Zwangerschapsjargon

13-09-2012 16:09 252 berichten
..zo noem ik het maar even. Bepaalde truttige zinnetjes en woorden die zwangere vrouwen of vrouwen met kinderen van elkaar overnemen.

Alsof je tot een soort zweverig heiligdom bent toegetreden met kinderen ofzo. Ik ben 17 weken zwanger en begrijp er geen reet van, kan iemand me hierbij helpen? Ik geef wel even wat voorbeelden, aanvullingen zijn welkom! Of misschien ben ik wel een ontaarde zwangere, dan heur ik 't ook graag

We kennen natuurlijk allemaal 'klussen voor een beeb met me hubbie' en 'wondertje'. Die zijn hier niet zo in trek, godzijdank. Maar er is nog veel meer! En ik lees het hier dagelijks.

Bijvoorbeeld:

-'als ik ooit een kindje zou mogen krijgen..'

(uberhaubt is 'kindje' om gek van te worden, het is een KIND)

-'als het me gegeven is om zwanger te worden' ( wat een zweverig gelul)

-een test 'in handen' hebben

- een kind iets 'aanbieden' ( als in: gister heb ik mijn kindje een stukje brood aangeboden

-alles met prinsje of prinsesje

-alles met 'geniet er ( lekker) van!!!!! Genieten!!! ( mens, rot op)

Wie weet er nog meer? Wie was er ook een oernuchtere zwangere of juist niet?
Mow, loskoppelen/afkoppelen beschrijft de actie toch wel behoorlijk goed hoor. Echt.
quote:Miffy schreef op 13 september 2012 @ 17:00:

Je krijgt een kind. Dat is net wat gecompliceerder dan rustig gaan zitten voor een wellness behandeling. die hou ik erin!
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 13 september 2012 @ 17:06:

Mow, loskoppelen/afkoppelen beschrijft de actie toch wel behoorlijk goed hoor. Echt.Dat geloof ik helemaal! Ik ga het over een aantal weken ervaren denk ik. Maar ik zag gewoon zo'n grote caravan/aanhangwagen voor me en kreeg dat beeld niet meer weg.
quote:DeKenau schreef op 13 september 2012 @ 17:04:

[...]

Ik vind die dingen ( behalve ikea misschien) altijd zo duuuur.

Wat heeft zo'n babietje nou helemaal écht nodig?

Ik moet eerlijk zeggen dat als ik wel meer geld zou hebben dat ik dan ook geen complete kamer zou kopen. Net als ik ook nooit een set voor mijn woonkamer zal kopen. Ik heb een specifieke smaak, hou van vintage en zal daarom nooit van standaard dingen gaan, vinnik saai. Maar ik snap best dat niet iedereen zo is.Ons kamertje viel heel erg mee. Commode, ledikant, plank voor boven commode en een 2-deurs kast voor nog geen 500 euro. Gewoon bij de babywinkel hij is wel standaard, maar heb het kamertje met schilderijen enzo leuk aangekleed vinden wij. Al was het nog best lastig, omdat we dus het geslacht niet wisten haha! Is dus heel basic wit/grijs/bruin geworden.
quote:Zima schreef op 13 september 2012 @ 17:03:

Mensen die beledigd zijn om dat je niet Groots op Facebook hebt aangekondigd dat je zwanger bent.moet ik ook nog steeds doen
Ik heb kennissen die de babyuitzet al klaar hebben voor het geval 'het raak is'. Ze moet nog stoppen met de pil...
quote:twilight123 schreef op 13 september 2012 @ 17:05:

[...]

Wij wisten het wel en iedereen mocht het weten. Dan kreeg je DE vraag, waarop wij gewoon antwoord gaven:

'Ja, het wordt een meisje.'

'Ow, jullie vertellen het gewoon.. Dat is ook niet leuk!'

Vraag het dan niet!

:lol: Dat hadden wij ook. Blijkbaar is het geijkte antwoord: we weten het wel maar zeggen het lekker niet nanana (ook zoiets...)

Ik zei gewoon meteen: ja hoor, het is een meisje...

Zag je ze echt even met de ogen knipperen.
quote:Zima schreef op 13 september 2012 @ 17:09:

Ik heb kennissen die de babyuitzet al klaar hebben voor het geval 'het raak is'. Ze moet nog stoppen met de pil...

Dat vind ik dan weer de goden verzoeken..
quote:Ivetje schreef op 13 september 2012 @ 17:08:

[...]

Al was het nog best lastig, omdat we dus het geslacht niet wisten haha! Is dus heel basic wit/grijs/bruin geworden.Die begrijp ik dus ook niet, er is toch zoveel meer dan blauw en roze? Wat dacht je van groen, geel, paars, rood etc.. mooie kleuren zijn toch niet aan sexe gebonden? Wij weten ook ( nog) niet wat het wordt, maar ik loop al over van ideeen voor een leuke kamer.
Wij hadden helemaal geen kamertje. Alleen een klein wiegje voor naast ons bed. Zo'n mini ledikantje op hoge poten (tweedehands van MP)

En een aankleedkussen op het bureau. Kleertjes gewoon in onze kledingkast erbij.

We gingen pas een ledikantje kopen met 9 maanden toen ze wat te groot ging worden voor het wiegje. Al die verkopers dachten dat het voor de volgende baby was... ehm nee gewoon voor deze.
Gisteren was er een man in de Appie met een baby op zijn arm, of weet ik veel, peuter, kleuter, in ieder geval iets kleins.

Hij praatte drie octaven hoger dan zijn gewone stem (althans, dat hoop ik) en zei iets in de trant van: "Nou, meisje dan gaan we eens kijkie doen wat we eten gaan morgen he! Gaan we eens lekker kijken wat we moeten kiezen he!"

Een ander vindt het misschien aandoenlijk, ik moest bijna kotsen.
quote:Ivetje schreef op 13 september 2012 @ 16:56:

[...]

Waar ik overigens van baalde was de vraag "En wat word het??". Ons antwoord was standaard " We hopen op een kindje, maar een hondje is ook welkom". Ik zei: "qua kansberekening is de kans op een chineesje het grootst, daar worden naar verhouding de meeste van geboren".
quote:Zima schreef op 13 september 2012 @ 17:09:

Ik heb kennissen die de babyuitzet al klaar hebben voor het geval 'het raak is'. Ze moet nog stoppen met de pil...Dat mensen dat durven he. Ik ken mensen die preventief verhuisd zijn, inclusief inrichting kinderkamer. Die hebben 2 jaar in een kinderrijke wijk gewoond terwijl ze vruchtbaarheidsbehandelingen moest ondergaan. Dat lijkt me vreselijk!
Ow en al die echofoto's, babybuikfoto's, bellypaint op de zwangere buik-foto's en meer van zulks op Facebook. Allemaal openbaar zodat wanneer mijn vrienden iets 'liken' mijn timeline weer volstaat met zaken die ik veel te privé vind van vreemden. Want ik heb geen enkele zwangere op facebook.
quote:carpediem90 schreef op 13 september 2012 @ 17:13:

Gisteren was er een man in de Appie met een baby op zijn arm, of weet ik veel, peuter, kleuter, in ieder geval iets kleins.

Hij praatte drie octaven hoger dan zijn gewone stem (althans, dat hoop ik) en zei iets in de trant van: "Nou, meisje dan gaan we eens kijkie doen wat we eten gaan morgen he! Gaan we eens lekker kijken wat we moeten kiezen he!"

Een ander vindt het misschien aandoenlijk, ik moest bijna kotsen.ah, het type papa, dat de leuke papa loopt uit te hangen. Brrrr
Ik wil eigenlijk stiekem best wel op zo'n cursus, ik ben namelijk de enige zwangere in mijn omgeving ( wij zijn de eerste) dat is soms best jammer. Maar ik ben bang dat mijn vriend, die een typische man-van-mars is, helemaaal gek wordt van zo'n vrouwenclub, of kun je er ook alleen heen? Ik lees vooral dingen voor stellen. Ik zie hem er nog niet 1,2,3 zitten
Toen ik ruim 8 mnd zwanger was...."wat een buik, zijn het er twee?" "nee....."

"weet je het heel zeker??"

Haha....ik kan er nu wel om lachen!
verdwaald op het nieuwe forum
quote:lilalinda schreef op 13 september 2012 @ 17:15:

[...]

Ik zei: "qua kansberekening is de kans op een chineesje het grootst, daar worden naar verhouding de meeste van geboren".mijn vriend zegt altijd: 'ik denk dat het een mens wordt'
quote:DeKenau schreef op 13 september 2012 @ 17:04:

[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat als ik wel meer geld zou hebben dat ik dan ook geen complete kamer zou kopen. Net als ik ook nooit een set voor mijn woonkamer zal kopen. .Bij ons kwam het spul ook van Kringloop, uit familie etc. Niet om het geld, maar omdat ik die spaanplaten kameruitsets van de 'babydump' om te huilen vind!
quote:DeKenau schreef op 13 september 2012 @ 17:16:

Ik wil eigenlijk stiekem best wel op zo'n cursus, ik ben namelijk de enige zwangere in mijn omgeving ( wij zijn de eerste) dat is soms best jammer. Maar ik ben bang dat mijn vriend, die een typische man-van-mars is, helemaaal gek wordt van zo'n vrouwenclub, of kun je er ook alleen heen? Ik lees vooral dingen voor stellen. Ik zie hem er nog niet 1,2,3 zitten Ik heb een cursus 'Zwangerschapsbegeleiding' gehad. Dat was zomaar een paar keer, helemaal niet zweverig en man hoefde maar 1 keer mee te komen. Bijkomend voordeel: Mijn medecursisten hadden de roze wolk ook niet gezien.
quote:lilalinda schreef op 13 september 2012 @ 17:19:

[...]

Bij ons kwam het spul ook van Kringloop, uit familie etc. Niet om het geld, maar omdat ik die spaanplaten kameruitsets van de 'babydump' om te huilen vind!precies, dat. Spaanplaat komt mijn huis niet in, lelijke rommel.
Ow, en ik vind een cursus wel aan te raden trouwens! Ik heb er tijdens de bevalling wel wat aan gehad. Maar goed. Ik hoefde op de cursus dan ook niet te 'ademen door mijn vrouwelijkheid.'

(Waargebeurd verhaal van een vriendin van mij. Ik pieste in mijn broek van het lachen)
quote:isabon schreef op 13 september 2012 @ 16:51:

Ik was zo nuchter als een tentdeur...

Ben zelfs met ruzie van een praatgroepje online weggegaan omdat ze met 17 weken al niks anders konden dan neuzelen over kamertjes en spulletjes...

Ik had tot week 30 uberhaupt niets gekocht. Eerst zien of het wel ok gaat allemaal. En ik had er ook geen behoefte aan.

En dat gezeur over genieten... bah. Ik genoot niet zo overdreven en zeker na de (helse) bevalling niet...

Mijn oma zei dat ik de helse pijn zo wer vergeten zou zijn als ik de baby in mijn armen hield... nou die is al 7 jaar en nog ben ik het echt niet vergeten!

Maar baby's die "komen", raplyen,

Oh God, ja, dat raply-en...pfffft! En dan die borstvoeding ook nog eens (omgekeerd in tijd natuurlijk).

Maar wie dat raply-en bedacht heeft. Zoon heeft eerste jaar potjes gekregen was gewoon veel praktischer. En die jongen heeft me toch een eetlust.

In die dingen ben en was ik wel heel nuchter, maar ik geef toe dat tijdens mijn zwangerschap toch wel echt mijn favoriete bezigheid was om naar babyspullen te kijken of ik ze nu wel of niet kocht (meestal niet).
quote:DeKenau schreef op 13 september 2012 @ 17:16:

Ik wil eigenlijk stiekem best wel op zo'n cursus, ik ben namelijk de enige zwangere in mijn omgeving ( wij zijn de eerste) dat is soms best jammer. Maar ik ben bang dat mijn vriend, die een typische man-van-mars is, helemaaal gek wordt van zo'n vrouwenclub, of kun je er ook alleen heen? Ik lees vooral dingen voor stellen. Ik zie hem er nog niet 1,2,3 zitten Mijn cursus is ook mannenproof
Mensen die op vitiste waren die dan vroegen of ze de baby-kamer mochten zien.

We hadden een brede ladenkast van de Ikea als comode en een nog geen ledikant (want wiegje naast ons bed de eerste maanden), gewoon witte muren en een doodnormale kast. Wel een kinderpostertje aan de muur en een kleijn gekregen schilderijtje.

iedereen verwachte blijkbaar een kamer met compleet nieuwe meubels, een leuk baby-behangetje ed.

HOEZO? Ik snap dat mensen dat doen omdat ze het zelf leuk vinden maar toch niet iedereen doet dat? Of wel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven