's it. Ik was blij dat de kraamweek voorbij was.
Ja, 8-uurszorg was normaal. het gezin had dan recht op 64 uur. Dit mocht naar eigen inzicht en in overleg verdeeld worden. meestal werkte je de eerste dagen dagen langer dan 8 uur en de laatste dagen wat korter.

Juist dat maakte het werk zo leuk. 's Ochtends bij aankomst eerst rustig de nacht bespreken Dan de kraamvrouw temperaturen (onder de arm), pols tellen en een ontbijtje naar wens op bed brengen. Ik vond het altijd zo leuk als de kraamheer (ja, zo werd de vers papa genoemd) zich zo vrij voelde om ook lekker te blijven liggen, kreeg hij ook een ontbijtje op bed. Ondertussen ruimde ik de vaatwasser uit, ging ik beneden beetje stoffen en stofzuigen. Als de kraamvrouw onder de douche stond verschoonde ik het kraambed, ruimde op, stofte en stofzuigde boven. Dan de stand van de baarmoeder voelen (die hoort iedere dag zoveel vingers te zakken onder de navel) en evt.hechtingen controleren. Daarna ging de baby in bad. De eerste dag zette ik het badje op het kraambed (groot zeil eronder), aankleedkussen, kleertjes ernaast op bed. De kraamvrouw lag dan prinsheerlijk 1e rang toe te kijken. Daarna helpen met aanleggen of een flesje aanreiken. Als de baby goed dronk dan alles opruimen. Was aanzetten en de badkamer en toilet poetsen. Vroeger moest het toilet met een scheutje Dettol in het sop worden schoongemaakt. Tussendoor kraambezoek voorzien van koffie/thee en beschuit met muisjes.

Tussen de middag de lunch verzorgen en ik at dan een boterhammetje mee. Even de benen strekken! Als 's middags de kraamvrouw rustte dan ging ik altijd strijken en voorbereidingen treffen voor het avondeten. Ook schreef ik altijd een leuk verhaaltje over die dag in de Kraamwijzer, of hoe dat tegenwoordig heten mag. Dan wekte ik de vrouw met een fruitsalade en thee of wat ze graag dronk. Meestal stond er dan weer kraambezoek op de stoep en kon ik het avondeten afmaken.

Als er broertjes/zusjes waren dan had je het uiteraard drukker.

Globaal gezien zag een dag er zo uit.
quote:siena_njb schreef op 29 augustus 2012 @ 19:44:

Vraag: hoor van sommigen dat man in kraamweek gaat werken. Als andere kind/eren nog niet naar school gaan, is het dan normaal dat kraamverzorgster op andere kind/eren let?!Dit verscheeld per kv, ik vind het wel fijn als de man is werken want wij zijn er toch de hele dag, en dan is het fijn als de man na de kraamweek nog thuis is als de kv weg is, en wat betreft andere kinderen, ik zou wel op ze letten en smiddags leuke dingen doen zoals eendjes voeren haha
Gezinnen die 8 uur per dag niet zagen zitten, konden toendertijd ook voor 5-uurszorg kiezen. Vaak van 10.00-15.00 uur. Ervoor en erna kon je dan naar een wijkgezinnetje (3-uurszorg).

Bij de 5-uurs zorg viel het ontbijt en het avondeten eraf. Ook minder huishoudelijke taken.

Bij de 3-uurs gezinnen kwam je 2x per dag max. 1,5 uur. Dit was puur moeder-kind controle. Hulp bij het badje en bij de voeding. En dan ging je weer.
Siena, ik bracht en haalde oudere kindjes van school of peuterspeelzaal. Als de moeder rustte dan ging ik ook iets leuks met ze doen. Als ze jong waren deden ze vaak ook een middagdutje. Ik betrok ze altijd bij het badje. Ze mochten dan de haartjes kammen o.i.d.
btw bij mij deed ze ook elke dag rectaal temp opmeten. dat moest zei ze
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 29 augustus 2012 @ 20:03:

Ze sprak ook uit dat ze het niet nodig vond dat mijn man de hele week vrij had want zij was er. Het is ons eerste kindje dus heel bijzonder voor beide. Ik was juist blij dat hij er was de hele week! Snap zelfs niet dat vrouwen 10 weken verlof hebben daarna en mannen niks.

Ook legde ze de baby altijd op zijn rug in zn bedje. Wist ik veel, dus ik ben dat ook blijven doen. Maar hierdoor werd dit zijn voorkeurshouding en kreeg hij een plat koppie.

Op zich vind ik het niet heel raar dat ze aangeeft dat het niet nodig is dat je man ook thuis is. Wij hadden het juist zo geregeld dat mn man die eerste week, toen de kraamzorg er was, gewoon aan het werk was. Er was immers iemand thuis om voor mij en ons kindje te zorgen. Ik vond het heel prettig dat toen de kraamzorg weg was, mn man een hele week vrij was. Dan was ik in ieder geval niet gelijk na 1 week al helemaal alleen met de baby. Natuurlijk zou het nog leuker zijn als mn man 2 weken vrij geweest was maar niet iedereen kan zomaar zoveel vrij nemen. Dus dan vond ik het het beste om 1 week kraamzorg en daarna 1 week mn man thuis te hebben.

Ik legde mn dochtertje, ook zoals kraamzorg zei, altijd op haar rug te slapen. Geen last gehad van plat hoofdje.
quote:-anna- schreef op 29 augustus 2012 @ 20:03:

Ja, 8-uurszorg was normaal. het gezin had dan recht op 64 uur. Dit mocht naar eigen inzicht en in overleg verdeeld worden. meestal werkte je de eerste dagen dagen langer dan 8 uur en de laatste dagen wat korter.

Juist dat maakte het werk zo leuk. 's Ochtends bij aankomst eerst rustig de nacht bespreken Dan de kraamvrouw temperaturen (onder de arm), pols tellen en een ontbijtje naar wens op bed brengen. Ik vond het altijd zo leuk als de kraamheer (ja, zo werd de vers papa genoemd) zich zo vrij voelde om ook lekker te blijven liggen, kreeg hij ook een ontbijtje op bed. Ondertussen ruimde ik de vaatwasser uit, ging ik beneden beetje stoffen en stofzuigen. Als de kraamvrouw onder de douche stond verschoonde ik het kraambed, ruimde op, stofte en stofzuigde boven. Dan de stand van de baarmoeder voelen (die hoort iedere dag zoveel vingers te zakken onder de navel) en evt.hechtingen controleren. Daarna ging de baby in bad. De eerste dag zette ik het badje op het kraambed (groot zeil eronder), aankleedkussen, kleertjes ernaast op bed. De kraamvrouw lag dan prinsheerlijk 1e rang toe te kijken. Daarna helpen met aanleggen of een flesje aanreiken. Als de baby goed dronk dan alles opruimen. Was aanzetten en de badkamer en toilet poetsen. Vroeger moest het toilet met een scheutje Dettol in het sop worden schoongemaakt. Tussendoor kraambezoek voorzien van koffie/thee en beschuit met muisjes.

Tussen de middag de lunch verzorgen en ik at dan een boterhammetje mee. Even de benen strekken! Als 's middags de kraamvrouw rustte dan ging ik altijd strijken en voorbereidingen treffen voor het avondeten. Ook schreef ik altijd een leuk verhaaltje over die dag in de Kraamwijzer, of hoe dat tegenwoordig heten mag. Dan wekte ik de vrouw met een fruitsalade en thee of wat ze graag dronk. Meestal stond er dan weer kraambezoek op de stoep en kon ik het avondeten afmaken.

Als er broertjes/zusjes waren dan had je het uiteraard drukker.

Globaal gezien zag een dag er zo uit.Haha dit is dus echt precies hetzelfde als mijn normale werkdag eruit ziet, erg leuk om te lezen!! Tegenwoordig is het standaard 49 uur excl de uren van de thuis bevalling, en als er meer uren nodig zijn kan dit altijd tot max. 80 uur in 10 dagen dacht ik, en als het gezin minder uur wil is dit ook altijd mogelijk, dat is dan 24 uur in 8 dagen dus 3 uur per dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven