Werk & Studie alle pijlers

Hoeveel flexibiliteit is redelijk

09-10-2012 23:46 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even benieuwd naar meningen:

Ik werk momenteel 28 uur en ga binnenkort naar 24 uur en krijg er een duopartner bij voor 16 uur.

Nu is er al een paar keer aangegeven dat er van ons verwacht wordt dat we bij elkaars afwezigheid dit regelen, ook in de vakantie periode. Het liefst in elkaars vakantieperiode fulltime werken. Mijn nieuwe collega heeft aangegeven dit prima te vinden. En ik...ik niet..

Ik ben uiteraard bereid om flexibel te zijn wanneer dit nodig is, maar ik werk niet voor niets parttime. Ik heb nu nog geen schoolgaand kind maar over een aantal maanden wel, dat lijkt me al genoeg geregel met alle vakanties. Ik wil niet nu toezeggen dat ik in de vakantieperiode wel een aantal weken fulltime kom werken.

Mijn leidinggevende begrijpt mij en staat er ook wel achter, maar heeft van werkgever nogmaals het verzoek gekregen het er met mij over te hebben.

Ik heb aangegeven in zo'n vakantie periode maximaal een halve tot een hele dag extra te willen werken.

Ik ben bang dat het laatste woord er nog niet over gezegd is..

Benieuwd naar meningen. Is het verzoek van mijn werkgever redelijk, ben ik te star of is het logisch dat ik dit niet wil? Overigens wil mijn werkgever het zelfs op een manier vastleggen..
quote:Ilja74 schreef op 10 oktober 2012 @ 00:01:

Daarbij heeft nieuwe collega geen kleine kinderen.Dan zal zij haar vakanties toch wel buiten het hoogseizoen opnemen ipv in de kindervakanties?
Toch vervelend dat veel mensen ervan uit gaan dat je omdat je geen kinderen hebt, je vakantie wel buiten de schoolvakanties zult nemen.

Vaak collega's met kinderen getroffen die dat aannamen. Meestal plande ik t buiten de vakanties maar ik wilde ook wel eens vrij tussen bijvoorbeeld kerst en oud en nieuw. Maar dat leverde elke keer n hoop gedoe op. Want ik had toch geen kinderen, dus dat was niet nodig in hun ogen. Vervelend!
Voor de kerstperiode gaat het niet op, maar mijn ervaring is wel dat kinderloze collega's hun zomerverlof meestal niet in de dure zomervakantieweken opnemen. Vanwege de kosten, en vanwege de drukte. Maar daar mag je inderdaad niet van uitgaan en het is ook niet zo dat mensen met kinderen per definitie voorrang zouden hebben. Overigens heb ik er nog nooit problemen mee gehad om dat goed gepland te krijgen, niet met en niet zonder kinderen.

Belangrijker echter is het om bij contractuele afspraken niet uit te gaan van een kinderloze collega. Die kan kinderen krijgen, of er kan een andere collega voor in de plaats komen.
Om nog maar niet te spreken over de situatie waarin een van beide duo-collega's zwanger wordt: moet je dan 4 maanden lang het werk van je collega opvangen? Succes.. Ik zou het niet doen. Je kunt inderdaad proberen je eigen uren meer te spreiden zodat er een achtervang is, maar als je baas perse 40 gewerkte uren per week wil hebben moet 'ie maar een vervanger regelen.
quote:Ilja74 schreef op 10 oktober 2012 @ 00:07:

Het zou gaan om alle vakanties/ afwezigheid. Dat zal meestal best op te lossen zijn maar het gaat mij idd met name om de schoolvakanties. Het gaat dan niet maar om 4 uurtjes maar in feite om 3 weken fulltime, dus 2 dagen extra voor mij.

Ook al heeft wg toegezegd de opvang wel te willen betalen, dan nog vind ik het heel veel gevraagd eigenlijk.

Heeft kind vakantie en kan het van de 6 weken vakantie 3 weken bijna volledig naar de opvang/BSo..Jij denkt serieus dat je alle schoolvakanties, studiedagen, margedagen en dergelijke vrij kunt zijn? Ik weet niet bij wat voor bedrijf je werkt, maar de meeste mensen redden dat echt niet van hun vakantiedagen.
Zou ik geen kind hebben dan zou iik het geen probleem vinden om extra uren te werken wanneer een collega vakantie heeft of een keer ziek is. Zoveel extra uren zijn dat nou ook weer niet.

Maar als je een schoolgaand kind hebt en daarom bewust part time werk dan zou ik absoluut niet extra willen werken juist op de momenten dat kind vrij is. Je werkt toch niet voor niets part time.
Ik ben er nog hoor:-) ben alleen aan het werk nu dus kan even niet reageren.

Het is idd de eerste duo baan binnen het bedrijf. Ik doe het nu alleen, wegens veranderingen en uitbreiding is de nieuwe collega aangenomen. Ik heb eerder verzocht minder te kunnen werken, een dagdeel thuis en dat was niet mogelijk. Nu met uitbreiding wel. Maar er was nog steeds niet voldoende financiële ruimte om iemand erbij aan te nemen. Ik heb dus voorgesteld alsnog 4 uur in te leveren. Ik heb overigens mijn nieuwe contact nog niet getekend en het is voor mij dan ook nog niet rond.

In de huidige situatie vingen collega,s het op wanneer ik er een dag niet ben. Puur qua bezetting en telefoon. Diezelfde collega's zijn er nu nog steeds maar wg wil nu dus perse dat duo partner en het samen oplossen. Voor mijn zijn daar idd grenzen aan, max 1 dag per week vind ik het prima en in noodgevallen ook, mits ik de opvang rond krijg. Uren zullen gewoon betaald worden, opvang ook dus het is voor mij ook geen financiële kwestie.
Heb je al een vast contract? Zo niet dan gooi je misschien wel je eigen glazen in door nu "moeilijk"te gaan doen.

Verder snap ik je wel hoor, zou ook best af en toe flexibel willen zijn maar het niet willen laten vast leggen.

Heb je er wel bij stil gestaan dat je nu misschien ook niet meer alle vakanties vrij kan nemen die je zou willen? Weet niet hoe je het nu geregeld hebt in de overige schoolvakanties maar je nieuwe collega wilt die dagen misschien ook wel en tegelijk vrij lijkt me al helemaal geen optie als ik dit zo lees.
Mijn kind zit nu nog niet op school dus het speelt nu nog niet. Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat ik alle vakanties vrij ben. Maar wanneer ik 6 weken schoolvakantie op moet lossen plan ik mijn eigen vakantie daar in, zodat er nog 3 weken overblijven waarin kind naar BSo zal gaan op de werkdagen. Vriend is overige 1 dag in de week thuis maar dat straat hier wel los van vind ik. We hebben de opvang geregeld voor de overige dagen.
quote:elninjoo schreef op 10 oktober 2012 @ 08:22:

[...]

Dan zal zij haar vakanties toch wel buiten het hoogseizoen opnemen ipv in de kindervakanties?Toen ik nog geen kinderen had, ging ik ook gewoon in het hoogseizoen op vakantie als het binnen Europa was. Anders is het seizoen voorbij.
quote:molly_bolt schreef op 11 oktober 2012 @ 04:48:

[...]

Toen ik nog geen kinderen had, ging ik ook gewoon in het hoogseizoen op vakantie als het binnen Europa was. Anders is het seizoen voorbij.Binnen Europa zijn mei/juni en september de ideale maanden. In juli/aug is het overal alleen maar veel te druk en te duur en in de zuidelijkere landen ook nog veel te warm en dor.
Is het een optie om dan in de vervangsweken max. 32 uur te werken? Die ene dag extra is voor jou best te doen en het bedrijf zal ook niet failliet gaan van die ene dag minder voor die paar weken per jaar. Als het ook altijd in 28 uur kan dan snap ik sowieso het probleem niet (van je wg bedoel ik).

Als het vastgelegd wordt, let dan ook op vervanging bij ziekte etc. Hoeveel weken wil je dan op je max uren werken?
Mijn idee zou zijn wat komt er nog meer wat de werkgever wilt.

To levert al uren in. Nu wil de werkgever dat bij vakanties to de duopartner vervangt. Maar wat bij langdurige ziekte. ? Of andere calamiteiten ???
Als je wg perse wil dat jullie het samen oplossen. Denk ik gewoon dat de wg zich er makkenlijk vanaf wil maken.
Ik snap het zo allemaal niet goed, het is toch niet meer dan normaal dat je de vrije dagen die je collega heeft opvangt. En ik snap nog minder van al dat deeltijds werken als je een kind hebt.

Zelf werk ik 40 uren per week en ik heb een kind van 5. (altijd trouwens voltijds gewerkt). Zoon gaat heel graag naar bso.

Maar het zal weer schelen dat ik Belgische ben. Ik werk trouwens van 7u30-16 u en heb een heel flexibele werkgever, als mijn kind ziek is, dan mag ik gelijk vrijnemen en dan neemt iemand anders het over. Maar daartegenover staat dat ik wel bijwerk de dagen erop, en dat ik dus overwerk doe als dat nodig is.

Ik neem aan dat er ook een vader in het spel is, die kan toch ook opvangen tijdens drukke periodes op het werk?
quote:bewitched555 schreef op 11 oktober 2012 @ 09:47:

Ik neem aan dat er ook een vader in het spel is, die kan toch ook opvangen tijdens drukke periodes op het werk?

Als to en man en collega allemaal 5 weken vakantie hebben per jaar. Dan houd dat dus in dat er 5 weken vakantie moeten worden opgevangen door to.

Als man dan de helft van die weken vrij neemt dan betekent dat dus dat hij 2,5 week aan vakantiedagen inlevert om op hun kind te passen. Collega wordt ook nog eens 3 dagen ziek dan is man al bijna 3 weken van zijn 5 weken vakantie kwijt.

Dan blijft er wel erg weinig tijd over om als gezin samen op vakantie te gaan.

Enige oplossing is dat kind tijdens die dagen naar de opvang gaat.

Ik vind het sneu voor een kind dat mama bijvoorbeeld elke maandag en dinsdag thuis is als hij naar school gaat. Maar als kind dan vakantie heeft dat mama juist die maandag en dinsdag moet werken en hij weer naar de opvang moet.
Gezien jij hier al 2 jaar parttime werkt en zelfs 4 uur hebt ingeleverd om het aantrekkelijker voor werkgever te maken iemand voor 16 uur te kunnen aannemen, vind ik dat je al flexibel genoeg bent geweest. Het is namelijk niet alleen tijdens vakanties dat je elkaar fulltime zal vervangen, maar, zoals ik begrijp, ook tijdens ziekte? Stel dat collega om wat voor reden dan ook langdurig uitvalt door ziekte, dan verwacht werkgever ook van jou dat je haar dagen invult? Ik zou daar ook nooit mee akkoord gaan eerlijk gezegd. Voor de nieuwe weknemer zal dit een stuk makkelijker zijn, gezien zij geen kinderen heeft.

Wel zou ik ervoor zorgen dat alles goed zwart op wit is vastgelegd voordat jullie samen gaan werken!
Blijft de vraag wat is er in hemelsnaam mis met buitenschoolse opvang. Ik zie er heel veel voordelen van in, ze leren er zelfstandig worden en worden er nog sociaal van ook.
Niet alles gelezen maar ik deed dat niet klaar, tenzijn collega vakantie zou nemen buiten de schoolvakanties om.
Ben het eens met qwertu. Aan de andere kant zijn we hier in NL ook heel rijk aan arbeidsvoorwaarden (gelukkig) toch is het goed me dat soms te realiseren. Ik werk in een internationaal bedrijf met een spaanse manager bijvoorbeeld, ik hoef daar niet aan te komen met niet mee willen denken aan een oplossing/mee werken; part time werken bijvoorbeeld geen enkele vrouwelijke collega (met kinderen) doet dat, iedereen werkt full time. En nu de duimschroeven aagedraaid worden en er serieus kans op ontslag is (zoveel % eruit) zou ik heel goed nadenken als ik jou was hoe belangrijk deze baan voor je is en hoe leuk je het vind. Tuurlijk hoef je niet meteen in alles mee te gaan maar kan je niet met je leidinggevende gaan zitten en kijken wat voor oplosssing of afpraken jij ziet, dat dan voorleggen aan werkgever (een plan van aanpak zeg maar).
Priempje, dus wanneer je geen kinderen hebt mag je van jou ook geen vakantie opnemen in de schoolvakantie??

Blij dat jij mijn collega niet bent.... ik heb geen kids maar wel een studerende partner en wil zelf gaan studeren. Ik zou dus, want geen kids, niet op vakantie kunnen gaan omdat je geen lessen kan missen maar ook niet tijdens schoolvakantie vrij mag nemen...

Beetje vreemd....
quote:bewitched555 schreef op 11 oktober 2012 @ 10:54:

Blijft de vraag wat is er in hemelsnaam mis met buitenschoolse opvang. Ik zie er heel veel voordelen van in, ze leren er zelfstandig worden en worden er nog sociaal van ook.

Met buitenschoolse opvang en sich is niets mis maar het is toch vreemd als mama meer moet gaan werken als de kind(eren) vakantie hebben. Dat doe je als partners toch ook niet.

Oh partner heeft vakantie nou dan zorg ik dat ik hem/haar extra weinig zie en ga op de dagen dat we dan gezamenlijk thuis kunnen zijn maar snel extra werken.
Mama gaat toch alleen meer werken als haar collega vakantie heeft?? Er staat nergens dat dat in de schoolvakanties is...

Ja dat kan voorkomen, maar andersom ook... Dat mama vrij is in de vakantie...
[quote]plofkipje84 schreef op 11 oktober 2012 @ 13:30:

Mama gaat toch alleen meer werken als haar collega vakantie heeft?? Er staat nergens dat dat in de schoolvakanties is...

quote]

Dat is nu inderdaad nog onbekend maar als to nu accoord gaat dan kan ze het niet meer terugdraaien als blijkt dat collega ook in de schoolvakanties vrij wil. Dan kan je beter bij voorbaat helder zijn over wat je wel of niet wil.
Sugarmiss, dan hoop ik dat die nieuwe collega geen kinderwens krijgt/heeft want... Tjah... Nooit vrij in de vakantie..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven