Gezondheid alle pijlers

poeppraatje

08-12-2006 21:39 322 berichten
Alle reacties Link kopieren
ranzige titel hè!:?

Het is ook een ranzig verhaal maar zit er toch wel een beetje mee. Ik heb sinds een week (of iets meer) slijm (en soms een beetje bloed) bij de ontlasting en mijn ontlastingspatroon is veranderd (had voorheen wel moeite om te gaan, ga nu meerdere keren per dag). Buikpijn heb ik niet, al voelt het soms wat vreemd aan van binnen. Soms erge aandrang wat dan na een klein vlokkerig flatsje over is. Ook soms alleen wat slijmverlies op het toilet.Kortom, raar. Vandaag naar de huisarts geweest en er is een potje met poep naar het laboratorium. Als daar niets uitkomt zullen ze met een darmonderzoek de boel van binnen moeten gaan bekijken (ieks :o).

Ik merk dat het me nu toch meer dwars zit dan ik in eerste instantie dacht en wil graag weten of er mensen zijn die dit herkennen?

Ik probeer me geen zorgen te maken maar vind het moeilijk.
ach wijffie wat rot. Kan je het niet mengen met iets? Appelsap of siroop ofzo? Hoewel, zout met appelsap klinkt nou ook niet echt lekker . Fijn dat de bedrijfsarts zo meeleeft en goed beslissingen neemt, is inderdaad soms makkelijker dan het zelf te moeten verzinnen. Mij lijkt werken ook nog wat te vroeg, je kan toch nog niet eens alle dagen voor Tijs zorgen? Alles op zijn tijd hoor.

30 uur niet eten? Hoe laat ben je dan aan de beurt? Morgen blijkbaar eind van de midag?
Ik heb één glas gemengd met limonadesiroop, maar dat was zowaar nog smeriger . Moet vandaag nog 5/4 liter in twee uur... mantra to myself: ik ben over de helft!

Ik heb het onderzoek morgen om 16.15 uur. Slaat eigenlijk nergens op, dat ik vanaf 12.00 uur vandaag niet meer mag eten. Maar ja, dat is nu eenmaal zo

Hoe is het met jou, Bent?
goed wel eigenlijk! merk dat ik steeds meer doe en steeds minder terug wordt gefloten. Mijlpaal: ben volledig beter gemeld op mijn werk!!!! Na 7 maanden werd dat wel weer eens tijd tenslotte ;).

Buik houdt zich momenteel vrij rustig, laatst wel een week erge last gehad.
zooi hè! Joh, verstand op nul en blik op oneindig, dan red je het zeker. en ondertussen hier lekker komen spuien! Doet het wel zijn werk?
Gisteren om half zeven had ik het binnen.

En nu de laatste liter. Vier glazen.

*ikkanhetikkanhetikkanhet*

Enne:

*Ik wil niet ;(*

Nouja. Niet zeiken. IK ga niet dood. Nog een paar uur, dan is het onderzoek voorbij en hoef ik geen vieze zooi meer. Dus.

Fijn dat het zo goed gaat! En gefeliciteerd met de volledige betermelding! Mijlpaal zeg . Super! Heb jeb het gevierd!
nee eigenlijk niet. wel laatst dat ik niet meer naar de internist voor controle hoefde, toen wel.

Hoe is het gegaan, is het enigzins meegevallen? weet je al meer of wanneer krijg je de uitslag?
He hallo, ben ik weer!

Het is goed gegaan. Geen roesje gehad. Wilde ik wel, maar ze konden geen goede ader prikken. En na twee keer erg pijnlijk mis geprikt te hebben, zei ik gekscherend: we kunnen het ook wel zonder proberen, da's minder pijnlijk. De arts keek zo enorm blij, die zei gelijk, da's goed, dat doen we!

Ik vond het erg pijnlijk, heb echt geschreeuwd. Maar achteraf is het me ook wel meegevallen. Het voordeel van geen roesje is ook dat je meteen naar huis mag enzo.

Goed nieuws gekregen: ik heb geen crohn. De mld-arts zei dat ik de uitslag moet afwachten van de internist, maar dat zijn vermoeden het prikkelbare darm syndroom is. Dus... ik stel me gewoon aan .

Enige wat niet in  het plaatje past is de hoge bezinkingswaarde... Wacht dus volgende week de uitslag van de bioptie af en wat de internist er van vindt
ze zeg zeg  PDS is géén aanstellen hoor! Meid, wat heerlijk voor je dat het geen Crohn is, opluchting!!! En wat een bikkel ben je zeg! Ik vind je superdapper!!!!

Heeft je eten lekker gesmaakt gisterenavond???
Tja, welke ziekte of syndroom er ook benoemd wordt, de klachten héb ik. Ik heb alleen het idee dat artsen (en misschien niet in het minst arbo-artsen) pds niet zo heel serieus nemen, en je daarom het gevoel geven (althans, mij) dat ik me aanstel.

Maar goed. Eerst volgende week maar afwachten. Want de koorts, het bloed en de hoge bezinksel horen niet bij pds.

En ja, het eten was héérlijk .

Ik las net in het topisc dat jij inflamuteuze pds (heet dat zo?) had, Bentetje? Hoe is dat vastgesteld? Want gezien de koorts en het bloedverlies, zou dat het bij mij ook kunnen zijn? Of niet?
Nee, ook bij mij is geen officiele diagnose gesteld. Er werd gedacht aan Crohn omdat ik tè ziek was voor een infectieuze colitis (darmontsteking). Ontstoken was`tie, hij zat vol met zweren en pus. Omdat er een aantal weken later niets meer gevonden is noemen ze het geen Crohn of CU. Dan zal het dus wel een infectieuze colitis geweest zijn (zo redeneren ze). Dat er een aantal vraagtekens blijven zijn ze helemaal met me eens, maar gezien het gebrek aan meer bewijs wordt het daarop gegooid. Maar, zoals de internist opbeurend zei, als je 80 bent en doodgaat en je hebt hiet nooit meer last van gehad, dan was het geen Crohn . Kortom, volledig uitgesloten is het niet, maar ook niet meer heel aannemelijk. Bij mij is er gek genoeg nooit iets uit de kweken gekomen, ondanks dat ik enorm ziek was en mijn bloed volledig van het pad af was is er nooit een passende diagnose gesteld. Dat is ook wel iets waar mijn internist het ene beetje moeilijk mee had ;).

Om het verhaal compleet te maken worden de resterende klachten toegeschreven aan een post infectieus prikkelbare darm syndroom. Beetje restje dus van iets wat het waarschijnlijk geweest is, snap je het nog?

Is er ooit een ontlastingskweek gedaan bij jou? Een infectieuze colitis zou wel de verhoogde bezinking kunnen verklaren namelijk. heb je koorts gehad?
ik voel het ook wel eene beetje zo hoor. weet wel dat pds echt is en dat het echt erge klachten kan veroorzaken, maar vind het als ik heel eerlijk ben ook een beetje matige conclusie. kan me dus wel vinden in jouw woorden. Ik vind het zo`n ziekte waarbij iedereen roept dat ze ook wel eens last van hun darmen hebben. Terwijl ik heus wel weet dat het echt wel meer in kan houden. Heb je wel eens op de maag darm lever stichting site gekeken?
wel koorts dus, hoe hoog en hoe lang?
Ik heb twee keer hoge koorts gehad: toen deze klachten begonnen twee weken achter elkaar. En vorig weekend dus: drie dagen rond de 40 graden.

De uitslag van de kweek (twee keer) krijg ik volgende week vrijdag, maar ik geloof niet dat daar enorm veel uitgekomen is.

En tja, ik heb deze klachten nu al drie maanden. Dus of er voorheen wel een ontsteking zat? De mld-arts zei van niet, maar dat was sowieso een hork . Die zei dat de ontsteking wel ergens anders zou zitten wat natuurlijk ook mogelijk is. Alleen wáár dan?

Overigens heb ik wel wat klachten die beschreven worden op de mld-site. Maar die heb ik al langer en wijd ik eigenlijk aan de endometriose . Misschien onterecht trouwens. We zullen zien...

Ik hoop trouwens dat je er nooit meer last van hebt. Ondanks geen diagnose en frustratie zou dat wel stukken beter zijn dan crohn .
dat is zeker waar..... wat voor klachten van de mdl-site kan  dan bij endo passen? Misschien komt er bij jou ook wel nooit iets uit. Verrekte onbevredigend kan ik je zeggen, maar inderdaad beter dan sommige andere dingen.

Bij een infectieuze colitis schijnt heel typerend te zijn dat je licht tot matig ziek bent en een lichte temperatuurverhoging (tot 38.5 geloof ik). Past niet bij mijn verhaal ( 5 dagen boven de 41) en dus ook niet bij de jouwe.
roque, ik reageer even hier op iets wat ik elders las..... Ik heb van een hoop mensen gehoord dat ze het onderzoek erg pijnlijk vonden. Dat ik echt wel om ene roesje moest vragen omdat het zonder gewoon niet fijn was (understatement). Misschien geeft dat je een iets rustiger gevoel? Hebben je vent en schoonvader wel hetzelfde onderzoek gehad, want het schijnt dat er bij een sigmoidoscopie i.p. geen roesje gegeven wordt omdat dat niet zo pijnlijk schijnt te zijn. (en daar heb ik dan weer liggen gillen ;).)
LIef dat je hier reageert, Bent!

Om met het eerste te beginnen: klachten die ik al langer heb maar aan endo weet:

- constante pijn in de onderbuik

- pijn bij het vrijen

- moeheid

Dat zijn alledrie ook klachten (volgens de mld-stichting) die ook bij pds naar voren komen. En het een kan het ander uiteraard ook versterken...

Wat betreft het onderzoek: lief dacht dat ze bij hem inderdaad niet de hele dikke darm hadden gehad. Bij mijn schoonvader hebben ze wel de hele dikke darm gehad. Bij mij hebben ze ook nog het begin van de dunne darm onderzocht, zover zijn ze bij hem niet gegaan.

Het stomme is: ik heb dus ook van een aantal mensen het advies gekregen een roesje te nemen. En dat wilde ik ook wel, maar dat is dus niet door gegaan. En meteen vind ik mijzelf stom dat ik dan zoveel pijn heb, omdat ik óók verhalen heb gehoord dat het niet zoveel pijn deed.

Misschien moet ik maar eens leren dat ik niet de beste hoef te zijn ofzo ;).

Ik vind het trouwensa enorm lief en enorm fijn hoe je meeleeft. Doet me echt goed! Je bent een lieverd!
*; jij ook!

Het is gek hoe bepaalde dingen in je hoofd blijven zitten. Toen ik in het ziekenhuis lag was ik lang erg misselijk. Kon dus weinig eten en drinken. Je begrijpt dat de 4 liter cleanprep haast een onmogelijke opgave is als je normaal nauwelijks een liter binnenkrijgt. De internist had hier alle begrip voor, vond zelfs dat ik gewoon een maagsonde moest krijgen zodat ik niet de strijd met mezelf aan hoefde te gaan (ik ben nogal van het "niet zeuren, doorgaan" type). Natuurlijk was het weekend (dus zij was er niet) toen ik moest drinken en na iets van 800 cc begon ik inderdaad te braken. Toen dus alsnog die maagsonde (brrr) en de rest via de maagsonde. `s Avonds was er een verpleegkundige die fijntjes opmerkte dat het toch wonderlijk was zoveel oude mensen die moeite hebben met veel drinken die 4 liter zo weghadden, terwijl het meestal jonge mensen waren bij wie het niet lukte. Die opmerking heeft me zo dwarsgezeten...... Ik voelde me een aanstelster, een zwakkeling en vroeg me af of ik het me maar inbeeldde en ik gewoon niet had moeten doorzetten (herkenbaar?). Achteraf weet ik ook wel dat dat niet was. Dat ik dood- en doodziek geweest was, vreselijk mijn best deed en het gewoon niet kòn. Maar toch, 1 zo`n mens kan dat gevoel bij je oproepen, dus ik weet wat je bedoelt. Altijd zoek je de oorzaak bij jezelf. Roque, dat hoeft niet. Pijn is pijn, narigheid is narigheid. Het zijn subjectieve dingen en jìj bent degene die bepaalt of het dragelijk is of niet. Dat het voor een ander misschien eerder of later zo is is hun zorg.

Pijn bij het vrijen heb ik ook soms, lang niet altijd, maar wel regelmatig. Ik heb altijd gedacht dat het een gevoelige baarmoedermond is oid. Nooit gedacht aan dat dat misschien wel aan mijn darmen kan liggen. Wie weet is dat wel zo!
Volgens de MLD-stichting is dat heel goed mogelijk. Een vriendin van mij die Crohn heeft, heeft ook regelmatig pijn bij het vrijen. En ik dus ook, alleen heb ik altijd gedacht dat dat door de verklevingen komt, en dat is nog steeds heel goed mogelijk.

Stomme aandoeningen!

Ken jij dat trouwens ook, dat als je dan een dag pijnvrij ben, je helemaal verbaasd bent hoe goed jew je dan voelt en hoeveel energie je dan hebt ;)?
Ik heb die dagen zo langzmerhand steeds vaker, maar het voelt inderdaad wel goed! Nu heb ik weer forse buikpijn, vanmorgen bij het vrijen inderdaad ook last gehad en nu helemaal. Vraag me toch ineens af of dit er wel bij hoort. Stom hè. zal wel dan.
klotebuik
hallo

ik heb vorige week een sigmoidoscopie gehad en vond het erg tegenvallen.

Ik moet er wel bij vertellen dat ik geen roesje of pijnstiller had.

Bij mij was de reden van onderzoek, ik heb een rare vorm , een afdruk in de ontlasting..... sorry voor het vieze verhaal, maar als bij een frikandel ..... een inkeping in de ontlasting, maar dan in plaats van een driehoek, wat meer rond, alsof er een balpen is ingedrukt zeg maar.....

Bij het darmonderzoek zelf was gelukkig zo geen afwijking te zien, wel was de darm wat rood en hebben ze een biopsie gedaan, het weefsel wordt momenteel op kweek gezet en onderzocht. De uitslag heb ik nog niet......

hopelijk is daarvan ook alles goed.

Wel blijf ik die duidelijke vorm in mijn ontlasting vreemd vinden.

Volgens de arts kan het zijn dat door verkrampingen van de darm het je ontlasting een gekke vorm geeft.

Maar goed, ik heb het nu al maanden zo, en precies telkens het zelfde, ik vind het zo typisch.

Ik heb spastische darm, althans dat is mij jaren geleden verteld, misschien dat daarom het onderzoek ook wel zo pijnlijk was, en ik moet zeggen, de arts ging ook vrij lomp te werk, had weinig geduld laat staan tijd om even het een en ander uit te leggen....

Volgende keer als het nodig mocht zijn ga ik voor een roesje en pijnstilling.

Ik heb zitten zoeken voorheen op het internet of er iets bekend was over een afdruk in de ontlasting..... maar daar schrijft eigenlijk niemand iets over......

Wel heel een enkele keer over afgeplatte ontlasting, maar daar wordt dan meteen een tumor bij gezet......

Zijn er meerdere mensen met een rare vorm in hun ontlasting?

Want ik kan me voorstellen dat er misschien meerdere mensen zijn die zich zoiets afvragen....

ik wens allen een prettige zonnige dag toe!
Waarom is dit een topic daterend uit 2007?????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven