Werk & Studie alle pijlers

Down door werk

25-09-2012 09:55 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet echt niet meer wat ik kan goed doen op het werk, sinds kort loopt het dik fout. Ik ga deze OP dan ook maar ff hier zetten en dan verwijderen, om herkenbaarheid te voorkomen.

Half jaar geleden kwam er iemand nieuw op mijn werk. Schoten erg goed op, maar al gauw bleek dat zij uit was op een leidinggevende functie en haar leidinggevende zwart begon te spreken. (met haar leidinggevende kan ik het overigens wel prima vinden).

Ik stond als het ware tussen twee vuren in. Zij is ook bij de CEO gaan klagen over haar leidinggevende and go on.

Ondertussen begon ze ook goed op te schieten met mijn leidinggevende.

Een maand geleden kreeg ik promotie, en begon ze tegen me te zeggen dat mijn leidinggevende vond dat ik een tandje bij moest steken of dat ik anders mijn baan zou verliezen. Ik ben gelijk met mijn leidinggevende gaan spreken en ok die had iets gezegd, maar het bleek overtrokken.

Ik was erg aangedaan van die uitspraak over dat ik mijn werk niet goed deed en voelde me verraden en werd er zelfs ziek van. Ben dus twee dagen niet gaan werken, om ff lucht te krijgen.

Nu spreekt ze niet meer met me, antwoord ze niet meer op mijn professionele mails.

Over haar karakter … ze heeft altijd commentaar op iedereen, en roddelt heel veel, loopt te zeggen dat iedereen zo tevreden over haar is. En is overduidelijk aanwezig

Mijn collega’s spreken minder en minder met me en doen erg raar. De CEO vindt haar fantastisch.

Ze bemoeit zich met zaken die niet tot haar takenpakket behoren en ergert een andere collega ook.

Mijn leidinggevende geeft vaak opmerkingen als ik vragen stel, in de trend van = dit heb je fout gedaan, en krabbelt nadien terug, want ik was toch juist. Ik denk dat die een reden zoekt om mij te ontslaan.

Ik ben het gewoon kotsbeu … En weet niet meer wat ik moet doen. Ik ga hier echt ten onder 
Wat ik wil is nuttig advies, met haar gaan praten, acht niet tot de mogelijkheden. Met mijn teamlead gaan praten is een optie.

En ja hoor ik heb last van mijn emoties. Maar dat het mijn schuld is dat de situatie zo gekomen is, daar ben ik het niet met eens. Professioneel in mijn ogen is nog altijd op zakelijke dingen antwoorden en dat doe ik ook. Werk dat ik voor haar moet doen, doe ik punt, omdat het mijn baan is.

Dus in zekere zin geef ik jullie wel gelijk.
Goh wat ik ben ik blij dat ik in een bedrijf zit met 95% mannen en ik met de andere vrouwen niets te maken heb. Heerlijk ontspannen.
Nuttig advies heb je gekregen. Nog een advies: lees dit topic een paar keer door en trek er lering uit. Je kan het gedrag van je collega niet zo makkelijk beïnvloeden, dat van jezelf wel.

En neem je werk niet mee naar huis!
Wat vind jij dat nuttig advies?

Want in mijn optiek IS het enige nuttige advies dat je gaat praten

Confiture, ik werk met voornamelijk vrouwen maar normaliter heb ik dit soort geneuzel ook nooit hoor.

Op die ene werkneemster na en die zal haar langste tijd hier ook wel gehad hebben
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik lees hier heel veel goeie tips TO, neem ze aan en blijf niet hangen in je slachtofferrol.Bij mij is ongeveer hetzelfde gebeurd. Als je iets wilt veranderen begin dan bij jezelf. Gaat niet bestaat niet en alles wat je wilt dat kun je. Dus bedenk hoe jij het graag wil hebben en ga ervoor, even door de zure appel heen bijten.
Wat wil je? Dat we gaan zeggen dat je je ziek moet melden? Andere baan zoeken?
Oke hopeloos, probeer het dan zo te zien:

Het conflict wat jij met haar hebt is puur zakelijk. Ze vindt je niet onaardig vanwege een slechte kledingsmaak, je alcoholgebruik in het weekend, je onzekerheid, whatever. Iets aan jouw manier van werken staat haar niet aan en andersom ook. Daar komen helemaal geen emoties bij kijken, die plak je er zelf aan vast.

Stuur haar een keurige reminder op je emails, niet onvriendelijk, gewoon emotieloos. Vraag haar gewoon of ze al naar je bericht heeft kunnen kijken. Mocht je daar niets op horen stuur je haar nogmaals een reminder met een cc aan je leidinggevende.

Vraag een gesprek aan met haar en je leidinggevende samen en hou bovenstaande voor ogen. Hou je zakelijk en keurig. Je mag best zeggen dat dat je raakt, maar hou je daarbij groot.

Daarnaast, mocht je je tijdens je gesprek niet kunnen vermannen geeft dat uiteindelijk niet erg, je bent tenslotte geen CEO. Het staat wel a-professioneel en doet af aan je inbreng in het gesprek, maar het is niet ernstig.
Giu, het gedrag van mijn collega kan ik idd niet makkelijk beïnvloeden, mijn eigen gedrag wel dat is waar.

Ik wil gewoon hier van het ongemakkelijk gevoel af, maar denk niet dat het gaat helpen door met haar te praten, en dat het van haar kant, wat mijn bedoeling helemaal niet is, met een scheldtirade gaat uitlopen met kinderachtige opmerkingen. En daar heb ik al helemaal geen zin in. (en neen dit verzin ik niet, is al bij andere collega's zo voorgevallen).
Je blijft in je slachtofferrol. Je collega behandelt je verkeerd, je teamlead behandelt je verkeerd, als je er iets van zegt dan levert het alsnog niets op en ben je weer het slachtoffer...

Het is erg moeilijk, zo niet onmogelijk, om anderen te veranderen. Wat zij doen, daar heb jij geen invloed op. Het enige wat jij wel kunt beinvloeden, is hoe jij je zelf bij de situatie voelt. En hoe jij je nu voelt, is duidelijk voor verbetering vatbaar. Ga daar dus mee aan de slag!
Onthoud goed dat jij degene bent die verantwoordelijk is voor de sfeer op je werk. Die verantwoordelijkheid kun je niet aan een ander overdragen, als iemand de sfeer voor jou verziekt ben jij namelijk degene die daarop actie moet ondernemen.
Wat voor onprofessioneel bedrijf is dat, dat er wordt gescholden in serieuze gesprekken?
quote:hopeloos123 schreef op 25 september 2012 @ 11:41:

Ik wil gewoon hier van het ongemakkelijk gevoel af, maar denk niet dat het gaat helpen door met haar te praten, en dat het van haar kant, wat mijn bedoeling helemaal niet is, met een scheldtirade gaat uitlopen met kinderachtige opmerkingen. En daar heb ik al helemaal geen zin in. (en neen dit verzin ik niet, is al bij andere collega's zo voorgevallen).Je moet niet denken, je moet doen. Als zij verzandt in schelden pleit dat alleen maar voor jou.
Het klinkt allemaal vreselijk kinderachtig: zij zei, maar zij begon, enz enz enz.

Hou toch op zeg.
Zeg maar Spijker.
Als je collega in een gesprek met jou verzandt in een scheldkannonade is dat heel onprofessioneel gedrag van haar en het zal haar dus niet sieren. Zolang jij je daar maar niet in laat meesleuren is het goed.
Volgens mij wil je helemaal geen nuttig advies. De situatie is niet meer recht te breiden, iedereen is tegen jou en normaal communiceren lukt niet. Weet je, dit zit allemaal in jouw hoofd en zo lang dat zo blijft zal het alleen maar van kwaad tot erger worden!
quote:hopeloos123 schreef op 25 september 2012 @ 11:24:

Giu : neem van me aan ik was assertief die ene keer toen ik die rotopmerking kreeg, ben ik meteen naar mijn teamlead geweest en heb ik hem gezegd, dat als hij problemen ziet in mijn werk, dat hij beter dit met mij kan uitpraten dan met een collega. En toen hebben we een goed gesprek gehad. Waarop hij een gesprek had met collega, en aan de kant van de collega ging staan. En ja ik ben een watje op zulke vlakken. Maar dit lijkt een situatie waar niks meer mee aan te vangen lijkt. En veel moed put ik er niet uit, als je dan eens assertief bent en je zo behandeld wordt.

Ik ben ook wel erg verbaasd over dit topic. Wat jij hierboven beschrijft, dáár werd je uiteindelijk twee dagen ziek van? Zie je zelf niet dat dat niet normaal is? Als je vaker flauwvalt van stress en de stress veroorzaakt wordt door zulke normale dingen als een (klein) conflict (en in mijn ogen hooguit een miscommunicatie) op je werk, moet je daar misschien eens hulp voor gaan zoeken.

Je wilt graag tips maar je wilt niet praten. Maar op de andere tips (zoals gewoon blijven mailen, en op een gegeven moment je leidinggevende in de CC) zie ik je niet reageren.

Hoe zie je zelf nu de situatie op je werk? Wat zou je het liefst zien veranderen? Dan kun je toch zelf bedenken welke stappen er genomen moeten worden om dat te bereiken?
Ik vind het zo lief dat jullie allemaal zo lang blijven volhouden in het geven van serieus advies terwijl het er niet naar uitziet dat TO wil luisteren.

Vivavrouwen hebben echt het beste met iedereen voor!
quote:laylalala schreef op 25 september 2012 @ 11:52:

Ik vind het zo lief dat jullie allemaal zo lang blijven volhouden in het geven van serieus advies terwijl het er niet naar uitziet dat TO wil luisteren.

Vivavrouwen hebben echt het beste met iedereen voor!Haha, open eens een topic met de titel: "zou ik zwanger kunnen zijn?" of "bloed uit mijn navel en helse hoofdpijn, wat is dit?". Dan komt de duivel los.
quote:spijk-er schreef op 25 september 2012 @ 10:15:

Serieus? Je hebt je twee dagen ziek gemeld omdat iemand een niet zo leuke opmerking maakte...?!

Dat vind ik echt niet professioneel en ook niet kunnen.

Ze bemoeit zich met zaken zeg jij, een ander zou dat pro-actief kunnen noemen. Waarom bemoei jij je met haar carrière? Ben je jaloers?Wat is dit nou voor domme reactie. Kan je wel lezen? TO is erg aangeslagen en dan schrijf je dit. Heb je soms een blok beton op de plek van je hart zitten...
quote:laylalala schreef op 25 september 2012 @ 11:52:

Vivavrouwen hebben echt het beste met iedereen voor!
Ik heb aan haar al mails gestuurd en stuur ze nog altijd. En ja ook met leidinggevende in cc en dan antwoord ze nog niet. Zou echt niet de eerste keer zijn dat ze iemand uitscheld en dwingt naar haar mening te luisteren en dat haar mening de enige juiste is. Daarvoor staat ze bekend.

En ja, ik ben er me van bewust dat ik overstressgevoelig ben dat ligt aan mijn kant. Dus ik duw me niet enkel in de slachtofferrol, ik weet dat ik daaraan moet werken.
Hopeloos, je geeft aan dat ze daarom bekend staat, maw, andere mensen hebben ook problemen met haar.

Misschien een idee om gezamenlijk naar je leidinggevende te gaan?
quote:hopeloos123 schreef op 25 september 2012 @ 12:02:

Ik heb aan haar al mails gestuurd en stuur ze nog altijd. En ja ook met leidinggevende in cc en dan antwoord ze nog niet. Zou echt niet de eerste keer zijn dat ze iemand uitscheld en dwingt naar haar mening te luisteren en dat haar mening de enige juiste is. Daarvoor staat ze bekend.

En ja, ik ben er me van bewust dat ik overstressgevoelig ben dat ligt aan mijn kant. Dus ik duw me niet enkel in de slachtofferrol, ik weet dat ik daaraan moet werken.

In mijn optiek is overstressgevoeligheid iets wat door mensen in een slachtofferrol aan zichzelf wordt gediagnoseerd. In het kader van "zo ben ik nou eenmaal".

Maar overstressgevoeligheid is heel goed te behandelen. Het hangt namelijk compleet af van hoe jij kiest om te reageren op een situatie. En je kunt dus bij elke situatie opnieuw er voor kiezen of jij overstressgevoelig wil reageren, of even een "pas op de plaats" maakt en je als de volwassene in de discussie gaat gedragen.

En ben je dan al naar je leidinggevende gestapt met de vraag 'luister baas, ik heb nu 3x een mail naar collega X gestuurd, en nog steeds geen antwoord, zonder haar antwoord kan ik dit werk niet afmaken'? Waarom is dat zo moeilijk voor je?

quote:En ja, ik ben er me van bewust dat ik overstressgevoelig ben dat ligt aan mijn kant. Dus ik duw me niet enkel in de slachtofferrol, ik weet dat ik daaraan moet werken.Wat doe je hier aan dan?

En ja, ik ben er me van bewust dat ik overstressgevoelig ben dat ligt aan mijn kant. Dus ik duw me niet enkel in de slachtofferrol, ik weet dat ik daaraan moet werken.Ik zou het niet teveel bij jezelf zoeken, die collega klinkt als een bitch. Misschien kan je haar zoveel mogelijk ontwijken en niet laten blijken dat haar gedrag jouw wat doet. Er komt dan vast wel weer iemand anders die ze het leven zuur maakt. En uiteindelijk duurt eerlijkheid het langst, dus valt ze vroeg of laat wel door de mand. Heb geduld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven